tilbage

Land Rover Forum  

Index
112393: Renovering V8 (14-07-2011 08:49:29)
Brian Skindersø #4255, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.210.154)
Topparkningen var gået på min nyerhvervede RRC-3.9 V8 fra 93 (220 kkm). Knasten bliver skiftet ved samme lejlighed. samt plejstangslejerne, kæden m.m. Min store dilemma er, nu hvor jeg er ved at samle igen, at jeg bemærker. selvom stempler og cylindre ser pæne ud, kan jeg få et søgerblad på 0.2 mm forbi. værkstedmanualen foreskriver ca. 0.045 til 0.055mm.
En prof honing koster ca. 6000. + nye oversize-stempler + afbalancering af krumptapaksel. -samtidig skulle den gerne være klar til LAXI. Jeg nåede ikke at få erfaring med om motoren brugte meget olie, men den var godt kokset til i topstykket. Hvor slidt kan motoren (cyl./stempel) være før det for alvor giver problemer?
Index
112396: sv: Renovering V8 (14-07-2011 10:41:41) (svar på 112393)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Brian,

Hvis ikke der er "stor" slidkant i toppen af cyl., og der ikke er slid/rivestriber i cyl og på stempel, så stik den et sæt nye ringe, du kan formentlig ikke måle 0,2 hele vejen rundt, men kun på tryksiden ?

For "små" stempler giver i sig selv ikke olieforbrug, det gør slidte stempelringe/stempelringsgange, kan ringene flytte sig lidt op og ned skaber det forbrug, ligesom for stejle vinkler på honingsspor i cyl vil give olieforbrug.

For "små" stempler vil nogle gange kunne høres som en klaprende,smaskende,klaskende lyd specielt i tomgang.

Får du lavet stempler og cyl for 6000, skal du overveje krumtap afdrejning og nye lejer over hele linien, ellers vil de bare gå sig en tur inden længe, når den igen bliv tæt i cyl, får du målt på krumtappen er den sikkert oval lige som stemplerne.

Er knasten forøvrigt slidt, den kan jo blevet skiftet på et tidspunkt ! du kunne måle løfthøjden, og se om løfterne er "hule" i bunden.

Håber det gav mening, god arbejdslyst

Per
Index
112417: sv: sv: Renovering V8 (15-07-2011 09:00:48) (svar på 112396)
Brian Skindersø #4255, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.183.195)
Tak for det opløftende svar.
Jeg har lånt nogle mikrometerskuer og er blevet lidt klogere. det viser sig at stemplerne er mindre i toppen (ab fabrik), i bunden passer stempel og cyl. bedre sammen. maks 0.1 mm forskel, omend det er meget svært at måle præcist. Men summe summarum spalten for enden af stempelringene er 1.5 mm, og må være 0.5. Så stempelringene bliver skiftet, fulgt op af en let honing -så burde jeg være godt kørende igen.
PS! den gamle knast var mellem 32 og 33 mm på toppene, den nye er 34 (til en 4.2), jeg har ikke kunnet finde de officielle mål, men blot det, at der er forskel indikerer at der var noget galt, omend den så pæn ud uden rivninger.
Mvh Brian
Index
112420: sv: sv: sv: Renovering V8 (15-07-2011 09:34:48) (svar på 112417)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Brian,

Det var ikke for af være negativ, men nogle gange kan det ikke betale sig at kaste sig ud i både det ene og andet, bare fordi der er gået en toppakning.

med 200.000 + er der jo slid både her og der det er naturligt, nogle udskiftninger forkorter levetiden på noget af det der ikke bliver skiftet, udskiftningen af toppakningen er jo ikke den store herregård og så var den måske godt kørende i flere år frem, det afhænger selvfølgelig af hvor mange km du køre om året i den,

Hvis du har en knast fra en 4,2 og har målt den til 34mm,
kunne det tænkes at den har en større løftehøjde end den i 3,9eren - er der plads til det i stempeltoppen ?

Er knasten ny ? skifter du også ventilløftere, Har knasten kørt og du har de løftere med den har kørt med ? hvis de ikke er mærket op så de kan komme til at køre på samme knast, bør du overveje nye løftere, da en ombytning kan resultere i betragtelig forkortelse af levetiden.

Selv om det ikke er raketvidenskab at skrue det skildt ad og samle det igen, er der overvejelser at gøre.

Mvh Per
Index
112430: sv: sv: sv: sv: Renovering V8 (15-07-2011 13:06:06) (svar på 112420)
Brian Skindersø #4255, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.183.195)
Hej Per
Jeg kan godt sige dig, at jeg har grublet og læst meget på det sidste, der er mange ting at tage stilling til. f.eks siger værksteds-manualen at man godt kan genbruge tappene hvis de blot er pæne, alle andre skriver at de skal skiftes hvis de blot har kørt 10.000 km, (eller hvis de er begyndt at bue indad), så jeg har bestilt et sæt af dem også.
Jeg mener at have læst, at 4.2 knasten har samme slaglængde som den originale, den skulle efter sigende blot give lidt bedre bundtræk.
Stemplerne og cyl. burde aldrig konflikte med mindre kæden er knækket, men slaglængden -målt på ventilen, kan kun øges ca. 1.5 mm -på 1993-topstykkerne der har fået ventiltætninger, uden der skal gøres noget drastisk. - men som sagt så mener jeg ikke jeg er ude i den slags problemer.
Jeg skifter også alle lejerne i bunden, (dem jeg kan komme til), da jeg er meget nervøs for olietrykket, -min 1987 RRC- har meget svært ved at lave et ordentlig olietryk- så denne gang prøver jeg at få det i orden.

Mvh Brian
Index
112495: sv: sv: sv: sv: sv: Renovering V8 (18-07-2011 09:38:32) (svar på 112430)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Brian,

Det skal nok blive godt, det med løfterne var en klog beslutning, når knastakslen er ny.

Skal man samle med de gamle dele, kan løfterne sagtens genbruges selv om de buer indad i bunden, hvis de dumpes ned i det samme hul de hele tiden har siddet i, for så er bære fladen den samme som den hele tiden har været.

Der er ikke to knasttoppe eller to løftere der er slidt ens, har samme bue. Så derfor aner man ikke noget om hvordan fladerne passer sammen, det er ikke svært at forestille sig hvad der sker hvis der kun er kontakt på en 1/4 af overfladen, nogle løftere har et kugleleje der løber på knasten, der er ikke de problemer.

Så et godt råd - ny knastaksel nye løftere. Har man ikke styr på hvod løfterne har sidet henne når det hele skal samles igen så er det nye løftere, det går med nye løftere på gammel knast, men gamle løftere på ny knast glem det, for det holder ikke.