tilbage

Land Rover Forum  

Index
112574: Problemer med 2,25 benzin (20-07-2011 20:48:53)
Lars Svane #5827, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.163.116.94)
Her forleden dag døde min motor helt. Et par dage havde den haft svært ved at sejtrække og accelere, den firetaktede en smule, men kun når den var kold og ved at slække på gassen kørte den fint. Men pludselig hostede den noget og gik så helt i stå. Den er nu umulig at starte, startmotoren kører fint, men der kommer ikke så meget som en prut fra motoren.

Så hvad kan der være galt?

Har checket at tændingen står til og fra med et multimeter mellem tændspole og + på batteri. Motor turnes med håndsvinget.

Taget kabel fra midten af strømfordelerboksen og sat prøveledninger mellem den og stel. Gav en fin 5 mm gnist. Motor turnes med håndsvinget.

Taget bensinslangen fra kaburator, gav et ordenligt sprøjt, så det var godt at motoren ikke var varm.

Kontrolleret kølevand, der var undertryk og tilpas vand.

Skiftet tændrør, de gamle var noget pakket med hvidt pulver, men ingen kortslutning.

Sat en klud for udtaget tændrør nr 1 og turnet motoren, kluden lugtede af benzin bagefter.

Der er ikke rørt ved tændning eller kaburator.

Kaburator er en veber jeg fik sat i for 2 år siden og har kørt upåklageligt.

Motoren har lige rundet de 100.000 km.

Har i nogle forslag til videre fejsøgning?

Mvh
Lars Svane Serie III 109, 1977 CF model

Index
112576: sv: Problemer med 2,25 benzin (20-07-2011 21:21:16) (svar på 112574)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.29.201)
Hej Lars

Jeg tror at din 109 ikke får benzin.
Prøv at afmonterer luftfilter/slangen, så der er frit udsyn ned i karburatoren, og så give den en sjat benzin direkte ned i karburatoren. Forsøg så at starte med ca. halv til 3/4 gas og uden choker. Sker det noget er din karburator stoppet, og så skal den bare renses.

Hilsen Steen.
Index
112578: sv: sv: Problemer med 2,25 benzin (20-07-2011 22:04:41) (svar på 112576)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.42)
Selv i sommervarmen kan der komme isdannelse i karburatoren, men det skulle naturligvis forsvinde, når bilen står stille.

Jeg er på linie med Steen, at der ikke kommer benzin eller ikke nok benzin frem til karburator. Foruden at rense karburatoren, ville jeg gennempuste benzinrør - husk at åbne tankdækslet!

Hæld også karburatorsprit ned i tanken for at binde evt. kondensvand.

Måske trænger tanken til den gennemgribende rengøring!
Index
112582: sv: sv: sv: Problemer med 2,25 benzin (20-07-2011 23:37:03) (svar på 112578)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.236.124)
Jo, lyder som manglende benzin; 90% af alle karburatorproblemer skyldes snavs. På nogle karburatorer sidder der et filter i forbindelse med nåleventilen ved indløb til karburator, kan være dette der er stoppet, men adskillelse og rensning af karburator vil nok bringe dig på Boulevarden igen.
Index
112585: sv: sv: sv: sv: Problemer med 2,25 benzin (21-07-2011 01:19:16) (svar på 112582)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Hvis det viser sig, at benzin tilførsel er OK, så kontroller at strøm fordeleren har ikke løsnet sig, og drejet ude af indstilling, Den har jeg prøvet, og det kan give nogen spøjs symptomer, før man finder fejlen. Ligeledes kunne det være "tracking", dvs sort spor, hele vejen rundt, invendigt i stromfordeleren, som leder gnisten på afveje.
Index
112594: sv: Problemer med 2,25 benzin (21-07-2011 09:48:21) (svar på 112574)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Lars,

Weber hmm så kan den have en elektrisk tomgangsdyse, hvis den ikke får strøm kan den ikke starte.

Per
Index
112596: sv: sv: Problemer med 2,25 benzin (21-07-2011 10:21:27) (svar på 112594)
Lars Svane #5827, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.163.116.94)
Tak for de gode muligheder for fejl.

Jeg har lidt tid her i eftermiddag, så vil jeg prøve de forskellige ting.

Håber det er enkelt og simpelt. Ellers må jeg finde en manual over Weberen og få den skilt ad.

Mvh
Lars
Index
112595: sv: Problemer med 2,25 benzin (21-07-2011 10:19:53) (svar på 112574)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Hvordan ser platiner ud?
Er der overhovedet noget fornuftigt liv i din strømfordeler?
Hvad med tændspolen?


mlrh Claus
Index
112603: sv: sv: Problemer med 2,25 benzin, er kørende igen. (21-07-2011 14:54:45) (svar på 112595)
Lars Svane #5827, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.163.116.94)
Det var strømfordeleren der ikke virkede. Da jeg havde efterprøvet mulige benzin problemer, synes jeg den lille lyd af gnisten lød forkert når jeg drejede motoren med håndsvinget. (har tidligere moslet en del med tændingen)

Den lille grafit dims i midten faldt af da jeg trykkede på den nogle gange. Heldigvis havde jeg en næsten ny strømfordelerkappe på lager, så da den kom på, startede motoren ved første omdrejning.

Herligt.

Tak for hjælpen og god sommer.

Mvh
Lars

Index
112605: sv: sv: sv: Problemer med 2,25 benzin, er kørende igen. (21-07-2011 18:07:53) (svar på 112603)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Strømfordelerdæksel hedder fætteren, så ved vi hvad det er. :D

Godt det kun var en detalje.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
112618: sv: sv: sv: sv: Problemer med 2,25 benzin, er kørende igen. (22-07-2011 15:11:09) (svar på 112605)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.30.67)
Jo Kenneth, gik selv fejl af melding vedr. strømfordelertest
samt manglende melding om våde tændrør. (:/)
Index
112610: sv: sv: sv: Problemer med 2,25 benzin, er kørende igen. (22-07-2011 08:33:53) (svar på 112603)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Selv tak...så er det bare ud på landevejen i en herrefart :-) Er selv ved at smide det sidste løsøre ind i bilen og så er det afsted til LA XI

mvh Claus