tilbage

Land Rover Forum  

112896: En fantastisk rejsevogn (01-08-2011 21:00:29)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.106.61.149)
Indrømmelse: en Defender er en rigtig Land Rover. Det er et ikon, der stort set ikke har ændret design, hverken indvendigt eller udvendigt de sidste 60 år – på godt og på ondt. Mit hjerte banker, hver gang jeg ser en Defender, men af praktiske årsager blev jeg i vinters nødt til at skifte min Defender ud med en Disco II på hvide plader.

Det første stykke tid derefter tænkte jeg ”det holder bare ikke det her Disco koncept”, men efter et halvt års ejerskab, og netop hjemkommet efter en tur til Italien må jeg nu krybe til korset – En Disco II er en fantastisk bil.

På ferien kørte vi i bjerge med hårnålesving og pas, der bragte os op i 2300 meters højde og ned igen til 800 meter, kørte på motorvej, holdte i kø og kørte om natten mm. Alt i alt 3850 km med et gennemsnitsforbrug på 10 km pr. Liter. Til at gøre turen behagelig var klimaanlægget sat på 21 grader, køletasken på bagsædet indeholdt drikkelse og madpakker, sæderne støttede de rigtige steder og benene kunne strækkes helt ud. Automatgearet og fartpiloten sørgede for en glidende kørsel, og på intet tidspunkt indtraf en følelse af, at nu var man træt af at køre - heller ikke efter at motoren på vej ned, havde brummet 16 timer i træk, kun afbrudt af chauffør skift og en enkelt tankning.

Nuvel, en Defender er stadig en rigtig Land Rover, men efter to års erfaring med en sådan, så er jeg ikke længere helt så sikker på, at fornøjelsen havde været den samme, hvis rejsen havde været gennemført i ikonet.

Og hvad vil jeg så med dette indlæg?

Blot dele min begejstring for Land Rover mærket og de forskellige modeller Land Rover producerer. Hver model har sine egne styrker og svagheder, designet med hvert deres formål for øje, og indrømmet igen: Jeg tror mit behov er mere over i retningen af et behageligt køretøj på alfa vej, og som i standardtrim (næsten) kan benyttes til Greenlaning og det er så det.

Og vil jeg så aldrig have en Defender igen?

Jo absolut, det er jo den rigtige Land Rover, men den vil aldrig kunne erstatte det en Disco II er: En fantastisk rejsevogn!

Med vink, blink, dyt og båt

Jesper
8394

ps.: Hvis nogle har erfarringer med at opnå flere km pr. liter, f.eks. ved installation af en anden intercooler vil jeg blive endnu mere begejstret:-)
112897: sv: En fantastisk rejsevogn (01-08-2011 23:35:38) (svar på 112896)
Kim Thomsen #7909, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.199.200.247)
Hej Jesper

Pudsigt
Jeg er også just hjemkommet fra ferie i min "nye" landrover og kunne fremkomme med nøjagtig samme erfaring som dig -Hvis vi skiftede Italien ud med Ho & Marsklandet(Der er ikke så mange hårnålesving)og Defender-Disco med serieIII -Defender.

Jeg har nydt servostyring, 5 gear, en funktionsdulig gearkasse, nydt at blive presset tilbage i sædet når jeg accelererede op på 96,7 km/t på motorvej, har fået samtalekabine.
Alt i alt er det et valg. En seriebil er absolut mere charmerende, meen til rejsebil, er en næste ny (1986) defender altså at foretrække.

Eller måske er det en naturlig udvikling:
Man starter med gamle vrag. Når man så selv blir' det, har man råd til de nye modeller !!!!!!!!!!
112898: sv: sv: En fantastisk rejsevogn (02-08-2011 01:20:34) (svar på 112897)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Min opfattelse er, at man ikke kan sammenligne en Defender og en DiscoII, det er to helt vidt forskellige biler, med hver deres kvaliteter og enhver sammenligning vil være ret urimelig.

Disco'en er jo helt lige så håbløs til at køre et fedtet læs nyfældet fyrretræ hjem i, som en Defender er helt håbløs (hvis man ikke er meget sej) til at køre 16 timer i ét stræk op og ned af betonstien.

Men fuldfede Land Rovere det er de helt sikkert begge to.

Og hvis man nu kunne have én af hver på matrikellen, så var man særdeles vel kørende.

Syntes jeg. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
112901: sv: sv: sv: En fantastisk rejsevogn (02-08-2011 09:27:04) (svar på 112898)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
En Defender er en rigtig fed rejsebil! Jeg har rejst rigtig, rigtig mange KM i udlandet med min.
Enten er jeg meget sej, eller også har Kenneth ikke ret i at man ikke kan køre langt på betonstien i en Defender. I januar kørte vi fra KBH til Montpellier ved Middelhavet i stort set et stræk. Det tog dog mere end 16 timer.

Jeg må dog indrømme at at man blev lidt misundelig, da en Disco 4 kom forbi os med ca. dobbel hastighed på vej ud i ørkenen på billedet:-)
(det er ikke i frankrig)

Jeg blev faktisk enig med mig selv om, at det perfekte rejse setup, ville være en Disco 4, med en off road telt trailer bagved.

MVH Jakob E S
112903: sv: sv: sv: sv: En fantastisk rejsevogn (02-08-2011 09:36:24) (svar på 112901)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Hej Jakob
Hvor er det lige den ørken er, da jeg ikke har set den de sidste gange jeg har snuset rundt i området Montpellier, Valras, carcasonne, og de sorte bjerge, canal du midi hhhhmmm rejse vogn fantastisk at kunne samtale under kørslen med 120 km/t, men til forskel til en serie bil med softtop jaaaaa 4 dage frem og tilbage til normandiet det var en prøvelse selvom motivationen var i top.
Der er vel i sidste ende en smagssag.
MVH Jens E der er ved at afhænde både laro og toyota
112908: sv: sv: sv: sv: sv: En fantastisk rejsevogn (02-08-2011 10:23:13) (svar på 112903)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det er (som sagt) IKKE i Frankrig.
Det er Erg Chigaga i Marokko. Ikke langt fra Algeriet.

Jeg vil dog sige at 110 er for lille til rejsebil for 4 personer efter min mening. Det tror jeg ikke er bedre i en Disco. Det bliver måske lidt bedre når ungerne ikke skal have bleer og barnevogn med. På billederne kan I se at vi endda havde to store Alu-Box'e på taget.

MVH Jakob E S
112905: sv: sv: sv: sv: En fantastisk rejsevogn (02-08-2011 09:55:54) (svar på 112901)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.36)
Uden tvivl er en Discovery II en dejlig rejsevogn, men hvis der nu drages en sammenligning tl en Defender, så må det være med samme årgang og en STW.
Og da er Defender slet ikke så ringe endda som rejsevogn! Der er lidt mere støj i en Defender end i Discovery. Marchhastigheden er lavere 100 km/h mod 120 km/h, men det er jo temperamentssag. Når jeg kører i vor Volvo limousine til Spanien, holder jeg en marchhastighed på 100 km/h - jeg er jo på ferierejse g ikke på flugt!
Jeg holder mig til Defender og hilser uden misundelse på Discovery-vennerne !
112907: sv: sv: sv: sv: En fantastisk rejsevogn (02-08-2011 10:17:16) (svar på 112901)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Njaee jeg må jo nok så se det ud fra min egen personlige betragtning, som 2 meter høj og omkring 125 kg og alt for "volumiøs", så ville jeg sidde meget bedre i en Defender hvis jeg fik amputeret den venstre arm og selv i en STW, er benpladsen til mine 48 i sko noget krampagtig.

Om jeg ville undvære min serie III 109" STW - aldrig i livet, så pauser vi bare godt hver time og lægger det ind i rejsetiden.
Den er dog opgraderet med sæder foran fra en Volvo V40 og Range Rover sæder bag i til ungerne.

Mvh
Kenneth Poulsen - på vej til Sverige på fredag.

112911: sv: sv: sv: sv: sv: En fantastisk rejsevogn (02-08-2011 10:58:11) (svar på 112907)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.36)
Krige blev vundet af mennesker, der kunne krybe sammen, Kenneth!

God tur til Sverige!
112912: sv: sv: sv: sv: sv: En fantastisk rejsevogn (02-08-2011 11:02:44) (svar på 112907)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.57)
Hvor er det fantastisk - tænk at "En fantastisk rejsevogn" kan udvikle sig til en diskussion mellem en Defender og en Disco.

Som jeg indledte med, så udtrykte jeg blot begejstring for Land Rover mærket og de forskellige modeller der produceres - alle designet med hvert deres formål for øje, hvorfor de umiddelbart ikke kan eller skal sammenlignes.

Hvis jeg skulle køre i en ørken ville jeg nok foretrække en Defender, uden elektronik, omend jeg ville få den transporteret derned;-). Nu kører jeg der hvor jeg gør, hvilket vil sige 99,5% af tiden på fast banet vej, og netop der er en Disco II en fantastisk rejsevogn.

Pt leger jeg med tanken om Greenlaning i Skotland eller på Island næste år, hvor håbet er at skulle krydse en bæk eller flere i et etableret hjulspor. Så må vi se om jeg er ligeså begejstret for Disco II derefter, eller om jeg når at forfalde for ikonets sjæl og charme inden da.

Ses derude,

Jesper

112914: sv: sv: sv: sv: sv: sv: En fantastisk rejsevogn (02-08-2011 11:45:28) (svar på 112912)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Da jeg skulle køre i en ørken (hvis man da kan kalde Erg Chigaga det) valgt jeg da også en Defender 300 TDi - det mest moderne Old School køre der fandtes:-)

Det skal dog siges, at jeg hellere vil køre i en pålidelig bil med elektronik, end en upålidelig bil uden elektronik. Fik jeg sagt, at på min tur til Marokko oplevede jeg, at både servopumpen og vacuumpumpen stod af? Samtidig skal det siges at jeg er aldrig strandet i Defenderen. Den har altid kunnet bringes til at køre videre i et eller andet omfang. Det er jeg ikke sikker på at en Disco kunne leve op til. Men hvis man kører hvor et fejeblad kan samle bilen op eller hvor man ringe efter en taxi, så betyder den egenskab jo mindre.

Jeg vil give Jesper ret i, at det er et fantastisk mærke vi er begejstrede for.

MVH Jakob E S

Jesper, Husk at vadedybden på RR L322, Disco 3/4 og flere af de nyere modeller, er 20 cm højere end på defender:-)
112916: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: En fantastisk rejsevogn (02-08-2011 13:25:32) (svar på 112914)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.57)
Og da den kun er 500 mm på en Disco II, så har jeg indstalleret en snorkel:-).

Langsomme små skridt på vejen, og i drømmen, mod nye eventyr. Drømme og eventyr som Land Rover mærket generer og, hvis tiden er til det, indfrier.

Ses,

Jesper

112918: sv: sv: sv: sv: sv: sv: En fantastisk rejsevogn (02-08-2011 14:31:58) (svar på 112912)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
"Greenlaning i Skotland" siger du? Ved du om der er nogen ruter i Skotland der er åbne for almenvellet? Jeg googlede emnet for nogen tid siden, og der fik jeg den opfattelse at skotterne ikke som englændere og wallisere forsvarer deres "right of way" med samme nidkærhed, men tværtimod hylder den private ejendomsret, hvilket vil sige at de langt de fleste interessante spor er private og dermed lukkede.

Husker jeg læste et indlæg på engelsk forum, hvor der blev svaret på spørgsmålet om muligheden for greenlaning i Skotland. Svaret var efter hukommelsen i store træk, at fordelen ved det skotske højland er at det er enormt øde, så sansynligheden for at blive snuppet i "tresspassing" er forsvindende lille. På den anden side kunne det samme øde landskab være en ulempe og risko da der ville være temmelig langt til den nærmste sognefoged (constabulary) dersom man rendte ind i en arrig lodsejer, der endda muligvis ville være bevæbnet.

Men Skotland er et fantistisk sted. Har engang roet igennem "The Caledonian Canal" Kunne være fantastisk at gense landet fra sin Rover. Husker dog at vejene i det skotske højland kunne være noget tvivlsomme.

Folk-music bandet McCalmans synger endda i "The 8-3-0":

*There is a natural assumption that A-roads are wide
Enough to take a car and one the other side
Tourist information will never ever tell
It’s like driving through heaven on a road made for hell. (...)
Whoever called this road 'a road' is telling little lies
The 8-3-0’s a sheep track, in very thin disguise..."

Mvh Niels
112919: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: En fantastisk rejsevogn (02-08-2011 14:53:50) (svar på 112918)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 109.57.243.238)
Og så er det jeg lige kan blive lidt ydmyg.
Mvh jens E med bøjet hoved
112920: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: En fantastisk rejsevogn (02-08-2011 15:01:06) (svar på 112918)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Ifølge bladet Land Rover Owner International, er der ikke samme allemandsret (rights of way) i Skotland, som der er i england.

MVH jakob E S
112925: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: En fantastisk rejsevogn (02-08-2011 19:41:33) (svar på 112920)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Jakob

Noget tyder på at du har ret. En hurtig søgning på "greene Lane Scotland" sender mig som det første ind på interesseorganisationen Green Lane Ass.'s hjemmeside.
http://www.glass-uk.org/index.php?option=com_content&task=view&id=269&Itemid=1179

Mens der er mange vandre-stier "trails" er konklusionen at "think I've come to the conclusion that there are very few (if any) "green lanes" in Scotland that can be legally driven. I suspect that any that are driven are either driven illegally or alternatively with the explicit permission of landowners."

Alternativet er Wales med bla. Black Mountains. Eller Yorkshire. Her er der vist stadig Public Right of Way for Motorists!

Mvh Niels
112926: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: En fantastisk rejsevogn (02-08-2011 20:38:48) (svar på 112925)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Du kan ligge vejen forbi 101" forumet, der er flere fra Scotland der jævnligt mødes og køre en tur.
De har sikkert ikke noget imod at give info fra sig.

Henrik.
NB: Når ja,.. hvis nogle var fristet af min 101", så er det ved at være tiden at slå til, har fået et rigtigt godt bud fra UK, så den ender nok med at ryge til moderlandet igen.
112935: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: En fantastisk rejsevogn (02-08-2011 22:03:40) (svar på 112926)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.212.66)
Mht. til såvel langtursegnethed som daglig brug, så er det den gennemgående opfattelse blandt skribenter på Landroverovner Int. at Disco II er en af de mere vellykkede Land Rovere; ikke mindst blandt de der kan erhverves for menneskepenge. Den luftaffjedrede bagaksel gør sit til det.
Greenlaning i Skotland er mest på lodsejeres præmisser og ofte mod ussel mammon; eks. arrangere div. Forrest Commisions
"skovture" for blandt andet Land Roverkørerer, men mod betaling. Se Landroverovners hjemmeside. Men ellers fat navigunneren og zoom ind på småveje, nummereret med fire cifre og eller gå ind på DMIs hjemmeside og se "Verdensvejrskortet" for Skotland, her er højdeforskelle, altså bjerglandskab, med på kortet. Google Maps, med fotos giver også et hint om landskabeligheden. Sidst, men ikke mindst, det har intet på sig at skotterne er nærige.
112946: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: En fantastisk rejsevogn (03-08-2011 09:10:02) (svar på 112925)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det skal dog siges at vi jo her i Danmark også køre noget vi kalder Green Laning. Det er jo typisk bare en god tur ad småveje. Det er jo ikke forbudt at køre sig en tur i Skotland, og de har sikkert også lovlige småveje, som helt sikkert er et besøg værd.

MVH Jakob E S
113171: sv: En fantastisk rejsevogn (07-08-2011 23:24:32) (svar på 112896)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Hej Jesper,

Imellem os to, jeg er sg lidt misundelig på din bil. Jeg synes den er fed og er helt sikker på, at den vil være en fantastik rejsevogn. Den ekstra komfort vil jeg meget gerne have og ikke mindst det mindre støj. Lidt legusteragtig men dog stadig en - efter min mening - rigtig LR :o)

Når det så er sagt; jeg elsker min 90'er. Den larmer, oser, giver våde fødder, øm røv, beskidte fingre, søvnløse nætter og en drænet reparationskonto. Men alligevel kan den fikses, få mig langt hjemmefra - og hjem igen, få mig til at smile, få andre til at smile, booste mine drømme og rejseplaner. Den giver mig en snert af eventyr som ingen anden bil nogensinde har kunnet give mig. Den giver mig oplevelser på så mange plan.

Men .. det gør din Disco jo sikkert også! Disco'en er bestemt en LR på samme vis og jeg glæder mig på dine vegne over et godt køb!

Jeg vinker også til Disco :o)

Lars