tilbage

Land Rover Forum  

Index
112995: Glad V8 ejer (03-08-2011 21:10:50)
Rasmus Hansen #7461, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.60.112.203)
Hej alle,

Vil bare dele min store glæde ved efter en del søgen, at jeg endelig har fundet en 90" V8 til en overkommelig pris. Sælger er utrolig flink og reel, og så har han haft den fra ny (1987).
Så nu skal jeg igang med den store renovering, rammeskift osv.
Det var bare min glæde jeg måtte have ud af kroppen med ligesindede.

Lr hilsener

Rasmus
88" ex. mili, Def V8 & Disco II TD5.
Index
113005: sv: Glad V8 ejer (03-08-2011 22:08:53) (svar på 112995)
Andreas Carlsen #8598, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.60.133.146)
Jamen tillykke med den fine vogn. Lyden af en sådan maskine kan man ikke få for meget af.
Mvh. Andreas med RRC V8
Index
113014: sv: Glad V8 ejer (03-08-2011 22:59:01) (svar på 112995)
Hans Hildebrandt Nielsen #6023, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.226.71)
Er du da total bindegal!! :)

Hvem f***** køber sådan en uøkonomisk skrallerkasse???

(måske en der er ligeså bindegal og forelsket, som vi andre :)

Tillykke. (Og her skulle så være et flag)

Smid et billede på efterhånden som det skrider frem.

MRh
Hans
Glad på dine vegne :)
Index
113021: sv: sv: Glad V8 ejer (04-08-2011 08:44:33) (svar på 113014)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Må man spørge hvad du har erhvervet den for? Er den "slem" siden du nævner rammeskift?
Index
113022: sv: sv: sv: Glad V8 ejer (04-08-2011 08:58:25) (svar på 113021)
Rasmus Hansen #7461, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.117.43)
Hej Alexander,

Prisen holder jeg lidt for mig selv endnu :)
Men jeg synes rammen så ret muggen og træt ud, bilen er fra 87 og har ikke fået nævneværdig undervognsbehandling, så tanken går hen imod at bestille en galv. ramme samt en galv. torpedo fra englang.

Rasmus
nu med 3 X Land Rover'r
Index
113033: sv: sv: sv: sv: Glad V8 ejer (04-08-2011 11:31:29) (svar på 113022)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja tillykke med nyanskaffelsen. Må dog give Hans lidt ret. Det er vel et skridt i retning mod den lukkede afdeling at købe en gammel V8'er i disse tider. Men det er vel derfor det kaldes "engelsk syge".

Mht rammeskift, så vil jeg da lige forsigtigt nævne at det jo strengt taget ikke er ulovligt, men der skal, hvis det skal være helt kosher, foretages en ny afgiftberigtigelse med efterfølgende afgiftindbetaling til den store og altid slunkne fælleskasse.
Nu er det selvfølgelig ikke sikkert at synsmanden bemærker den nye ramme, især ikke hvis han præsenteres for en genihugnings-tilladese. (Uden at jeg dog her vil opfordre til ulovligheder) Rygtet vil dog vide at Færdselstyrelsen har været efter synshallerne og indskærpet at holde øje med den slags "nybygninger" Kender ihvert fald en der fik synet sin gamle 4x4 med en lille hilsen til Skat fra synsmanden om ny afgiftberigtigelse af nyt chassis, på trods af genihugningstilladelse. Hvad det endte med at koste ham, ved jeg ikke.

Hvad vil jeg sige med det? Blot det at man lige skal huske at tage alle overvejelser med, når man overvejer at skifte ramme. Det er ikke så ligetil som det ofte lyder. Hvad folk får listet gennem syn er jeg strengt taget ligeglad med, uden at jeg dermed vil opfordre til ulovligheder. Det må være op til den enkeltes samvittighed. Jeg vil dog blot give det helt uskyldige råd om at det undertiden kan være formålstjeneligt at "gå stille med dørene" for hvad man ikke ved kan man jo ikke have ondt af.

Mvh Niels
Index
113035: sv: sv: sv: sv: sv: Glad V8 ejer (04-08-2011 11:47:06) (svar på 113033)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Niels.

Af ren interesse (og lidt fordi jeg selv er ude at lede efter en gammel Land Rover) vil jeg gerne lige høre hvorfra, der er hjemmel for at der skal berigtiges afgift for en ny ramme?

Sårfemt der kan laves en genihugningstilladelse, så skifter køretøjet jo ikke identitet, og så kan man vel godt argumentere for at det kun er en enkelt reservedel der er blevet skiftet.
Såfremt der ikke foreligger en genihugningstilladelse, så akn jeg godt se problemet, for så har der ikke været en synsmand inde over og sige at bilen netop er den samme som før skiftet.

Hvis du har et link til noget jura eller lignende, vil jeg gerne have det til hvis jeg selv får fat i noget gammelt bras.

MVH Jakob E S
Index
113038: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Glad V8 ejer (04-08-2011 12:12:58) (svar på 113035)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Jakob

Jeg indrømmer at jeg kolporterede andenhåndsoplysninger, men efter lidt søgning på skat.dk fandt jeg denne:

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947435&vId=204266&search=chassis*

-hvor det fremgår at:

--------------------

Reparerede og genopbyggede køretøjer, hvoraf der tidligere er betalt registreringsafgift, og som er beskadiget som følge af tæring, slitage og lignende, og hvor reparation bliver udført løbende som almindelig vedligeholdelse, er fritaget for afgift.

Fritagelsen er betinget af følgende:

Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i registreringsattesten omhandlede køretøj. Der må således ikke ske ændringer med hensyn til køretøjets fabrikat, model, type og årgang
Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til køretøjets originale motoreffekt
Genopbygningen af køretøjet skal være udført ved anvendelse af reservedele, herunder skarringsdele, af en art og beskaffenhed, som normalt findes på og forhandles fra automobilforhandlernes og -værkstedernes lagre af nye reservedele, eventuelt med tilsvarende brugte reservedele. Der må ikke anvendes nyt reservedelskarrosseri, chassis eller stel. Der må heller ikke fra andet køretøj anvendes karrosseri, chassis, stel eller større dele af disse komponenter end de nævnte reservedele.

---------------------

Altså kort fortal: Afgiftfritagelse iforb. med reparation og genopbygning må ikke inkludere nyt eller andet karosseri eller chassis. Sådan er reglerne. Desværre. Og de kan være lidt svære at acceptere for sådan nogen som os, der kan have meget nemt ved at bygge en bil sammen af en to-tre stykker og en ny ramme. Men det er så her jeg mener at det kan være formålstjeneligt at udvise en vis diskretion.

Som de siger ovre på øen: "A certain subtlety, do not always go a miss!"

Mvh Niels

Mvh Niels
Index
113042: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Glad V8 ejer (04-08-2011 12:59:13) (svar på 113038)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Øv også. Så må man jo nøjes med reparere tæringen i chassiset. Man kan udskifte det tærede med dele fra et sundt chassis. Det vil sige at man skærer forreste højre hjørne af sit gamle chassis og svejser reservedelen fast på det. Så slipper man også for genihugningstilladelsen:-)

Den er nok på grænsen, men det er jo ikke mig der har lavet reglen...

Gad i øvrigt godt vide hvordan de så afgift beregneer sådan et køretøj???
Det vil jo sige at såfremt man skal renovere en hel land rover med nyt chassis, eller lave et projekt med ny karosse, så kan det nok godt betale sig at få vurderet bilen så snart den har fået ny ramme og kan synes, og ikke vente til hele projektet er færdigt og poleret. Så vil det jo blot være en gammel ramponeret spand med en uoriginal ramme, som bør trække ned i vurderingene:-)

MVH Jakob E S
Index
113045: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Glad V8 ejer (04-08-2011 14:15:36) (svar på 113042)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Hej Jakob og Niels.

Teksten fra SKAT's hjemmeside er ganske rigtig. Og den helt præcise hjemmel er Registreringsafgiftsloven. Se https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=138033.

Helt specifikt drejer det sig om først om lovens § 7 a, stk. 2, nr. 3, som fastslår, at der ikke må udskiftes helt chassis uden ny afgift, og dernæst om § 1, stk. 3 og følgende, som angiver nærmere om afgiftsberegningen.

Overfor SKAT skal anmeldelse (vedr. afgiftsberigtigelse), så vidt jeg lige kan se, ske ved brug af følgende blanket: http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=81367.

Synsmæssigt er det et ekstraordinært registreringssyn, der skal bestilles tid til. Se f.eks. http://www.applusbilsyn.dk/til_syn/synstyper/registreringssyn. Her skal også udfyldes en anmeldelse. MO2A (eller 21.068) hedder den. Af én eller anden grund kan den ikke hentes elektronisk. Men den kan rekvireres på motorkontoret.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
Index
113054: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Glad V8 ejer (04-08-2011 18:30:10) (svar på 113038)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.175.165)
Vedr. chassis og ramme. Ja man får helt lyst til at flytte til Sverige. Det er så stupide regler. Men det er min private holdning. Vi må udføre noget lobbyarbejde.
Index
113023: sv: Glad V8 ejer (04-08-2011 09:00:32) (svar på 112995)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.4.215)
Hej Rasmus,

Tillykke med bilen ! jeg syntes den virker bekendt, har
den kørt i nordjylland ?

LR hilsen
Ole SIII, 88"
Index
113034: sv: sv: Glad V8 ejer (04-08-2011 11:38:17) (svar på 113023)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Hej Rasmus
Velkommen til, med din nye bil og tillykke.
Fed bil må jeg sige og der er nu adgang til mange timers underholdning og brug af familiens penge ( uha).
Senere så kommer alle de fede tider med kørsel ude på landevejene og tænders skæren og bandeordene flyver som en flok fluer om en kol... .
Vi må lige høre mere om vidunderet og om hvordan fa.... du fik den fikset, ind i familien.
MVH Jens E og den grønne bisse i 2,25 L Diesel
Index
113037: sv: Glad V8 ejer (04-08-2011 12:07:38) (svar på 112995)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Lækker vogn og tillykke.
Jeg jagde selv i 2008 en 90" V8 dog uden held, fandt kun en i KBH der var helt og aldeles råden.
Efter at have ledt i knap et år, gav jeg op og købte min 101" istedetfor også V8.
Så pas godt på den, de 90" V8´ere er ved at være eftertragtet igen.

Higgings.
Index
113040: sv: sv: Glad V8 ejer (04-08-2011 12:30:44) (svar på 113037)
Rasmus Hansen #7461, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.117.43)
Hej alle sammen,

Bilen er fra 1987, købt hos Nelleman i tidernes morgen. Den har kørt i Roskilde/Ringsted egnen med samme mand. Den har lige rundet 208.000 km...

Jeg er så heldig at jeg ikke har stiftet rigtig familie endnu, har en kæreste, men igen børn og intet hus. Og sagde fra starten af til hende, at mine Land Rover'r kunne der ikke gøres noget ved.
Den tog hun til sig, så nu har vi 3 LR, en peugeot 306 cab, 2 marsvin og 1 kanin :)

Og så lige et spørgsmål til forrummet, hvor mange heste har sådan da den var ny?? Synes jeg har læst lidt om nogle der havde 90 eller 130 heste.

Rasmus
Index
113041: sv: sv: sv: Glad V8 ejer (04-08-2011 12:43:58) (svar på 113040)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det er kun Serie III Stage one, der har kørt med 90HK V8.
110 og 90 havde i firserne enten omkring 130 eller omkring 113.

MVH Jakob E S
Index
113064: sv: sv: sv: Glad V8 ejer (04-08-2011 22:28:20) (svar på 113040)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.207.16)
Hej Rasmus

Tillykke med v8eren. Hvis dit motornummer har 21G til at starte med har 85 KW effekt. hvis det er en 24G har den 98 KW.

Liver er for kort til diesel :-)

med venlig hilsen

Anders
Nu med en 90" v8 :-)