tilbage

Land Rover Forum  

Index
113152: Glad V8 ejer - Spørgsmål I (07-08-2011 14:20:31)
Rasmus Hansen #7461, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.117.43)
Hej Forum,

Nu kommer spørgsmålene lidt efterhånden. Har aldriv haft en V8 år før.

Jeg har set nogle af Rover's V8 motor med 2 små luftfiltre på hver karburator - og det kunne jeg selvfølgelig også godt tænke mig. Men, hvad er de forskellige ting jeg har sat pile hen til, og er det noget jeg kan afmontere uden der sker noget?
Jeg har lige set et billede Küppers motor, og der så det ikke ud som om han har de "dimser" i hans motor.'

Lr hilsen

Rasmus
88"
90 V8
Disco TD5
Index
113153: sv: Glad V8 ejer - Spørgsmål I (07-08-2011 14:58:50) (svar på 113152)
Kim Petersen #7044, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.5.163)
Hej Rasmus,

Tillykke med din Rover, velkommen i "klubben" med 90" V8.

Her er et link med forklaring: http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=65471&f=&g=&ex=1&s=v8%20genbrug&uid=797592465

Jeg har det heller ikke på min V8, motoren tager ikke skade af at have det afmonteret, det blev vist lavet mht. miljøhensyn.

Kim P - LR90V8

Index
113172: sv: sv: Glad V8 ejer - Spørgsmål I (08-08-2011 07:49:47) (svar på 113153)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Jeg har også afmonteret mit og synet bilen uden problemer. Udover dem man skal have med en V8 med at forureningstallet er for højt, og man skal skrue ned til den næsten ikke får noget at leve af, og skrue op igen derhjemme.


Jeg har fået to forskellige forklaringer på systemet:

1: Syetemet er til for at snyde forureningsmålerne ved at tage falsk luft ind i udstødningen for derved at nedsætte det procentvise indholdet af kulilte.

2: Systemet brænder noget af udstødningen af igen ved at tilsætte den til indsugningsluften.

Jeg demonterede mit ved at save alle rørene over, og genbruge forskruningerne på blokken, og i stedet for røret blændet hullerne med en afsavet 5 mm bræddebolt. Det har ikke givet mig problemer.

Jeg kører nu med 2 stk. KN filtre direkte på karburatorerne. Det har den sideeffekt at der er lidt mere støj fra karburatorerne når de trækker luft ind.


Med 90" V8 hilsen
Asger Jørnow
Index
113175: sv: sv: sv: Glad V8 ejer - Spørgsmål I (08-08-2011 08:49:36) (svar på 113172)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Eh...Asger, er det helt kosher at opfordre til at snyde sin V8'er gennem syn? Den skal jo også være lovlig når den er hjemme igen.

-i al fredsommelighed.

Mvh Niels
Index
113176: sv: sv: sv: sv: Glad V8 ejer - Spørgsmål I (08-08-2011 09:34:47) (svar på 113175)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Jeg kan sådanset godt forstå at man lige mod´er det lidt.
Jeg skal også forbi mekanikeren hver gang min 101" skal til syn, fordi den sviner for meget.
Så den bliver skruet ned, for derefter at skrues op igen.
Min mekaniker siger at det vigtigt den bliver skruet op igen, ellers tager motoren skade på lidt længere sigt, den kan simpelthen ikke tåle det andet.
Men ja, det er en svær sag, var jo nemmere hvis embedsmænd og politikere mv. valgte at bruge deres hoved istedetfor bare at lave tovlige regler.

Henrik.
Index
113177: sv: sv: sv: sv: sv: Glad V8 ejer - Spørgsmål I (08-08-2011 10:39:35) (svar på 113176)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Altså sådan som jeg ser det, så har vi en demokratisk valgt regering der følger flertallets ønsker. Og uanset om man er enig eller ej, eller om hvorvidt man har tillid til politikkernes evner og oprigtige intentioner, så er det et krav fra flertallet i befolkningen at forureningen begrænses. Det krav har politikkerne ved hjælp af love pålagt bilproducenterne, der så finder på forskellige kneb til at nedbringe udledningen af diverse partikler og gas-arter. Det går så ud over motorens ydeevne. Disse foranstaltninger der er bygget på, kan man så fjerne eller omgå. Som f.eks at pille EGR-ventilen af, eller ændre motorstyringen eller andet.

Nu er det ikke fordi jeg vil lyse nogen i band. Jeg har selv en VW GolfII med en latterlig elektrisk karb der er styret af en lambda-sonde i kat'en. I et svagt øjeblik kunne jeg måske også finde på at liste den igennem syn og så montere en analog karb, der ville få bilen til at gå bedre, og måske endda bruge mindre benzin. Det ville måske være ioverensstemmelse med min egen smule miljøbevidste samvittighed, men ikke i overenstemmelse med love og regler, uanset hvor tåbelige man så synes reglen er.

Så hvis jeg rent hypotetisk stod i begreb med et sådan forhavende, så ville jeg nok vælge at "gå stille med dørene" og ikke mangfoldig-gøre dem på et offentligt forum. Man ved aldrig hvem der læser med, og vi riscikerer at vi som klub og som interesseorganisation mister pålidelighed fordi vi sanktionerer indgreb i bilmotorer der er i strid med gældende lovgivning. En lovgivning der trods alt er støttet af flertallet i befolkningen. (Var den ikke det, havde politikkerne bestemt noget andet. De har brug for stemmerne. :) )

Så kan jeg vist ikke udtrykke det tydeligere.

Med de fredeligste hilsener

Niels
Index
113179: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Glad V8 ejer - Spørgsmål I (08-08-2011 11:38:02) (svar på 113177)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.224.99)
Nu har jeg knapt så høje tanker om de ledende landspolitikkernes habitus, endsige de der har stemt på disse, som du har Niels. I spørgsmål om forurening fra biler
stoler politikerne blindt på eksperters udsagn. At noget af udstødningsgassen tilbageføres til indsugningen gør at de endelige udstødningsgasser bliver knapt så skadelige for de der opholder sig i gassernes umiddelbare nærhed. Men denne anordning har en uheldig bivirkning; den øger brændstofforbruget og dermed en endnu større og global skadelig virkning, nemlig øget CO2udslip, der igen øger klimaopvarmning. Men det er jo mest nede i og omkring Sahara
og skideværemed nogle sydhavsøer bliver oversvømmet og flere og flere tornadoer raserer USA, det går alligevel snart konkurs. Jojo, der er noget ved alting, uden det nødvendigvis er alting der er noget ved.
Index
113182: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Glad V8 ejer - Spørgsmål I (08-08-2011 12:10:32) (svar på 113179)
Rasmus Hansen #7461, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.117.43)
Nu spurgte jeg sådan set bare om hvad der var der sad der, jeg skrev ikke noget om at jeg ville fjerne dem eller gøre bilen ulovlig.

Det var blot hvis nu jeg ville sætte 2 små K&N filtre på istedet.

Men det kan jeg næsten regne ud er en dårlig ide med syn osv.


Rasmus
88"
90 V8
Disco TD5
Index
113186: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Glad V8 ejer - Spørgsmål I (08-08-2011 13:27:03) (svar på 113182)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.192.200.225)
Hej Rasmus

Rolig nu. At fjerne EKG og montere K&N er en helt naturlig og lovlig ting at gøre. Du skal jo blot stå til regnskab for om din maskine forurener for meget.
Jeg har fået synet to Defendere med V8 uden problemer som beskrevet - se fotos her.
Naturligvis kan der skrues op og ned for benzinmægde og luft - men det er jo ikke raketvidenskab.

Selvfølgelig skal der da trimmes lidt på din fine motor.

Kør en god lang tur inden syn og hold din motor sund og god - så (for)bliver du glad ved den.

V8 hilsen
Index
113189: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Glad V8 ejer - Spørgsmål I (08-08-2011 14:05:14) (svar på 113179)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja Verner, nu sagde jeg jo ikke noget om hvorvidt jeg synes reglerne er berettiget. Faktisk forsøgte jeg at antyde det modsatte, som du måske vil bemærke hvis du læser mit indlæg igen. :)

Det jeg mener er bare at når der er en regel, så er der en regel, og hvis man mangfoldiggører hvordan man omgår den regel, så ricikerer man at "få ørene i maskinen" uanset hvor åndsvag den regel så end er. Og hvis DLRK's forum indeholder opfordringer til omgåelse af regler, ja så ricikerer vi at det falder tilbage ikke bare på skribenten men klubben som sådan. Et nidkært nyhedsmedie skal kun bruge eet eksempel hvis det får lyst til at grille firehjulstrækkere og deres ejere.

Derfor mit råd om at gå stille med dørene.

:)

Mvh Niels
Index
113180: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Glad V8 ejer - Spørgsmål I (08-08-2011 12:07:30) (svar på 113177)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Rigtig godt skrevet, Niels :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
Index
113187: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Glad V8 ejer - Spørgsmål I (08-08-2011 13:44:44) (svar på 113180)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.223.6)
Jo Søren, vi har jo alle vor Gebiet. Dog kan jeg ikke lade være med at tænke på "De Blinde" malet af P Bruegel ell. H Bosch engang i 1600tallet, men stadig lige aktuelt - byens vise fædre ser ikke vejen dreje, men marcherer med pomp og pragt, flag, vimpler og standarder og oprejst pande lige ud i gadekæret.
Der er intet lovkrav der forhindrer det såkaldte Pulsair System fjernes.

Index
113201: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Glad V8 ejer - Spørgsmål I (08-08-2011 21:15:51) (svar på 113187)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.33.154)
Glad V8 ejer der køre med 2,5% i co både før og efter syn (90" 87) det kan den fint synes med, og det dør den ikke af at køre med.

Det der snyde system så vi hos Ford på USA biler, først i 80erne, at det nogen sinde er blevet godkendt at puste luft ind i udstødningen for at nedsætte co% er helt til grin, og den køre fint lovligt uden, med 2,5% det med at skrue op og ned er noget pjat, og hvis karburatorene er syncroniseret rigtigt er det uforbrændte tal som heller ikke for højt ved 2,5% i co.

Per

Index
113275: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Glad V8 ejer - Spørgsmål I (11-08-2011 21:31:19) (svar på 113201)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.223.121)
Sådan en blæseanordning havde SIII med 2,6L sekscylindret motor også iflg. den officielle værkstedsmanual, om det kun var til specielle markeder, skal jeg dog ikke kunne sige, men det ser interessant ud.