tilbage

Land Rover Forum  

Index
113198: Kan det betale sig at skifte til 2.5 (08-08-2011 20:33:36)
Martin Lajer #8728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.185.157.178)
Jeg har købt mig en serie 2a bil med en 2,25 diesel fra 84 ilagt med 5 hovedlejer. Den er med mange nye dele og fejler ikke noget. Men jeg ser mange indlæg med andre seriebiler der er med 2,5 n/a dieselmotor ilagt. Jeg kan dog ikke læse mig til den oplagte grund til at skifte.
Kan dem med erfaringer fortælle mig om jeg bliver meget positiv overrasket eller bare bliver tilfreds med en ombytning. Er der alternativer feks.2,5 turbo uden turbo?

hilsen Martin Lajer
Index
113205: sv: Kan det betale sig at skifte til 2.5 (08-08-2011 22:41:28) (svar på 113198)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.98.175)
Hej Martin.

Tillykke med køretøjet.

Hvorfor dog bytte hvis motoren ellers går godt og er sund? Og så er der jo også den lille sag med originaliteten af bilen osv.

En 2.5TD uden turbo er jo i store træk en 2.5N/A (undskyld til dem man med et rammende engelsk ord kalder for "rivetcounters"), og så kan man jo lige så godt finde sådan en.

Jeg var selv i et par ejer af en 88" fra ´77 med en 2.25D, og den kørte bare super hvis man sørgede for at holde den med service, olie, vand og moderate omdrejningstal! Nu er jeg ejer af en 2.5TD som står på værksted for at få skiftet motor til en 200TDi. Se, det bliver sager, men 2.5TD´eren er ikke kendt for lang levetid.

Mvh.Jens
Index
113208: sv: sv: Kan det betale sig at skifte til 2.5 (09-08-2011 01:13:38) (svar på 113205)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Hej Martin og mange tak for sidst, specielt fra Emil :)

En 2,25L har 62 HK og en 2,5 n/a har 68 hk og forskellen er ens - de er lige træls og langsomme.

Den bedste opgradering man kan gøre i en seriebil er 200Di altså en 200tdi uden turbo, den får så ca 85 hk og det passer mægtigt fint i en seriebil, så kan man holde 80 km/t både op og ned ad bakkerne.

Men hvis din motor er velkørende så start med den og se hvad dit behov er og tag derefter stilling til hvad du har brug for.

Ved alle turbo opgraderinger/eftermonteringer, uanset hvor mange heste motoren har, så skal der svares ny afgift af køretøjet, da SKAT mener at køretøjet har skiftet identitet.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
113222: sv: sv: sv: Kan det betale sig at skifte til 2.5 (09-08-2011 15:16:27) (svar på 113208)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.28.104)
Kraftudfoldelsesmæssigt set ånder en 2.25d 2.5n/a i nakken,
dersom de er "in good nick" Især 5hovedlejers versionen; så der er egentlig ikke noget reddet ved at convertere i den retning.
Ønsker man mere power og alligevel holde sig ad dydens smalle sti og være uden schnick-schnack med Babylon, er en turboløs 200TDI et godt bud.
Index
113223: sv: sv: sv: Kan det betale sig at skifte til 2.5 (09-08-2011 17:21:38) (svar på 113208)
Michael Kruse Jepsen #5081, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.213.219.234)
Jeg kan sagtens holde 80 km/t i min 2,25 5 hovedlejers, hvis jeg har tilløb....(smiley)
Index
113230: sv: sv: sv: sv: Kan det betale sig at skifte til 2.5 (09-08-2011 22:18:28) (svar på 113223)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.38)
En 2,5 N/A er en meget slidstærk sejtrækkende maskine, som jeg kun kan anbefale som et godt alternativt, hvis din 2,25 skulle opgive gejsten en dag.
Jeg har en 2,5 N/A i min OneTen og den spinder bare derudad. Har fra søndag morgen til nu i aften tilbagelagt 931 km ad de tyske landeveje, hvor den ruller afsted med 80 km/h og hele 90 km/h på motorveje ( kørte kun 20 km motorvej ) .
Turboversionen fejler sådan set heller ikke noget, det er oftest dårlig servicering, som slår maskinen ihjel. Maskinen må ikke overophedes og man gør godt i, at kendes til kølevæskens blandingsforhold med vand. Om sommeren med tynd blanding, om vinteren federe.

De omtalte 200tdi uden turbo og intercooler kan anvendes, men de er nogle sjældne sager efterhånden, idet der ikke fremstilles r-dele længere, hvis man skal tro britiske websites....
Index
113232: sv: sv: sv: sv: sv: Kan det betale sig at skifte til 2.5 (09-08-2011 22:22:20) (svar på 113230)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.1.70)
Øhh... Paul...
Laves der ikke reservedele til 200 TDi mere?
Hvilken hjemmeside står det på?

Jimmi
Index
113243: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan det betale sig at skifte til 2.5 (10-08-2011 08:55:41) (svar på 113232)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.38)
Turner Engineering er inde på emnet !
Index
113249: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan det betale sig at skifte til 2.5 (10-08-2011 19:49:13) (svar på 113243)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Hmm ja, jeg har lige fået en kasse 200 tdi motor reservedele fra netop Turner engineering i mandags, så helt slemt kan det nok ikke stå til. Det er kun 200 tdi topstykket man ikke kan få længere så vidt jeg ved.

Mvh
Mads