tilbage

Land Rover Forum  

Index
113564: opbygning af 109" årgang 65 (22-08-2011 09:18:06)
Daniel Pullen #8659, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.144.63.2)
jeg er den glade og stolte ejer af den 109" på billedet.

jeg har STORE planer med "hende" om ombygning og udskifning af flere dele. men da jeg ikke gider at skulle betale store bøder søger jeg regler for div ændringer på bilen.
så som:

hvor støre dæk må jeg sætte på.
hvor høj må jeg høve den.

hvor meget må den larme med anden end standart potte


det eneste jeg har er detailforskrifter fra 1968.

og der stpr ikke noget:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=50395

Med venlig hilsen en glad men fortvivlet ung mand

Index
113567: sv: opbygning af 109" årgang 65 (22-08-2011 10:15:17) (svar på 113564)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.90.201.14)
prøv dette link:

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k%C3%B8ret%C3%B8jer/~/link.aspx?_id=30B2F0D8301B4B6EAD64F9A24FAD3937&_z=z

her finder du detailforeskrifter for motorkøretøjer som er en detaljeret beskrivelse af hvad der skal til for at en bil kan godkendes i det danske system.

dog er det såvidt jeg husker lidt en gråzone mht hævning da lover mest formulerer sig om sænkning og ikke det modsatte.

derimod er der ret skrappe regler mht større hjul. men det kan du altsammen læse i den pdf man får ved at klikke på linket øvers i teksten hos trafikstyrelsen.
Index
113568: sv: sv: opbygning af 109" årgang 65 (22-08-2011 10:18:06) (svar på 113567)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.90.201.14)
Index
113569: sv: opbygning af 109" årgang 65 (22-08-2011 10:27:25) (svar på 113564)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.10)
Fortvivl ikke, thi hjælpen er nær!

Dækstørrelse: der må ændres +/- 5 %, men husk på, at størrehjul betyder også større vendekreds...

Hvis bilen hæves(eller sænkes) mere end at centrum af forlygterne ændres mere end 2,5 cm ift standard, er ombygningen ulovlig. Husk lige på, jo højrere tyngdepunkt, des større er risikoen for, at bilen vælter i f. eks. en dobbelt undvigelsesmanøver.

Bilen må ikke støje unødigt, men din 109" er så gammel, at der vist ikke findes nogle grænseværdier.

1968 forskrifterne er ganske brugbare.

Hvis jeg skulle ombygge din 109", ville jeg satse på følgende:

original LR-motor, gerne med 2,5 d n/a evt. med Turner topstykke,
to-kreds-bremsesystemt
parabolske fjedre
styretøjsdæmper
Overdrive, hvis du f.eks. vælger en 'kastreret' 200 tdi
lyddæmpning
oliefyr
soveplads
dobbelt batterisystem
Index
113572: sv: sv: opbygning af 109" årgang 65 (22-08-2011 11:27:01) (svar på 113569)
Daniel Pullen #8659, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.144.63.2)
tusind tak :)

det er heller ikke fordi den skal hæves helt vildt!

jeg leger lidt med tanken om fælgende
*1½" hævnings sæt
*et par gode A/T dæk i passende størrelse
*"ny " Diesel motor. med automat gear ( pris på sådan en modtages gerne !!!!!)
* Roof rack
* blødere undervogn da bilen hopper og danser bare jeg tager en sten på vej banen
* lyd dæmpning
* ombygget lastrum med mulighed for overnatning
Index
113608: sv: sv: opbygning af 109" årgang 65 (23-08-2011 06:12:12) (svar på 113569)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.10)
Niels har jo en pointe, at bilen ikke fremstår original, som den skal for at være veteran...

Derfor vil jeg tilføje til min liste:

serie II forskærme og kølerfront

Den tidligere ejers modifikation mht blinklysplacering mv er ikke ligefrem smuk eller stilfuld!


Index
113609: sv: sv: sv: opbygning af 109" årgang 65 (23-08-2011 06:34:50) (svar på 113608)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.62.22)
Nu vi er igang med at mishandle fluer !

Så skal torpedoen og dørhængslerne også skiftes ;-)

Meen, det var vidst ikke det der blev spurgt om, så skal vi ikke holde os til at svare på det frem for at vise hvor kloge vi er på gamle bilers original stand ;-)

Daniel - du skal være opmærksom på reglerne omkring at lave en soveplads bag i bilen. Jeg kender dem ikke præcist, men ved at det kan koste dyrt at indrette en gulpladebil til overnatning.

Held og lykke med projektet Daniel.

Hav en god dag.

Morten
Index
113575: sv: opbygning af 109" årgang 65 (22-08-2011 11:50:06) (svar på 113564)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.185.70.219)
Troede det var en 65'er du havde? Men det ka' det da ikke være med den front? :) Jeg ved ikke hvad skattefar siger, men kunne godt forestille mig at veteranforsikringssselskaberne ikke falder for den. Ikke hvis de har en medarbejder der kender de gamle Land Rovers

Heller ikke helt sikker på at du kan forlade dig på detailforeskrifter fra '68 En 109" er jo typegodkendt og den gælder efter sigende også for tidligere årgange, men der er noget uenighed på området. Nogen siger noget, andre noget andet.

Mht støj kunne jeg godt få den mistanke at den ikke må støje mere end originalt, men der er næppe en specifik grænse. Den ville også være lidt teoretisk på sådan en gammel spand :). Så længe der ikke er fri udblæsning så går det nok.

Med IIa hilsen Niels
Index
113578: sv: sv: opbygning af 109" årgang 65 (22-08-2011 11:59:00) (svar på 113575)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.185.70.219)
Dæk: 235/85R16. Samme rulleomkreds og passer på standart fælge. Skal den ha "looket" så 265/75R16 Samme rulleomkreds bare lidt bredere. Men den for som Paul siger ikke nemmere ved at dreje.

Smæk et sæt parabolske på, så får du en behagelig undervogn.

Og automatgear i en IIa? Tjae nu er originaliteten tydeligvis ligegyldig, men det er stort arbejde. Kan gearkassen overhovedet være under torpedoen? Og hvad med aksler? Du skal have special tillavede kardaner og CV-joints i forakslen.

Mvh Niels
Index
113579: sv: sv: opbygning af 109" årgang 65 (22-08-2011 11:59:02) (svar på 113575)
Daniel Pullen #8659, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.144.63.2)
ved godt det ikk ligner en så gammel model men tidliger ejer har bygger nye forskærme på.

tja nu må vi se hva der sker. i første omgang skal jeg ihvertfald have ny motor og gearkasse i :)
Index
113583: sv: sv: sv: opbygning af 109" årgang 65 (22-08-2011 15:06:58) (svar på 113579)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Nu spørger du til lidt love og regler så er her lidt mere:

Hvis du skifter både motor* OG gearkasse, KAN SKAT forlange ny afgift, da de mener at køretøjet skifter indentitet.

* Uanset antallet af heste.

Og synsvirksomhederne har anmeldelsespligt overfor SKAT.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
113610: sv: sv: sv: sv: opbygning af 109" årgang 65 (23-08-2011 08:04:33) (svar på 113583)
Daniel Pullen #8659, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.144.63.2)
snakkede med team-bertelsen igår. og jeg har droppet at få automat gear og TDI smidt i.

så er gået tilbage til min oprindelig idé om 200D med et par hypper mere end den jeg har nu ( 80)

og soveplads er måske også et forkert ord. det skal ihvertfald bare være mulighed for at smide en dobbelt luftmadrass ind bag i :)
Index
113637: sv: sv: sv: sv: sv: opbygning af 109" årgang 65 (24-08-2011 08:58:37) (svar på 113610)
Gert Post Andersen #7310, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.63.19)
Ang. soveplads så er der jo ingen der kan forhindre dig i at transportere en krydsfinerplade og et par madresser i varerummet på en gulpladebil. Gert har skåret en plade til så den ligger oven på bagskærmene i sin 1.10 gråand. men lad være med at køre rundt med opredt sovekabine.
At ombygge en bil fra 65 som du beskriver er jo et kæmpeprojekt, frygteligt dyrt og måske lidt synd. Måske kunne det også være sjovt at finde den originale bil frem inden under alle ændringerne, og bare nyde sin dejlige gamle veteranbil.

Der er findes ikke nogen mere sexet bil end end flot gammel Land Rover

Hilsen Hanna
Index
113638: sv: sv: sv: sv: sv: sv: opbygning af 109" årgang 65 (24-08-2011 10:26:34) (svar på 113637)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.199)
Jeg har et reolsystem, der kan lægges over i ladkantehøjde. Kan også bruges som underlag for en luftmadras, hvis jeg skulle blive træt...
Bygget af to stk t-profiler i jern samt to stk 12 x 1900 x 350 mm bodexplade.
Fordelen ved en delbar overdækning er, at du kan komme til den bagage, der ligger inderst.
Er ladrummet fuldstændig overdækket, er det en effektiv lyddæmpning og holder også på varmen . Der vil også være roderum til en evt. co-pilot, om denne også skulle blive træt på turen.

Og så har Hanna to virkelig gode pointer...
Index
113657: sv: sv: sv: sv: sv: sv: opbygning af 109" årgang 65 (24-08-2011 21:03:10) (svar på 113637)
Daniel Pullen #8659, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.144.63.1)
Hanna: det skal heller ikke være en fast løsning den med sove plads bag i . ønsker et almindeligt lad med mulighed for overnatning hvis jeg er ude på fotojob eller andet i en weekend. og jah så har jeg planer om at den skal stå så Standart som muligt. dog med lidt nyere dele for Komfort og sikkerhedens skyld :)