tilbage

Land Rover Forum  

113849: Motava Range Rover (30-08-2011 13:28:33)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.8.19)
Som beskrevet andetsteds på siden, er min RR blevet hærget af vandaler. Det er en 4(5)dørs fra 1976, hvilket i sig selv gør den lidt speciel.
Derudover skulle carossen være en costumized udgave som er lavet i Italien, årgangen er 1984!
Motava er navnet, er der nogen der kender det?
Jeg er lidt bekymre for om der kan skaffes dele til den, specielt dørhåndtagene.

VH Børge Rosenberg
113851: sv: Motava Range Rover (30-08-2011 13:39:01) (svar på 113849)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.253)
det ligner fuldstændig de håndtag der sad på min 1995 RRC softdash, tror de blev standard i starten af 90'erne. hvis det er dem så er de en standard rover del og har været brugt på mange forskellige rover modeller.
så jeg ville prøve med et håndtag fra en 90'er RRC
113866: sv: Motava Range Rover (30-08-2011 15:28:20) (svar på 113849)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej

Det skulle ikke være noget problem, Disco 1 , og RRC med sikkerhed i perioden 89- 93.
De har også været brugt på rigtig mange engelske personbiler af forskellig afstamning.

Håber du får en hel bil igen, uden de store sværdslag.

Med venlig hilsen

Per
113872: sv: sv: Motava Range Rover (30-08-2011 18:18:52) (svar på 113866)
Andreas Carlsen #8598, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.60.133.146)
Hej.
Jeg sidder netop med det sidste nummer af Land Rover monthly, og der er en artikel om Monteverdi Range Rovers. De blev bygget på et lille karosseriværksted i Italien, og der skulle kun være lavet 129 stk. De blev håndlavet, og alt mellem a og e stolperne var specielt for disse. De første kom i 1980. Ved ikke om du er den heldige ejer af en sådan sjældenhed, og da slet ikke om der findes dele der passer fra nyere årgange, men jeg håber du får rettet op på bilen.
Mvh Andreas
RRC 1985 V8
113873: sv: sv: sv: Motava Range Rover (30-08-2011 18:34:19) (svar på 113872)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.8.19)
Monteverdi jamen tak skal du have. Det andet navn var det jeg fik af ham der havde samlet bilen. Den kom oprindeligt fra Schweiz, og er lavet i Italien i 1984. Jeg vidste ikke engang, at den var så sjælden.
Håber at stumperne er standard, ellers er der et problem. Mange tak for hjælpen.
Kan man læse artiklen på nettet?

Venlig Hilsen
Børge Rosenberg
113874: sv: sv: sv: sv: Motava Range Rover (30-08-2011 18:48:18) (svar på 113873)
Andreas Carlsen #8598, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.60.133.146)
Jeg kan ikke lige se at man kan finde artiklen på nettet, men er ikke supercomputernørd. Artiklen omhandler en sådan Monteverdi der er blevet sat i stand, og hvordan de måtte lave rigtig mange især pladedele selv, da der ikke fandtes stumper :-( Bilen i bladet har den samme stribe under dørhåndtagene langs hele bilen som din ser ud til at have.
Mvh Andreas
113875: sv: sv: sv: sv: sv: Motava Range Rover (30-08-2011 20:40:22) (svar på 113874)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.207.16)
Hej

Efter det billedet som er lagt på forumet er dørkanten lodret, på en monteverdi er den skrå. Det ligner en dør fra en ganske almindelig Range Rover.

Mvh
Anders
113877: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motava Range Rover (30-08-2011 20:51:16) (svar på 113875)
Andreas Carlsen #8598, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.60.133.146)
Der skal nok lidt flere billeder til for at afgøre sagen helt. Gerne fra flere vinkler.
Mvh Andreas
113879: sv: sv: sv: sv: Motava Range Rover (30-08-2011 21:13:37) (svar på 113873)
Alfred Thomsen #7414, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.109.12)
Hej Børge

Prøv at google "Monteverdi Range Rovers" så kommer bj.a. dette http://www.range-rover-classic.com/Home/land-rover-brochures/range-rover-specials

og jeg skal komme efter dig med sider der kommer frem.
God jagt ps. husk at orintere os på forumet
Alfred
113881: sv: sv: sv: sv: Motava Range Rover (30-08-2011 21:21:12) (svar på 113873)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Hej Børge

Som Per allerede har påpeget, byder dørgrebene næppe på problemer, da de er magen til de greb, der sidder på min Disco 1 fra 1997, omend håndtagene er sorte, hvor dine er forkromede. Om ikke andet kan løsningen være at kombinere kromdelen fra de gamle med nye greb.

Hvad Monteverdi angår, så tvivler jeg på, at bilen er lavet på et italiensk karrosseriværksted al den stund Peter Monteverdi (1934-1998) var schweizer og havde base i Binningen nær Basel. Han stod bag en række specialudgaver af supersportsvogne og SUV'er, bl.a. producerede hans værksted i perioden 1980-82 en speciel version af den 4-dørs Range Rover, før han indstillede produktionen til fordel for et bilmuseum, der åbnede i 1985.

Er din RR fra Monteverdis værksted, skal du passe godt på den, for der er næppe mange af den slags på vejene. Er bilen vitterligt produceret i 1984 og af italiensk oprindelse, kan det måske skyldes, at Monteverdi har solgt ud af sine aktiviteter til italienske interessenter. Det fremgår ikke af mine arkivalier.

Håber det lykkes for dig at få bilen bragt tilbage til fordums glans.

Vink og Landyt-dyt

Morten

113883: sv: sv: sv: sv: sv: Motava Range Rover (30-08-2011 21:35:02) (svar på 113881)
Andreas Carlsen #8598, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.60.133.146)
Hej Morten
Hvad Monteverdi angår har du ret i at han var hjemmehørende ved Basel i Schweiz, men han var medejer af et karosseriværksted i Italien der hed Carrozzereria Fissore, og det var her de lavede Range Rover 4 dørs udgaver før Land Rover selv fremstillede dem. (ifølge mit Land Rover blad) :-)
Mvh Andreas
113886: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motava Range Rover (30-08-2011 22:23:45) (svar på 113883)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Så er det nok rigtigt, Andreas.
Jeg bøjer mig for din kilde, den er sikkert bedre end min, når det gælder SUV'erne, al den stund mit arkiv mestendels indeholder materiale om showstoppere, som jeg indsamlede på Monteverdis stand ved 80'ernes internationale biludstillinger i Genève.
Monteverdi boede i Basel ovenover det værksted, hvor de specielle supersportsvogne blev til, så jeg gik ud fra, at også SUV'erne blev skruet sammen dér.

Mvh. Morten
113894: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motava Range Rover (31-08-2011 01:01:26) (svar på 113886)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.10.62)
Hvis det er en Monteverdi er den ikke "født" som sådan, hvis man kan sige det om en modifikation. Karossen er fra 84 og rammen fra 76.
Jeg håber egentlig ikke at den er det, det vil gøre livet mere besværligt mhp dele. Feks er jeg da lige nu skæppeangst for, om trekantvinduet der blev smadret, er et standard vindue, eller om det også er modificeret.
Kigger lidt mere på den, og tager nogle billeder når det bliver lyst.

VH Børge Rosenberg
113895: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motava Range Rover (31-08-2011 01:33:05) (svar på 113894)
Alfred Thomsen #7414, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.109.12)
Børge jeg har sendt dig en mail
113898: Monteverdi Range Rover ? (31-08-2011 09:01:00) (svar på 113895)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.10.62)
Her er den så in toto. Den har haft et lidt hårdt liv, en del offroad, trænger.
Monteverdi eller ej, det er lidt af en ønskebil for mig.
Tak for links Alfred.

VH Børge Rosenberg
113899: sv: Monteverdi Range Rover ? (31-08-2011 09:02:58) (svar på 113898)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.10.62)
Og her fra den anden side.
113901: sv: sv: Monteverdi Range Rover ? (31-08-2011 09:09:23) (svar på 113899)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Hej Børge

Kan trøste dig med at der ikke er meget Monteverdi over din bil.

Mangler bl.a. den læderstue der er standard i Monteverdierne.

Karossen ser også helt normal ud, incl. dørhåndtag og trækrude.

mrrch
Claus
113903: sv: sv: sv: Monteverdi Range Rover ? (31-08-2011 09:18:45) (svar på 113901)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.10.62)
Pyha det lettede, har ikke lyst til at have en raritet stående. Tak Claus!
VH Børge Rosenberg

113967: sv: sv: sv: Monteverdi Range Rover ? (01-09-2011 11:23:37) (svar på 113901)
Michael Valentiner-Branth #2374, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.234.208)
Hej Børge,

Har lige læst din tråd, og kan bekræfte Claus K i at det IKKE er en monteverdi... Den mest markante forskel på udvendig karosse, er at bagdøre blev redesignet/ombygget, således at nederste læbekant ned langs hjulkasse blev afskåret, og nyt panel indbygget med i forlængelse af bagskærms nederste kant og med rundt på hjulkassen som en fast plade del der så forbliver på hjulkassen når bagdøre åbnes.
Så enjoy, enjoy din fine RRC.
Hvis du skulle have lyst til at fordybe dig i Monteverdi, så kontakt Pete der er Liason officer i Range Rover Register i UK. Han er Oraklet at tilspørge på hvad som helst RR Monteverdi....
Ses derude someday.... mvh Michael 4 x RRC
113969: sv: sv: sv: sv: Monteverdi Range Rover ? (01-09-2011 11:47:09) (svar på 113967)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.8.19)
Hej Michael!
Tak for input. Jeg vidste, og ved fortsat ikke meget om dens tidlige herkomst. Indtil i forgårs var Monteverdi en italiensk komponist for mig, og intet andet.
Motava navnet kommer fra Søren Belli som har samlet bilen i sin tid. Det kunne være rart art få ham på banen; men jeg tror ikke at han er medlem mere, og dermed er han uden skrivemuligheder her.
Kan hænde, at jeg kunne få ham til at emaile mig, så kan jeg jo videreformidle oplysningerne.

VH Børge Rosenberg
113976: sv: sv: sv: sv: sv: Monteverdi Range Rover ? (01-09-2011 12:24:36) (svar på 113969)
Michael Valentiner-Branth #2374, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.234.208)
Hej Børge,
Når du kommer til et punkt hvor rep evt skal påbegyndes, så ring 23732126, jeg kan nok hjælpe dig rundt m dele der er near obsolete, af de der er crushede på din RR....
Mvh Michael
113990: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Monteverdi Range Rover ? (01-09-2011 15:01:47) (svar på 113976)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.8.19)
Det er sgu pænt af dig Michael. Det kan ikke få for meget af.

VH Børge Rosenberg

ps. rep evt påbegyndes? Sæføli ska den laves!
114026: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Monteverdi Range Rover ? (02-09-2011 13:49:14) (svar på 113990)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
114027: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Monteverdi Range Rover ? (02-09-2011 14:26:37) (svar på 114026)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.8.19)
Tak for link´et Kenneth
Har fået en længere skrivelse fra Søren Belli. Når jeg får en ledig stund skal jeg transmogryffe den over. Vi kan jo ikke lægge andet end Jpg filer ind.

VH Børge Rosenberg
114039: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Monteverdi Range Rover ? (02-09-2011 16:52:35) (svar på 114027)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.10.64)
Har modtaget flg. fra Søren Belli

Hej Børge
Ja nu har jeg været inde på forum og læse lidt om din RR.
I mine 29 med LR/RR har jeg hørt og læst mange sjove og spændende ting, men jeg tror at Morten Dam er inde på den rigtige vej omkring bilen.

Min viden om bilen starter i 2003 da den bliver importeret fra Schweiz.
Jeg købte bilen uden motor og gerarbox, airconditionen virkede (ikke?), så den fløj i skrotbunken, bilen er fra 1984 med still.nr SHALLHARV2AA 003414, Farve:SØLV JR421, ifølge still er det en Monteverdi.
Under gulvtæppet mellem gearstang og førersæde er der et klistermærke hvor der står "SWISS SPECIALIST COMPANY-1984" samt et nr. kode.
Prøv at løfte tæppet og se om den sidder der mere, den er ca 3x10 cm hvid med sort tryk.(har jeg ikke nået, bilen er sndt til mekaniker i dag, venter på taksator gys)

Aluplade med still. nr samt org. papirer på bilen ligger i et dødsbo, jeg har ringet rundt i dag, for at få fat i papirerne igen, det kunne jo være spændende hvis det lykkes og bilen blev ført tilbage nu når der er så meget snak om den.

Forsæderne, bagsæde og inderdører/dørpaneler af træ/læder blev solgt til Claus Frederiksen Frederikshavn.
Min gl. RR med still.nr. xxxxxxxxxD fra 21-04-1976 kunne ikke synes pga rust, jeg spurgte synsmanden, om jeg måtte flytte en nyere karosserei med 4 døre ovre på rammen, istedet for at svejse en masse jern sammen, svaret var JA.

Resultatet blev at jeg flyttede rammen over på den anden fra 1984, kørte den til syn og blev henvist til told&skat
, for evt afgift, heldigvis mente den flinke dame at der ikke skulle betales noget for et par døre ekstra. Stemplet og godkendt.
2007 solgte jeg bilen til Bo i Skanderborg.

Om folk vil kalde den det ene eller andet er mi underordnet, jeg forholder mig kun til stil.nr det er en hybrid som mange andre RR af ældre årgange her i landet.

Alt i alt så er det ikke noget problem at skaffe dele, hvis du får problemer så ring eller skriv, jeg ved hvor der står et par RR som du evt kan få dele fra.

HUSK som jeg sagde første gang vi talte sammen, jeg er køber, hvis du skal af med den.

Vi snakkes ved
Rover Hilsen

Søren Belli

Parenteserne er mine Børge Rosenberg

Aluplade med s
114042: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Monteverdi Range Rover ? (02-09-2011 18:36:58) (svar på 114039)
Andreas Carlsen #8598, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.60.133.146)
Nu er jeg ikke helt med længere. Flere skriver at det ikke er en monteverdi, men nu viser det sig at den er?? Hvad er så rigtigt, hvis det er en Monteverdi så burde bagdørene vel være lidt skrå?? Er nysgerrig efter at høre mere da det jo så er en meget sjælden vogn.
Mvh Andreas
154739: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Monteverdi Range Rover ? (27-08-2016 10:00:21) (svar på 114039)
Robert Søvik #9555, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.11.81.223)
Kjære DLRK medlemmer,
Jeg løfter denne tråden igjen.
Monteverdi var sveitsisk, men bilene ble satt sammen i Italia.
Det viser seg derimot at en rekke biler ble produsert enten i Italia, eller i fabrikken i Basel Sveits hvor de eksteriøre detaljene var lik "vanlige" fire dørs. Undertegnede drifter www.rangerovermonteverdi.com som lener seg på den tidligere nevnte Peter "monteverdiPete"arkiv fra England.
Beste hilsener fra Norge
Robert Søvik
Dlrk 9555
154740: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Monteverdi Range Rover ? (27-08-2016 12:01:30) (svar på 154739)
Robert Søvik #9555, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.11.76.8)
En hver informasjon om bilen slik den er i dag, og tidligere liv for ramme nr 003414 er av ekstrem interesse. Dette ramme nr er i så fall det nest eldste ramme nr en har informasjon om.
Det to prototyp RRMV hadde 358 prefix, mens 000015 ble eksportert til Saudi Arabia tidlig i 1980.
Please email details to: robert @ rangerovermonteverdi dot com
På forhånd tusen takk.
155338: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Monteverdi Range Rover ? (24-10-2016 23:55:01) (svar på 154740)
Robert Søvik #9555, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.11.170.128)
Ramme 003414 er fremdeles et mysterium.
I James Taylor Roverphiles artikkel i seneste nummer av
Land Rover International Magazine så omtales
en spesiell RR spesialmontert av firma
Willy Feiber Automobiles av Morges. Mye spesialinteriør.

Så det virket som det var flere spesialbygg rundt
Emil Frey i Sveits på den tiden.