tilbage

Land Rover Forum  

Index
114108: Husk at være kritisk... (06-09-2011 09:02:09)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.182)
God morgen forum.

Før sommerferien fik jeg et motorhavari der gjorde at jeg måtte skifte stødstængerne og ventilerne i min SIII Diesel. For at gøre det ordenligt og være på den sikre side besluttede jeg mig for også at skifte vippearmene og knastfølgerne.
Jeg har haft min bil i lidt over otte år og har aldrig før haft problemer med de stumper jeg har købt. Så da de nye stumper kom i fine blå britpart æsker, var det ikke noget jeg stussede over.
Lige siden jeg satte det i har jeg haft problemer med at justere mine ventiler. men grunnet en travl sommer er det først nu jeg har haft tid til at tage topstykket af min motor for at se hvad der egentlig forgik nede i min motor.
Og jeg må blankt erkende at jeg var noget overrasket over at se hvor slemt mine knastfølgere var ødelagt. Billedet viser en af de "nye" knastfølgere til venstre og en af dem jeg demonterede til højre.
Jeg kunne forstå det hvis jeg havde været skødesløs i min montage, men alle dele blev tørret af i fortynder og siden smurt med motor olie inden de blev lagt i.

Min pointe her må være at; når man køber uoriginale dele så skal man være meget kritisk inden man lægger dem i og nogle steder på sin bil skal man tænke sig godt om inden man montere noget der ikke står land rover på.

Men som man siger af skade bliver man klog men sjældent rig. Så hvis der er nogle der ved hvor man kan købe en ny knastaksel til en 2.25D samt har en vejledning til hvordan man skifter den og får sat gearet til diesel pumpen rigtigt, så høre jeg gerne fra jer.

SIII Hilsen REO
Index
114111: sv: Husk at være kritisk... (06-09-2011 11:28:28) (svar på 114108)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.189.114.64)
Tænk at folk kan få sig selv til at forhandle sådan noget lo.. !!
Hvor havde Du købt delene ?

Med 88" 200TDI hilsen
Peter
Index
114114: sv: sv: Husk at være kritisk... (06-09-2011 12:21:29) (svar på 114111)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Kinøjser-dele (læs: Britpart) sælges af en lang række reservedelspushere i ind- og udland, og de sælges kun fordi der er købere til lo.... :-)

Det er det samme som Fred Perry eller Lacoste trøjen du kan købe på kræmmermarkedet til 99,00 når originalen koster 1.099,00

mlrh
Claus
Index
114112: sv: Husk at være kritisk... (06-09-2011 11:31:40) (svar på 114108)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Det var da pokkers som du skal bøvle med den motor!!!! Det gode ved det er da at du i det mindste bliver ret ferm til at skille/samle!!
Jeg kan kun sige det igen, og det er min egen holdning : Hold jer fra Britpart dele!!!! Ihvertfald sliddele, gummidele og andre mekaniske dele. Det er simpelthen for ringe fremstillet. Både i tollerencer og materialekvalitet!
Det er bare så p.... ærgeligt at skulle lave den samme reperation efter kort tid, fordi den nye del ikke passer eller er for ringe. Garanti eller ej, det er spildte penge og spildt tid!
Index
114116: sv: sv: Husk at være kritisk... (06-09-2011 12:40:04) (svar på 114112)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.253)
hej Reo

du kan købe genuine parts hos lrseries.com tappet rolleren koster 50,- mod britparts 20,- men tror de ekstra penge er givet godt ud.
de har nummer : 90517429 og ERR607 evt. 507829 afhængig af hvor meget der er skadet.

der kan du vælge om du vil ha genuine eller pattern parts.

vh Geltzer
Index
114117: sv: sv: sv: Husk at være kritisk... (06-09-2011 12:42:15) (svar på 114116)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.253)
glemte lige knasten. tror det er den her du skal bruge:

lrseries.com partnummer: 274711

vh geltzer
Index
114118: sv: sv: sv: sv: Husk at være kritisk... (06-09-2011 12:57:24) (svar på 114117)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Og så er det jo flot at Britparts giver 2 års garanti, men hvem vil have en ny del af dem, når man for anden gang skal demontere sin motor eller bremser eller kobling eller......fordi stumperne kun holder få måneder.

Ikke uden grund de kaldes Shitpart.

Det gode tip: køb altid de dyre varer, så er chancen for de holder størst.

Til Rasmus; det er bare for ærgeligt med den motor, den er der brugt meget tid på.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
114120: sv: sv: sv: sv: sv: Husk at være kritisk... (06-09-2011 13:13:35) (svar på 114118)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.182)
Nu har jeg været på LR series og set lidt på hvad de stumper jeg skal bruge koster.
Og inden jeg nu bestiller en ny knast til ca. 2500 er der så nogle der ligger inde med noget dokumentation på hvor slidt en knast må være?
Jeg tænker her på at når man demontere en krumtap, så er der jo i manualen beskrevet stolpe op og stolpe ned omkring hvor slidt den må være og hvilke tollerencer der skal være hvor.
Jeg har nemlig en knast liggende fra en anden motor magen til, jeg ved bare ikke hvor mange kilometer den har kørt og hvor slidt den af den grund er...

LR SIII hilsen REO
Index
114122: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Husk at være kritisk... (06-09-2011 13:38:06) (svar på 114120)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Der står kun noget om endeslør i "klogebogen" ikke noget om slidtage på løbebanerne.

Det i øvrigt noget omstændigt at skifte knast og lejer, så hvis den ikke er synligt væsentligt slidt, med spor og så'n, sååee......

Det må være en visuel kontrol, hvis du ikke har en helt ny knast at kontrolmåle på.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
114124: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Husk at være kritisk... (06-09-2011 14:02:52) (svar på 114120)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Rasmus,
Sådan et stykke mekanik er ikke så sart, det betyder ikke så meget om den er slidt lidt, da det jo er ruller der køre på knasten slides den ikke på samme måde som hvis det er en løfter der rotere om sig selv, er knasterne uden slidmærker som riller eller små huller og ar i overfladen er den brugbar, knasten er støbt og afdrejet, så derfor er det ret tydelig at se om det er den oprindelige overflade eller om den er slidt, er overfladen på knastens højeste og laveste punkt enes at se på ville jeg montere den, laveste punkt kan godt have en mørkere misfarvning fordi der ikke er nogen videre belastning her, men det ser du bort fra det er ikke en fejl.

God arbejdslyst

Per
Index
114127: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Husk at være kritisk... (06-09-2011 14:58:12) (svar på 114120)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
Hej Rasmus

Hvis ikke du kan se tydeligt slid på den knast du har, så ville jeg ikke være bleg for at monterer den, og som du nu har erfaret så er det bedre at genbruge de gamle knastfølgere end at monterer nye fra Britpart.
Generelt er de meget sjældent så slidte at de skal udskiftes med mindre du har haft en stoppet olie kanal, så tjek også lige det inden du samler igen.

Du får intet ud af de 2500,- du evt. smider efter en ny knast, motoren kører ikke bedre og den bliver ikke mere værd af det, og en brugt kører sikkert din tid ud.

Hvis den knast du har er tydeligt slidt, så har jeg en fin brugt knast med knast følgere til at ligge du kan få meget fornuftigt....
Index
114121: sv: sv: sv: sv: sv: Husk at være kritisk... (06-09-2011 13:18:18) (svar på 114118)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hmm, indrømmet. Britpart-dele lever ikke altid op til forventningerne, men jeg syntes vi før har efaret at det ikke nødvendigvis var britpart-delen men noget andet der var galt med.

Kan det, sådan helt teoretisk, tænkes at der er opstået problemer med smøringen efter reperationen? For det slid der, det virker da helt abnormt.

Mvh Niels

Index
114126: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Husk at være kritisk... (06-09-2011 14:55:59) (svar på 114121)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.182)
Hej Niels

Jeg har selv tænkt samme tanke. Men de gange jeg har været nede ved vippetøjet har det søbet i olie lige som det plejer.
Jeg syntes heller ikke knastfølgerne bar præg af dårlig smøring da jeg demonterede den. Den var lige så snasket i olie som jeg forventede.

Min egen teori er at rullen fra britpart ser ud til at være et stykke rundstål der er skåret i skiver. Dette "rundstål" ser også ud til at være betydeligt blødere end den "gamle", den har bla. små håndterings ridser på siderne. Den gamle ruller ser derimod ud til at være drejet ud og derefter hærdet. der hvor den har kørt mod glidestykket er den nærmest poleret uden tegn på at der er slidt noget materiale væk.

De nye glidere er også lavet på en lidt anden måde. det stykke der ligger op mod rullen er på britpart udgaven 12,7mm bredt mens det på den originale er 7,3mm Det sammen holdt med at den nye part ikke har nogle smørekanaler til rullerne tror jeg er medvirkende til at rullerne på den nye type ikke bliver smurt godt nok.

Og i bagklogskabens ulideligt klare lys kunne jeg jo også have set dette inden jeg satte dem i. Men jeg tror stadig bare at jeg skulle have holdt mig fra at skifte knastfølgerne.

... REO
Index
114158: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Husk at være kritisk... (07-09-2011 09:41:35) (svar på 114126)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.90.201.14)
den højre (gamle) følger ser da fin ud, den ser ikke revet ud eller noget, og den har stadig den skrå afrettede kant før slidfladen så den kan ikke være ret slidt. så den tror jeg personligt jeg bare ville genbruge.
Index
114128: sv: sv: sv: sv: sv: Husk at være kritisk... (06-09-2011 15:02:23) (svar på 114118)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.25)
Garantien omfatter også arbejdslønnen...