tilbage

Land Rover Forum  

Index
114376: "ny" motor og drillende gearkasse (14-09-2011 08:09:00)
Daniel Pullen #8659, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.144.63.4)
så er vi klar med endnu en omgang af spørgsmål til oraklerne.
spørgsmål nr 1 : jeg har en 109" med en noooget træt merzedes motor med 60 Meeeget gamle og slagte klare heste.. jeg er på udkig efter nyere motor og evt gearkasse...

har ladet mig fortælle at min drengedrøm om et turbo dyr ikk kan lade sig gøre, så mit spørgsmål er vel egentlig hvilken motor kan jeg sætte i min 109 uden den store ombygning af bilen.


spørgsmål 2: når jeg langt om længe får bilen op i 4 gear kan jeg ikk rigtig flytte hånden fra gearstangen, da den springer ud af gear. uanset belastning
Index
114377: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (14-09-2011 08:35:56) (svar på 114376)
Eva Hansen #7882, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.154.64)
Det nemmeste er jo nok at montere en motor magen til den der sidder i. men har med held monteret en 1995 fiat ducato 2.5 turbo diesel. med den lave gearing i en serie gearkasse så føles det lisom at køre i en td5..(den kan lave hjulspind, mega cool) så det er et alternativ. billig og stabil motor.
hilsen søren..
Index
114379: sv: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (14-09-2011 09:36:48) (svar på 114377)
Daniel Pullen #8659, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.199.220.2)
først og remmest tak for de hurtige svar.

Eva ( søren ) hansen: hvad gav du for sådan en svend ?? og hvor meget ombygning af ramme og beslag skulle der til ??

Index
114449: sv: sv: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (15-09-2011 21:01:08) (svar på 114379)
Eva Hansen #7882, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.198.239.32)
Vil tro at sådan en motor er til komme i nærheden af for omkring 5000.
der skal laves en adapter plade mellem motor og gearkasse. og lidt fikundik med kølerslanger . men den kan være i hullet.
hilsen søren.
soren@fatpony.dk
Index
114450: sv: sv: sv: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (15-09-2011 21:16:57) (svar på 114449)
Daniel Pullen #8659, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.196.48.190)
det er måske lige før jeg kan hyrre dig som hjælp ;)
Index
114378: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (14-09-2011 08:42:56) (svar på 114376)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Standart 2.25 LR-Motor. helst Benzin hvis du vil ha' kræfter. Evt 2.5 Benz hvis du kan finde en. En 2.25 er bygget til bilen og passer ned i hullet. Det bliver det ikke en racervogn af, men var det sådan en du ønskede dig, skulle du ikke ha' købt en SIIA, sorry!
Kan evt. montere et StageII topstykke, men det bliver hverken motor eller gearkasse mere holdbar af. Kræver i hvert fald at man lige kører med lidt følelse og ikke forsøger at følge med BMV'erne i lyskurvene. :)
Så er der selvfølgelig 200TDi'ere og den salgs, men dem kender du jo. ;)
Din gearkasse er sikkert slidt, og de clips der skulle holde skifteren inde er sikkert knækket af. Det er de på min. Doktor Urban brummede noget om at chaufføren var for voldsom med sit gearskifte, hvad han så mente med det...?
Heldigvis er min Gearkasse nyrenoveret af Bo for et par år siden, så jeg har ikke problemer med at den hopper ud af gear. -Endnu!

mvh Niels
Index
114383: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (14-09-2011 11:40:23) (svar på 114376)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.235.110)
Hold your horses young man; en vibrator af Stuttgartslagsen
på 2.0L er kun på 55Hk. iflg DIN- Deutsche Industrie Normen.
Men så er det også 55 ærlige heste, hvor alt det overflødige fedt er skåret fra.
Har selv en 2.8l turbodiesel fra Daihatsu Rocky i en 110"
fra 1985. Med 88HK. holder man sig fint på dydens smalle sti mht. effektforøgelsesgrænsen på 20% i forhold til hvad bilen er typegodkendt til. Disse motorer er dog few-and-far-between
nu, men det er street-legal alternativer jo også; det skal dog siges torpedoplade skal modificeres lidt; derudover er der jo også div Peugeotmotorer. At den springer ud af gear skyldes slidte syncromesher, det er dog værd at undersøge om slid på de udvendige skiftemekanismer på gearkasse eller snavs
og andet forhindrer der kan sættes rigtigt i gear.
Index
114385: sv: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (14-09-2011 11:49:44) (svar på 114383)
Daniel Pullen #8659, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.199.220.2)
det er nu heller ikke fordi jeg ikk er til freds med min motor men jeg savner sku noget mere træk kraft i den lave ende. plus at det kan ikk pase at jeg for at komme på 70 km/t iflg gps skal i 4 gear med foden på vej ud af bunde naf bilen... og nej ved gdot det ikk er en race.. skal jeg køre race er LARO ikke til dette :) ( mudder race undtaget:)


jeg søger egentlig bare gode forslag til hvad jeg evt kan ligge i min 109 for at få lidt mere trækkraft. dog har jeg 2 krav.

1: SKAL være diesel
2: skal IKKE kræve den store ombygning af bilen for at på plads nok.. den skal gerne " glide " lige i hullet
Index
114386: sv: sv: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (14-09-2011 12:56:48) (svar på 114385)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.90.201.14)
hvad med en 240D den mener jeg passer over på samme flanche som 200d, den har 78hk og må kunne findes i hobetal.
Index
114389: sv: sv: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (14-09-2011 16:06:28) (svar på 114385)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.196)
Glemt alt om svinehjerter af tysk, italiensk eller japansk oprindelse: vær kritisk og kør britisk!
En 2,5 D n/a passer ned i maskinrummet, hvor den yder 68 hk. Evt. kan du droppe en 2,5 DT ned, men det bliver lidt trangt omkring styrehuset. Du får 87 bhp = british horse power.
Så kan du vælge en højere gearing i din gearkasse, så motorens omdrejninger falder ved marchhastighed.

Skulle jeg udskifte en 2,25 d, så ville jeg uden tøven vælge 2,5 n/a. Den passer til hyggekørsel ved 80 km/h...
Index
114404: sv: sv: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (14-09-2011 19:00:42) (svar på 114385)
Niels Mikkelsen #4782, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.80.185.58)
Hej Daniel.
Jeg kender godt det med manglene træk kraft.Jeg har selv haft en 109"serie 3 med 60 hk 2.25 Land Rover Diesel i.I kraftig modvind kunne den sommetider ikke køre mere end 60 km/t.Jeg ville lægge en 2.25 benziner i den.Så har du også en mere orginal serie 2a.Du få nok nogle flere indput når vi skal til værkstedsdag på lørdag.
Smølf
Index
114391: sv: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (14-09-2011 16:19:57) (svar på 114383)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.196)
Hold your horses...

DIN-HK = 735,499 watt
BHP = 745,699 watt

55 ærlige heste, hvor alt det overflødige fedt er skåret fra, betyder, at det er uden tilkobledde aggregater. Sådan måles DIN-HK.

BHP måles med tilkoblede aggregater...

Er der nogen, der kan verificere dette? Kan bare ikke finde litteratur om definitionen, men har en svag erindring om forskel i målemetoden...
Index
114400: sv: sv: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (14-09-2011 17:53:01) (svar på 114391)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Eller også er det omvendt?

Mener at vide at den gamle amerikanske SAE Brake Horse Power (BHP) måles på krumptappen med så lidt tilbehør så muligt, mens DIN Pferd-Starke (PS eller HK) måles med alt udstyr på. Det passer også med at en DIN HK er lidt mindre end en BHP

-tror jeg nok.

Mvh Niels
Index
114405: sv: sv: sv: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (14-09-2011 19:05:41) (svar på 114400)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.250.84)
Pferd-staerke-raving-mad? Da engelske mineingeniører skulle
til at forholde sig til dampkraft, sagde man -en minearbejder
på 75Kg. løftet 1m. op gennem mineskakten af en pony der går 3.6km. timen er 1hk. = 75Kg. løftet 1m. på 1 sek. er 1HK.
Det gik jo også meget godt indtil EU gennemførte, af praktiske årsager, standardisering af målemetoder, man kan ikke sætte HK på brøkstreg og passe med andet, derfor blev det 1KW lig med ca. 1,36HK. ell. 1HK lig med 0.740KW.
Straks efter lancerede Fiat deres nye Ritmo personvognsserie
med tilnavne 60 - 70 - 85osv. De afviste naturligvis pure tallene havde noget med HK at gøre, så var det ødelagt.
Iøvrigt brugte italienerne CUNA målemetoden der ligger mellem SAE og DIN. DIN er som i bilen mit den ganzen molevitten generator, vandpumpe, blæsermølle osv. SAE= Society of Automotive Engineers er målt i prøvebænk med strøm og køling udefra. Men jo, det er en tilsnigelse at det overflødige fedt er skåret fra. Det de første 2.0D der kun har 55DIN.
Index
114410: sv: sv: sv: sv: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (14-09-2011 20:11:14) (svar på 114405)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.159.184)
Tjae, jeg har engang i tidernes morgen lært følgende: DIN(klusive) og SAE(xclusive)nemlig henholdsvis MED hele molevitten og UDEN alt tilbehøret, og det tror jeg da gælder stadigvæk...

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
114415: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (14-09-2011 22:02:16) (svar på 114410)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.196)
Dér var sætningen!
Godt husket , Jørgen!
Index
114411: sv: sv: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (14-09-2011 21:29:42) (svar på 114391)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Her? http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
Index
114428: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (15-09-2011 07:57:37) (svar på 114376)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.16)
Hvis du ikke orker det store arbejde med motor, så læg en i magen til den der er der nu. Ellers ville jeg klart lægge en LR motor i!
Gearkasse : Check lige møttrikken på hovedgearakslen lige bag kraftudtag/overgear dækslet. Den har det med at arbejde sig løs med større problemer til følge. Du skal også have topdækslet af på gearkassen så du kan se ned. Husk at montere en ny låseskive. Der skal specialværktøj til at spænde møttrikken!!
Index
114429: sv: sv: "ny" motor og drillende gearkasse (15-09-2011 08:01:17) (svar på 114428)
Daniel Pullen #8659, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.144.63.4)
ole: jeg vil rigtig gerne ha en LR motor i..

og da jeg ikke aner en skid om sådan noget så har jeg besluttet at vente til forsvaret udbetaler min bonus inden 31/12. og så må jeg jo se om jeg kan finde et venligt medlem der vil hjælpe mig med at finde en passende motor og installere den imod lidt betaling ( skal også nok selv gå til hånde da jeg gerne vil lære !! :)