tilbage

Land Rover Forum  

114337: Dagens billede (13-09-2011 10:14:57)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 176.21.3.174)
skulle angiveligt vise en half ton. For det (mit) utrænede øje ligner det bare en LW; men det interessante er vel, at den tilsyneladende er udstyret med en hard top?

VH Børge Rosenberg
114339: sv: Dagens billede (13-09-2011 11:32:44) (svar på 114337)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Hej Børge

Det er ikke dine øjne den er gal med. Det er din begrebsverden ;-D

½ ton military Land-Rover er det samme som en Light Weight

mlrh Claus
114342: sv: sv: Dagens billede (13-09-2011 13:11:27) (svar på 114339)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Ja, den er go'nok, LW blev kaldt 1/2 Ton. (Jeg kan huske dem!) Den mest almindelige LR, var selvfølgelig 109, oftest i "One-Ton" udgave. De LR som kom i nærheden af landings baner, dvs, operative tjeneste, havde som regel en del gul maling på. Mountain Rescue bilerne, var ofte mere gul end de andre. Var man i gang med at pynte lidt,på en hård brugt Whirlwind, eller Wasp, så fik Land-Roveren lidt mere gul på. (Samme maling, da den var beregnet på Alu.) Hvis man lavede en skramme på lakken, på en LR, så var det letteste at bruge gul maling, da det var let at få, og "til forbrug".
Med nostalgiske hilsen:- David!2217
114355: sv: sv: sv: Dagens billede (13-09-2011 17:31:45) (svar på 114342)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.12)
Søredningen kørte med mørkeblå og gul...
114343: sv: sv: Dagens billede (13-09-2011 13:26:12) (svar på 114339)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 176.21.3.174)
Ja der er åbenbart en definition der er svipset for mig. Så er spørgsmålet jo, om det, at min vankundighed på dette punkt er blevet afhjulpet, er nok til at at bringe min begrebsverden i sync med den kjøllerske.
Men det er nok en uvished jeg kan lære at leve med.

Mvh Børge Rosenberg
114345: sv: sv: sv: Dagens billede (13-09-2011 14:42:15) (svar på 114343)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Du kommer efter det Børge...du kommer efter det ;-D

Der er lige:
Llama..hvad er det for en størrelse?

Der er 3 typer Forward Control: 101", 110" FC Serie II b og ?? hvad hedder den sidste model?

Hvad er der specielt med de 90" der blev leveret til den Schweiziske hær?

Mlrh Claus ;-D
114347: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (13-09-2011 14:54:43) (svar på 114345)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 176.21.3.174)
Det sidste tror jeg nok jeg kan. De 90" var ikke 90 men 100".

114348: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (13-09-2011 15:02:32) (svar på 114347)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Og for de helt nye, så er det lasteevnen der refereres til, altså 1/2 ton = 500kg (LW) eller 3/4 ton = 750kg (alm. 109") eller 1 ton = 1.000kg (1 tons 109")

Se det var jo ikke svært ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
114351: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (13-09-2011 15:36:01) (svar på 114348)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.191.218.196)
Da Minestry of Defence, MOD, skulle lave aftalen om en "airborne" model med LR, var et par repræsentanter på besøg hos LR's spesial design afdeling, hvor der stod en alm serie 2 88" som var skåret helt ind til benet i et forsøg på et lave en letvægts model til det britiske marinekorps.
Dette køretøj var de vilde med, og det blev grund formen til det vi kender som lightweight/half-ton. I sin spæde start hed projektet lightweight land rover, nyttelasten var 1/4 ton. Men da køretøjet kom i produktion kom det til at hede half-ton LR da man havde opvejet det til et halvt ton.
Som den står i en helhed vejer en ligthweight mere end en alm 88", den taber sig 240 kg når alle delene bliver fjernet. Vægt kravet på 2500 pund kom fordi den mest brugte helikopter, en wessex, kun kunne løfte dette, det viste sig at det kun kunne lade sig gøre hvis den blev skilt ad, deraf formen og opbygningen. Da produktionen begyndte, havde forsvaret fået nye helikoptre, og da de kunne løfte mere,var det ikke nødvendigt at skille dem ad, men produktionen fortsatte med samme koncept.
Dette er historien i korte træk hvad angår lightweight'en.
114356: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (13-09-2011 17:35:23) (svar på 114351)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Så er der vist også noget med at sporvidden på en LWT er en smule míndre end en vanlig 88". Noget med at så passede den i et eller andet standart transportmål, når den skulle stuves.

For øvrigt et meget spændende billede. Jeg er jo blevet lidt interesseret i RAF-Landies efter jeg har fået min malet i "Rescue Yellow" Jeg kan dog forstå at man aldrig malede hele bilen gul? Dog har jeg set en SIII og flere Wolf (defender) helt i gul.

Mvh Niels i en SIIA "ex-mod Look-alike"
114358: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (13-09-2011 18:37:14) (svar på 114356)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Sporvidden er den samme, men på Engelse LWT´s er navet lidt anderledes = smallere, end de alm nav der er på Danske LWT´s.
114368: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (13-09-2011 20:42:16) (svar på 114358)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Er det så karossen der er lidt smallere?

Mvh Niels
114371: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (13-09-2011 21:06:28) (svar på 114368)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Jep, ca 4 tommer (tror jeg). Derfor har den heller ikke det "skærmudhæng" som alm. serieøser har.
114384: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (14-09-2011 11:45:58) (svar på 114371)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
ØØØHHH 4 inch eeejjjj kan det passe, jeg har målt til ca 2-3 cm øøhhh kigger lige på min lw kop her i middagspausen.
Altså 4 inch er ca 10 cm.
>MVH Jens E
114357: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (13-09-2011 17:55:17) (svar på 114345)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Der er en fin 101" FC GS på billedet i venstre side.
En 1ton.

Higgings.
114375: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (14-09-2011 07:27:22) (svar på 114357)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 95.209.224.34)
Der var rigtig mange dejlige biler hos dunsfold, synd det ikke er et museum. Vi fik at vide de havde biler på 5 lokationer, så et besøg på deres open day står højt på ønskelisten..
Jeg har lige lagt den øverste del af LW's torpedoen (den med luftspjæld) i ladet på vores 109" og ja, der er ca 4 tommer forskel i bredden.
114381: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (14-09-2011 10:43:03) (svar på 114345)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.44.158)
Den første Land Rover Forward Control var 109" og baseret på en serie 2A. Den så dagens lys i 1962.

Llama er den skønhed, der ses på vedhæftede billede. Wiki skriver flg.:

The Land Rover Llama is a vehicle that was designed and developed by the British company Land Rover in the mid-1980s. 11 prototypes and a single production vehicle were built during 1986/7 with the hope of winning a contract from the Ministry of Defence (MoD) to replace its existing fleet of Land Rover 101 gun tractors. Heavily based on the contemporary Land Rover One Ten, the Llama was intended to be sold on both the military and civilian markets. However, the MoD did not choose Land Rover's design and without the security of these sales Land Rover was unwilling to risk putting the Llama on the market.

Mlrh

NH
114387: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (14-09-2011 13:43:10) (svar på 114345)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Claus.

Jeg er stadig nysgerrig for at finde ud af hvad det er for nogle 90" du tænker, for mig mig bekendt har den Schweiziske hær aldrig kørt i 90".

De ville jo netop ikke have de serie III/RR hybrider, som land rover ellers lavede som demo for at vinde en ordre til CH hær; men de var jo netop ikke 90", men derimod 100" serie biler med skruefjedre.

Om der så skulle være sneget en enkelt Defender eller to ind ligesom i den danske og amerikanske hær, så vil det da være interessant at høre om.

MVH Jakob E S
114390: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (14-09-2011 16:15:18) (svar på 114387)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.135.173.216)
NH har svarende til de to første.
Sidste svar er: automatgear

Mvh Claus
114392: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (14-09-2011 16:35:14) (svar på 114390)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.44.158)
Og et tillægsspørgsmål til dagens quiz:

Hvad var det særlige ved de LR 110, der blev leveret til den australske hær i 80'erne?

/nh
114402: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (14-09-2011 18:23:42) (svar på 114392)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.196)
De havde Izuzu-motor...
114409: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (14-09-2011 20:11:09) (svar på 114402)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.197.118)
Svaret er korrekt :)

De havde i øvrigt også galvaniseret chassisramme, der var folænget for at give plads til reservehjulet under vognen.

/nh
114423: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (14-09-2011 22:52:13) (svar på 114409)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.196)
Mens vi nu quizzer:

Da Land Rover i 50erne skulle demonstrere deres biler for Forsvaret (UK), hvilken motor valgte de til deres 86" ??
114439: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (15-09-2011 16:27:21) (svar på 114423)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.251.192)
Hej Pause !!
Det skulle vel aldrig være den serie der blev fremstillet med rolls-royce motorer - var det ikke en 2 liters ???
Med rover hilsen
Kristian
114441: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (15-09-2011 16:40:39) (svar på 114439)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Så er vi vist i de tidligste 50'ere. For øvrigt var Rolls-Royce motoren ikke Land Rovers valg, men et krav fra Ministry of Defence, der havde en ide om at så mange køretøjer som muligt i de britiske værn, skulle være med den samme motor.

Her er hvad man kan læse på wikipedia:

"In the late 1940s the Ministry of Defence was keen on the standardisation of its vehicles and equipment. Part of this plan was to fit Rolls-Royce petrol engines to all its vehicles (even though most were not actually built by R-R). A batch of Series I Land Rovers were fitted with Rolls-Royce B40 4-cylinder engine, which required modification to an 81-inch (2,100 mm) wheelbase). However, the engine was too heavy and slow-revving, which stunted performance, and produced torque that the Rover gearbox could only just cope with. Rover convinced the MOD that, considering the quantities of Land Rovers they were considering ordering, that the standard 1.6 litre engine would suffice. The MOD started ordering Land Rovers in batches from late 1949. The initial batches were for 50 vehicles, but by the mid 1950s the Army was buying Land Rovers 200 vehicles at a time

Mvh Niels
114442: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (15-09-2011 17:44:13) (svar på 114441)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.12)
I får begge point!

B40 var på 2,8 l / fire cylinder
B60 var på 4,2 l / seks cylinder
B80 var på 5,6 l / otte cylinder
B81 var på 6,5 l / otte cylinder

alle tre var rækkemotorer

Store Krone har en B60.
114443: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (15-09-2011 17:56:29) (svar på 114442)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jeg skal så bare lige ha' det til at passe med at Land Rover lagde en Rolls Royce i deres 86" Så vidt jeg kan læse leverede de aldrig mere end de 50 første 81"'ere?

Kan du fortælle lidt mere om den 86"er med Rolls Royce?

Mvh Niels
114501: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (17-09-2011 15:16:40) (svar på 114441)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.251.192)
Hej Niels Erik !!
Det krav du omtaler fra forsvarsministeriet afstedkom hvist også en del landrovere blev leveret med træk på KUN en aksel - så det med 2wd er ikke nogen helt ny ide....
Kan kun pointere at
"Landrover is the worlds most versatile vehicle"
Har man besøgt Gaydon heritage museum er man endnu mindre i tvivl om alsidigheden . Kigger man lidt nærmere på produktet er der lavet specialmodeller til næsten alle formål....
Med rover hilsen
Kristian
114433: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dagens billede (15-09-2011 10:42:04) (svar på 114390)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Orv Claus, det lyder spændende. Har du ikke noget mere info om de der Schweizeroste med tomat?

MVH Jakob E S