tilbage

Land Rover Forum  

Index
114754: Bulkhead removal bar igen igen (23-09-2011 10:08:32)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.20.48.165)
Halløj på forum,

Kort spørgsmål:

Skal der være et bulkhead af en eller anden slags i en defender 90 på guleplader? Hvad er funktionen af den? Hvad sker der "styrkemæssigt" hvis den ikke er der?

Jeg er med på, at der skal være en varerumsadskillelse mellem føreren og varerummet og dette skal overholde nogle afstandsmål. Men, f.eks på en hvidplade bil, både i 90 og 110 udgave er der jo intet bulkhead, så der er vel heller ingen grund til det i en gulplade- eller hvad?

Mvh
Jesper
Index
114766: sv: Bulkhead removal bar igen igen (23-09-2011 11:56:25) (svar på 114754)
Einar Brendstrup #2522, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.53.152.90)
Der skal være en stiver af en slags, det bliver svært at lukke dørene da alt stivhed forsvinder fra bilens sider.
Index
114768: sv: sv: Bulkhead removal bar igen igen (23-09-2011 12:00:54) (svar på 114766)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.20.48.165)
Hey,

Det var også min første tanke vedr den tværskibsstyrke i bilen. Men, eksempelvis dørerne lukker jo godt nok på en hvidplade uden bulkhead eller en gulplade 110'er hvor der mig bekendt heller ikke er nogle stivere?

Mvh

Jesper
Index
114769: sv: sv: sv: Bulkhead removal bar igen igen (23-09-2011 12:21:11) (svar på 114768)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Og du er sikker på at karossen ikke er forstærket på anden måde i Defenders uden "rear bulkhead"?

Der må være en grund til at der er disse stivere i handlen, der kan erstatte bagvægen.

http://www.paddockspares.com/bulkhead-removal-bar.html

Mvh Niels
Index
114770: sv: sv: sv: sv: Bulkhead removal bar igen igen (23-09-2011 12:29:19) (svar på 114769)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.20.48.165)
Tjaaa, ved det faktisk ik - det er derfor jeg spørger.

Men det må en med en hvidplade defender vel kunne svare på?

Mvh,

Jesper
Index
114787: sv: sv: sv: sv: sv: Bulkhead removal bar igen igen (23-09-2011 23:32:18) (svar på 114770)
Niels Josephsen #3100, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.127.49.1)
Dørstolpen er den store forskel:

På en 5 dørs er den lavet i et stykke der starter ved bunden af torpedoen går mellem dørene, er boltet fast i taget og fortsætter under bagdøren helt op til ladkanten.

på de gamle 109" var der også en tværstang lige bag forsæderne.

Hilsen
Niels
Index
114788: sv: sv: sv: sv: sv: Bulkhead removal bar igen igen (23-09-2011 23:33:20) (svar på 114770)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.7)
Land-Rover Serie/Defender er jo et byggetsæt og rear bulkhead er en del af adskillelsen mellem ladet og PickUpførerhuset.

Af produktionstekniske årsager er denne plade også på Hard Top modellerne, men der er bygget et antal/ eller kan bestilles HT-modeller uden pladen!

Dørene lukker fint med eller uden pladen, da det jo er en chassisbåret køretøj. Desuden giver både sædekassen og taget (HT) tilstrækkelig afstivning.

Den af Britparts/Bearmach tilbudte bulk head removal bar er faktisk kun kosmetiske funktioner: den giver en pæn afslutning, men dens stabiliserende funktion vil jeg sætte spørgsmålstegn ved.

STW havde tidligere et tværgående rør, men jeg mener, at B-stolpen blev forstærket, så den opfylder normkrav.

På min OneTen er pladen fjernet og erstattet af omtalte Britpart produkt. Det ser pænt ud. Hvis man vil spare udgiften, kan man alternativt kan man blot skrue et stykke T-jern tværs over ladet i den ønskede afstand fra sædets nye position. På dette T-jern kan varerumsadskillelse monteres....
Index
114799: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bulkhead removal bar igen igen (24-09-2011 17:44:49) (svar på 114788)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.20.48.165)
Hej poul,

Er det så rigtigt forstået, at rear bulkhead på en 90 defender hard top ikke har nogen styrkemæssig funktion, hvorfor den kan fjernes helt?

Mvh

Jesper
Index
114801: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bulkhead removal bar igen igen (24-09-2011 18:28:08) (svar på 114799)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Altså jeg tvivler stærkt på stolpen vil være særlig stiv hvis ikke der noget andet end den manglende bagvæg til at holde stolpen på tværs. Man kan jo spørge sig selv om, eller måske ligefrem gå ud kigge på sin 90" og se hvad B-stolpen er boltet fast i ud over ladkassens side. Hard-toppen holder måske lidt sammen på det, men "stolpen" vil jo stadig være samlet på midten.

Man kan jo også finde en papkasse og skære den ene gavl af og se hvor stiv den er. Så kan man jo bagefter spekulere lidt over hvor stiv en alukasse vil være, når den mangler den ene side.

Muligvis er den stiver jeg linker til ikke den mest solide men den er sikkert en del bedre end ingenting.

Men det er selvfølgelig bare hvad jeg mener at kunne ressonere mig frem til.

Mvh Niels
Index
114805: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bulkhead removal bar igen igen (24-09-2011 19:31:55) (svar på 114799)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.145.156)
Hej Jesper

Jeg fjernede adskillelesen ned til forstærkningsvinklen på min 90". Jeg skar ca. 10cm fra hver side, så sæderne lige præcis kunne køre forbi.

Rent styrkemæssigt betød det intet, der er jo ikke tale om at fjerne hele adskillelsen helt ned.

Hvad det betød for synsmanden ved jeg ikke, han sagde aldrig noget til at der manglede noget.

I øvrigt tog jeg den galvaniserede kant og flyttede ned på den nye kant, så det hele så ganske prof. ud.

mvh Thomas
Index
114806: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bulkhead removal bar igen igen (24-09-2011 19:33:51) (svar på 114805)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.145.156)
Det skal lige siges at det er en softtop vogn, så der er ikke noget gitter at tage hensyn til.