tilbage

Land Rover Forum  

Index
114837: Meget olietåge fra ånderør (25-09-2011 19:20:25)
Jørgen Kjeldsen #8237, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.198.22.134)
Hej med jer
Min 2,5 td 90 er er begyndt med af smide meget olietåge ud af ånderøret på oliedækslet, hvorpå jeg har monteret en slange så det kommer ned i rammen, dette forårsager så jeg får olie op på bagdøren i sorte stænk. Hvad kan der være galt? Den kører fint og bruger ikke mere olie end den plejer. På forhånd tak.
Index
114838: sv: Meget olietåge fra ånderør (25-09-2011 19:44:43) (svar på 114837)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Der er noget i din motor der er ved at være brugt op.

Det kan være stempelringe, olietyvene på ventilstyrene osv.

Så opstår der overtryk i motoren, fordi kompressionen løber ved siden af.

Det olie den så "plejer" at bruge, sender den så ud med overtrykket gennem ånderøret.

Hvis der er så meget at det slasker op på bagdøren så er din motor noget slidt - må jeg gætte +350.000km?

Det kan også være en toppakning der er ved give op ud i et oliekammer - det bliver hurtigt meget værre.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
114840: sv: sv: Meget olietåge fra ånderør (25-09-2011 20:14:50) (svar på 114838)
Jørgen Kjeldsen #8237, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.198.22.134)
Det lyder ikke godt, men tak for hjælpen.
Har ellers fået at vide at den lige runder 100000,hvad er dit foreslag?
Index
114847: sv: sv: sv: Meget olietåge fra ånderør (25-09-2011 22:38:37) (svar på 114840)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Nogle af årsagerne er dyrere at udbedre end andre.

Det er ikke så slemt at skifte olietyve eller en toppakning, men væsentligt mere involveret hvis der f.eks. er behov for at bore cylindre eller planslibe top/blok.

Prøv at få en lokal LR mand med erfaring på området til at kigge på den. Det er langt nemmere at diagnosticere en motor når man står med den.
Index
114848: sv: sv: sv: sv: Meget olietåge fra ånderør (25-09-2011 23:03:04) (svar på 114847)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 178.72.30.204)
Hej

Er det ikke en N/A med eftermonteret Turbo du har der?

Måske du lige skulle teste kompresion på dyret!!

Mvh. Jacques

Index
114850: sv: sv: sv: sv: sv: Meget olietåge fra ånderør (25-09-2011 23:49:00) (svar på 114848)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Mit forslag vil også være en kompressionstest, som kan udføres gennem hullerne til gløderørene.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
114851: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Meget olietåge fra ånderør (26-09-2011 05:37:36) (svar på 114850)
Jørgen Kjeldsen #8237, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.198.22.134)
godmorgen med jer alle
Det er rigtig det er en 2,5 med efterbygget turbo.
Jeg vil prøve aat finde en lokal der kan tage en test.
Hilsen Jørgen.
Index
114895: sv: Meget olietåge fra ånderør (27-09-2011 13:10:20) (svar på 114837)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Ikke for at gøre dig ked af din bil, men den har aldrig været holdbar med turbo på, jeg havde en 90" td den kørte 70.000 km på et sæt stempler,jeg kørte 250.000 km i den, jeg havde åndeslangen til at gå igennem en beholder der opfangede det meste af olietågerne, den kunne jeg så tømme en gang imellem.

Jeg vil foreslå dig at finde en 200 eller endnu bedre en 300 tdi til den, men selvfølge hvis du ikke køre så mange km pr år er det måske til at leve med, men et tilbagevendende problem er det.

Mvh Per

Index
114925: sv: sv: Meget olietåge fra ånderør (28-09-2011 10:50:43) (svar på 114895)
Mads Winther Hansen #6777, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.165.155.55)
Hej Per,

Det her må jeg lige dementere lidt, det er rigtigt at visse 2,5td'ere har holdbarhedsproblemer, men jeg havde én der godt nok flækkede et stempel ved 103k km. Efter et skift af blok, stempler og krumptap har den kørt 220k km uden problemer. Den er dog også blevet behandlet ordentligt mht olieskift og koldstarter, men den er tilgengæld også blevet brugt til trailertrækning og terræn i stor stil.

Der har været eftermonteret en intercooler på den hvilket jeg tror gør en stor forskel, men 70k km lyder af lidt, lidt.

Problemet med denne motor er jo nok nærmere at der er eftermonteret en turbo. Der blev jo trods alt lavet lidt om på motorerne da de var så letsindige at montore turbo på dem, bl.a. er stemplerne jo ikke ens. Pointen er at hvis ikke ALLE tingene ved den originale 2,5 er blevet "turbo opgraderet" så ligger problemet jo nok her.

mht. simpelthen at skifte motoren med en anden, så er jeg enig med dig i at det nok er den mest hensigtsmæssige løsning.

Hilsen Mads
Index
114943: sv: sv: sv: Meget olietåge fra ånderør (28-09-2011 14:18:05) (svar på 114925)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.142.179)
Per har jo blot fortalt om sine oplevelser mht. 2.5TDeren.
Hos et medlem her i regionen, står en TDmotor der har kørt 380000Km. som har været i "regionens eje" i mange år og såvidt vides aldrig har været lukket op; er kun udtaget grundet en 200TDI lå og brændte i lommen + ønske om mere trækkraft for campingvogn.
Den oprindelige TD der kom i 1986, er ikke bare en N/A med påboltet turbo; der er foretaget adskillige opgraderinger at imødekomme den belastning turbo medfører, bland andet andre typer krumtaplejer mm.
Men der er da rigtig; TDeren vil nææppe huskes som "One of Lode Lanes finest hour"