tilbage

Land Rover Forum  

Index
115489: Batteri.. (16-10-2011 19:51:23)
Michael Petersen #7897, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.40.97)
Hej alle i dejlige Land Rover folk.

Jeg stå og skal købe nogle batterier til min 90", jeg har tænkt lidt på et start og et forbrugs BAT, men jeg ved ikke hvilke. Jeg har ekstra lys, trækspil og er ved at skulle montere et oliefyr.

Nogen gode ideer

Mvh

Michael
Index
115491: sv: Batteri.. (16-10-2011 20:11:54) (svar på 115489)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
Det er en hel videnskab og religion mht batterier.
Der er plads til både et start- og et forbrugsbatteri under førersædet.
Disse bør være adskilt ved et relæ eller en hovedafbryder, således du
f. eks. har oliefyret koblet på forbrugsbat.!
Hvis ekstralys er LED, er der sådan set intet problem - jeg har kun LED
pga det minimale strømforbrug.
Bruges spillet i konkurrenceøjemed, skal der nok en speciel opsætning
til, som andre brugere kan svare bedre på end jeg.

Hvilket mærke, du skal gå efter, er ret underordnet. Bryder batteriet sammen
inden for to år, dækker garantien.

Du bør gå efter højest amperetimer og starteffekt.

Strengt taget er et forbrugsbatteri kun nødvendig, hvis du skal have bilen
stående over længere tid med et forbrug på.

To almindelige startbatterier med seperator gør samme gavn.

Index
115493: sv: sv: Batteri.. (16-10-2011 20:17:17) (svar på 115491)
Michael Petersen #7897, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.40.97)
Hej Paul.

Jeg har godt nok ikke LED lys og nej det er ikke et spil der vil blive brugt vildt meget. Men jeg aner ikke hvad jeg skal have for at det bare fungere.

MVH

Michael
Index
115494: sv: Batteri.. (16-10-2011 20:45:14) (svar på 115489)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Når du skriver at du ikke bruger spillet ret ofte, så ville jeg sige at du kan klare dig med to startbatterier. Find de største der er plads til og brug dem. Det er det billigste, frem for marinebatterier og forbrugsbatterier.

Dit oliefyr kan sagtens klares på et normalt batteri og oliefyret forlænger faktisk batterilevetiden med mange gange fordi du helt undgår koldstarter i frost.
Det er ikke unormalt at et ganske almindeligt startbatteri holder over ti år, når der er monteret oliefyr.

Mht. ekstralys, så går jeg ud fra at du snakker projektører?
Hvis det er det, hjælper det ikke i længden at have store batterier. Her er der behov for at din generator er stor nok til at kunne trække læsset alene. Store batterierne udsætter bare at du løber tør for strøm hvis generatoren ikke kan følge med.
En stor generator vil også kunne lade batterierne hurtigere op når du har brugt spillet.

Hvis du er bange for at dine forbrugere patter strømmen af, kan du montere en batterivagt, der kobler ekstraudstyret af når batterispændingen falder under et vist niveau. Så kan du altid starte.

Hilsen
Jens
Index
115496: sv: sv: Batteri.. (16-10-2011 21:00:13) (svar på 115494)
Michael Petersen #7897, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.40.97)
Hvor kan jeg finde sådan en generator henne.
Index
115500: sv: sv: sv: Batteri.. (16-10-2011 21:53:21) (svar på 115496)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
Nærmeste autoelektrikker bør kunne hjælpe dig eller diverse r-delsforhandlere. Biltema evt.
Index
115501: sv: sv: sv: sv: Batteri.. (16-10-2011 22:20:04) (svar på 115500)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Jeg beklager, men efter de sidste 2 års erfaringer, ville jeg foreslå 2 stk forbrugs/marine batterier! Min Ex Mil er 24 volt, og ved sidste batteri skifte, prøvede jeg Biltema's SMF, forbrugs/marine batterier.
Dvs, jeg har ikke et start batteri i systemet.Kapaciteten af batterierne er 73Ah, dvs et nr større end standard, med samme ydermål.
Efter 2 vintre i Norge, med flere dags ophold, i under minus 20C, har jeg konstateret at bilen starter bedre med forbrugs batterier.
Dog, hvis kulden dukker under minus 30C, skal systemet have lidt hjælp! Enten motor varmer, gerne Webastoen, eller nogle vrid i den udmærket start sving, som findes på de ældre modeller.
Specielt hvis "benzinen er lidt tyk!", og motoren ikke starter ved alle første forsøg, er forbrugs batteriet langt overlegen.
Dette skal tages som min erfaring, og ikke en modsigelse af nogen teknisk forklaringer! Batterier har ændret sig en del,de sidste 10 år, og forbrugsbatterier ligeså.
Hilsen fra Norge, hvor jeg glæder mig til vinter, og en masse selv rensende terræn kørsel!!*
Index
115502: sv: sv: sv: Batteri.. (16-10-2011 23:40:36) (svar på 115496)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Der er som sagt mange der forhandler generatorer. Biltema er et godt bud på en forhandler, hvor pris og kvalitet hænger sammen. De har f.eks. en 12V 100A generator for under 1000Kr.
Det svare til godt 1300 Watt lamper, eller 4 store 120Watt's projektører og 65A i overskud til alt det andet...

En ting jeg glemte at sige om batterier, er at jo mere overdimensionerede de er, jo bedre holder de også. Det er en hel videnskab. Men det korte af det lange er at jo mere konservativt man dimensionere sit anlæg, jo bedre slipper man fra det. Det der tager livet af alle bly-batterier, er overdreven afladning.
Aflader man et startbatteri mere end 30% er det i farezonen. Forbrugsbatterierne kan aflades noget dybere, jeg mener omkring 50%. Til gengæld kan man ikke trække så mange Ampere fra dem.

Men kulde er en af de store trusler. Kapaciteten falder drastisk med temperaturen og så skades batteriet når man koldstarter en vanskelig motor om vinteren. Har du mulighed for det. så er det en god ide at isolere batteriet med f.eks. flamingo. Batteriet opvarmes, når det lades og det holder faktisk godt på varmen natten over i en flamingo-kasse.
En lidet kendt ting er temperaturens indvirkning på opladningen. Blybatterier fungere i det hele taget bedst ved 10 til 30 graders varme, og så snart man kommer under nulpunktet er de også træge til at oplades.


Hilsen
Jens
Index
115508: sv: Batteri.. (17-10-2011 10:14:41) (svar på 115489)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Michael,

For mig lyder det som om du bare behøver et batteri, efter at have brugt Caterpilar rørcellebatteri, har jeg i de sidste 4 biler monteret et Exide Maxxima 900 startbatteri, når man har hørt det levere strøm til start ved minus 15-20 grader, så overvejer man ikke noget andet, du kan læse om det på Exide.dk

Biltema har et tilsvarende til et par hundrede mindre, de kalder det AMG.

Det problemfri strømforbrug kræver også alle forbindelser er ok, det er ingen skade til at afmontere alle stelkabler rense og rustbeskytte dem.

Det hjælper ikke med det bedste batteri og en generator i A-kraft kalibre, hvis hvis det halve går tabt i ir og rust.

Med venlig hilsen

Per
Index
115513: sv: Batteri.. (17-10-2011 14:46:14) (svar på 115489)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Michael.

Se denne tråd.
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=72343#72343

Jeg har stadig kun gode erfaringer med disse Varta G14 batterier, og jeg har heller ikke hørt om nogen der havde deciderede dårlige erfaringer med dem. Det største problem er størrelsen, men med lidt snilde lykkedes det mig, at få to af dem ned i batteriboksen på min Defender. Her er det klart en fordel at de er forseglede, da man er nødt til at have mindst det ene op at stå på enden mens det skal derned.

MVH Jakob E S