tilbage

Land Rover Forum  

Index
115579: Rustfjerning på den nemme måde. (18-10-2011 17:49:43)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Hejsa.

Her kommer så en metode til at fjerne rust, som jeg ikke selv lige har set før...

Foder melasse blandes med vand i forholdet 1:10
De rustne dele lægges i et bad med blandingen i op til en uge, alt efter hvor hårdt de er angrebet.
Det er efter sigende det naturlige indhold af fosforsyre i melassen der er den aktive komponent. Fosforsyre er almindeligt brugt i rustfjernere.

Her er et klip af en der har en ret smart beholder og en demo af resultaterne. Enjoy :-)

http://www.youtube.com/watch?v=b-_z4tinnXk

Hilsen
Jens
Index
115580: sv: Rustfjerning på den nemme måde. (18-10-2011 18:35:57) (svar på 115579)
Ole Jørgensen #4605, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 2.109.46.214)
Det ser effektivt ud - jeg må hellere holde mig inde i byen - tænk hvis man ved en fejl kom forbi sådan en balje derude på landet = gå hjem med en håndfuld gummilister :-))
Index
115583: sv: sv: Rustfjerning på den nemme måde. (18-10-2011 19:14:59) (svar på 115580)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Jep...den er god nok... som jeg forstår det, har det downunder været brug og kendt længe...

http://www.youtube.com/watch?v=8-gBAjEga1s&feature=related

og så det gud hjælpende "miljøvenligt".....!! nice....

søg efter molasses på engelsk

Alle hestepiger kender til melassen, kan hos foderfabriker i fast og fyldene form.

Hilsen Ole
Index
115594: sv: sv: sv: Rustfjerning på den nemme måde. (18-10-2011 22:53:38) (svar på 115583)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Jeg kom til at tænke på det "nams" der vokser frem i overfladen af badet, når det har stået lidt og begynder at gære og mugge.
Jeg vil tro at en god sjat kølervæske i badet, vil kvæle den form for liv og glade dage. Det er i hvert fald glimrende til at holde mug og svamp nede med i træ og murværk... Og så er det jo stadig miljøvenligt. Ellers kan Rodalon vel også bruges?

Hilsen
Jens
Index
115622: sv: sv: sv: sv: Rustfjerning på den nemme måde. (19-10-2011 17:15:03) (svar på 115594)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Umiddelbart tror jeg det er mest smart bare at accepter at den biologiske nedbrudlige proces, afgiver lidt landbruges duft...!

Men prøv dog... risikoen er jo blot at man muligvis bliver tvunget til at gentag procesen efter den originale recept.

Alternativt kun det måske interessant at sætte DC strøm til elementet/karet - på samme måde som man kender fra rustfjernelse ved hjælp af elektrolyse bad, for ligesom at afprøve om det sætter lidt fart på procesen...

Hilsen Ole
Index
115693: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfjerning på den nemme måde. (21-10-2011 23:03:30) (svar på 115622)
Johannes Jakobsen #5810, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.145.42.47)
Godaften

Det ser nu lidt tvivlsomt ud i farven
Der findes også en anden metode:
- Et ladeapperat
- en blanding af kalcineret soda(fra matas) og vand: 1 spsk per 5 liter
- Et stykke "ofre-stål" dvs en plade rustfast stål eller en dims som man ikke skal bruge igen
- En beholder af en given størrelse
- Plusklemmen på "ofre-stålet" og dette sænkes i væsken. Klemmen må ikke komme ned i væsken, så forsvinder den...
- Minusklemmen på emnet der skal bearbejdes og dette sænkes i væsken.
- De to klemmer/metaller må ikke komme i kontakt med hinanden, men gerne så tæt som muligt
- Tilslut strømmen på billaderen og observér at strømmen er omkring de 10 amp.

Denne metode udvikler hydrogen/brint/knaldgas, så arrangementet må ikke tildækkes eller stilles i et lukket rum uden der er ventilation. OG PAS PÅ ANTÆNDELSESKILDER!!!
Så samme forholdsregler som når man oplader sit bilbatteri
Også vil det se ligesådan ud, som på klippet fra youtube, efter et stykke tid.

Mvh
Johannes
Index
115707: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfjerning på den nemme måde. (22-10-2011 10:28:59) (svar på 115693)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Ja...det var/er den metode jeg henviste til med betegenselse "elektrolyse bad". Men for sikkerhedens skyld synes jeg bestemt at man skal afstå fra at bruge kaustisk soda, og som erstatning bruge bagepulver som elektrolyse. Det er knapt så aggressivt og langt mere fornuftigt at håndterer i private hjem.

Processen med bagepulver er dog lidt mere langsom ifht. kaustisk soda. Bemærk venligst... at der også udvikles hydrogen & oxygen når man bruger bagepulver...!!

Man skal tænke sig godt om, og vide hvad man foretager sig med kaustisk soda, som i forbindelse med bløde metaller udvikler klorgasser. Har gennem tiden set en hel del uheldige tilfælde.

Vil iøvrigt anbefale at man i husstanden bruger afløbrens i stedet for kaustisk soda, det er lidt bedrer afstemt til formålet. Afløbsrens består af en blanding af kaustisk soda (NaOH) og kalilud (KOH).

Læs altid brugesanvisningerne...!

Kombinationen... aluminium og kaustisk soda eller afløbsrens.. her skal man virkelig være kompetent med det man foretager sig...

Hilsen. Ole

Index
115711: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfjerning på den nemme måde. (22-10-2011 11:13:54) (svar på 115707)
Johannes Jakobsen #5810, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.145.42.47)
Goddag igen

Nu skrev jeg ikke kausisk soda, for det er dælme da noget kras noget. Det er kancileret soda.
Kausisk soda står øverst i skabet inde bagerst. Det er lige før jeg ikke selv har lyst til at håndtere det stads.
Okay?

Mvh
Johannes
Index
115733: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rustfjerning på den nemme måde. (22-10-2011 20:28:16) (svar på 115711)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Jeg beklagelse... erkende at jeg i farten læste det som kaustisk soda. Godt at læse du har respect for kaustisk soda.

Kalcineret Soda kan bestemt også bruges, men er lidt kraftigere, så det er måske ikke usmart at være lidt mere opmærksom under processen.
Index
118278: sv: Rustfjerning på den nemme måde. (19-12-2011 21:00:24) (svar på 115579)
Freddy O. Christensen #6024, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.97.108)
Ja. Ahem. Nu har jeg så haft mine RRC inderskærme nedsænket i ca 180 liter melasseopløsning i ca 14 dage og indtil videre der kun sket det at min skærme er blevet våde og fedtede. Rusten er for mig at se totalt uimponeret. Det kan jo så skyldes flere forhold. Jeg har anvendt blandingsforhold ca 12:1. Det er koldt. Aldrig over 5 gr. i garagen. Der skal jo nok varme til før processen rigtig går i gang.

Så jeg må i Matas. Suk. Hvor lang tid tager det reelt med kancileret Soda eller bagepulver? Timer? Dage?

Med rusten hilsen
Freddy
Index
118544: sv: sv: Rustfjerning på den nemme måde. (29-12-2011 19:28:31) (svar på 118278)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Jeg ville gå lidt op i blandingsforhold…omkring 10:1.

Men... mere vigtigt er det at elementet er helt fri for fedt og olie, rusten SKAL være tør, lige frem afsyret eller sker der absolut ingen ting, en olie/fedthinde blokerer for processen. Så har du smidt skærmen i karet med undervognsbehandling såå...

Temperaturen spiller bestemt også ind, det er absolut bedst i sommervarmen, jo koldere.. jo længer tid…

Processen er som sådan langsom…men miljøvenlig…!

mht. elektrolyse metoden, er det igen afhængig af blandingsforholdet samt strømstyrken. Hvis det var mig ville jeg periodisk tilse processen.

http://myweb.tiscali.co.uk/andyspatch/rust.htm

Cheers Ole