tilbage

Land Rover Forum  

Index
116315: Faktorernes uorden (03-11-2011 18:34:01)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 176.21.3.174)
Ifølge min underskole lærdom er faktorernes orden ligegyldig, ligemeget eller ligeglade, eller hur?
Jeg har den her 5 dørs V8 RR fra 1975 som jeg kunne tænke mig at gøre anstændig med hvide plader og det hele.
V8´eren er noget skrammel som åbenbart skal hen over højre skulder,i stedet kunne jeg tænke mig en 200TDI´er.
Så kommer spørgsmålet : er det ligegyldigt hvilken rækkefølge jeg gør det.
Hvis jeg putter en diesel i, skal jeg betale en sjat.
Hvis jeg får de hvide (eller sorte hø hø) plader først, skal jeg ud over ekstra afgift, betale 5K i benzinafgift, sådan har jeg da forstået det?
Hvad siger det illustre forum?

VH BØrge Rosenberg
Index
116318: sv: Faktorernes uorden (03-11-2011 20:20:38) (svar på 116315)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Hvis du kun skifter til diesel og holder dig inden for 20% reglen og KUN skifter motoren, så skal du ikke betale ny afgift.

Rent teknisk, så skal bilen bare til syn og omregistreres på motorkontoret.
Og det er yderligere helt ukompliceret, da en Range Rover findes med 200tdi.

Men hvis du skifter BÅDE motor og gearkasse f.eks fra 4 trin til 5 trin eller til automat, så KAN SKAT forlange ny afgift af køretøjet, da de mener at køretøjet så skifter identitet.

Så i princippet kan du gøre en i én omgang, hvis synsmanden er frisk på det, men det er noget han afgør, så tag en snak med ham først.
Det kan godt være at han vil motorskiftet for sig og registreringssynet for sig, men i princippet kan han gøre samtidigt.

Ellers ville jeg skifte motoren først og pladerne derefter, opstår der ikke noget kludder med vægtafgiften bagefter.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
116321: sv: sv: Faktorernes uorden (03-11-2011 20:33:18) (svar på 116318)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Hvis man sætter et lille beslag på, der forhindre brugen af femte gear. Er det så en femtrins gearkasse eller en firetrins?

/jens
Index
116337: sv: sv: sv: Faktorernes uorden (03-11-2011 23:36:26) (svar på 116321)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Jens enhver fidus er kun gyldig til den bliver opdaget. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
116329: sv: sv: Faktorernes uorden (03-11-2011 22:11:47) (svar på 116318)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.10.208)
Jeg takker, er forsynet med en femtrins, så der skulle ikke blive noget der.

VH Børge R.
Index
116353: sv: sv: sv: Faktorernes uorden (04-11-2011 08:50:32) (svar på 116329)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Jeg synes det ville være synd at skifte motoren til diesel i sådanen klassiker.

MVH Jakob E S
Index
116363: sv: Faktorernes uorden (04-11-2011 11:14:10) (svar på 116315)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.138.39.59)
Hej i forum.

Nu spørger jeg nok dumt.

Blev der lavet 5 dørs RRC i 1975 og havde de overhovedet 5 trins gearkasser i RRC i 1975??

Hvis det er fabriksmonteret så er jeg blevet fejlinformeret gennem tiden.

Claus
Index
116365: sv: sv: Faktorernes uorden (04-11-2011 11:27:54) (svar på 116363)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 151.183.0.36)
En RRC 5 dør blev lavet i 1985/86 mener jeg. Der er nogle hvor der er blevet skiftet karrosseri på, og betalt afgift af dette. Eller hvis man har en RRC med typegodkendt chassis ramme med vilkårlig opbygning.

Hilsen

Hans Martien
Index
116368: sv: sv: Faktorernes uorden (04-11-2011 11:42:16) (svar på 116363)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Oh, Nå ja.

der har været to RRC til salg indenfor de sidste par måneder, i denne konfiguration.
Jeg spurgte på dem, og de har begge fået skiftet karosse med mere.

Så kan man fo skyld lige så godt også skifte motoren, da der jo ikke er meget klassiker. Men hvis man så stadigvæk får lov at køre den som veteran, så mener jeg, der noget galt.

MVH Jakob E S
Index
116371: sv: sv: sv: Faktorernes uorden (04-11-2011 12:10:06) (svar på 116368)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Tjae, nu skriver Børge jo ikke at han vil have den veteranregistreret.

Men ellers har du en pointe Jakob. Men det er et kendt restaurerings-trick også hos andre veteranfolk og der slipper vel nogen igennem. Skat er dog ikke dummere end andre, så de ved godt at det foregår, og bliver det opdaget er der "hell to pay"

På skats hjemmeside ligger en sag om en mand der skiftede karossen på en Opel Admiral. Spændende læsning:

http://skat.dk/skat.aspx?oId=1714443&vId=0&search=udskiftning¤af¤chassis
Summen af kardemommen må være at man godt må skifte karosseri, men bilen mister sin identitet, og den forbliver kun veteran hvis det "nye" køretøj svarer til en over 35 år gammel model.

Det samme gør sig vist gældende for motorer. Så ikke noget med at lægge en 200TDi i en Serie IIa. Den kan godt synes med den, men den mister sin veteranstatus.

Sådan har jeg forstået reglerne.

mvh Niels
Index
116381: sv: sv: sv: sv: Faktorernes uorden (04-11-2011 14:21:25) (svar på 116371)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Niels

Det er sjovt du skulle komme ind på det med om man må skifte motor og bevare sin veteranstatus.
Jeg har overvejet om det var tilladt at lægge en V8 i en serie II. Det kan jo godt lade sig gøre indenfor de 20%, hvis man bare har den rigtige bil og motor. Samtidig var det jo en typisk konvertering allerede i 70'erne, så bilen vil jo stadig være tidstypisk, men dog ikke i original stand.

-og undskyld for at kuppe tråden...

MVH Jakob E S
Index
116383: sv: sv: sv: sv: sv: Faktorernes uorden (04-11-2011 14:35:30) (svar på 116381)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Jakob

Ja jeg har siddet og læst lidt mere på den før-nævnte sag.

--------------
I følge Lands-skatteretten fremgår det af "registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 977 af 2. december 2002, §7a stk 2 følgende:

Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i registreringsattesten omhandlede køretøj. Der må således ikke ske ændringer med hensyn til køretøjets fabrikat, model, type og årgang.

Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til køretøjets originale motoreffekt.

Genopbygningen af køretøjet skal være udført ved anvendelse af reservedele, (...)fra automobilforhandlernes og -værkstedernes lagre af nye reservedele, eventuelt med tilsvarende brugte reservedele. Der må ikke anvendes nyt reservedelskarrosseri, chassis eller -stel. Der må heller ikke fra et andet køretøj anvendes karrosseri, chassis, stel eller større del af disse komponenter end de nævnte reservedele
-------------

Så den med 200TDi motoren var altså ikke helt rigtig, men heller ikke helt forkert. Man må altså ikke forøge motoreffekten med mere end 20%, på den anden side, står det ikke noget om at man ikke må lægge en anden motor i. Tværtimod. Men den må altså ikke overstige 20% af den originale.

Men man må specifikt ikke ændre karrosseri, chassis, eller større dele af samme. Ikke uden at den bliver afgiftberigtiget. Og man kan nok ikke få en RRC med et RRC P38 karosseri godkendt som veteran.

Men det er en jungle af regler og Skat' medarbejdere kan heller ikke altid finde ud af dem :-S

Mvh Niels