tilbage

Land Rover Forum  

Index
116303: 3,5 carp kontra 3,5 EFI tank. (03-11-2011 15:25:06)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.138.39.56)
Hej i forum.

Overvejer at lave min 3,5V8 carp RRC om til en 3,5 V8 EFI RRC men lurer på om det er strengt nødvendigt at skifte tanken til en EFI tank med måler plus pumpe i tanken eller om jeg kan nøjes med en anden ekstern pumpe der kan give det rette tryk.
men så også lige et spørgsmål hvad kører en EFI pumpe med af tryk??

men ellers er der nogen der kan/vil bytte med en EFI tank over for en Carb tank (den er faktisk flot).

med laro hilsen

Claus
Index
116322: sv: 3,5 carp kontra 3,5 EFI tank. (03-11-2011 21:21:35) (svar på 116303)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.240.190)
Tankmæssigt er der ikke den store forskel. Højtrykspumpen kan sidde i tank. Pumpe til Efi trykker ca. 2.5 bar; til sugebenzinere ca. 0.25 bar.
Index
116348: sv: sv: 3,5 carp kontra 3,5 EFI tank. (04-11-2011 08:36:03) (svar på 116322)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.98.94)
Hej

Jeg går og roder med et tilsvarende projekt. Det lyder godt man bare kan flytte den rigtige pumpe over i den gamle tank, men er der risiko for den vil suge luft ved hældning når tanken er i den nedre halvdel eller er der taget højde for det i pumpen? Nogle fabrikater har en form for spand i tanken som pumpen suger i når det er indsprøjtning fx de gamle escort xr3/xr3i.
Index
116364: sv: sv: sv: 3,5 carp kontra 3,5 EFI tank. (04-11-2011 11:27:45) (svar på 116348)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej det er et teoretisk problem, langt fra alle tanke har skvulpeplader eller en "spand" omkring sugerøret, jeg har en 90" v8 den har ingen af delene, og det går da fint, den kommer jo hurtig til at køre med halv tank sådan en ;-) på vej til Parsadiset kørte den 200 km. på 17 liter, i skoven kørte den 14 km. på 16 liter.
ang. xr3i eren så har den en ring omkrink udløbet til pumpen der sidder uden for tanken, piller du slangen af mellem pumpe og tank vil alt benzinen løbe ud af tanken, alle LR og RR har et sugerør, så også på dette er en xr3i og en med grøn oval så lang fra hinanden man næsten kan komme ;-)
Index
116370: sv: sv: sv: sv: 3,5 carp kontra 3,5 EFI tank. (04-11-2011 12:06:47) (svar på 116364)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.98.94)
Hej

Tak for input.

Er der indsprøjtning på din V8? Hvis ja, ved du så hvilken benzinpumpe jeg skal bruge eller hvilken bil den passer fra når efi-motoren kommer i? Jeg har selv en (oprindelig diesel) der er puttet en V8 karburatormotor i og det fungerer også fint helt ned til der er 5 liter tilbage. Men Forden, 20 år gammel historie, sugede luft når den var halvt fuld og man drejede om et hjørne indtil den fik den rigtige tank. Det var bare hvis nogen af jer har gjort erfaringen ville det være fedt så jeg slap for at prøve dit og dat. Også for at slippe for at sætte en forfødepumpe, swirlpot og højtrykspumpe på i stedet, som nogen har gjort.

Alle erfaringer tages imod med tak
Index
116369: sv: sv: 3,5 carp kontra 3,5 EFI tank. (04-11-2011 12:03:26) (svar på 116322)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.138.39.59)
Hej i forum.

Lige for at præcisere lidt nærmere hvad jeg vil:

Jeg vil tage min carp. tank og skifte den eksterne pumpe ud med en 3 bars pumpe og finde en måde at få et større tilbage løb i tanken.
men er hullet i en carp. tanks sugerør stort nok til at brødføde pumpen og dermed motoren med EFI. Retur løbet havde jeg tænkt mig at sætte sammen med overløbet/udluftningen på tankstudsen (ved ikke om det er iorden).
Alt dette kan resultere i at jeg kan sætte kobberrør på rammen istedet for brændstofslanger og så kun have slanger de steder der er brug for at være fleksible.

Claus
Index
116372: sv: sv: sv: 3,5 carp kontra 3,5 EFI tank. (04-11-2011 12:41:21) (svar på 116369)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
det er ikke nødvendigt at øge trykket, der er fåes pumper med forskellige ydelse i liter pr. time , jeg tror slet ikke du vil ønske dig et forbrug hvor dit 8mm fremløb ikke kan følge med ;-) , min er med karburator med en ekstern Hardi pumpe den kan give 120 liter i timen og har kun 6mm huller i til og afgang. så behold du bare dine originale rør.

MVH Per
Index
116492: EFI eller Carb? (08-11-2011 10:04:21) (svar på 116372)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Claus,
faldt lige over denne tråd og har lidt svært ved at læse om det er en EFI motor du skal forsyne? Men i så fald, er det vigtigt at din pumpe kan levere de 3 bar (som du selv skriver). Hele fuel-rail´en med de 8 indsprøjtere kører med et driftstryk på ca. 2,5 bar, og tilbageløb via en mekanisk trykregulator (monteret i "bagkanten" af fuelrail). En karburatorpumpe vil slet ikke kunne forsyne en EFI motor.

RRC hilsner
Bo Helsted
Index
116493: sv: EFI eller Carb? (08-11-2011 10:29:38) (svar på 116492)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.138.39.59)
Hej Bo.

Det er en karb. motor jeg bygger EFI på og som du skriver skal den bruge de 3 bar i tryk. Det mit spørgsmøl så gik på var om den pumpe der skal levere de 3 bar skal sidde i tanken eller om man kan have en ekstern til at give det tryk og så genbruge den tank jeg har som er en tank til karb motor modellen.
Spørgsmålet er om en ekstern efi 3 bars pumpe kan suge sig selv an og give dette tryk, og som en skriver kan den suge i tanken selv ved offroad kørsel og ved store sidevip og frem og tilbage vip.
Eller vil anbefale en EFI tank og EFI pumpe??

Claus
Index
116495: sv: sv: EFI eller Carb? (08-11-2011 10:41:46) (svar på 116493)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.98.94)
Hej Bo

Jeg har kigget lidt mere på det siden og billgste alternativ så vidt jeg kan se er at købe en pumpe ved paddock der kan sidde i tanken. For mit vedkommende har jeg tank under sædet (90" 1985) og har fundet en efi pumpe der skulle passe i, det vil vise sig når den kommer. Ved Paddock og andre kan du også få en pumpe til 6-700 kr. der passer i en rrc efi eller alternativt finde en brugt. Så er der også færre samlinger.

Så er det lavet som land rover har gjort det, og så skal det bare spille.

Jeg skriver i tråden når jeg har fået pumpen og set det passer.

Hilsen
Jan
Index
116496: sv: sv: sv: EFI eller Carb? (08-11-2011 11:01:03) (svar på 116495)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.130.39.17)
På min 90" er det en pumpe fra RR tank der er monteret på org. Defender pumpeholder/tank.
Det tager ca. 10 min at bygge de to systemer sammen.

Jeg har også været med til at lave RR med ekstern 3 bar pumpe fra Biltema til ganske fornuftige penge, og det virkede fint.

Så det er mest hvad du selv ønsker... men alle løsninger kan laves.

Hilsen
Struntze