tilbage

Land Rover Forum  

116445: Ledningsnet til lys. (07-11-2011 01:13:38)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Hejsa.

Jeg har siddet og fintænkt det nye ledningsnet til lyset på min SIII. Det er der kommet vedlagte diagram ud af.

Hvis der er en udspekuleret el-nørd til stede, ville jeg være taknemmelig for kommentarer.

Ideen er at lyset skal styres via en 3x4 drejeomskifter som har positionerne:
Off ->
Positionslys ->
Positionslys + nær&fjernlys ->
Positionslys + nær&fjernlys + fjernprojektører

Nær, fjern og projektører fødes gennem relæer, positionslys direkte (LED).

Jeg kunne godt tænke mig at vide om der evt. kan forenkles i opbygningen uden at det går ud over belastbarheden af systemet?

Jeg har fundet en lysdrejekontakt, der hedder off-side-dip-main, men jeg tror ikke helt at den kan bruges da dip og main ikke giver mulighed for at både dip OG main er koblet ind samtidigt, så jeg kan bruge den til at have tændt både nær/fjernlys og projektører samtidigt - eller?

På den anden side er jeg heller ikke sikker på at min ide med en 3x4 drejeomskifter er gangbar?

Hilsen
Jens
116446: sv: Ledningsnet til lys. (07-11-2011 02:14:53) (svar på 116445)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Hej.
Spændende projekt. Men, der er en detalje. Dit parkeringslys vil du køre over tænding. Det kan give farlige situationer, hvis du f.eks. skal efterlade bilen i vejkanten, en mørk aften. Der vil du blive tvunget til at sætte tænding på, og det er jo ikke optimalt. Om det kan synes, er jeg faktisk heller ikke sikker på, hvis du ryger i klørerne på en emsig synsmand.

Jimmi
116447: sv: sv: Ledningsnet til lys. (07-11-2011 06:59:29) (svar på 116446)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Vi går hurtigt videre til v1.1 - Tak Jimmi.


Hilsen
Jens
116449: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (07-11-2011 07:58:06) (svar på 116447)
Lars Kiærulf #7877, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.160.19.138)
Blot en tanke!
Kunne det ikke være en idé, at der er en position for kontakten, hvor der når der er tænding er der tændt for pos+nær og når der ikke er tænding er der slukket for alt (automatisk kørelys).

- Lars
116450: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (07-11-2011 08:12:06) (svar på 116449)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.98.94)
Hej Jens

Hvis jeg har forstået det rigtigt at du gerne vil have nærlyset på samtidig med du aktiverer fjernlys, kunne du have et relæ til kun nærlyset i bilens forlygte og et kun til fjernlyset i bilens forlygte. Når du så aktiverer fjernlyset i forlygten skal der fra udgangen til relæet også gå en forbindelse derfra til at trigge nærlygterelæet med en diode imellem, således at din styrestrøm til nærlygte relæet ikke kan løbe ud i fjernlyspærerne.
116458: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (07-11-2011 12:59:31) (svar på 116450)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Hej Jan

Det du mener er at jeg kan spare den frem og tilbage kobling jeg laver i det tredje register i omskifteren?

Sådan at når jeg slår over i position 4 på den så leder dioden styrestrøm tilbage til nær/fjern-lys, som jeg har illustreret på vedhæftede...

Hilsen
Jens
116494: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 10:35:57) (svar på 116458)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.98.94)
Hej Jens

Ja det kan fungere som du har lavet det på det sidste diagram. Og mens du så har projektørerne tændt kan du skifte på din normale fjern/nærlys kontakt således at de kan have enten nær eller fjernlys på samtidig.

Men ellers prøv at beskrive hvordan du gerne vil have de projektørerne skal kunne styres i forhold til bilens almindelige nær/fjern, hvis du havde noget andet i tankerne.

Hilsen
Jan
116500: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 13:32:31) (svar på 116494)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Det er da utroligt så hurtigt tingene bliver komplicerede.
Det er selvfølgeligt ikke sådan jeg gerne ville have det skal være.

Planen er at man kan tænde sit lys på den måde som det er iflg. diagrammet til og med nær/fjernlys. Men når man så slår kontakten over i sidste position, skal projektørene følge fjernlyset, så man kan skifte mellem nærlys og fjernlys + projektører på stilk-kontakten ved rattet.

Hilsen
Jens

(der tænker videre)
116501: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 13:57:39) (svar på 116494)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Jeg har lige forsøgt mig igen - denne gang med et register mere i kontakten. Jeg vil tro at det også kan laves med et relæ mere, men det er noget dyrere end kontakten og bruger strøm.
116505: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 14:28:06) (svar på 116501)
Bjarne Hermansen #8436, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.122.158)
Hej Jens,

Det sidste diagram du har lavet følger præcis den beskrivelse du har lavet i indlægget lige før.

pos 0 er off
pos 1 er pos.lys
pos 2 er nærlys med nær/fjern via stilk
pos 3 er nærlys med nær/fjern OG projektører via stilk.

Pos 0 virker uden tænding og de resterende skal have tænding for at virke

mvh
/bjarne
116506: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 14:35:29) (svar på 116501)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.98.94)
Uden at lægge hovedet på blokken ser det ud til at spille som du har lavet det der.

Men der blev nævnt længere oppe i tråden noget om kørelys. Som du har lavet det der vil der altid være positionslys på hvis du efterlader bilen med kontakten i position 2, 3 eller 4. Og det kan laves sådan at alt afbrydes hvis du efterlader bilen med kontakten i position 3 eller 4 og der kun er positionslys på bilen når den er i position 2, dvs at du kan køre til daglig med kontakten stående i 3. Det kræver et relæ mere så vidt jeg kan se, men måske en meget fed feature at have?

Hilsen
Jan
116509: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 14:40:57) (svar på 116506)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.98.94)
Kan se jeg kalder positionerne 1-4 i stedet for 0-3.
@Bjarne Position 1 i dit indlæg virker også uden tænding.

Hilsen
Jan
116513: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 16:18:32) (svar på 116509)
Bjarne Hermansen #8436, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.122.158)
Hej Jan,

Vi er enige, min tænding pos 0 var en typo der skulle have stået Pos 1

;-)

/bjarne
116522: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 17:50:35) (svar på 116513)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Så langt så godt.
Det kunne da være fint med kørelys-relæ også. Men hvor kan jeg tage signalet til dette henne på min SIII Diesel?

Hverken ladelampen eller olietryksmåleren er ret gode kandidater, da man jo risikere at der sker noget så de rent faktisk bliver brugt til det de er der for, og så vil kørelyset jo slukke.

Hilsen
Jens
116523: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 18:00:37) (svar på 116522)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Du kan give kørelys relæet plus fra tændingen og snuppe minus'en fra plussiden af parkeringslyset. Derved vil den trække minus gennem den slukkede pære og slukke kørelyset, når du tænder parkeringslys. Simpelt, og virker så længe dine pærer i parkeringslyset ikke er sprunget.

Jimmi
116525: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 18:46:00) (svar på 116523)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.178.251)
En anden mulighed er kun at lade positionslyset få strøm når kontakten står i pos 2 som det er lavet nu, altså fjerne pos.lysets strøm når kontakten er i pos 3 og 4. Så tager du et arbedsrelæ der giver strøm til pos.lyset og dette skal trigges af strøm fra kontakten når den står i pos 3 og 4. Så har du pos.lys på bilen hvis du går fra den med kontakten i pos 2 og alt er slukket hvis du drejer nøglen om i pos 3 og 4

Hilsen jan
116526: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 18:46:55) (svar på 116523)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Snedigt - but no cigar.
Positionslyset er dioder og leder derfor kun fra plus til minus... Men jeg har tegnet det op som normale pærer da, jeg ikke ønsker at begrænse ledningsnettet til diodedrift, det kunne du jo ikke vide :-)

I og med at det relæ længst til venstre på diagrammet er koblet til tænding, vil lyset jo alligevel slukkes når man tager nøglen af, på nær positionslyset, så jeg har altså lavet det som "semi-kørelys-automat".. Den lille forskel ville være at nær/fjernlys kun tænder når motoren rent faktisk går.
Som det er nu, skal bilen være slået til tænding for at få mere end positionslys. Men lader man kontakten stå til nærlys, vil positionslyset brænde videre når man tager nøglen af.

I den fagre nye verden skal der være en kontakt mere som kan stå på MANUEL eller AUTOMATISK og sørge for at positionslys + nærlys tænder når motoren går selvom lyskontakten står afbrudt. Men samtidigt sørger for at kørelyset ikke tapper batteriet hvis bilen går ud og man ikke lige er der...

Funktionen med at at have en AUTOMATISK indstilling, kan være rigtigt smart, og hvis man får brug for positionslys selv om motoren er slukket, skal man så bare slå over på MANUEL.
Men hvor pokker kan man snuppe signalet henne?
Jeg ville kunne leve med at den var koblet på trykføleren til olietrykket, da man nok alligevel ikke kommer langt uden olietryk, men er det ok at gøre det?

Hilsen
Jens
116527: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 19:18:48) (svar på 116526)
Olav Knudsen #1886, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.198.110)
Husk på at fjernprojektører kun må kunne tændes sammen med fjernlyset, og at der må være max. 55W i hver fjernprojektør, på offentlig vej.
116528: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 19:31:20) (svar på 116526)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Hej Jens.
Hvis ikke det virker på dine forlygter, så snupper du da bare "minus'en" fra dine baglygter!!!!
Med mindre du ogsåændrer dem til dioder.... Det er jo sådan, at i dagens Danmark, så skal kørelyset jo ikke tænde hverken baglygter eller nummerplade lys.
Og skifter du baglygterne til dioder.... Ja så er der jo nummerpladelyset.... Og skifter du også nummerpladelyset, ja så duer idéen ikke længere....
116531: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 21:46:29) (svar på 116528)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Nøj mand!

OK, her kommer v1,2 nu med kørelys. Hold tungen lige i munden.

Jeg har nu tilføjet kontakten til kørelys, som kan stå i positionen MAN(0) og AUT(1).

I positionen MAN er kørelysrelæet koblet fra og strøm fra tænding ledes til drejeomskifteren. Der kan vælges positionslys når bilen er slukket, men nær/fjernlys tænder først ved tænding.

I positionen AUT kobles drejeomskifteren ud og det er nu kun muligt at tænde positionslys på denne.
Slår man tænding til, vil kørelysrelæet trække så længe der er lavt olietryk og lyset er slukket.
Når motoren kører, vil relæet slippe og der ledes strøm til forsyningsrelæet til nær/fjernlys. Men drejeomskifteren er koblet ud og det er derfor ligemeget hvilken position den står i, kun nærlyset vil tænde.

Er den ved at være der, eller har jeg igen overset noget?

Hilsen
Jens
116532: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 21:48:48) (svar på 116531)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
PS - jeg ved godt at olietrykskredsløbet vist vender omvendt men i ved hvad jeg mener ;-)

Hilsen
Jens
116533: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 22:00:45) (svar på 116531)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Mon ikke det bliver et mareridt at holde styr på :-)
Det virker som om du er ved at opfinde den dybe tallerken, igen....
Selvfølgelig, hvis man gør det, fordi man synes det er sjovt, så er det jo okay, men ellers virker det meget omstændigt....

Jimmi
116537: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 22:46:28) (svar på 116533)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Tja - der er jo ikke rigtigt nogen tallerken lige nu...

Som det ser ud nu er det ikke engang rigtigt standart her efter 30 års "vedligeholdelse" af systemet.
Jeg står med en bil hvor lyskontakten er en jeg har skrællet ud af en gammel polo og den hænger i et par ledninger under instrumentbordet.
Ledningerne videre ud til lyset er delvist isoleret med elektrikertape og delvist med gaffa fordi de har været smeltet.
Sikringsboksen hænger også i et par ledninger under instrumentbordet og der sidder fire sikringer på 35A, som er omviklet med ledning fordi man ikke kan få de glassikringer nogen vegne mere - men jeg regner med at halvdelen af en 1½ kvadrat ledning smelter før en hel 1½ kvadrat ledning (?)...
Den er faktisk synet sådan, men synsmanden og jeg var enige om at det nok var bedre at gøre det mere brugervenligt :-)

Kort og godt, så er hele balladen lige til at klippe ud og smide væk.

Nu har jeg så besluttet at hele ledningsnettet skal skiftes ud og opgraderes til ledninger med under 3% tab til alle forbrugere.
Det betyder relæer tæt på storforbrugerne og større ledninger.
Jeg har haft et par fjernprojektører på taget (også synet, men som arbejdslamper) og de har kørt på en separat kontakt.
Der er intet baklys, det vil jeg gerne have til at køre på et par små arbejdslamper på bagkanten af taget. Og de skal selvfølgeligt tænde med bakgearet og kunne tændes separat også.
Jeg har et raioanlæg, der er helt er lavet udenom alt andet, da det tager op til 25A når jeg sender. Men jeg ville gerne have at det kom med på en AUT/MAN tilbehørsknap i samme stil som kørelyset.
Jeg vil gerne have kørelysautomatik, men det skal kunne lade sig gøre at have bilen startet for at lade batterier op uden forbrug. Så det skal være til at slukke alt lys osv.
Jeg vil gerne have mulighed for at køre med så økonomisk et lys som muligt, dvs. LED til positionslys. (normalt nær+pos lys tager faktisk 1/4 hestekraft - ½% af bilens maxydelse hele tiden og diesel er ikke gratis...)

Et af de mest komplicerede systemer er lige blevet lyset - så det er her jeg starter.

PS: Vedlagt opdateret tegning med korrekt placering af olietrykskontakt.

Hilsen
Jens
116541: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (09-11-2011 07:16:26) (svar på 116537)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Som du skriver, vil du gerne kunne have bilen startet uden det store strømforbrug. Samtidig siger du, at positionslyset er/bliver skiftet til LED. Så hvis du, lige som på rigtig mange nye biler, er nødt til at slå over på positionslys, for at slukke de store lamper ude foran, så går det jo også nok. Og så virker dit kørelys til dagligt, og du kan slukke det, uden større problemer, og din generator opdager nok ikke den ampere, der render til det smålys der så er tændt.
Ikke at jeg ikke synes det er spændende, har fulgt tråden nøje, men tror bare det er for besværligt, med alle de input du har fået og prøvet at efterkomme. Men igen, hvis det er fordi du kan og synes det er sjovt, så er det den helt rigtige bil at lave det på.... :-)

Jimmi
116542: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (09-11-2011 08:45:08) (svar på 116541)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Tak for input Jimmi. Jeg holder et vågent øje med kompleksiteten hele tiden. Hvis man hiver relæerne fra, så er der sådan set kun kommet kørelys-kredsløbet til i forhold til en normal SIII. Og jeg kan hilse og sige at selve lyskontakten ikke er for børn i Sir. Lucas udgave. Den laver mange af de funktioner jeg forsøger at opnå med en standartkomponent her.

Men du har helt ret. Og en af de filosofier jeg bruger er at der skal være to helt adskilte dele på bilen. Den ene er den der har noget at gøre med at køre, og den må gerne blive endnu mere simpel og dampmaskine-agtig end den er i dag. Jo simplere jo bedre og mere driftsikker.

Den anden del er den del der omfatter bla. mit radioanlæg med HF VHF og UHF radio + APRS + internet, bil-PC, navigation osv osv. Den del er altid i løbende udvikling, rent for sjov og dybest set unødvendig. Derfor er den også skilt fra alt andet og nem at ændre på.

Så skulle der falde en A-bombe i Nørager eller omegn, vil jeg gerne kunne køre herfra stadigvæk :-)

Men jeg tror også at den er ved at være der nu med lyset. Der skal i hvert fald ikke flere klokker og fløjter på, og jeg formoder indtil videre at det vil virke efter hensigten?

Hilsen
Jens
116538: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledningsnet til lys. (08-11-2011 22:47:12) (svar på 116533)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
det var så tegningen