tilbage

Land Rover Forum  

Index
116656: hjælp- p38- igen -igen (12-11-2011 10:38:17)
Lennart Olsson #5865, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.182.64.178)
efter nu at have stået stille efter, problem med kogning - og mange gode råd, vil jeg nu forsøge at se på vandpumpen, dette ud fa følgende:
motor kører som altid godt 2.5 disel, arbejdstemperatur, er ikke alamerende høj ved tomgang, har kørt ca. 4 km. og så koger den.
ingen vanddamp fra udstødning, og ikke synlig vand i olien.
ingen varme i kabine -
men hvor sidde den vandpumpe? og hvorledes er fremgangsmåden for at få den skiftet- thermostaten er skiftet af menkaniker - det kostede 1200 kr. den fejlede vist ikke noget? blev udmeldingen - men skiftet er den -
men jeg vil være glad hvis nogen i det gode forum vil hjælpe, da det er blevet noget af et problem !
ps. det skal bem. at problemet opstod et pludseligt, så det med en flækket toppakning/ topstykke - det vil jeg helst ikke tænke på, men hvad siger jeres efaring på dette område, som sagt motor kører "perfekt" - men lidt hårdt, men det gør en diesel vel, kan ikke høre forskel. på nu og før.
men jeg vil være taknemlig for endnu en hjælp, både forslag og fremgangsmåde - kan selvfølgelig købe en vækstedsbog - men vil gene høre jees erfaring.
mvh Lennart Olsson-l
Index
116659: sv: hjælp- p38- igen -igen (12-11-2011 12:47:53) (svar på 116656)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Der noget med at vandpumpehjulene knækker af akslen, men jeg kan sørme ikke huske om det er på din type motor.
Hjulene er lavet i plast, men man kan få vandpumper med metalhjul.

Hmmm kunne man tage remmen af vandpumpen og mærken og det "skramler" når man drejer med hånden - altså ligesom et løst hjul inden i.

Det kunne godt tyde på at du ikke får cirkuleret vand rundt i systemet.

Mvh
Kenneth Poulsen - der blankt indrømmer manglende forstand - på P38. :)
Index
116660: sv: sv: hjælp- p38- igen -igen (12-11-2011 12:59:38) (svar på 116659)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Der er mere om det her:

http://www.landyzone.co.uk/lz/attachments/f10/25145d1314993052-p38-2-5-dse-help-water-pump-removal-waterpump.jpg

tråden med forklaring.

http://www.landyzone.co.uk/lz/f10/p38-2-5-dse-help-water-pump-removal-162088.html

Og så anbefaler de at købe den dyreste pumpe til ca. 700,- dkr. og IKKE den billige til 400,- dkr.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
116728: sv: hjælp- p38- igen -igen (13-11-2011 14:49:58) (svar på 116656)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.12)
Jeg kender ikke ret meget i en P38 - men hvis den har viskosekobling til kølervingen, ville jeg teste, om den slår til.

Du skriver nemlig, at motoren ved tomgang ikke bliver alarmerende høj.. og det indikerer for mig, at det kunne være omtalte kobling.

Når motoren bliver meget varm, så stik en tynd kvist ind ved 'møllen' - standses den, er det viskosekoblingen, som er årsagen...
Index
116763: sv: sv: hjælp- p38- igen -igen (13-11-2011 22:39:37) (svar på 116728)
Lennart Olsson #5865, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.182.64.178)
hej - vingen kører fint - lige fra start - og el. køler vinger -starter også
, dog først efter at motor, er blevet meget varm -
har du evt. tilgang om man kan låne en værkstedsbog et eller andet sted.
som de andre indlæg beskriver, så tror jeg på vandpumpen, men kan ikke lige se hvorledes jeg finder den- og kan skifte den.
hilsen lennart b
Index
116765: sv: sv: sv: hjælp- p38- igen -igen (14-11-2011 00:51:51) (svar på 116763)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Lennart, prøv om ikke du kan bruge noget af dette her, scroll lidt af siden:

http://www.landroverweb.com/landrover/pdf-land-rover-manuals/

Mvh
Kenneth Poulsen