tilbage

Land Rover Forum  

116646: Disco 2 vs. Defender (11-11-2011 22:46:53)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.106.75.26)
Halløj på forum,

Blot til information.

I det seneste nr. af LRO er der foretaget en test af en Disco 2 vs. en Defender 110. Begge i Td5 udgaven. I mit indlæg "En fantastisk rejsevogn" gav jeg udtryk for min begejstring for Land Rover mærket i sin helhed, men tråden gik lidt over i holdninger i forhold til "Disco vs. Defender". Men nu er testen her så, i en tilnærmelsesvis objektiv udgave.

Et kort resume af testen beskrives nok bedst i den skematiske oversigt. En oversigt, som giver de to biler karakter på en skala fra 1-10. Herudover afsluttes testen med en ordlyd som jeg i høj grad kan tilslutte mig: "Uanset hvilken bil man vælger, så foretager man ikke et forkert valg. Begge biler er kapable, men det ene valg er mere rigtigt for DIG end det andet valg. Og, det er kun DIG, der afgør valget"

Skemaet er nedenfor gengivet:

DEFENDER:
On-road = 6
Off-road = 9
Praticality = 7
Safety = 4
Comfort = 6
Running cost = 6
Desirability = 9
Towing = 8
Modification potential = 10
Total = 65

DISCO 2:
On-road = 8
Off-road = 7
Praticality = 8
Safety = 7
Comfort = 8
Running cost = 5
Desirability = 7
Towing = 9
Modification potential = 8
Total = 67

Summa summarum: Hvis man går med overvejelser om enten Defender eller en Disco 2, så kan ovenstående måske være med til at hjælpe DIG lidt på vej. Den sætter ihvertfald lidt tal på, og så må man selv definere egne præferencer. Er det off-road eller safety? Er det modification potentiel eller komfort? osv osv.

Men, som skrevet før. Valget er dit, og det ene valg er ikke mere rigtigt end det andet. Jeg skal ihvertfald ikke gøre mig til dommer. Kunne bare godt tænke mig begge i indkørslen:-).

Mvh

Jesper
(Nu med Defender 90" 300 Tdi)
116647: sv: Disco 2 vs. Defender (11-11-2011 23:00:43) (svar på 116646)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.228)
Dejlig oplysning: så nu kan vi med ro i sindet både elske moderen og datteren...
116661: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (12-11-2011 13:12:27) (svar på 116647)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.237.224)
"Skal vi tage bilen eller Land Roveren" var den stående bemærkning blandt hvide farmere i Afrika når de skulle til byen. Som vurderingen indikerer er der tale om to forskellige køretøjer beregnet til to forskellige formål. I lyset af den nye Defender 100- 100=akselafstand?
må man erkende Land Rover er på vej ud af terrænnet.
116663: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (12-11-2011 14:01:50) (svar på 116661)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.178.128.135)
Måske. 7 ud af 10 er vel ikke en dårlig stjerne givning. Selvfølgelig, så er det mindre en 9 ud af 10, men det betyder vel ikke at køretøjet er på vej ud af terrænet?

Der findes da masser af rrc og dicso 1 og 2 i klubregi, der er vældig kapable i terrænet. Disse er da mig bekendt 100".

Mvh

Jesper
116672: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (12-11-2011 17:19:21) (svar på 116663)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Verner

Akselafstand på 100" skulle ifølge dig betyde at Land Rover er på vej ud af terrænet.

Det er, hvis det er rigtigt opfattet, noget forvrøvlet vås, da Range Rover Classic kører med samme akselafstand, og en Defender 110" kører med - jep rigtigt gættet.

Det er trættende at se disse indlæg hvor det fremherskende er negativt og nedladende overfor alt der ikke er en seriebil.

mvh
Ib 0219


116676: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (12-11-2011 17:57:56) (svar på 116672)
Alfred Thomsen #7414, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.109.12)
Om den er 90" eller 130" Det er jo bare op til piloten at fremføre bilen.
Jeg kan måske frygte de sidste nye samt fremtidige LR biler komme til at indeholde mere plast eller andre materialer som ikke er så modstands dygtig over for fast lerjord med lidt flintesten.
Der kan man jo godt sige at defenderen er rimelig holdbar over for forskelligt underlag.
110" hilsen
Alfred
116701: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (12-11-2011 21:46:50) (svar på 116672)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.244.232)
Jeg synes lige du skulle spænde kysen, så låget ikke blæser af ved den mindste lejlighed Ib Hammer. Der er ikke noget negativt ladet i min bemærkning om begrebet 100" men blot en konstatering. Men hvis RRC og Discoen er så gode til terræn, hvordan kan det så være føreren ofte hænger ud af dørruden ved vanskelige passager; det ses sjældent i Defenderen. Bedre bliver det næppe i den nye Defender 100, hvor føreren sidder lavt og langt tilbage + afrundet snude som vanskeliggør afstandsbedømmelse mellem kofanger og forhindring. Hertil afrundede sider der kan fremme bilen ruller helt rundt, ikke mindst hjulpet af lav totalhøjde. Men indtil videre er projekt 100 jo computer-animeret, lad os nu se om Land Rover ikke kommer til fornuft. Med venlig hilsen 2749- "A One Ten is just Ten Four"

116706: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (13-11-2011 00:29:32) (svar på 116701)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Verner

Din konstatering er desværre helt hen i vejret og noget fortænkt sludder og må skyldes manglende viden og erfaring med kørsel med nyere modeller og specielt viden om DC-100 projektet. Vi oplever f.eks at Discovery 3 kommer igennem steder hvor Defender sidder uhjælpelig fast, og at Freelander kører udenom seriebiler der ikke kom op ad stigningen. Det du fremfører er simpelt hen noget vrøvl og må skyldes en erfaring der er blevet 30 år for gammel og ikke 30 års erfaring. Som Alfred skriver kommer det også an på føreren af bilen.

DC-100 modellen testes sammen med 6-7 andre prototyper og kører faktisk rundt i landskabet og er endnu et bevis på at det du fremfører er noget vås og uden viden om faktiske forhold.

Hvor er det Land Rover skal komme til fornuft ?? Ignorere de krav der stilles fra EU-myndighedernes side til sikkerhed og forurening, stoppe udviklingen og undlade at sikre mærkets fremtid. Tror du skal vende blikket indad og slippe håndbremsen.

hilsen
Ib 0219
116707: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (13-11-2011 01:42:48) (svar på 116706)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.249.76)
Kan ikke betragte dit indlæg som andet end en stor selvmodsigelse.
"Disco 3 kommer igennem hvor Defenderen sidder ubehjælpelig fast" "Som Alfred fremfører er det føreren det kommer an på" Havde Discoen og Freelanderen været så souveren som du påstår, skulle de rydde alle præmiehylder til div. terrænarrangementer. Een ting er Tirsbæk, der er bygget op omkring hvad de nye Land Rovere kan, noget andet er de terrænarrangementer jeg deltager i og ser hvad der skal til og hvad hvilke biler præsterer; dit isenkram er end ikke med på listen. En bemærkelsesværdig detalje; de fleste "Defendere" der deltager "When the going gets tough" har lift-up-dørhåndtag.
116709: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (13-11-2011 09:06:31) (svar på 116707)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Verner

Dejligt at du udstiller dig selv på den måde, da det tydeligt viser dit manglende kendskab til Tirsbæk og hvad der er af spor. Er du i tvivl kan du gå ind på www.tirsbæktrophy.dk

Du svarede heller ikke på hvorfor 100" skulle betyde farvel til terrænet, men det er desværre normalt når der stilles et direkte spørgsmål.

At man ikke ser ret mange af de nye modeller til arrangementer i DL-RK skyldes måske at de ikke har lyst, da dine indlæg og holdninger kan skræmme enhver væk i den tro at sådan er holdningen og tonen i klubben.

Nej det var ikke føreren, men da Defender har en lavere frihøjde (differentialerne) end Discovery kom denne igennem hvor Defenderen sad uhjælpeligt fast.

Pointen i det jeg skriver er at de forskellige modeller nok kan mere end du har nogen ide om, og at de hver for sig har nogle fordele/begrænsninger og kommer igennem hvor andre og specielt seriebiler i STANDARDUDGAVE kommer til kort. Det er alle Land Rover modeller og fuldgyldige medlemmer af familien, uagtet din negative holdning til alt andet end seriebiler. Det er ganske enkelt træls at blive ved med at læse om fortænkt nonsens og manglende viden/erfaring.

Ib 0219
116712: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (13-11-2011 10:20:22) (svar på 116709)
Robert Reinholt #6547, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.18.92.30)
NYT NYT NYT

Kongerne om Tirsbæk.

Den nye sæbeopera på TV-et eller andet.

En serie hvor der indgår alle modeller Land Rover.

Ib Hammer mod Verner Andersen i en dramatisk terræn/infight på banerne
ved Tirsbæk gods.

Jan Gintberg kan godt holde fri fra udkants Danmark, og får sikkert kommentator rollen, i dette drama, villigt suppleret af Monrad og Rislund.

Mon ikke Tage fra Nysum kan lokkes til at være dommer.

Tirsbæk gods inviterer alle Land Rovere til fælles camp i en uge.
fri entre, TV et eller andet betaler.

Drømme har man vel lov at ha, suk.

LR-Hilsen
Jette & Robert

PS Humor kan forekomme


116713: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (13-11-2011 10:33:19) (svar på 116712)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Hvorfor kan man ikke indsætte smilyes hehehe.

Men Land Rover er nok ikke ved at forlade terræn, de er blot ved at forlade os "normale" mennesker.
Os der ikke har 15000kr-20000kr for et 15000km service på et værksted.
Og da man ikke kan komme til selv (som i gammeldage) pga. computer og fejlmeldinger, så kan både Ib og Verner skrige løs.
De biler kommer ikke til at gøre nogen nævenværdig optræden i klubben,... da de fleste af os ganske enkelt ikke har råde til at købe dem, endsige holde dem på vejen.

Higgings.
116722: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (13-11-2011 13:30:27) (svar på 116713)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.178.128.135)
Gaaaaab.

Som nævnt i første indlæg, så er valget af land rover model helt og aldeles dit eget. Det valg du træffer, tages ud fra egne præferencer og naturligt nok- pengepung.

God fornøjelse med at vælge. Dommere, også her i klubben, er der mere end rigeligt af. Faktisk så mange så det samlede billede kun bliver mere og mere mudret;-).

Uanset hvad, så har land rover mærket sikkert en model, der honorerer DIT behov. Og hvem kender så DIT behov. Det gør kun DU.

Mvh

Jesper
(der eksempelvis har prioriteret lavere vægtafgift og billigere bil fremfor alle de andre fantastiske elementer min Disco 2 havde)
116725: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (13-11-2011 14:28:07) (svar på 116722)
Søren Toftdal Larsen #7298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.248.252.205)
De som køre Harley med stift stel og teknik som vores serie biler,de gør det fordi det er en livsstil og fordi de som vi,kan li det mere er der vel ik og sige til det,bare min lille krølle til dette emne.Go søndag mvh Søren T
116727: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (13-11-2011 14:43:54) (svar på 116713)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.12)
Nu var tråden kun ment som en oplysning, som Jesper venlig mente, vi skulle dele med ham. ...

Higgins er ind på noget, som ikke kun gælder LR, men alle moderne biler, der skal opfylde de krav, embedsværket stiller til køretøjer...

Noget kan være meget fornuftigt, andet kunne vi vel undvære.

Og det er en logisk kendsgerning, at jo mere komplekst et køretøj bliver, des dyrere bliver vedligehold - det gælder især i lande, hvor bilafgifter er skyhøje.

Når der sælges relativt få biler af en bestemt type, så bliver mekanikeruddannelsen og værkstedsopgraderingen modsvarende kostbar - det skal betales. Og det er udelukkende kunderne, som skal betale for denne viden.

LR har udviklet en masse elektroniske og elektriske hjælpemidler og hældt dem ind i bilerne. Disse tiltag kommer dels efter kundeønsker eller for at følge med konkurrenterne.

Vi er en gruppe LR-brugere, som kan nøjes med det basale, men det er ikke et tilstrækkeligt stort kundegrundlag at opretholde en produktion for.

LR tilpasser sig ikke, for at drille os gamle, men for at videreføre traditionen og derved også muliggør, at der også i fremtiden vil være servicetilbud til os. Nogen af de gamle bliver nemlig måske nødt til, at søge hjælp på de autoriserede værksteder.

Man skal købe bil efter egen lyst og økonomisk formåen - og behov. Men alle LRs er skabt til et barsk liv, selvom de mere ligner luksuskareter end rå off-road-maskiner.

LR fornyer sig løbende - las os følge med og samtidig bevare vore gode, trofaste gamle alukasser...
116733: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (13-11-2011 16:21:09) (svar på 116727)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.254.88)
Enig Paul; et medlem her i regionen ville have en Land Rover, så han købte en Freelander, det kostede ham 70000kr i reparationsudgifter inden for en kort periode, hvorefter han skilte sig af med den med stort tab.
En journalist var i Faxe Kalkbrud med en ny Freelander 1 med Columbusægget HDC; ned ad en ca 35-40Gr. og 30m. lang bakke, med en instruktør ved rattet, kunne han bemærke der vist skete noget da de næsten var nede, men ellers havde bilen bare dalret ned ad bakken. Det stående prædikat på Freelanderen er den er god på græs og i sne. I øvrigt er det som at læse en avis i blæsevejr at diskutere med Ib Hammer, så jeg afholder mig.
Reg. SSJ har tidligere søgt om kørsel på Tirsbæk, med price/benefit kunne vi ikke liiige se matchede.
116735: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (13-11-2011 16:42:22) (svar på 116733)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.12)
Nu er vi vist ved at forlade tråden, Verner, men jeg vil mene, at et kursus på Tirsbæk vil kunne gavne selv så gamle rotter som os to!

Det vigtigste er, at du skal deltage med åbent og positivt sind og for den sags skyld, glemmer hele din viden omkring terrænkørsel i din 110".

Hvis du indledningsvis fik lov til at gennemkøre Tirsbæk-banen, vil du sikkert møde forhindringer, som du ikke mestrer med din viden.

Næste trin er så en instruktion - IKKE en diskussion - i terrænkørsel i din 110", hvor instruktøren tager dig ved hånden og underviser dig - og du lytter efter ny viden...

Som afslutning gennemkører du igen banen og du vil opdage, hvis du følge de erfarne instruktørers viden, kommer du ubesværet gennem terrænet.

Cost/benefit ? det er også en holdningssag: ser du neutralt på tilbudet, vil du sikkert også kunne se, at du vil kunne lære noget nyt, altså få udbytte af kurset.

Dit udbytte ligger måske på 10 %, mens andre når meget højere op, fordi de ikke har samme erfaringsgrundlag som du.

Men de 10% kan i sidste ende betyde live eller død for dig.

Jeg mener ikke, vi skal være negativt over for et produkt, vi ikke har oplevet selv.
116736: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (13-11-2011 17:05:10) (svar på 116735)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Kompliment for to fine indlæg, Paul, med gode beskrivelser af, hvad det handler om; både det logiske i at også LR's modeller skal/må udvikle sig, og i, at undervisning naturligvis betaler sig for stort set enhver.

- og Ib ... det er op ad bakke ;-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
116743: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (13-11-2011 19:37:38) (svar på 116736)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Søren

Ja - desværre er det op ad bakke :-)

Det fremgår helt af Verners indlæg hvor han refererer til noget der skete for mange år siden, og en udokumenteret oplysning om serviceomkostninger hvor der ikke er oplyst noget om hvorfor, bilen kan jo være kørt og vedligeholdt på en måde der har medført de voldsomme regninger, ligesom der ikke er oplyst om regningerne indeholder andet end service/reparation, kunne f.eks være 4 nye hjul/dæk for bare at nævne noget.

Jeg personligt har aldrig hørt om eller oplevet at HDC ikke har virket.

HDC er en utrolig god hjælp for mange og specielt de mindre erfarne udi terrænkørsel (og det er ikke alle der er medlem af en off-road klub hverken her eller i det store udland). Der var vel ingen af de tyske konkurrenter der ville sætte systemet i deres biler hvis det ikke virkede efter hensigten, alle de tyske konkurrenter har adopteret HDC, hvilket også gælder et par af de japanske. Og ja HDC er udviklet/opfundet af Land Rover.

116744: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (13-11-2011 19:46:06) (svar på 116707)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Hej Verner.

Jeg ved ikke hvilke løb du referer til, når du nævner at 100" bliver kørt agter ud ??

Til Landsarrangementet i jeres region, vandt et hold stenen, på trods af at 3 ud af 5 biler Havde en akselafstand på netop 100".

Den Tomcat, som var trækplaster til samme arrangement, som blev præsenteret som det ypperste inden for Land Rover teknologi er bygget på en 100" ramme.

Når vi afvikler Tirsbæk Trophy, på Tirsbæk gods, er jeg aldrig faldet over de spor, der er bygget til de nye biler. Til gengæld er alle biler blevet udfordret ud over hvad man møder ved andre arrangementer jeg har deltaget i, i Danmark.
Og her viser det sig gang på gang, at til nogle spor er 90" at foretrække, og til andre er 110" for lidt.

At generalisere, og sige at en 90" eller sågar en 88" er det bedste, er helt ude i skoven (Ordspil).

Har set en Range Rover Sport, med en nybegynder ved rattet, køre et mudderspor, hvor vi måtte spille en 90" hele vejen igennem.

At det koster en formue at køre til mærkeværksted gælder ikke kun nye biler. Prøv at tage en serie 3 til et hvilket som helst autoriseret eller uautoriseret værksted. Så løber det også hurtigt op, med en timeløn på +500,-

Hvis ikke man kan selv, så koster det at have bil. Ny som gammel.

Hvis ens tekniske evner kun rækker til at stille tænding med platiner, behøver man jo ikke se skævt til dem der har købt en hawkey og selv piller ved sin Freeland II ;-)

Som andre også nævner, så handler det om at finde den bil der siger en selv mest, og bruge den til det man tænder på.

Om det så er en 88" der bruges til greenlaning, eller en 130" der bruges til at fragte værktøj i, det er vel ikke det man skal måles på ??


Med de bedste hensigter..

1270
Paw

Som både trives i mudder til over (tag)lygterne i 100", med hele familien, og på en grøn vej i 110"....
116754: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (13-11-2011 20:40:55) (svar på 116744)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Og jeg sørger stadig over at Volvo Amazon gik ud af produktion i starten af halvfjerdserne, til fordel for Volvo 240, som blev til en 740, som blev til en 940, som blev til en 850, som blev en V70 som bliver til en.............???

Vi må bare vende os til det og så ellers holde liv i de gamle kareter - hvis man er til det. ;)


Og der er en Land Rover til en hver mand - verdens mest alsidige bilmærke.

Mvh
Kenneth Poulsen - skabsvolvoist. :)
116760: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (13-11-2011 21:39:30) (svar på 116754)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.17.10)
Hhhmmm. Kenneth, du glemmer Volvo 140serien der kom i 1967. Volvo 240 kom først i mid70erne. Endvidere var/er Volvo den mest solgte engelske bil
(ihvertfald regnet ud fra de fleste dele til Volvo bliver fremstillet i England og af samme årsag var mange bolte i Volvo i tommemål.
116762: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (13-11-2011 22:00:41) (svar på 116744)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.17.10)
Enig Paw, jeg kan se og læse nogle mennesker har haft det sjovt og spændende på Tirsbæk med Trophy og det er jo det det drejer sig om, men jeg savner billeder fra terrænnet der er gennemkørt. Har tidligere set billeder i forb. med anden regions ophold, men de er ikke tilgængelige mere. Har også hørt beretning fra chefinstruktør efter hans uddannelse
på Tirsbæk, men det kunne være befriende at se billeder hvorledes terrænnet er udformet. Jeg er lidt forundret i det postyr min udtalelse om
100tommer har givet anledning til; der er hverken lagt noget negativt eller mistroiskt i 100tommer er uegnet til bilstørrelse, men blot at udformningen af 100"projektets karosse er uhensigtmæssig til seriøs terrænbrug.
116766: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (14-11-2011 07:29:39) (svar på 116762)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Verner, prøv at se under galleri http://www.tirsbaek-trophy.dk/gallery

Dem fra "Spring edition 2011 er ikke de mest "sindsoprivende", da vi var kommet for langt hen på sæsonen, men så se de to sammenklippede videoer i bunden af siden, fra 2010.

Der er masser af "bevismateriale"...

Med hensyn til den uhensigtsmæssige udformning, af nye biler, så tror jeg at en bil der er "hensigtmæssigt" udformet til extrem terræn, bliver meget svært at få typegodkendt, så hvilke andre muligheder ser du ??

http://www.transformersmovie.com/ ???



1270
Paw

116768: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (14-11-2011 08:34:54) (svar på 116766)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Verner

Tirsbæk er en del af den jyske højderyg skabt af istiden, dvs med masser af bakker/stigninger. På Tirsbæk har vi en højdeforskel på 79 meter hvilket giver masser af muligheder for seriøs terrænkørsel, ligesom der er forskelligt underlag fra slimet ler til mere eller mindre løst grus/sand og løs skovbund. Ud over det er der stor forskel på hvor der stort set altid står vand i sporene og hvor sporene er mere tørre.

Jeg har selv oplevet de fleste terrænmuligheder her i landet og uden at være beskeden vil jeg mene at Tirsbæk er et af de mest alsidige og bedste områder hvor der er mulighed for at udøve terrænkørsel.

For lige at vende tilbage til det med HDC - hvis man rører bremsen eller speederen på vej ned ad bakke sætter man systemet ud af funktion, men lige så snart man slipper pedalerne igen virker systemet. Kan du garantere at dette ikke skete i det tilfælde du refererer til ?? Netop fordi der var tale om en journalist og en instruktør som måske heller ikke havde tilstrækkeligt kendskab til systemet. Det er jo set før at en fører der er lidt usikker antræder bremsen fordi han synes det går lidt stærkt, men systemet skal altså lige op på den programmerede hastighed før det fungerer. I en Freelander I var denne hastighed sat til omkring 7 km/t.

hilsen
Ib 0219

116955: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (19-11-2011 00:42:07) (svar på 116768)
Kaj Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.92.154)
Nu er det jo heldigt, at omhandlede test er lavet mellem defender og discovery 2, for hvis det havde været mellem defender og discovery 3, så var defenderen godt nok kommet til kort. Alene forskellen i maskinkraft ville afgøre den sag. Selvfølgelig er discovery 3 køreteknisk overlegen på alle punkter. Det er ikke raketforskning af regne det ud. Det handler kun om at have råd til det, og det får menigmand jo i takt med, at discvery 3 bliver ældre og dermed til at komme i nærheden af rent økonomisk. Rent stilmæssigt læner discovery 3 og defender sig jo også op af hinanden, så på sigt bliver discovery 3 formentlig det nye land rover ikon.
116956: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Disco 2 vs. Defender (19-11-2011 01:33:30) (svar på 116955)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.176.59)
Jeg ville mene, at disco 3 ikke kommer til at være det nye ikon.

Defenderen har udmærket sig ved robusthed, simplicitet, og muligheden for at tilpasse den til næsten hvad du vil.

Disco3 er noget helt andet, en sofistikeret køremaskine med moderne egenskaber. ( og jeg ville super gerne eje en...)
Nogle af de ting som har gjort serie bilerne og defenderen så unik og så meget et ikon, er at du kunne skille den ad og sætte den sammen som du lyster. Det kommer du ikke til med en Disco 3, og det er heller ikke det den er bygget til.

For mig vil en erstatning af defenderen skulle byde tilpasning og simplicitet og et minimum af elektronik. Man skal kunne gøre den til sin egen....

For hvad tirsbæk angår,
fik vi ganske klart oplevet forskellene på bilerne og hvordan elektronikken fungerer (og en disco 3 er suveræn), jeg havde bare lidt en fornemmelse af at sidde på en gammel hest på en ride skole, hvor hesten kendte ruten..


Med venlig hilsen


Stephan