tilbage

Land Rover Forum  

Index
116822: serie 3 bagaksel (15-11-2011 09:34:33)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.138.39.54)
Hej i forum.

Bilen er en serie 3 109".

Jeg er ved at prøve at få en RRC tank sat på denne serie 3.
men ved bagakselen sidder der disse V-beslag til bagaksel bændlerne på begge sider af rammearmen og disse bændler er sat fast uden på og en indenfor rammearmen. Kan man flytte den indenfor rammearmen om på ydersiden så de begge sidder på ydersiden. Vil dette skade eller foringe akselvandringen eller køreegenskaberne for bilen.
Hvis jeg gør dette så kan jeg nemlig flytte/fjerne noget af alle disse pladebeslag som alligevel altid ruster op og der kan blive plads nok til tanken.

med laro hilsen

Claus
Index
116827: sv: serie 3 bagaksel (15-11-2011 11:22:33) (svar på 116822)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.18.215)
Hvis jeg forstår dig ret så menes der stropperne der går nedom akslen med tilhørende beslag. Disse kan fjernes, da de dybest set kun er monteret for at hindre bilen taber bagakslen ved eks, indflyvning med helikopter eller
nedkastning i faldskærm, noget de færreste private nok kommer ud for.
Men ellers interessant projekt med RRC/110"tank på seriebil.
Index
116828: sv: sv: serie 3 bagaksel (15-11-2011 11:29:19) (svar på 116827)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.138.39.54)
Hej Verner.

Jeg har bare ladet mig fortælle de også er til ved offroad kørsel at kunne mærke hvornår man "hænger" i akslen og derfor er blevet anbefalet at de skal blive der, men kan man flytte befæstigelsen så de begge sidder på ydersiden istedet for på kryds.

Claus
Index
116833: sv: sv: sv: serie 3 bagaksel (15-11-2011 11:52:26) (svar på 116828)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.18.215)
Har altid selv betragtet stropperne som en militær "scheisshauseidee"
eller levn fra ældre og andre biler. 110" der også har det mega tunge salisburybagtøj er ikke udstyret med sådant, selv om jeg betragter 110"s
bagakselophæng som mere spinkelt. Personlig ville jeg fjerne strop mv. hvis det var i vejen. Kikker man på de i driftværende 109"ere mangler stroppen ofte uden der er sket noget af den grund.
Index
116835: sv: sv: sv: sv: serie 3 bagaksel (15-11-2011 13:14:30) (svar på 116833)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Der er forskellige opfattelser af hvad disse stropper på bagakslen gør godt for. Jeg har endda oplevet en argumentere for at det var et levn fra hestevognenes tid, hvor de sikrede at omkringstående personer ikke fik en vognaksel i hovedet hvis hestevognen blev sat igang med et voldsomt ryk.

Den forklaring jeg finder mest plausibel er at det er en slags krængningsstabilitator, der skulle sikre at bilen ikke fik overbalance så hurtigt ved sidevers hældning. At det ikke sidder på en moderne skruefjederbil kan vel forklares med at det er en helt anden fjederopbygnig. Nu er jeg ikke så stiv i de moderne Land Rovers, men har de ikke en eller anden krængningsstabilisator-arm som man kender det på personbiler?

Selv har jeg aldrig kørt med de stropper. I følge den tidligere ejer, var de aldrig monteret efter restaureringen, fordi det tillod en længere akselvandring, som jo kan have sine fordele. Jeg har aldrig savnet dem, men har heller ikke brug for hverken at blive kastet ud med helikopter, eller køre sidevers på 45 graders skråninger. :)

Mvh Niels

Index
116836: sv: sv: sv: serie 3 bagaksel (15-11-2011 13:31:21) (svar på 116828)
Ivan Aggergaard #0343, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.58.116.134)
ja - du kan godt flytte befæstigelsen til yderside på rammen - har 88" og 109" - begge hvor de sidder på yderside - men har også set hvor de er på kryds
mvh. Ivan - Ærø
Index
116838: sv: serie 3 bagaksel (15-11-2011 14:35:54) (svar på 116822)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Min 88" har dem slet ikke og når man hæver bilen med en lift, så stopper standart-støddæmperne vandringen.
Jeg har kikket lidt på de støddæmper-modifikationer, der kan findes på Expeditionlandrover.com og her sætter de længere støddæmpere i for at øge fjedervandringen, stadig uden stropper.
Jeg ville prøve at løsne stropperne og se hvordan akslen opføre sig når du hæver bilen.

Hilsen
Jens
Index
116840: sv: sv: serie 3 bagaksel (15-11-2011 14:59:32) (svar på 116838)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Stropperne er til for ikke at rive støddæmperne fra hinanden ved fuld fjedervandring.

De moderne støddæmpere (90"/110") har stoppet indbygget i dæmperen og kan tåle blive trukket helt ud ved kraftig påvirkning.

Man kan sagtens køre uden stropper men der er en risiko for at man kan ødelægge sine originalstøddæmpere.

Og en vidende synsmand kan forlange dem monteret.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
116842: sv: sv: sv: serie 3 bagaksel (15-11-2011 15:36:27) (svar på 116840)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
For mig at se er det kun et problem at køre uden, hvis dæmperne kan blive så lange at fjederlaskerne vender når der igen er kontakt med underlaget, der er ingen biler der i dag har andet stop end det der er i dæmperen, selvfølgelig er de der originalt nogle sidder monteret med begge ender på ydersiden af rammen og andre på "kryds", men er dæmperne korte nok sker der ingen ting, en moderne dæmper kan ikke tåle at blive banket sammen, men godt at virke som stop, hvormange har ikke prøve at køre med stropper der er mørnet væk, uden at mærke noget som helst til det, i flere år endda - jeg vil god indrømme det ( inden der kom periodesyn) ja se det var tider ;-)

Mvh Per
Index
116843: sv: sv: sv: serie 3 bagaksel (15-11-2011 15:38:56) (svar på 116840)
Søren Toftdal Larsen #7298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.248.252.207)
Så kommer der lige et spørgsmål herfra som lyder. Er der ikke en smertegrænse for de bagerste kardankryds mht til vinklen de skal arbejde under eller ligger den ved støddæmper max vandring ? mvh Søren T
Index
116845: sv: sv: sv: sv: serie 3 bagaksel (15-11-2011 16:11:07) (svar på 116843)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
det går nok fint, normalt sker der jo ikke noget ved de første to tommers hævning, og nå vi kun taler akselvandring er der jo som regl aldrig de store omdrejninger på ved fuld akselvandring, jeg skruer på en rrc 3,9 med +5 tommers hævning, den har ødelagt aksler i begge ender men aldrig et kryds på 3 år, så tænk ikke så meget på det.

mvh Per
Index
116847: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 bagaksel (15-11-2011 17:14:47) (svar på 116845)
Søren Toftdal Larsen #7298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.248.252.207)
Næ det er da rigtigt nok hva du siger.Nå jeg skal lige ud og ha gjort noget ved min tænings banken i min serie III 2 1,4 diesel.Har nok fået stillet pumpen lige lovligt meget op/frem mvh Søren T
Index
116855: sv: sv: sv: serie 3 bagaksel (15-11-2011 23:49:28) (svar på 116840)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.42.34.35)
Hej

Stropperne har en funktion mere nemlig at forhindre at vinklen mellem trækakslen og bagakslen bliver for stor. Jeg knækkede en smørenippel og ødelage to pakdåser i bagakslen før jeg fandt ud af at købe nogle støddæmpere med stop i.

mvh Bjarne
Index
116858: sv: sv: sv: sv: serie 3 bagaksel (16-11-2011 09:49:21) (svar på 116855)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Bjarne,

Der er flere slags smørenipler korte og lange, de korte vil aldrig kunne komme i klemme, og dine pakdåser tager ikke skade af det, de bliver utæte af alderdom, slør i spidshjulslejerne og slidspor i flangen, her må ikke være slidspor de vil ødelægge den nye pakdåse på meget kort tid, en stoppet aksel udluftning er ofte skyld i oliespild ved pakdåser enten i hjul eller ved kardan.

MVH Per