tilbage

Land Rover Forum  

Index
116839: kænguru (15-11-2011 14:42:34)
Finn Piil Thomsen #4651, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.162.1)
Under montage af de nye flotte fælge fik jeg øje på støddæmperne og tænkte: de er da ikke blevet skiftet de sidste 10 år. Så det gjorde jeg!!Nye købt hos paddock (oliedæmpet) og i første omgang skiftet de bageste. Siden har den gamle alukasse opført sig som en kænguru så snart vejen er det mindste ujævn. De gamle støddæmpere var af gastypen og desværre kom jeg til at smide dem ud! Spørgsmålet er nu om jeg skal gøre det onde ved damen og købe paraboliske fjedre og gasdæmper til hende eller evt-nøjes med gasdæmperne?? Hvad siger syn til det?? Det er en gammel s3 fra 73.
Hilsen Finn Thomsen
Index
116841: sv: kænguru (15-11-2011 15:06:56) (svar på 116839)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Du vil få mere komfort med paraboler og gasdæmpere.

Alternativt, når nu du har købt nye oliedæmpere, så brug et nogle dåser rustløser over noget tid, på dine gamle fjedre og derefter spray dem med noget tynd olie - og gentag behandlingen ofte.
I de originale fjedre er der også en dæmpende virkning i mellem alle lagene og hvis de er rustet sammen så for du "kænguru" hop.
efter behandlingen så kan du faktisk få en effekt der ligner paraboler.

Med hensyn til syn så skal der medfølge en overensstemmelseserklæring fra producenten af fjedrene, så kan den synes.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
116844: sv: kænguru (15-11-2011 15:46:29) (svar på 116839)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.19)
Nydelig dyt... men jeg ville nu altid skifte alle støddæmpere til samme type og ikke køre med gas foran og olie bag.

Parabolske fjedre giver en mere behagelig kørseloplevelse. Det har KP ret i!
Index
116849: sv: kænguru (15-11-2011 17:41:57) (svar på 116839)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Finn

Jeg har hørt alt for meget dårligt om parabolske fjedre til at jeg synes det er værd at ofre så mange penge på.

Jeg kan anbefale ideen med rustløsner. Det har reddet mine fjedre. Løft bilen op, så den hænger i fjedrene. Kan evt tage en aksel af gangen. Blæs en hel masse rustløsner ind mellem bladene af flere omgange og lad det stå natten over. Gentag behandlingen. Giv evt. fjedrene nogle solide tæv med en lille muggert/klaphammer, hvad du nu kalder sådan en.

Husk du skal bruge en rigtig rustløsner. evt Berner Rustløsner. WD40 er ikke helt optimalt. Det er faktisk mest en fugtfortrænger.
(W.D. står faktisk for "Water Displacer"! og tallet 40 kommer af at det var det fyrretyvende forsøg på at lave et fluidum der kunne bruges. Opfinderen hed for øvrigt Larsen, men det er en helt anden historie. http://en.wikipedia.org/wiki/WD-40)

Når fjedrene er så løse som de bliver, så blæser du godt med højtryksfedt, evt Berner Højtryksfedt ind mellem lagene. Man kan også bruge en blandning af spildolie og diesel i en forstøversprøjte til trykluft.

Med mindre dine fjedre er helt færdige, så er det som at få en ny vogn. Og personligt har jeg aldrig savnet parabolske fjedre, jeg føler at min gamle 88" er fuldt tilstrækkeligt affjedret.

Bare min 2-krone

Mvh Niels
Index
116856: sv: sv: kænguru (16-11-2011 07:44:53) (svar på 116849)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.106.104)
Vedrørende " rustløsner" så kan jeg anbefale Deblock Oil fra Innotec. Det er et super produkt, vil tro det også ville være egnet i dette tilfælde.

Mvh
mads