tilbage

Land Rover Forum  

Index
116861: batteri aflades (16-11-2011 15:07:34)
Martin Huus Kjerrumgaard #8832, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.88.198.134)
hejsa...

jeg er helt ny i klubben, og dette er således første indlæg. jeg har oplevet at batteriet på min serie 3 fra 1980 aflades under mine køreture, når jeg måler over polerne med bilen i tomgang, lades der med 14,2 volt. men tændes lyset daler den ned på 13, 4 og lidt mere hvis det lange lys og varme apperat tændes. er det min generator der har svært ved at følge med i takt med forbrug stiger? er der nogen der har gode råd til måling eller andre ting der bør tjekkes?
med håb om svar, og venlig hilsen
martin huus
Index
116862: sv: batteri aflades (16-11-2011 16:00:37) (svar på 116861)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Martin,
Med 14,2 volt så lader din generator, for det er ladespændingen, hvad siger dit batteri når der ikke lades på det ? Hvis det er et åbent batteri kan du måle vægtfylden på den enkelte celle, de skal være ens, kan ikke lige huske vægtfylden,mener det er 1260, men der er som regl rød,gult og grønt område, og er det helt på toppen står det i overkanten af det grønne område, er der en af cellerne der er i det gule område, så er det nyt batteri.

sætter du en lader på skal den boble i alle cellerne.

Håber det var en hjælp

MVH Per
Index
116864: sv: batteri aflades (16-11-2011 16:02:21) (svar på 116861)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Bliver lyskontakten varm - altså virkelig varm på metallet rundt om armen. Så kunne det være en kortslutning...
Ellers er det noget med at starte ved generatoren med kontaktrens og vaselinespray og så ellers skille samlinger, rengøre og beskytte igen, hele vejen igennem systemet til lygterne er nået.
Index
116865: sv: sv: batteri aflades (16-11-2011 16:06:38) (svar på 116864)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
PS... Hvilespændingen på dit batteri er noget i retning af 12,64 Volt hvis det er i orden, så ved alt over det, lades der på det. Og så er det meget naturligt at spændingen falder lidt når generatoren belastes. Du kan sikkert også høre at motoromdrejningerne falder et lille nøk når du tænder det hele...

Hilsen
Jens
Index
116880: sv: sv: sv: batteri aflades (16-11-2011 23:21:30) (svar på 116865)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.140.214)
""Don`t worry, be happy"" over du har vekselsstrømsgenerator de kan holde trit med forbrug, selv i tomgang. Går ud fra der er den originale Lucas ACR 16-generator med 34Amp. monteret. ACR16 har den force der er elektronisk laderegulator, der opererer med rotorspænding mell. 4 og 8 v.
dvs. fuld rotorspænding ved største belastning og spænding ned til 8v.
Der er først grund at bekymre sig hvis spænding går under 12.5v. ved omtalte målemetode eller ikke stiger ved opgasning. Det skal dog med; køres der korte ture og mange koldstarter, ikke mindst vinter, kan det knibe at holde et batteri på 95Amp. som originalmonteret, fuldt opladet, her vil hjemmelader ell. montering af større generator spare for neglebidning. Men læs meget mere på hovedsiden under ACR-generator- rep. og vedligehold.
Index
116881: sv: sv: sv: sv: batteri aflades (16-11-2011 23:53:45) (svar på 116880)
martin huus (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.154.63.100)
først tak for alle de hurtige svar!!

1: mit batteri er af den lukkede type, altså ikke muligt at måle på )o:

2: har ikke oplevet at kontakten bliver varm, kan en evt kortslutning til lyset betyde en afladning? ville det ikke nærmere være en brændt sikring?

3: jeg ved desværre ikke i skrivende stund hvilken type generator der sidder på, men mon ikke du har ret i det er den originale type der er monteret. og hvis den kan lade som jeg har målt den til at gøre, med de 13, 2 volt i belastet tilstand, er det så forklaringen at den simpelthen ikke kan tåle de korte ture den har kørt, at den derfor ikke får ladet batteriet ordentligt op?

med venlig hilsen
Index
116885: sv: sv: sv: sv: sv: batteri aflades (17-11-2011 07:47:25) (svar på 116881)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Ad 2. Hvis det er de originale 35A (tror jeg) sikringer der sidder i, så kan du sagtens have en "dårlig" kortslutning, der måske trækker 30A uden at sikringen smelter. Det har jeg oplevet. Men en original Lucas lyskontakt er kun beregnet til 6A, så den bliver lun under normale omstændigheder og direkte kogende hvis man overbelaster den.

Ad 3. Desværre bliver batteriet også trægt at lade op når det bliver koldt, så meget at det kun kan tage halvdelen af strømmen når det rigtigt fryser. Hvis du kun kører f.eks. 5km den ene vej og stopper, 5km hjem igen. Så kan du meget vel tappe batteriet stille og roligt, når det er koldt.

Det skulle dog ikke være noget problem i plusgrader.
En indikator er at måle batterispændingen når batteriet er faldet til ro derhjemme. Der går ca 30 min. inden de kemiske processer er i ro når man har ladet.
Den teoretiske hvilespænding på et optimalt batteri er svjh. 12,64V og ligger den under det, så prøv at sætte lader på i 8 timer, vent en time og mål om der er en forbedring.
Kommer batteriet ikke over 12 Volt, så er det batteriet, der ikke er helt nyt mere og måler det de 12,6V så er det dit ladesystem der hænger i bremsen.

Hvis det er et problem, så kan du evt. overveje et sæt små kørelys. De trækker ikke så meget strøm som hele nærlyskredsløbet. I henhold til EU reglerne, må man godt benytte kørelys foran alene og kan dermed spare pos-lygter, baglygter og nummerpladelys i dagtimerne. Vælger du et sæt LED kørelys, trækker de minimalt med strøm.