tilbage

Land Rover Forum  

Index
116928: olier og væsker (18-11-2011 14:44:10)
martin huus (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.166.22.182)
da jeg er ny i denne LR verden, har jeg lidt spørgsmål til alle de forskellige olier og væsker der skal på min gamle serie III, kort sagt, hvad anbefales og hvilken type olier er det og hvad hører til hvad?
gearkasse olie?
olie på bagtøj/fortøj?
motorolie?
bremsevæske?
koblingsvæske?
hvilken smørefedt bruges?
og så er der sikkert flere som jeg ikke lige kan komme på(O:
Index
116930: sv: olier og væsker (18-11-2011 16:01:17) (svar på 116928)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.178.162)
Formoder der er diesel i tank på gryden; i så fald en god dieselmotorolie
15w-40 mineralsk ell. delsynt. Benzinmotor olie 20w-50. Alt transmission-gearkasse-transfer-aksler-drejeskåle GL4- gerne syntetisk- bremse/kobling- bremsevæske af det i normal handelværende. Kølervæske i forhold 50%væske- 50%postevand. Smørefedt ligeledes det i handelværende til chassismøring- kardanaksel og evt. styretøjsforb. Det er en god ide at anskaffe en instruktionsbog, der for seriebilsvedkommende er ret udførlig.
Index
116942: sv: sv: olier og væsker (18-11-2011 19:16:45) (svar på 116930)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.12)
Værkstedshåndbog og den af Verner anbefalede instruktionsbog kan erhverves i klubbutikken, der også tilbyder de rigtige olier til fornuftig pris.
Ellers findes der her på websitet forskellige links, se spalten til højre.
Index
116949: sv: olier og væsker (18-11-2011 21:07:03) (svar på 116928)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 31.25.21.149)
Som også nævnt, så kan det kun gå for langsomt med at anskaffe Haynes "Service and repair Manual".

Der skal bruges to slags olie:
Motor og luftfilter: SAE 10W/40 til 20W/50 API SE eller SF (Skiftes hver 6000km)
Gearkasser, svivelhuse osv: SAE 90EP til API GL4 (Skiftes hver 18000km)

Fedt: Litium fedt... (Hver 6000km overalt)

Bremser: Dot4 og ikke Dot3! Hvis bilen ikke bruges ret meget og står længe ad gangen, kan det være en fordel at bruge Dot5, men hold dig til Dot4 hvis der køres konkurrence og andre krævende opgaver. (Skiftes hver andet år)

Køler: Ethylen glycol type SAE J1034 eller BS 3151/2,
eller universal kølervæske som alternativ nr. 2 (skiftes hvert andet år)

Kobling: Samme som bremse?

Hvis din motor eller gearkasse markere territoriet lidt rigeligt kan du med fordel vælge olierne i den fede ende. F.eks. så både drypper og ryger min meget lidt med Castrol Classic 20W/50, der er en mineralsk olie.
Jeg har også med held brugt 110/140 gearolie til traktorer i gearkasserne om sommeren, men det er på eget ansvar, da det er tykkere end anbefalet.

Der er nogen der påstår at man SKAL opsporer motorolie der kun er GL4, men den standart er udskiftet med GL5. Na'm det æder gearkassen, siger de. Det er så heller ikke rigtigt. Problemet blev løst for 20 år siden...
Index
116952: sv: sv: olier og væsker (18-11-2011 21:58:25) (svar på 116949)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.12)
Jeg har også anvendt Castrol Classic 20/50, men den synes jeg, er al for dyr: 321,- DKK for fem liter. Så er klubbutikkens tilbud på 1.025.- DKK for 25 l fragtfrit leveret værd at overveje.

Ellers kig på www.koenigwinches.dk

Bemærk dog lige, at man ikke bør skifte oliemærke blot for at spare penge. Et mærkeskift betyder næsten altid, at motoren først skal vænne sig til den nye type og olieforbruget stiger indtil der har dannet sig en ny hinde inde i maskinen.

Jeg bruger Agip 20/50 på min gamle 2,5 d n/a og skifter for inden og efter vinteren alle olier på vognen. Kører ca. 20.000 km årlig!
Index
116954: sv: sv: sv: olier og væsker (19-11-2011 00:40:48) (svar på 116952)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
PS: Jeg plejer at køre ind omkring dem lokale fedtabe og få en flaske proff. dieselrens hver gang lige inden jeg skifter motorolie. Det er sådan en diminutiv lille bøtte man hælder i tanken sammen med 25 liter diesel og så renser det dyser, ventiler og topstykke for 60Kr.
Bilen går tomgang i kold tilstand uden røg de næste 3000km når den er renset.
Jeg plejer for øvrigt at afpasse tiden ved synsmanden med et olieskift ;-)

Hilsen
Jens