tilbage

Land Rover Forum  

Index
116966: hvilken motor ? (19-11-2011 16:53:32)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.133)
Som overskriften siger; hvilken motor er dette ?
Julemanden ville gerne give mig den ( se tråden suzuki ejer fra idag )
Men der mangler stumper, og da det er lidt lettere at bestille, når man ved hvilken motor det er, så er jeg åben for forslag..
Index
116968: sv: hvilken motor ? (19-11-2011 16:56:54) (svar på 116966)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.133)
Et billede mere..
Index
116969: sv: sv: hvilken motor ? (19-11-2011 16:58:02) (svar på 116968)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Det er en 2,5L diesel motor.
Mvh.
Martin
Index
116972: sv: sv: sv: hvilken motor ? (19-11-2011 17:21:10) (svar på 116969)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.133)
Og det er nok til at bestille udfra ? Ikke noget andet model, what ever
Index
116973: sv: sv: sv: sv: hvilken motor ? (19-11-2011 17:56:20) (svar på 116972)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.11)
Den hedder officiel en 12J og er en 2,5 l uden turbo 2,5 d n/a. Er massevare, ca. 25.000 stk er fremstillet i perioden 1984-1994. Langsom, men god og sikker slider. Vinder intet væddeløb, men bringer dig sikkert i mål. Ca. 130 nm/ 1.800 omdrejninger og 68 hk, hvis den har fuld kompression (1:21). Tandrem. Udmærket alternativt til en 2,25 l i en Serie-bil. Klarer 9,5 km/l, hvis den er fuldstændig i top. Marchhastighed i en 110" ca 80-85 km/h.
Har selv en OneTen med 12J - og som du sikkert kan forstå af ovenstående, er jeg meget tilfreds med maskinen.
Index
116975: sv: sv: sv: sv: sv: hvilken motor ? (19-11-2011 18:29:40) (svar på 116973)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.246.121)
Inden du bestiller/efterlyser stumper er det en god ide at investigere
motorens tilstand; der er ofte en årsag til den er udtaget og kannibaliseret. Måske offer for knækket tandrem, sprængt brændkammer eller
revet cylindergang grundet sat stempel. Motor- og serienr. er at læse lige over liftpumpe.
Index
116977: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvilken motor ? (19-11-2011 18:55:14) (svar på 116975)
Alfred Thomsen #7414, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.109.12)
Jeg må vedgå hr. Verner Andersens forslag. Men jeg tro nok når nu den ligger på gulvet ville jeg tage både top og bund af samt stempler, altså forberedelse på en totalrenovering evt. For det er da surt når du har fundet de stumper der mangler og skruet dem på, ilagt motoren bare for at finde ud af at man bare kan pille motoren ud. Det er da øøvv
110” hilsen
Alfred
Index
116978: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvilken motor ? (19-11-2011 19:06:05) (svar på 116977)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.11)
Mens vi er i gang med gode råd, så vil jeg lige indskyde, at Leyland Freighter også har benyttet sig af denne 2,5 d n/a, men i noget andet design mht 'remhuset' - undskyld udtrykket, men det korrekt ord er lige pist væk - og det er ikke vandtæt.

Nu blev der -heldigvis - ikke solgt mange Freighters i DK, men muligheden foreligger dog!

Ellers kan jeg også støtte Verners forslag!
Index
116980: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvilken motor ? (19-11-2011 19:31:09) (svar på 116978)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.246.121)
Os nørder imellem hedder Freigth Rovermotoren J14 og har en anden indsprøjtningspumpe og dermed 72HK. hertil korrekt et ikke wadingproof
forkammerhus, dog var der, når denne lå i en 110" ca 70cm. fra plan grund op til hvor vand evt kunne trænge ind. Omtalte "Freigth Rover" gik dog under navnet Daf 400 og fik sidst i firserne Peugeot 2.5TD-motor med 97HK. som nogle også har transplanteret i Land Rover, da bundkar var drejet 180Grader, i forhold til i Peugeotbilerne, men det er så en anden historie.
Index
116983: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvilken motor ? (19-11-2011 19:51:46) (svar på 116980)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.11)
Kan man sætte indsprøjningspumpen fra en 14J på en 12J ? Det boost kan jeg faktisk ikke være foruden!!!

Ved du det, Verner ?
Index
116985: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvilken motor ? (19-11-2011 20:44:18) (svar på 116983)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.133)
Jamen tak for al tilbagemeldingen, den skal i en lw, så det er rart med lidt fif til en evt anden pumpe.. Den skulle være ok, men der mangler et par stumper, så dem har jeg efterlyst på roverbørsen.
Index
116992: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvilken motor ? (20-11-2011 09:33:07) (svar på 116985)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.107.196.134)
At dømme efter det foto hvor man ser remhuset er det J12. Jeg har haft en J14 og der var så vidt jeg husker en udskæring i bunden af alu-'remhuset', under remhjulet på krumtappen, her kunne man se ind til remmen og remhjulet når motoren var monteret og småsten på str. med det yderste led af en lillefinger kunne nok komme den vej derind og lave ballade.
'Remhuset' er også udformet anderledes på J14, indsprøjtningspumpen er trukket tættere på motorblokken med en kortere rem til følge. Måske har L-R også lavet andre småændringer - f.eks. andre tandantal på remhjulene, jeg ville ikke satse på bare ombytte pumper.

Med 88"200Tdi hilsen
Peter
Index
116999: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvilken motor ? (20-11-2011 14:57:09) (svar på 116992)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Hvordan kan i se at det ikke er en 19J?
Manifolder og indsprøjtningspumpe er pillet af. jeg kan ikke se olietilslutninger (eller mangel på samme) til turboen fra den vinkel.

Hilsen
Ole
Index
117000: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvilken motor ? (20-11-2011 15:15:09) (svar på 116999)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Enig med Ole, udfra billederne kunne det lige så godt være en 19J, bedre kendt som 2,5 TD. Du afgør bedst hvilken type blok det er ved at finde det indhuggede motornummer.

Få som minimum målt kompression på motoren før du går videre med projektet, og helst så aftag top og bund og få inspiceret og målt cylindervæggene, stemplerne, topstykket osv. for skader før du afgør om det er umagen værd at gå videre med motoren.

Som motoren står er det ikke til at vide om den er kasseret pga. indre skader eller bare blevet til overs f.eks. ved skifte til en kraftigere motor.

Hvad er det i øvrigt for et stativ motoren står på? Er det hjemmegjort?
Index
117001: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvilken motor ? (20-11-2011 16:15:26) (svar på 117000)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.11)
Jeg formoder, at motoren er en 12J, som er blevet udskiftet med en ombytter fra de britiske overskudslagre, hvorfor den står på et transportstativ.

De britiske styrke brugte 2,5 d n/a helt frem til 1994, hvorfor maskinen også blev produceret indtil dette årstal.

Skulle det mod forventning være en 19J, ville jeg ikke røre den med en ildtang, når der både skal turbo og de efterlyste dele til. Det bliver et dyrt projekt!

Desuden har jeg læst, at turboen kommer meget tæt på styrehuset på en Serie-bil, at det må flyttes.

Hvis motoren er en gave, kan det vel ikke gå galt, at renovere den eller sende den til genopbyging.

Men i vor Land Rover verden er næsten alting mulig!
Index
117016: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvilken motor ? (20-11-2011 20:06:52) (svar på 117001)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.133)
Det er,som skrevet, et stativ fra england og den er n/a. Stumperne er i hus om 14 dage, så den skulle blive klar til vinteren..