tilbage

Land Rover Forum  

117163: Dæk (24-11-2011 11:55:39)
Stéphane Bernheim (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 92.106.172.227)
Hej

Hvad vil I anbefale som dæk til sne i bjergnene?

AT eller MT?

På forhånd tak
117164: sv: Dæk (24-11-2011 12:13:43) (svar på 117163)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.169.150)
AT til sne - mindst! Gerne endnu finere vintermønster...
De grove terræn dæk skøjter bare på is og sne.
117165: sv: sv: Dæk (24-11-2011 12:25:38) (svar på 117164)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Stéphane
M-S dæk = Mud + Snow
Jeg tror de er lidt mindre grovmønstrede end AT
Mvh.
Martin
117166: sv: Dæk (24-11-2011 12:39:26) (svar på 117163)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.209.182)
Hvis du kikker på hvad der er påkrævet eksempelvis i Sverige, så skal dit dæk være godkendt til M&S. Enten med en M&S mærkning eller med to trekanter over hinanden.
For de gængse dæk i mærkevarer er det typisk, at både AT og MT er M&S mærket. Hvis du skal have noget, som er rigtigt godt (efter min egen erfaring) så vil jeg anbefale et BFG eller Bridgestone AT og derefter få dækkene Siped. Det er virkeligt godt i glat føre. Hvis du vælger MT så bør du få dem siped, da en MT ikke står ret godt fast på glat vej (men tilgengæld er fortrindeligt til store mængder sne)
117245: sv: sv: Dæk (25-11-2011 10:38:26) (svar på 117166)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.47.82)
Sipede dæk spiller max.

Var med Nordjyderne på køreteknisk anlæg hvor bremselængder ved forskellige hastigheder blev testet. Kunne over radioen høre, at jeg havde ca. 10 meter kortere bremselængde på sipede Bridgestone AT dæk, end de biler der havde samme dæk der ikke var sipede.
117247: sv: sv: sv: Dæk (25-11-2011 10:39:27) (svar på 117245)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.47.82)
Ups - var lidt for hurtig til at afslutte.

De 10 meter var ved 80 km/t.
117261: sv: sv: sv: sv: Dæk (25-11-2011 13:55:45) (svar på 117247)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Var det på is eller vand - der er markant forskel...

Hilsen
Jens
117169: sv: Dæk (24-11-2011 14:18:45) (svar på 117163)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Helt klart MT med pigge.

Jeg køre selv på Simex Extreme Trekker med skruepigge om vinteren. Det grove mønster sørger for at man står fast i dyb sne (og alle andre steder) og piggene sørger for at man har greb på ren is.
Desværre havde vi ikke så meget sne her i Hobro-området sidste år, så jeg kunne prøve dækkene af til jeg sad fast. Men man kan jo håbe at vi får en ordentlig dyne i år, så der ikke bare ligger skaldede 50-75cm :-)

Jeg har sakset lidt fra offroader.com til hyggelæsning:

Mud Tires designated by MT, which typically stands for "Maximum Traction" and often used to describe "Mud Tires" are designed to perform most specifically in the mud but also in or on other terrains that require lots of traction such as on the rocks, in deeper snow, and in loose gravel and in the softer, constantly changing terrain of the wooded trails.

All Terrain tires or AT are a compromise. All Terrains are an attempt to offer good performance both on road as well as offroad. The all terrain tread is intended to performs well under a variety of conditions found offroad while still offering acceptable on-highway performance. This is accomplished by using a tread pattern design where the lugs are tighter together than a more aggressive mud tire's tread. The result is usually a quieter ride on the street than a mud tire due to its lesser aggressive tread pattern. When compared to a street tire, All Terrain tires usually produce more noise. The payoff of an All Terrain Tire is that they performs well on a variety of terrains: rocks, sand, somewhat in the mud while still offering decent traction on the paved dry road.

Mht. pigge vs. sipede dæk, så tror jeg at med et anstændigt antal pigge i, vil piggene slå sipening i greb, da dækket uanset om det er MT eller AT, ikke er lavet med en vinter-gummiblanding, der lige er det der giver det sidste.
Men der er sådan set heller ikke noget i vejen for at gøre begge dele.
Den største fordel ved sipening er at men får væsentligt længere dæklevetid ud af det - helt op til 30% mere.


Hilsen
Jens
117170: sv: sv: Dæk (24-11-2011 14:40:48) (svar på 117169)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Og det sædvanlige PS:

Lidt bjergkørsel i en eller anden gryde - men med de rigtige dæk: http://www.youtube.com/watch?v=GZRTSbzJoFE

Lidt hvor man kan se pigge i det der bedst kan beskrives som et MT dæk. Læg mærke til stigningen et par minutter inde i filmen: http://www.youtube.com/watch?v=zFwIHxUztHk&feature=related

Hilsen
Jens
117175: sv: Dæk (24-11-2011 15:22:31) (svar på 117163)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.36)
Jeg brugte Sava Lite Truck m & s 7.50x 16, som var gode både i Alperne og i de nordiske lande. Hvis du kan få dem i Schweiz, er det min anbefaling. Jeg købte i Tyskland: fire stk. incl alt 3.750,- DKK!
117185: sv: sv: Dæk (24-11-2011 17:31:45) (svar på 117175)
Stéphane Bernheim (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 92.106.172.227)
Hej alle
Det er dejligt at se at der er så meget hjælp at finde på dette "forum". Jeg skal indrømme at den Schweiziske hjemside er ikke så godt til det der - grunden til at jeg skriver netop til Jer!

Tak for hjælp og ving fra Landy der har nu 358'000 km men elsker at køre og dette uden problemer!

Stéphane

300 Tdi
117186: sv: sv: Dæk (24-11-2011 17:32:42) (svar på 117175)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.139.43)
Aarrhh Jens, jeg tror fantasien løber af med dig. Monsterbus`erne er beregnet til langsom kørsel; piggene i dækkene gør ingen gavn i dyb sne, men er en god ting, hvis der køres eks. på tilfrosne søer.
Som Thomas gør opmærksom på, skal dækkene være minimum M+S (møg+skidt) mærkede til snekørsel, ikke mindst i alpine lande. Hertil kommer snedæk, i modsætning til terrændæk, er lavet af en gummiblanding der er blødere, ikke mindst gavnligt i frostvejr. 110"eren kom fint igennem snedriverne sidste vinter, på Michelin XPC 7.50X16 "The proper size for a true Land Rover" At disse dæk i en årrække var standardmontering på Land Rover borger for en vis kvalitet og anvendelighed; det er dog Michelin Latitude der standardmonteres på Defenderen i dag. Men iøvrigt havde tyske motororganisationer stor ros til Nokias vinterdæk til SUVere.
117196: sv: sv: sv: Dæk (24-11-2011 18:44:40) (svar på 117186)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Dem jeg køre på hedder Insa Turbo Special Track og de er mærkede M+S, så de er fuldt gangbare i norden. Plus at man kan få dem for under 4000,- leveret. Noget billigere end "rigtige" Simex.
Det er rigtigt at piggene ikke virker i dyb sne, det er det mønsteret er til.

Man kan sige at der er to "skoler" når man skal vælge snedæk. Enten kan man gå efter flotation dæk, dæk der har så stor trædeflade at man kan sammenligne dem med snedæk. Her anbefaler min ven Stefano på Island at jeg montere min SIII 88" med 38" dæk for at de kan bære i løs sne. 110" Defendere anbefaler han at man montere med 44" dæk, som han selv kører med om vinteren. Det er hvad Islandrovers, som han kører i, er nået frem til virker i dagligdagen på Island om vinteren.

Den anden skole, er så den jeg tilslutter mig, mest fordi at vi ikke må hæve vores biler så meget så man kan få de kæmpe dæk på :-)
Men den går på at montere smalle dæk med godt greb og stor selvrensning. De virker på en af to måder. Enten så har man greb nok til at skubbe sig igennem sneen, eller også graver de sig ned til der er fast grund under dækkene. Og det virker!

Vi kender alle den situation hvor bilen køre "lidt" fast i sneen og der bliver en lille fordybning under hjulene med is i bunden. Nu er det ligemeget hvor gode vinterdæk man ellers har, for det er en lille gryde is man her bilen stående i og den vil bare ikke op.

Det er her piggene kommer til deres ret. Er de skruet korrekt i, så de er forskudt på omkredsen, så vil de raspe sig ned i underlaget som et rivejern og inden længe er man nede ved fast underlag.
Tilfrosne søer eller sort is på vejen - hvad er forskellen. De virker begge steder.

Piggene jeg kører med bruges også til isbaneløb, snescootere og motocross, så de er i allerhøjeste grad også til høj hastighed. Jeg har kørt en sæson indtil videre og har endnu ikke mistet en pig.

De fås til alt fra fodtøj (kan anbefales) til gummiged og består af en bastard mellem en sætskrue og en træskrue, som skrues i med en speciel bit, der også virker som dybdestop. I centrum af skruen sidder der en hårmetalkerne ligesom spidsen af et murebor, så de slides ikke sådan lige op.

Begge de to Michelindæk du nævner er da dæk til rene landeveje eller?

Hilsen
Jens
117198: sv: sv: sv: sv: Dæk (24-11-2011 18:50:12) (svar på 117196)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Jeg har selv haft Insa Turbo Speciel Track, på min daværrende Defender og jeg var faktisk positivt overrasket over deres evner i sne.
Jeg havde ikke lige regnet med at de kunne stå all right fast i sne og sammen kørt sne, men det gik fint.
Så de kan da anbefaldes, er desuden super i terrænet.

Higgings.
117202: sv: sv: sv: sv: Dæk (24-11-2011 19:02:24) (svar på 117196)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Og det sædvanlige PS:

Her er en lille artikel fra d. 16 sidste år. http://www.dr.dk/Nyheder/Vejret/2011/02/16/091211.htm
Vi fik ca 15cm nogen dage i en uges tid og da sneplovene endelig kom i omdrejninger havde der lagt sig over en halv meter på vores lokale bivej. Så det var Land Rover vejr og tid til hjælp mellem gode naboer :-)

Hilsen
Jens
117212: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk (24-11-2011 20:04:32) (svar på 117202)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Jens,

hvor mange maxigrip pigge har du i hvert dæk, og hvor købte du dem henne ?

På forhånd tak
Michael
117217: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk (24-11-2011 21:20:32) (svar på 117212)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Jeg har i øjeblikket ca 80 pigge i hvert dæk. De er skruet i de yderste knopper i et asymmetrisk mønster frem og tilbage aksialt sådan at de aldrig kommer til at følge i hinandens spor.

Men jeg kunne godt finde på enten at flytte dem til de inderste knopper eller at købe nogle flere.
Sidste år lavede jeg lidt test med at lave hjulspin på is og ved at de sidder i de yderste knopper har de en tendens til at der ikke altid er kontakt til dem der ligger yderst når dækket er normalt pumpet.

Jeg lavede også lidt test med dæktryk, hvor det viste sig at man kan øge kontaktfladen og dermed antallet af pigge i indgreb med op til 60% ved at sænke dæktrykket til et lavt niveau. Desværre har jeg forlist testresultaterne af mine egne dæk, men jeg fandt dem fra min kammerats BF Goodridge MT. Selve resultaterne er meget sammenlignelige. Ikke alene får man meget større trædeflade med reduceret tryk, men man opnår også lavere rullemodstand på ujævnt korrugeret vejbane.
Om ikke andet kan du se mærkerne efter piggene i aftrykkene på pappet.

Jeg spurgte Stefano på Island om hvor mange pigge de brugte og de sætter typisk 400 pigge i hvert 44" hjul. Men de er også kolossalt brede!!

Svjh. så anbefaler de 4-5 pigge i indgreb som minimum til Maxigrip. Men flere er bedre. Hvis jeg kikker på konegrydens fabrikspiggede Hakkapita, så passer det også meget godt med 4-5 pigge på jorden af gangen.

Jeg fik piggene hjem fra Sverige sidste år, men alle de maskinhandlere mm. der forhandler Grene-produkter har dem også.

Hilsen
Jens

117221: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk (24-11-2011 21:34:22) (svar på 117217)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Stef's 44" vinterdæk...
117222: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk (24-11-2011 21:35:02) (svar på 117221)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Og et mere...
117240: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk (25-11-2011 10:14:05) (svar på 117222)
Kristian Buch (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.222.21)
Jens hvor har du købt dine Insa Turbo Special Track?
117262: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk (25-11-2011 14:02:52) (svar på 117240)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Jeg fik dem hjem gennem Nordkystens 4x4, prøv at ringe derover og tag en snak med dem om Simex kloner.
Der er også 4WD Danmark, der tager dæk hjem. De er faktisk den største dækforretning i Viborg.

Der er mindst 5 forskellige firmaer der laver dem. Du skal bare lige huske det med M+S mærket hvis de skal bruges i Norge/Sverige. Jeg er ikke sikker på at de alle sammen har det.
Ellers er det bare at søge på nettet, det er som regel ikke ret dyrt at få dæk med fragtmanden.

Hilsen
Jens
117275: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk (25-11-2011 17:10:46) (svar på 117262)
Bjørn Martin Aamodt #8004, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 95.209.219.254)
Dæk for sne i bjergene. Det er Nokian Hakkapeliitta LT som er et førsteklasses vinterdæk. Jeg har brukt dette mærket på mine biler etter at jeg så en dæktest som NAF udførte for 15-20 år siden, og har det også på min Defender. Det har det nye snemærket som er nødvendig for å køre i Tyskland dersom du skal til Alpene.
Det har huller til montering af pigger, men tro meg, pigger trenger du ikke på sne. I noen byer er det også afgiftsbelagt at køre med pigg eller det kan være forbudt.
117337: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk (26-11-2011 16:44:28) (svar på 117275)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Hej Stephane! Bjørn, og især Jens er som sædvanlige, inde på det hel rigtig. Hakkapelitta er ultimative, med eller uden pigge, afhængige af hvad man må/kan bruge.
Skal du bruge dækkene i Sveits? og skal der køres på autobahn? Så er der nogen ting man skal tage med i regnestykket, som forringer de egentlige vinteregenskaber!
Herunder pigge, og gummiblanding. En Nordskandinaviske gummiblanding har sædvanligvis en hastighedsklasse som er ofte ulovlige på Autobahn, uanset at man holder farten nede. Derfor kan det være at man må køre med "ultimative" vinterdæk som turist, hvis man ikke overskrider den godkendte hastighed for dækkene. Måske er der én fra Deutche Rover Klub, som kan hjælpe os her! Dog har jeg set nogen DRK medlemmer i Tuddal, som har deres full pigget vinter dæk stående her i Norge!