tilbage

Land Rover Forum  

117189: Rygende TD5 - hvorfor? (24-11-2011 17:43:20)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Høystærede forum

TDI-motorernes særheder har jeg gennem årene vænnet mig til, men lige nu er jeg på bar bund i en prekær situation, fordi det drejer sig om en Disco II TD5, som jeg kun lige er begyndt at vænne mig til.

Symptomer:
Den forrige ejer gjorde opmærksom på, at den bruger lidt vand. Det passer. Har lige efterfyldt, og der var plads til en stigning på 2-3 cm over ”daglig vande“.

Den er ustabil med hensyn til leverancen af varm luft i kabinen. Det er on and off.

Temperaturmåleren er stoisk som en oldgræsk filosof, rokker sig ikke ud af det vanlige ståsted. Altså intet alarmerende der.

Der er ingen umiddelbare mislyde fra maskinrummet.

Ingen mayonaise på olieproppen, ingen vandperler på oliepinden, ingen oliepletter på vandspejlet i overløbsbeholderen og intet dryp at spore nogetsteds fra maskineriet.

Ved de seneste tre køreture har den lagt hjemstavnen i en diffus sky af røg og på de efterfølgende to-tre kilometer gjort sig bemærket ved at trække en 50-100 meter lang hale af hvidlig røg efter sig fra udstødningen. Der er næppe tale om et normalt udslip af kondens, da den ikke gav sig af med den slags ved de første fem-seks køreture efter overtagelsen.

I forgårs skød den fødeslangen til trykregulatoren fra sig og lagde sognevejen i oliebad, mens den stillede sig ”på tværs“ på vej op ad bakke - holdt op med at trække.

Aha, tænkte ham omme bag bakkelitten, så er det måske ”spildolie“ på en varm udstødning, som lægger omegnen i tågeslør, men nixen. Fødeslangen blev sat på plads med et meget bastant spændebånd, og alligevel muntrer bæstet sig med at møge og ryge.

Hvad er diagnosen? En utæt toppakning, en defekt turboslange eller noget helt tredje. Hvad skal jeg lede efter.
Forslag modtages med tak.

Mvh'er Morten
117193: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (24-11-2011 17:56:53) (svar på 117189)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.36)
Kør bilen tilbage til sælger... brugtvognsgarantien gælder også for private handler....

Det mest sandsynlige er en revnet motorblok ved udstødningskanalerne.

Maskinen har sikkert fået en omgang bloktætner.

Ustabil varmeleverance = fjernvarme = vandforbrug!

Ingen olie i vandet eller vanddråber på oliepinden = vandbruget forsvinder ud af motoren = hvid røg = udstødningskanal = revnet blok/topstykke!

Giv bilen tilbage til sælger eller lad ham stå for reparationen!
117194: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (24-11-2011 18:07:15) (svar på 117193)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Sorry, det ville være løsningen under normale forhold, men nu har jeg det med at rode mig ind i komplicerede situationer. Det gælder også her. (Har i øvrigt i store træk kunnet følge bilens færden gennem det seneste halvandet år,. og har regninger på alle service og reparationer.)

Forklaringen er lang og omstændelig, så den springer vi over. Det korte af det lange er, at jeg ligger, som jeg har redet, og skal have klaret mig ud af det på egen hånd.

Men jeg har taget dit forslag til diagnose ad notam.

Andre bud på årsagen til miséren? Jeg behøver ikke at spekulere på, om det er noget med turboen?

Morten
117197: sv: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (24-11-2011 18:48:43) (svar på 117194)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.133.162)
Hvis den bruger vand, og ikke taber det fra en utæthed, så er det sandsynligvis toppakningen eller topstykket der er revnet mellem en udstødningskanal og et vandkammer. Det er en svaghed de har.
117204: sv: sv: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (24-11-2011 19:20:37) (svar på 117197)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Hej Stefan

Passer det evt. med at TD5'eren har omkring 163.000 km på klokken? For tidligt eller netop deromkring, at de har for vane at vise svagheden frem?
Tak for indspark.

Morten
117205: sv: sv: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (24-11-2011 19:25:21) (svar på 117197)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.240.118)
Moust likely Stefan, et medlem her i regionen har oplevet topstykke revnet
grundet vandmangel, dog Defender TD5, også her var nålen i termometeret stoisk som et isbjerg og ingen hint om calamiteten.
117206: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (24-11-2011 19:29:18) (svar på 117193)
Rasmus Hansen #7461, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.117.204)
Brugtvognsgarantien dækker IKKE ved private handler Paul.
Jeg har eftehånden skiftet en del Land Rovere i det private marked, og aldrig har jeg set eller hørt om at der er garanti på handler mellem private.
Dette burde jo også afspejle sig i salgsprisen kontra hos en forhandler.

Bare min mening.

Rasmus

117209: sv: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (24-11-2011 19:51:58) (svar på 117206)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.36)
Hvis sælger er bekendt med fejlen, hæfter han. I Mortens tilfælde ligger der i andet indlæg en ny information, hvorfor vi må lade sagen hvile....

DOG har jeg handlet så mange biler privat og jeg har ved domstol i Århus fået medhold i, at når privat sælger bevidst skjuler en mangel, så kan han gøres ansvarlig.

Modpartens advokat påberåbte sig også, at der ingen garanti var ved private brugtvognshandler, men dommeren var af anden opfattelse, da vi havde fremlagt synsrapport, der tydeliggjorde, at den nysynede 109" aldrig kunne have passeret lovligt syn med de bremser.

Kort fortalt havde jeg købt en 109" nysynet og på vejen hjem svigtede bremserne allerede i Skanderborg. Sælger ville ikke høre om at hæve handlen, hvorfor bilen blev transporteret til synshallen med Falck.

Handlen blev hævet og modparten skulle erstatte alle mine sagsomkostninger og udgifter!
117213: sv: sv: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (24-11-2011 20:17:32) (svar på 117209)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.174.38)
Som tidligere anført gjorde sælger opmærksom på, at han på det seneste har været nødt til at efterfylde på ekspansionsbeholderen, og at der har været svingende varmetilførsel fra klimasystemet.

Når jeg alligevel valgte at overtage kareten, skyldtes det en yderst ræsonabel pris i forhold til dens almene tilstand og forholdsvis beskedne km-tal. Den forrige ejer købte bilen for et 6-cifret beløb for mindre end 18 måneder siden.

Jeg havde såmænd også slået til, dersom sælger havde meddelt, at der er behov for en ny toppakning.
Det gjorde han ikke af den simple grund, at han ikke havde den fjerneste ide om, hvad der kunne være årsag til vandsvindet etc.

Alt i alt betyder det blot, at jeg bliver nødt til at hive op i ærmerne igen.

Var ellers lige blevet færdig med at fjumre med svigersønnens 88'er, som gled gennem synshallen uden nedslående bemærkninger.

Her og nu skal jeg bare have stillet en korrekt diagnose for denne nye engelske patient.

Med hilsen fra selvbestalte skruemester Morten, cand. amatør
117227: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (24-11-2011 22:53:54) (svar på 117193)
Stephen Noltensmejer #6298, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.41.99)
er det mig der har misforstået noget eller siger i at brugtvognsgarantien gælder også for private, er det ikke en fejl som privat køber man da som beset hvis der ikke er aftalt andet
117230: sv: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (24-11-2011 23:45:48) (svar på 117227)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Det er hvis det kan bevises, at sælger er bekendt med fejlen og IKKE har oplyst den til køber så kan der reklameres.

Sådanne sager falder tit på købers bevisførelse.

Mvh
Kenneth Poulsen
117242: sv: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (25-11-2011 10:23:27) (svar på 117227)
Eddie Mose 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.31.10)
Mig bekendt gælder købelovens bestemmelser også ved handel mellem private. Dog har private(primært sælger) større mulighed for at fraskrive sig reklamtions-/garanti bestemmelser, det har en erhvervsdrivende ikke.

Og det bunder forventeligt i at man antager, at privat køber og privat sælger ved lige meget/lidt og begge er amatører. Hvor en erhvervsdrivende bliver betegnet som professionel (selvom denne kan opfører sig noget amatør-agtigt)

Man skal netop gøre opmærksom på at noget er købt som beset (mellem private) hvis ikke andet er aftalt - så gælder købeloven.

just min 1 zlotý

mvh
Eddie
117239: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (25-11-2011 10:13:35) (svar på 117189)
Kenneth Dietz #5376, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.106.198.178)
Hej Morten
Jeg har en td5 som ved ca. samme km tal også lage røgslør ud du første km efter start Det viste sig at være de 4 stk gløde rør der skulde skiftes
MVH Kenneth
117249: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (25-11-2011 11:03:39) (svar på 117239)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Hej Kenneth

Gløderør? Hvordan kan de producere den hvidlige røg/damp?
Fortæl, fortæl, jeg er hægen efter viden ...

All the best
Morten
117251: sv: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (25-11-2011 12:25:23) (svar på 117249)
Kenneth Dietz #5376, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.47.213)
Hej Morten
Uden at kende til alt det tekniske så må det vel være noget med uforbrændt diesel lige som når man trækker en diesel bil igang

jeg ved ikke lige hvordan man kan krontrollere gløderørene virkning men Glad skiftede mine som det eneste og jeg slap ud af røgen

kan du ikke sætte en motortæster på og se om den kan fortælle dig noget
jeg kender en med en tæster hvor man kan betale sig fra en tæst
du kan ringe hvis dette giver mening for dig.

mvh kenneth
117253: sv: sv: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (25-11-2011 12:49:10) (svar på 117251)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 176.20.59.154)
Hej Kenneth
Er igang med at forfølge sporet for at få det be- eller afkræftet. Er det sidste tilfældet, må jeg nok rette opmærksomheden mod toppakningen og de forbistrede plasticduppeditter, som styrer topstykket.
Morten
117256: sv: sv: sv: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (25-11-2011 13:36:05) (svar på 117253)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
så vidt jeg husker har TD5 kun 4 gløderør og ikke 5. Men Normalt på en diesel hvis alle gløderør ikke virker - ja så bør den være noget træg til at komme til live når man drejer nøglen i tændingen.

Eddie

117284: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (25-11-2011 19:39:08) (svar på 117256)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.182.19)
Jovist, Eddie, men kan det forklare den gråhvide ud fane?
Og der er vel et gløderør til hver cylinder, altså fem i en 5-cyl. maskine som TD5?
Morten
117289: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (25-11-2011 20:09:43) (svar på 117284)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.238)
Nu har jeg ikke lige TD5 manualen/eksplosionstegning præsent, men fra andre femcylinder maskiner findes en opsætning, der hedder 4 gløderør i blokken og eet i indsugningen. Det sidste for at opvarme indsugningsluften, så der ikke lægges røgslør ud efter start.

Men, Morten, min gode ven og kollega: jeg hæfter mig ved det vandtab, du indledningsvis skrev om, så jeg vil fortsat være enig med mig selv om, at det er vand, som smutter ud ad udstødningen.

Skulle det være topstykket, der er revnet - hvilket ikke er usædvanlig - så få et performance cylinder head hjem fra Turner... www.turnerenigneering.... Det skulle give mere spark og brændstofbesparelse! Se deres website!

Men jeg vil håbe for dig, at det er nogen billigere fejl!

Cheers, my friend!

(Har lige fået en 'Balvenie DoubleWood, 12 years, single malt' - som nogen kaldte for udrikkelig, men det er himmelske dråber!)

117296: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (25-11-2011 21:29:37) (svar på 117289)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.111.247.12)
Halløj,

Der er fire gløderør på en td5. De koster tæt på ingenting i England og er nemme at montere. Prøv det- selvom jeg tvivler på at dette er løsningen.

Mvh

Jesper
117298: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (25-11-2011 21:41:46) (svar på 117296)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.232.138)
Grå-hvid røg indikerer uforbrændt diesel, hertil umiskendelig lugt af samme; kan skyldes en ell. flere defekte dyser eller manglende signal fra EDCen. Er motor først kommet igang og går rent på alle cylindre, har gløderør udspillet sin rolle; i hvertfald ved den start.
117406: sv: Rygende TD5 - hvorfor? (28-11-2011 21:28:58) (svar på 117189)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Må jeg på vegne af Lady Disco takke for de mange gode og velmente forslag til diagnosticering af den 4-hjulede nådigfrøkens ubehag med umådeholden tørst, koldsved og overdreven rygetrang.

Der er nu beordret rygepause efter at det med sikkerhed har kunnet fastslås, at tilfældet skyldes akut inkontinens som følge af påklædning med upassende topdress - også kaldet en toppakning.

I det foreliggende tilfælde var syningen i denne sidstnævnte sprængt, så det var nødvendigt med omgående indlæggelse af den behandlingskrævende patient.

Der er afsat tid til det nødvendige kirurgiske indgreb i løbet af ugen.

Nærmere om operationens forløb og patientens tilstand meddeles senere.

På frøkenens vegne foreløbig tak

Vognstyrer Morten'sen