tilbage

Land Rover Forum  

Index
117255: elektronik håndbremse på Defender (25-11-2011 13:25:05)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.84.218)
Jeg kunne godt tænke mig at montere magnet eller elektronik håndbremse på min Defender. Hvor der sidder en Envejsventil på alle 4 hjul. Når den aktiveres kan bremsevæsken kun løbe frem, men ikke tilbage således at bremsekræften på skiverne blive bibeholdt når bemsepedalen bliver sluppet.
Præsis hvordan og hvorledes er jeg lidt i tvivl om, men jeg har set det på enkelte Defendere ude i landet.

Jeg ser flere fordele:
1. Jeg slipper for den store og tunge håndbremse trummel på drivlinjen.
2. Jeg ved at en "håndbremse har den samme kræft som den fodbremse jeg lige har sluppet, således at håndbremsen kan holde defenderen på en skråning, også når underlaget er løst.

Mit spørgsmål er om der er nogen som har erfaringer med et eller flere systemmer.
- Hvor kan det købes?
- Hvor krævende er en montering?
- Hvordan ser syns på denne forbedring af bilens bremse evne?
Index
117257: sv: elektronik håndbremse på Defender (25-11-2011 13:39:45) (svar på 117255)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Morten

Tja... om synsmanden ser det som en forbedring - det må være øjnene der ser ;-)

Men der kører netop en tråd hvor man vil skift benævnte tromlebremse ud med en skivebremse - og det er vist ikke let (selve skiftet er der ingen problemer i - men papirarbejdet).

Så mon ikke det kan være en større opgave dette her.

mvh
Eddie
Index
117258: sv: elektronik håndbremse på Defender (25-11-2011 13:40:01) (svar på 117255)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Det findes!
Mange handicapbiler har elektrisk håndbremse, det er som regel en EL-styret ventil indsat på den bagerste bremsekreds.

Men her er nogen der ved noget om det, de bygger handicapbiler:

http://www.motorbyen.dk/

De ved også noget om love og regler omkring syn osv.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
117276: sv: elektronik håndbremse på Defender (25-11-2011 17:15:46) (svar på 117255)
Anders 6320 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 88.83.30.35)
Hmmmm, mon ikke der kan findes andre modificeringer af din LR. der giver mere mening...
Index
117288: sv: elektronik håndbremse på Defender (25-11-2011 19:56:25) (svar på 117255)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.238)
Det ville jeg benævne som en konstruktiv ændring, der kræver en godkendelse fra Trafikstyrelsen.

Rent sikkerhedsmæssigt vil jeg stærkt fraråde ombygningen, da bilen - forhåbentligt - kører i terræn og skader på undervognen ikke er ukendte.

En pludselig forstyrrelse i systemet blokkerer f. eks. et hjul under kørslen. Det kan blive meget farligt.

Jeg kan ikke helt se, hvordan bremseevnen skulle forbedres.

Mit råd er: drop ideen for en sikkerheds skyld!
Index
117322: sv: sv: elektronik håndbremse på Defender (26-11-2011 11:33:55) (svar på 117288)
Jens Christiansen #8556, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.8.84)
Nu skal jeg ikke gøre mig klog på, om man kan lave en parkeringsbremse om til noget elektronisk, men jeg mener helt bestemt at der står i vejledning om syn af køretøjer, at parkeringsbremsen skal være mekanisk.
Den kan være aktiveret på forskellige måder, håndtag fodpedal elektrisk knap, men fælles for dem alle er, at det er en mekanisk forbindelse der holder køretøjet standset. Så jeg vil ikke mene at du får gud(synsmanden) til at godkende noget hydralik. Det vil jo ikke være særligt smart, hvis du holder på en bakke og der er et rør der springer læk, eller hvis du får revet et rør over.

Hilsen Jens 90"
Index
117325: sv: sv: sv: elektronik håndbremse på Defender (26-11-2011 12:40:56) (svar på 117322)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.247.157)
Stort set alle nyere biler er med elektri-onisk håndbremse; dog vil jeg tro synsmanden får kaffen galt i halsen, ved at blive præsenteret for et sådant set-up på en ældre bil. Fordele, javist, men sandelig også bagdele.
Nogle bekendte havde været på skiferie, i flere biler og på hjemturen var
en af bilerne total "tør" for strøm da der skulle ombordkøres i Rostock,
så den måtte efterlades i D (D for Dyskland) "Hvorfor trak i den ikke ombord med en anden bil?" så var den da i DK og nemmere at få hjem;
jo af den simple grund at- ingen strøm = ingen lagt håndbremse; så de var uden bil 1 måned, men havde meget bøvl med hente osv. Det skal med bilen var med automatgear og ikke en Land Rover. Mvh 2749, der i hovedregelen efterlader 110"eren i gear alene.
Index
117326: sv: sv: sv: sv: elektronik håndbremse på Defender (26-11-2011 12:53:49) (svar på 117325)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Jeg vil da også tro, mene, tænke, formode, at man skal beholde bilens originale håndbremsesystem og derved også har en fungerende nødbremse.

Men det er jo ikke lige det der er formålet med spørgsmålet i 1. indlæg. :/

Mvh
Kenneth Poulsen

Index
117330: sv: elektronik håndbremse på Defender (26-11-2011 14:17:31) (svar på 117255)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.59.104.13)
Alt dette er meget interessant. Nu har jeg set der på andre defender, så nogen må have erfaringerer.
Jeg vil gerne være fri for kommentar fra folk som ikke har lavet denne forbedring. Således at der kun kommer svar jeg kan bruge til noget.

Morten
Index
117336: sv: sv: elektronik håndbremse på Defender (26-11-2011 15:57:38) (svar på 117330)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.169.150)
Nu er det jo et åbent forum med ytringsfrihed. Hvis man ikke får et råd man føler man kan bruge, så kan man jo bare lade være med at bruge det :)
Jeg synes personligt at der er kommet flere bud på hvorfor det IKKE skulle være en god ide til en ældre Land Rover, men hvis du hvirkelig brænder for ideen så må du jo spørge en syns myndighed eller trafikstyrelsen efter retningslinier. Så er du også fri for at "kopiere" andre evt. ulovlige løsninger!
Index
117340: sv: sv: elektronik håndbremse på Defender (26-11-2011 17:25:43) (svar på 117330)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Hej Morten.

Jeg prøver med et indspark.
I den nyeste detailforeskrifter for motorkøretøjer, står der: 5.01.004 Parkeringsbremse

(1) Parkeringsbremse skal kunne holde køretøjet stationært på hældende grund, idet de virksomme bremsekomponenter skal være fastholdt i bremsestilling ad rent mekanisk vej.

MEN, det er ikke nødvendigvis det der gælder for din bil, da det er forskrifterne for det år din bil blev indregistreret første gang du skal se i, for at vide hvad der gælder.

Da jeg selv har ombygget konegryden til handicapbil, med bla. speeder/bremse omvendt og anderledes rat, så har jeg lidt erfaring med det.
Så længe bilen kan synes indenfor de almindelige detailforeskrifter, er det nemt nok at køre den til syn. Hvis der skal laves om på ting om på betjening af bilen.

Det er lidt værre med konstruktive ændringer. Da håndbremsen for det meste fungere som både nød og parkeringsbremse, kan jeg ikke se hvordan du får det gennem syn, da nødbremsen netop skal kunne fungere hvis hovedbremsens transmissionslinje går i stykker. Og det du gerne vil i praksis er at fjerne nødbremsen. Måske er løsningen at montere det som ekstraudstyr?
Jeg har set handicapløsninger, hvor der eftermonteres en motor der trækker den originale håndbremse elektrisk, men bevare muligheden for at trække den manuelt også.

jf: 5.01.003 Nødbremse

(1) Nødbremse skal kunne afbremse og standse køretøjet på en sikker og virksom måde, hvis der opstår én fejl i driftsbremsens transmission.

Jeg vil pege dig i retning af EF-direktiv 2002/24/EF, som er gældende vedr. standardgodkendelse af køretøjer.

Da jeg ombyggede bil, kontaktede jeg "Handi Mobil", der var meget behjælpsomme med reglerne og kunne svare helt konkret på om mine ideer var gangbare i synshallen.

Med venlig hilsen
Jens