tilbage

Land Rover Forum  

117266: Mere skat forvirring (25-11-2011 14:36:04)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej, har idag modtaget følgende fra SKAT:
"SKAT laver ikke forespørgsler på afgifter, så vi må henstille til det brev du har modtaget vedr. syn før vi kan gå i gang med at værdiansætte køretøjet."

Baggrunden er en henvendelse om, hvad værdiansættelsen bliver i forhold til overgang fra gule til hvide plader - jeg har intet at forholde mig til, da der IKKE er nogle biler til salg via forhandler, har en 109 ex mili fra 1982 - var forbi min lokale forhandler, der klart meldte ud, at HAN ihvertfald IKKE ville sælge sådan en vogn, for ham var det ren og skær udgift, så han ville anbefale at sætte den til skrotprisen uanset, at den kan køre m.m. - den ville kun kunne sælges i privat handel eller for ham til CVRnr uden reklamationsret.

Jeg har naturligvis anført dette overfor SKAT sammen med en fotoserie over køretøjets stand - men kan det virkelig være rigtigt, at jeg SKAL gå HELE vejen, indkøbe og installere sæder bag i, køre til syn, få den godkendt INDEN jeg har den mindste smule overblik over, hvad det vil koste mig at gå på hvide??

Det lyder sindsygt, - aner jo ikke om jeg er oppe i at betale 10.000 eller 4.000, synes der er pokkers til forskel...og hvilket spild af penge til sæder og syn, hvis jeg ER oppe i at skulle af med 10.000

bedste hilsner
Lars

117270: sv: Mere skat forvirring (25-11-2011 15:21:11) (svar på 117266)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Hej Lars.

Mener at kunne huske, at SKAT på et tidspunkt har ændret praksis i.f.t. at afgive forhåndstilkendegivelser på afgiften i.f.m. import, ændringer m.m., men har ikke lige fundet, hvor det er, jeg har set det.

Imidlertid har jeg fundet følgende om muligheden for at bede om et bindende svar mod betaling af et gebyr på kr. 300,00: http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1863912&vId=0

Hvordan stemmer det med din situation? Er det et bindende svar, du har bedt om? Har sagen været "fuldt oplyst", som de skriver? Har du spurgt, hvad der evt. måtte mangle? Og hvad står der i det brev, de henviser til?

Mvh Søren R.
90" 50th V8
117272: sv: sv: Mere skat forvirring (25-11-2011 15:45:39) (svar på 117270)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Søren, mange tak for linket - det ligger da der hen ad - kort fortalt, jeg købte et køretøj, gule plader - henvender mig på min egen skatteregion for ejerskifte - stadig gule plader - spørger, hvad skal jeg gøre for at komme på hvide?

Flink skattemedarbejder printer fluks et stykke papir, som jeg udfylder og underskriver, og sendes pr. intern post - medarbejderen siger, der går et kort stykke tid, så får jeg en vejledende pris på en afgiftsberigtigelse til hvide plader. Ud fra den kan jeg tage stilling til, om jeg ønsker at fortsætte ændringen.

Efter 3 dage kommer et brev ind ad døren, hvori der står, at jeg skal gå ind på deres hjemmeside og selv taste og beregne - jeg mener så bare, at MIT grundlag for at beregne måske ikke er HELT det samme som SKATs grundlag - min bil er kosmetisk IKKE god men teknisk i orden

- er forbi en VW forhandler (bruger ham til min Audi) - han ville ALDRIG have min 109ér stående til salg - kan han ikke i forhold til garanti m.m. - den er altså i HANS ord, ikke salgbar som autoforhandler, men kan naturligvis sælges i privat handel. Jeg skal for at beregne på skat.dk regne med forhandlerprisen.

Med baggrund i at den pris jeg så regner mig frem til (skrotprisen på godt 4600 kr, som betyder at jeg skal BETALE omkring 1700kr i forskel mellem varevognsregistreringen og registreringen til personbil) sender jeg så alle beregninger, fotos, beskrivelse og forhandlerens udsagn til SKAT - og har nu fået endnu et brev, at de ikke kan fortsætte sagsbehandlingen før de har et Godkendt registreringssyn som personbil - jeg svarer pr mail, at jeg gerne vil vide, hvilket prisleje vi befinder os i, altså hvor stor enighed eller uenighed, der er i forhold til MINE beregninger contra andre tal de måske arbejder ud fra - jeg kan jo læse andre herinde der skriver flittigt med firecifrede tal i betaling - så meget kan jeg slet ikke få min op i, med mindre jeg sætter en nuværende salgspris hos en forhandler til mindst 25000 og det synes JEG bare er urealistisk, men hvad tænker skat

Men nu tror jeg bare, at jeg godt vil bede om en bindende forhåndstilkendegivelse, og som jeg læser, vil det ikke indebære udgifter til syn, ligesom der ikke behøver installeres sæder før denne tilkendegivelse er på plads, da bilen er købt brugt og indregistreret i DK

nu må jeg se, om jeg kan få dem til sende mig et girokort på 300 kroner så jeg kan få et bindende svar... hold da op, jeg har intet imod personerne hos skat, de gør jo bare deres arbejde, men sikke et tungt system

Lars :-)
117273: sv: sv: Mere skat forvirring (25-11-2011 15:49:05) (svar på 117270)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Med det jeg har kunne følge med i af registreringer/omregistreringer, så ligger seriebilerne på mellem 10 og 15.000,- kr i afgift.
Næsten uanset hvor nye/gamle/veteran/nyrenoverede de er.

Eksempelvis en toprenoveret 88" fra 1967, der kunne slippe med 9.000,- kr og en skodslæde 109" fra 1979 der skulle af med 13.000,- kr - begge diesel og hvide plader.

Så'n bare for at du kan få en retning på muldvarpeskindet. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
117274: sv: Mere skat forvirring (25-11-2011 15:58:14) (svar på 117266)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Lyder som et klassisk eksempel på en skattemedarbejder der ikke rigtig ved hvad han eller hun snakker om, og derfor slynger et eller andet ud.

Selvfølgelig svarer de på forespøgsler, hvad Sørens link jo også bekræfter, men da der efter afgiftomlægningen er kommet rigtig mange forespøgsler på en evt afgift i forb. med omreg. så har de været nødsaget til at opkræve et gebyr, om ikke andet så for kun at svare på de mere seriøse henvendelser, ligesom de heller ikke længere laver sagbehandling ved skranken som de gjorde en gang.

Og markedsprisen må de kunne finde i den blå avis eller lign steder. Det har da ladet sig kunne før. Men det er ikke første gang nogen har fået et afvisende svar fra Skat. Har også hørt eksempler på at en skattemedarbejder ikke mente at en veteran ikke kunne omreg. til hvide plader, for hvis den fik bagsæder, var den jo ikke længere original. Sikke en gang sludder. Den skal jo netop afgiftberigtiges på ny, fordi den skifter identitet. Og da en hvidplade Land Rover med bagsæder også blev produceret i sin tid, ja så er det stadig en original veteran.

Du må bare gå til stålet. Undertiden kan det hjælpe at ringe eller maile til færdselsstyrelsen. De har undertiden et andet svar end en eller andet forvirret skattemedarbejder.

Mvh Niels
117277: sv: sv: Mere skat forvirring (25-11-2011 17:30:37) (svar på 117274)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Ja de oplyser heller ikke engang en cirka pris via telefonen,... armen hvad går vores skatte kroner da til hehe.

Men ja, det er blevet noget bøvlet på det sidste, men en 109" EXMOD burde da kunne samlignes med 109" civil.
Er være med os med 101" og ligende, der aldrig er solgt privat.
Når jeg taster ind, via lommeregneren, siger den afgiften fra Engelske plader til Danske gule, skulle være 35000kr,... og jeg gav altså "kun" 8000kr.
Men ingen kender nyprisen, men en 109" BURDE da være til at finde en løsning for.

Held og lykke med projektet, håber du finder en løsning i denne jungle.
Den eneste jungle på jorden der rent faktisk vokser.

Higgings.
117279: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (25-11-2011 18:06:38) (svar på 117277)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.133)
Vi har told synet en 109" serie III engelsk militær LR fra 1980, skat mener de skal have 17.700 i afgift ( det er incl. fradrag for højrestyring)
Da vi ændrede vores LW fra gule til hvide plader for 2 år siden kostede det 12.500, så det er nok i den omegn du skal regne med. Vi har klaget over 109'eren, og vi skal bevise at salgspriserne ikke ligger på ca. 30.000 for at få afgiften ned.
Den kære medarbejder i skat kunne ikke finde en 109" land rover i deres system (så vi har åbentbart den eneste i DK, skat har ikke nogen der er betalt afgift af jf. deres system...) så afgiften er taget som et skøn over dem der har været til salg på det seneste.
117283: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (25-11-2011 19:09:07) (svar på 117279)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Først og fremmest MANGE tak for alle jeres indlæg, kommentarer, bud og forsøg på både hjælp og "broderlig forståelse"

Ja, det ER noget af en jungle, og jeg må erkende, at det netop med baggrund i flere af beløbene der nævnes her virker urimeligt, at man skal arbejde med deres egene beregner på skat.dk - grundlaget for beregningen er ganske enkelt ikke til stede, når SKAT åbenlyst benytter nogle helt ude i skoven salgspriser fra en eller anden lyssky forhandler, priser der end ikke engang kan dokumenteres værende dem, bilen rent faktisk er SOLGT for efterfølgende.

Jeg har ihvertfald tænkt mig at gå efter "min" vurdering, og den beregning der siger, jeg skal af med ca. 1700 kr - altså LANGT under de noget mere voldsomme bud herinde - baggrund - udtalelse fra forhandler samt dennes sælger, som allerede ER fremsendt til skat - om nødvendigt kører jeg forbi et par forhandlere mere og får deres besyv med, skriftligt, at bilen IKKE er salgsbar for en reel forhandler, der trodsalt skal yde garanti, på det der sælges.

Sysifos - måske - men til de priser I har oplyst, tjah, der havde jeg KLAGET KLAGET OG KLAGET - og bedt om vurdering, dokumentation og hele svineriet - det største problem i denne forbindelse bliver måske endda, at det bare kommer til at tage LANG tid... suk... sådan som det nu tegner til at gå...

Opdaterer, når jeg bliver klogere
bedste hilsner fra Solskinsøen
LaRs (den med de to fremhævede bogstaver fandt jeg lige på..hehe)
117294: sv: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (25-11-2011 20:36:15) (svar på 117283)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Lars

Nu sagde jeg godt nok at der undertiden findes skattemedarbejdere der ikke er inde i reglerne og derfor svarer helt hen i skoven. Det er desværre ikke det samme som at de allesammen er dybt naive. Jeg tror ikke på at du får den for 1700 kr i afgift. Det gjorde man måske en gang. De afgiftsatser jeg har hørt om, når vi snakker seriebiler, der ikke er veteraner, ligger på mellem 10 til 15 tusind. Så modregner de måske evt. indbetalt gulplade afgift. Der var dog en her der for et par år siden importerede en gammel 110" Ex Mod og fik den på hvide plader for ca. 5.000,- men det må vist betegnes som held.

Skat kan også finde ud af at slå op på DBA eller Gul og Gratis og se hvad de står til. Og i sidste ende er det jo et skøn, og der har Skat fat i den lange ende. Men for 300,- kr. får du et bindende svar, som du jo, som altid når vi snakker off. forvaltning, har ret til at klage over. Men meget under 10.000,- tror jeg ikke du skal regne med. Ikke når de står til 30.000,- 40.000,- på det private marked.

Land Rover og især seriebiler er blevet liebhaveri, så de dage hvor man kunne få en nysynet Serie III, måske oven i købet en brandbil, eller en CF-bus der havde stået inde næsten altid og kun kørt få kilometer og som blev solgt for en slik, ja de dage er altså forbi. Havde en i røret forleden der spurgte om ikke jeg kunne hjælpe ham med at finde en 109" STW på hvide plader med veteranstatus. Det kunne jeg måske, men ikke for de 15.000,- han mente sådan en gammel spand kunne koste.

Mvh Niels
117301: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (25-11-2011 22:05:11) (svar på 117294)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Det har vist sig at være "mindre dyrt" at gøre det via af Skat i nordvestjylland hehe.
Jeg kender til et par 110" EXMOD der har fået noget mindre afgift deroppe, end de har fået på Sjælland.
Og vi taler samme biler.
Forskel på 5-8000kr.

Jeg er dog enig med Niels i, at 1700kr er ønske tænkning.
Men 8000kr burde dog være muligt.

Higgings.
117305: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (25-11-2011 22:54:18) (svar på 117301)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Niels og Henrik, ja, det ER ønsketænkning - omvendt er der INGEN forhandlere, der har disse biler, og da reglerne for SKAT er at de skal anvende forhandlerprisen, som er ikke eksisterende, er der al mulig grund til at reagere, hvis ikke afgiften er rimelig - som jeg har hørt og læst, så bliver det MIT problem at bevise at det IKKE er prisen, når først der ER kommet svar fra SkAT, hvorom det bliver SKAT, der skal dokumentere, at det ikke er MIN pris, når jeg har sendt svar fra en autoforhandler, foto og uddybende forklaring for køretøjets stand. De kan til hver en tid også indkalde til en vurdering, hvor de ser køretøjet an - eneste aber dabei er: Jeg bor på Bornholm, her har vi IKKE en skatteafdeling, der tager sig af disse sager, de hører under region hovedstaden, og foregår derfor i Taastrup - jaja... de kan bare sende tre synsmænd med færgen, hvis de mener noget andet end mig... jeg opdaterer (og da sikkert også med en ganske anden pris) når jeg er blevet klogere... indtil da går vi på weekend med både fane og humør højt - har værkstedsdag i morgen i klubben - men kan vist ikke svare sig at lave noget som helst på vognen, før jeg ved, hvor jeg står i forhold til vurdering ;-D

LaRs
117314: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (26-11-2011 07:55:04) (svar på 117305)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.133)
Mht. fradrag for betalt gulplade afgift, så fik jeg at vide at når der var betalt til de gule, så ville det blive fratrukket når der skulle hvide plader på. Men da jeg fik afgiften, så var der en bargatel grænse på kr. 6.700 mht. hvad skat ville have med at gøre,så de penge som der var betalt, "galdt ikke"..! (men det gælder nok også den anden vej...)
Jeg finder det også meget pudsigt at vores 109'er skulle koste 260.000 som ny i 1980, handelsværdien er sat til 30.000, værditab 88,46 %. Med tillæg for diverse ( airbag, brændstof osv) så er afgiftpligtig værdi kr. 12.315 og afgiften kr. 17.685 ialt... nemmelig, kr. 30.000 Lige præsis den vuderede salgsværdi. Men som et plaster på såret, så er der et fradrag på hele kr. 60 for synet, så der skal kun betales kr. 17.625,00 i afgift.
Vi bor ved køge, sagen er afleveret i tåstrup, men afgørelsen er fra ålborg, så det hjælper såmen ikke at tage til det jyske.
117321: sv: Mere skat forvirring (26-11-2011 11:19:22) (svar på 117266)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.29.58)
Sikke dog en masse crap og beskyldninger der flyver igennem luften.

prøv at læse det første indslag een gang til.

"SKAT laver ikke forespørgsler på afgifter, så vi må henstille til det brev du har modtaget vedr. syn før vi kan gå i gang med at værdiansætte køretøjet."

Det er såmænd det det hele handler om.
På baggrund af en række mere eller mindre kreative krumspring omkring afgiftsrefusion ved eksport af brugte køretøjer og import af samme, har SKAT for mange måneder siden indført reglen om at ingen køretøjer vil blive afgiftberigtide FØR de har været til toldsyn og er blevet godkendt der.

Så simpelt er det.....
SKAT beder bare om synspapirerne før de vil behandle Lars´henvendelse

vh Claus

117324: sv: sv: Mere skat forvirring (26-11-2011 12:35:06) (svar på 117321)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Det er bare afligt at man ikke længere kan få en "du kan regne med noget i denne retning" inden man køber en bil i UK, rejser derover og får den hjem, gjordt klar til syn og betalt en masse i den retning.
For så at finde ud af den bliver ALT for dyr at indregistrer i DK.
Så crap eller ej, så debattere folk da pænt ordenligt,... eller det gjorder de intil kl.11.19 ihvertfald hehe.

Higgings.
117327: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (26-11-2011 12:58:11) (svar på 117324)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.247.157)
Årsagen til Skats korslagte arme er jo sansynligvis spareiver, at man er blevet bombarderet med forespørgelser; men den nye stil harmonerer ikke med tidligere udmeldinger om imødekommenhed, løfte om vejledning og "Spørg bare" set-up. Derfor kan import af bil godt gå hen at blive en gang russisk roulette. Har selv prøvet at "Skin-afgiftsberigtige" en tænkt importbil udfra Skats skema, men kan ikke få passet oplysninger rigtigt ind i skema og krav om difuse oplysninger; bliver derfor kastet af hele tiden med påskud at opgivne oplysninger ikke passer ind i skema.
117328: sv: sv: Mere skat forvirring (26-11-2011 13:15:05) (svar på 117321)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Claus, hvis han har den på gule plader nu, så er den vel "toldsynet"? Ku det tænkes at en stresset skattemedarbejder har læst papirene forkert? Husker da jeg på fstyrs opfordring bad Skat om et grundlag for registrering til min sankey trailer Der fik jeg også svar tilbage om at motorkørertøjet skulle til toldsyn først. (!) Da jeg så skrev tilbage at det var som sagt var et påhængskøretøj der ikke skal afgiftberigtiges endsige fortoldes, ja der fik jeg sporenstregs en undskyldning og det eftespurgte dokument. :)

Mvh Niels
117333: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (26-11-2011 15:43:44) (svar på 117328)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Jamen hej igen, og atter tak for alle indlæg - jeg synes så, at debatten kører ganske fornuftigt - ikke så meget crap i det - men måske mere crap at SKAT ikke er mere serviceorienteret, end de er - og så er det tankevækkende så mange der har en holdning til, at alt efter HVOR i landet, du får din bil afgiftvurderet, så ER der forskel - altså igen - meget af det der sker, sker på baggrund af skøn, og da skøn er individuelt, både i forhold til medarbejderen men så sandelig også med baggrund i bilen, ja, så ER det en jungle at forholde sig til.

Den øverste tekst, i mit første indlæg er hentet fra et svar i en mail, det syn der henvises til, står i et brev - helt konkret står:

"Vi har modtaget din anmeldelse til GUL TIL HVID af LAND ROVER. Vi kan ikke behandle sagen, da vi mangler et godkendt registreringssyn som personbil inden værdifastsættelsen."

Og ja, det er da klart at det er for at lette presset på SKAT, omvendt er det en urimelig måde at lette presset på, da det indebærer unødige omkostninger til installtioner og syn, hvis man så på baggrund af værdiansættelsen og den følgende afgiftsberigtigelse IKKE vælger at føre bilen på hvide plader.

Jeg er jo ikke i tvivl om at jeg gerne VIL, og MINE beregninger på SKAT.dk viser jo en fornuftig pris - mit indlæg er alene et ynk-synk over at jeg INGEN steder hos skat kan få oplyst om der er fornuft i min beregning eller om jeg skal forvente det helt store chok over prisen i stedet med der af følgende slagsmål om rimeligheden af dette. Øv og bøv over DÅRLIG service, eller som vi sagde dengang vi var eneste hold i plutten, " kan de ikke lide hvad vi laver, kan de bare sætte de andre til det...." LIDT let, når der ikke var andre - kvalitativt siger jeg bare

Lars :-)
117341: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (26-11-2011 17:30:46) (svar på 117333)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jeg vil give dig ret i at det er en jungle. Og det er også rigtigt at når det drejer sig om et skøn, så kan afgørelserne virke tilfældige og som at trække i lotteriet.

At de ikke kan afgiftberigtige uden et registrerings-syn, det kan simpelthen ikke passe. Det stemmer ikke overens med deres egen vejledning i at få et bindende svar mod betaling, og det ville da også være en smule urimeligt ikke at kunne få oplyst en afgift, inden man kaster sig ud en omregistrering. Jeg tror den gode skattemedarbejder forveksler et toldsyn med en registrerings-syn. Som sagt, det er ikke første gang Skat svarer helt hen i skoven. Jeg fik for et par år siden omreg fra gule til hvide og som jeg vist har fortalt et par gange om siden, så fik jeg en masse modstridene svar, for slet ikke at tale om den forvirring der var efterfølgende.

Jeg ville lige ringe til Skat,evt fstyr en gang mere og få det brev be- eller afkræftet.

Min teori er at da du ikke har betalt for et bindende svar, så har den pågældende skattemedarbejder slynget et standart-svar ud. Måske du ikke undgår at slippe de 300 spir for at få et bindende svar, du så kan klage over. Omstændeligt? Jep. Men sådan er det.

Mvh Niels
117343: sv: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (26-11-2011 19:00:25) (svar på 117341)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Niels Erik,

Ja, jeg giver dig ret - men om det så er på den ene eller den anden måde, det må den nærmeste fremtid vise - overvejer at låne et par bænksæder, drøne dem ind bagi på langs, og så smutte forbi synshallen og bløde de knap 600 kroner synet koster - rive sæderne ud, levere tilbage og afvente dommen, mens jeg kan liste rundt på gule medaljer....

Det er trodsalt kun en anelse mere end de 300 og godt givet ud, hvis prisen på omregistreringen er tilpas i orden til at jeg indkøber sæder og går endeligt på hvide... så er der da 300 kroner sparet... tænke tænke...

på den anden side, så er der også lidt kr for prøveplader... og kan jeg nøjes med at kaste et stykke pap over de gule imens?!....årgh,ja, det SKAL jo ikke være enkelt.... hehe, men det er vel snart mere et spørgsmål om religion og politik, og den diskussion fører ikke meget med sig

bedste hilsner IGEN fra solskinsøen, nu i stormvejr
LaRs

117345: sv: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (26-11-2011 19:05:22) (svar på 117341)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.138.251.116)
Hej

Jeg beklager at sige det, men Kjøllers udmelding er altså den korrekte. Skat giver ikke længere vurderinger før papirerne er tilstede, og det betyder altså at bilen skal være synet i den form den skal afgiftsberigtiges i. Da jeg i foråret skulle nedveje min Freelander var forholdet det samme. Ingen sagsbehandling hos SKAT før bilen var synet med de nye vægte, uanset at bilen var synet 2 måneder tidligere. Og det samme er altså tilfældet ved skift fra gule til hvide. Så kan det være nok så urimeligt.

i øvrigt er jeg helt enig med spørgeren om, at man selvfølgelig skal klage hele vejen igennem, men det kan man jo også først når afgiften er betalt. Og argumentet med forhandlerpriser er for såvidt interessant nok, bortset fra at de også godt kan lægge både private og udenlandske priser til grund, hvis der ikke findes et sammenligningsgrundlag herhjemme.

MVH
Lars Ellegaard
117349: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (26-11-2011 19:26:47) (svar på 117345)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 77.213.169.133)
I forbindelse med nypris, er der nogen steder hvor man kan få det sort på hvidt ? Land Rover Danmark har ikke noget liggende (har prøvet) Hvis I har en idé om hvor det står så vil jeg gerne samle det i et sted, så vi kan være fri for skat's til tider tvivlsomme priser, og til fremtidig brug.
117351: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (26-11-2011 19:49:28) (svar på 117345)
Frederik Busk-Clausen #6066, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.146.2.128)
Jeg fik tidligere i år indreg fruens golf. Ved toldsynet udfylder synsmanden en formular af en slags til skat bla med bilens stand. Og det er den der ligger til grund for Skats vurdering.

Og jeg fik samme svar fra SKAT inden vi gik igang.
Ingen pris uden papir fra synsmanden. Eller brug vores beregner på nettet.

Mlrh
Flop #6066
117352: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (26-11-2011 20:06:11) (svar på 117351)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Lars E
Ja, jeg er klar over at udmeldingen med syn før alt andet er den korrekte - men jeg har også tjekket op på Sørens forslag i andet indlæg i denne tråd, om at bede om en vurdering mod at erlægge 300 ER en mulighed.
Til gengæld er jeg IKKE enig i tolkningen af at både udenlandske og privathandlede priser kan lægges til grund - det står klokkeklart i loven, at afgiftsberigtigelsen foregår gennem et gennemsnit for biler af tilsvarende model og årstal danner basis for vurderingen af bilens nuværende værdi sammenholdt med bilens tilstand på tidspunktet for vurderingen - der er altså tale om BÅDE en generel prissætning OG en individuel afvejning af bilens tilstand i samme henseende. Men INTET belæg for at vejlede priser ud fra andet end danske forhandlere

Hej Anders, for mit vedkommende, en ex militær - så er der importøren DOMI der skal er kontaktet - de har alle de rigtige nybilspriser liggende

Og endelig hej Frederik - mange tak for indsparket . det var interessant læsning - jeg ser hvad synsfætter fortæller og diskuterer lidt med dem i synshallen, hvad der er godt og skidt ved netop MIT eksemplar - de skulle jo gerne kunne bekræfte alt det "negative" jeg har indsendt som dokumentation til SKAT UDEN at dumpe bilen til synet, hehe

God lørdag aften til alle der ikke ser "Voice - Danmarks største stemme"
117354: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (26-11-2011 20:57:50) (svar på 117352)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 2.129.1.75)
Lars Nygaard; der står ikke "klokkeklart i loven", sådan som du refererer.

"Loven" er ikke en lov, men en bekendtgørelse, og læs nu lige pgf. 1, stk. 3. 2. punktum: "Hvis køretøjet overvejende handles mellem private, indgår disse priser også som et element i værdifastsættelsen."

Se bekendtgørelsen her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17225

Mvh Søren R.
90" 50th V8
117353: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (26-11-2011 20:18:36) (svar på 117345)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Lars.

ja jeg læser jo hvad du skriver, men i så fald giver denne side ingen mening:
http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1863912&vId=0 Der står højt og klart og tydeligt:

"Hvis du er i tvivl om, hvad en handling vil betyde for registreringsafgiften på et køretøj, kan du bede SKAT om et såkaldt bindende svar. Et bindende svar fra SKAT giver dig et sikkert grundlag at handle på, da SKAT er afskåret fra at ændre den vurdering, som er givet i svaret. Det bindende svar er normalt bindende for SKAT i 5 år, medmindre SKAT har skrevet andet i svaret."

Jeg er næsten overbevist om at der er en eller flere skattemedarbejdere der har fået reglerne galt i halsen. Det ville ikke være første gang. Eller også så passer deres side ikke. Kunne være interessant at stille Skat et spørgsmål eller to på mandag, for det her, det lyder helt græsk for mig.

Mvh Niels
117355: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (26-11-2011 21:08:32) (svar på 117353)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Imponerende, fantastisk - man er nødt til at tage hatten af for medarbejderne på SKAT - det kan sgu ikke være nemt at skulle varetage både bekendtgørelser, lovgivning, menneskelige interesser og samtidig være et service organ.... på samme tid...

Kan godt forstå de fleste bare enten opgiver kampen eller kaster kronerne ind uden nogen form for samme....

igen, super fedt med sådan et forum, der kan give lys i mørket - den bekendtgørelsestekst om sammenligningsgrundlag i private handler var jeg på intet tidspunkt faldet over.... interessant - så kan alle dem der mener de sidder med gammelt guld altså sætte dagsorden for alle andre... og hvad er så udbudspris og endelig reel salgspris....

jaja... smører lige lidt madder mens jeg gør klar til yderligere kamp og sætter så min lid til synsmanden og hans makker kan gøre det hele LIDT lettere ved at udfylde de rigtige papirer ;-D
LaRs
117356: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (26-11-2011 21:38:40) (svar på 117355)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Lars Nygaard; jeg skal lige forstå din teksten ovenfor rigtigt, der hvor du skriver: "men jeg har også tjekket op på Sørens forslag i andet indlæg i denne tråd, om at bede om en vurdering mod at erlægge 300 ER en mulighed."

Har der indsneget sig en trykfejl, så du mener "OG at bede om en vurdering mod at erlægge 300 ER en mulighed."?

Hvis ja, er det så hos SKAT, du har tjekket op, eller?

Mvh Søren R.
90" 50th V8
117362: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (26-11-2011 23:45:54) (svar på 117356)
Peer Bonnemann #6234, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 217.157.178.170)
Det var så her vi bla kunne bruge

Ole Pedersen
Sekretariatsleder
Motorhistorisk Samråd

www.motorhistorisk.dk
Mail: mhs@motorhistorisk.dk
Tlf. +45 23 47 41 63

Men det kræver vist nok at vi tilknytter os motorhistorisk samråd

mvh. Peer

117363: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (27-11-2011 08:31:13) (svar på 117362)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Peer,

1) Problemstillingen i denne tråd angår - rent principielt - alle køretøjer, som importeres, ændres eller i anden sammenhæng skal vurderes m.h.p. registreringsafgiftsberigtigelse; ikke kun veteraner.

2) Jfr. tidligere tråde om MHS er det p.t. slet ikke muligt for DLRK at være medlem heraf.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
117364: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mere skat forvirring (27-11-2011 08:56:57) (svar på 117363)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Søren, JA, det er korrekt forstået, at det ER en mulighed via SKAT.dk at bede om en bindende forhåndsvurdering - har en god golfmakker, der arbejder for skat - ikke noget med motor dog :-Z

Har fået henvisningen til det rette sted på deres hjemmeside, som OGSÅ er et mareridt af links i sytten forskellige retninger, før man ender det rette sted - man kan samtidig klare både anmodningen om samt betalingen elektronisk fra hjemmesiden.

Så det ER en mulighed - eneste aberdabei er, at det IKKE er motorfolkene, der sidder i den anden ende, og derfor er forhåndsvurderingen ALTID højere end den endelige vurdering - min GM har aldrig oplevet andet - de har nogle satser, de smækker på, uanset tilstand m.m. og de er taget af højeste fællesnævner for alle tidligere sager indenfor de seneste to år - har de tallene liggende, så er det hurtigt, i løbet af en lille uge har man som regel svar, har de intet umiddelbart sammenligningsgrundlag, går møllen i stå, og der kan nemt gå op til 3 måneder (han mener nu mest det er i forbindelse med skattesager og lign.)

LaRs