tilbage

Land Rover Forum  

Index
117246: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (25-11-2011 10:38:48)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej Alle.

Kæmper med "bussen".

Har haft forreste venstre ABS sensor afmonteret, for at shimse "hjulnavet" op, da der var kommet slør, med oliespild til følge.

Fik shimset det fint op, og monteret det hele igen.
Kørte en kort testtur, og alt ok.

Dagen efter, tænder ABS/TC lamperne, efter 4-5 kilometrs kørsel.

Udlæser fejlkoderne, hvilket er too large airgab. Banker forsigtigt lidt på føleren, hvilket ikke føles som om det giver noget, men lamperne forbliver slukket, resten af dagen.

Vel hjemme, skiller jeg det hele ad, renser og efterser, uden at finde noget. Sameler igen, og næste morgen tænder lampen så igen.

Finder frem til, at den bøsning der holder føleren, altid skal skiftes, når man har haft føleren afmonteret.
Skiller det hele ad igen, og samler det, med ny bøsning.

Kører hele næste dag, uden problemer.
Morgenen efter, tænder den efter 3-400 meters kørsel.
Fejlkode too large airgab.
Han netop checket, og føleren kan (stadig) ikek bankes ned !!??

Nogen der har erfaringer på området ??

Kan føleren "blive træt", så den ikke kan læse på samme afstand som tidligere ??

Kan CV joint "kaste", når man ikke kan mærke slør, så der derved opstår (periodisk) for stort airgab ??

Den har jo ikke lyst, før jeg begyndte at pille, så det MÅ være affødt af min operation !!??

1270
Paw
Index
117260: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (25-11-2011 13:44:59) (svar på 117246)
Hans Houmøller #8792, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.116.163)
Hej Paw
Jeg har skiftet sensoren uden at skifte bøsningen, uden det har givet problemer - optimalt bør både bøsning og oliepakning skiftes, men jeg har som nævnt sluppet fra bare at skifte sensoren.

Prøv at afmontere hjulet, således at du kan komme til forsigtigt at dreje på navet - bank herefter forsigtigt på abssensoren - du skulle gerne kunne mære at det bliver betydeligt mindre slub i navet pga. sensoren er helt nede og røre tandkrandsen på dit CV-join. Hvis du ikke kan det, så er din sensor ikke langt nok inde.

Værkstedsmanualen for Discovery 1 beskriver at man ved montering bør trykke sensoren helt i bund, herefter vil tandkrandsen skubbe den på plads når bilen kører = selvjustering - we like :)

Men - hvis du oplever at sensoren kryber ud efter få km kunne det tyde på at din bøsning ikke magter at holde sensoren på plads længere - hvis du ikke har en ny bøsning kan du med en fin fatningsskruetrækker vippe nogle af "fanerne" lidt ud på bøsningen, så klemmer den lidt mere på sensoren. MEN - det kan også være at du har slub i dine lejer, hvilket vil skubbe sensoren ud, ligegyldigt hvor stramt sensoren sidder!

Føleren burde være noget der enten virker eller ikke - hvis du ohm'er den med et multimeter burde den vise ca. 1Kohm (mener jeg målte en ny til 890ohm) - omvendt mener jeg at den virker ved at en lille magnet inden i sensoren bevæger sig frem og tilbage ifht. en spole (det er spolens modstand du måler med ohm-meteret) - hvis det er rigtigt kan den formegentlig - som alt andet mekanisk - blive træt. Mener jeg har læst en referencespænding der skulle kunne måles fra sensoren ved hjulrotation 1 gang i sek. på knap 1 volt - men, da den virkede før du begyndte at "pille" tror jeg snarere det er navet eller bøsningen.

Mange hilsner
Hans
Index
117267: sv: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (25-11-2011 14:39:13) (svar på 117260)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Hej Hans.

Tak for dit svar.

Jeg satte en ny bøsning i, og føleren går pænt stramt ned i, så det burde ikke være problemet..

Kan der være slør i CV joint, uden af der er slør i hjul, nav og/eller ophæng ??

Tror heller ikke umiddelbart at fejlen ligger i føleren, når fejludlæsning siger too large air gab. Men i mangel på bedre ideer, tænkte jeg på om føleren kan blive "nærsynet", men det kan man vel ikke umiddelbart forestille sig, og ej heller udmåle ??

1270
Paw
Index
117268: sv: sv: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (25-11-2011 14:48:42) (svar på 117267)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Paw,
sensoren burde ikke kunne blive slidt, den er en spole, indstøbt i i epoxy el.lign. Den takkede skive bagpå bremseskiven er magnetisk.
Så hvis fejlmeldingen siger "large air gap" er det nok rigtigt. Havde selv fejl på min RRC, ABS klaprede når jeg kørte over bump; det viste sig at være et løst baghjulleje.
RRC Hilsen Bo
Index
117269: sv: sv: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (25-11-2011 14:49:45) (svar på 117267)
Hans Houmøller #8792, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.116.163)
Hej Paw
Selv tak - det er kun tilfredsstillende at andre kan drage nytte af ens (til tider surtoptjente) erfaring :)

Hvis sensoren som jeg har fået fortalt indeholder en magnet og en spole, og dermed er en lille indkapslet "generator" - en mekanisk anordning med bevægelige dele, så tror jeg ganske godt den kan blive træt/nærsynet/mindre følsom.

Men - hvis problemer bliver løst hvis du banker den ind mod CV-joint'et og vedbliver med at være løst i x antal km efter dette, for herefter pludselig at melde fejl, så syntes jeg det lyder som om din sensor vandrer længere ud end godt er.

Jeg tror godt man kan måle funktionaliteten af føleren - som jeg nævnte skulle du kunne måle en bestemt ac-spænding på følerens to poler ved en given hastighed på navet. Men, jeg er ikke vidende nok til at afgøre om afstand mellem sensor og CV joint er afgørende - hvis den er det så er det nok praktisk umuligt uden at lave en prøvestand af en art, da det ikke er til at komme til at stikke et søgerblad derind :(

Prøv at vride nogen af fanerne ud med fatningsskruetrækkeren - det kan være et hurtigt fix der kan fjerne mistanken fra din sensor?

Hvis du bytter sensor med det andet forhjul tror jeg ikke fejlen flytter med.....

Mvh.
Hans
Index
117308: sv: sv: sv: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (25-11-2011 23:17:55) (svar på 117269)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
I og med, at jeg ikke syntes sensoren kommer længere ned, når jeg dapper til den, med en hammer, men at det alligevel løser problemet en kort perioden, kunne det måske skyldes at jeg " banker liv i den" ??

1270
Paw
Index
117378: sv: sv: sv: sv: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (28-11-2011 09:45:28) (svar på 117308)
Hans Houmøller #8792, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.116.163)
Hej Paw
Det er jo milimeter vi taler om - det er ikke sikkert du kan mærke det?
Prøv flg.:

Donkraften under dyret, af med hjulet og drej lidt på navet - du kan mærke/høre bevægelse i differentialet, cv joints mv. - og også se din kardan rotere lidt frem og tilbage.

Prøv nu forsigt at tappe på sensoren med hammeren - og forsøg nu at dreje på navet - nu skulle det gerne føles helt anderledes - du har max et par mm rotation hvor du før havde et par cm pga. slub i div. aksler mv - det er fordi sensoren er helt nede og røre ved tandkransen på CV joint. Hvis du ikke kan lave det sidste stunt her, så vil jeg mene du ikke er langt nok nede.

Vedr. din teori med at banke liv i den (hvilket jeg tvivler på hvis det bare er en spole der er indstøbt i huset - alternativt er det en løs forbindelse - så kan du hurtigt udelukke det ved at bytte sensor med den modsatte side??

Mvh.
Hans
Index
117419: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (29-11-2011 07:57:20) (svar på 117378)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
@ Hans.

Jeg forstår ikke hvad du mener, når du skriver :

"Prøv nu forsigt at tappe på sensoren med hammeren - og forsøg nu at dreje på navet - nu skulle det gerne føles helt anderledes - du har max et par mm rotation hvor du før havde et par cm pga. slub i div. aksler mv - det er fordi sensoren er helt nede og røre ved tandkransen på CV joint. Hvis du ikke kan lave det sidste stunt her, så vil jeg mene du ikke er langt nok nede."



Index
117421: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (29-11-2011 08:35:31) (svar på 117419)
Hans Houmøller #8792, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.116.163)
Hej Paw
Jeg mener at du skal prøve at dreje på navet(eller hjul/aksel) i kørslesretningen - frem og tilbage. Normalt vil du kunne dreje navet på sådan en karet et stykke, pga. det mellemrum/slub der er i tandhjulene i differentialet. Hvis du kan få sensoren helt derind hvor den ifgl. servicemanualen skal være når du monterer den kan du tydeligt mærke forskel, da du næsten ikke kan dreje hjul/aksel/nav - sensoren hviler da på dit CV joint.

Det er lidt svært at forklare... :)

mvh.
Hans
Index
117434: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (29-11-2011 10:55:57) (svar på 117421)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hmmm.

Jeg må tilstå, at jeg har svært ved at tro, at man kan "sømme" sensoren så hårdt ned mod takkerne på CV, at man kan mærke modstand, når man drejer hjul(nav) rundt !??

Har du selv erfaring med at det er sådan ??

1270
Paw
Index
117438: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (29-11-2011 11:22:37) (svar på 117434)
Hans Houmøller #8792, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.116.163)
Hej Paw
Ja, har netop fixet/skiftet sensor på min Disco ifbm. syn - det burde være næsten samme sag som din Defender.
Det handler ikke om at "sømme" sensoren fast - "svag kontakt så man kan mærke modstand". Hvis du kigger på enden af sensoren vil du se at den ikke er helt plan (det var hverken min den gamle eller den nye jeg erstattede den med) - der var en lille hævning, som jeg kunne få ned og få kontakt med CV-jointet - rykker du til i navet skubber du sensoren op igen. Flg. er sakset fra servicemanualens punkt vedr. montering af ABS sensor:

"Lightly coat new sensor using EP 90 oil. Push
sensor through bush until it contacts exciter ring.
Sensor will be ’knocked back’ to correct position
when vehicle is driven"

Det er godt nok for en Disco 1, men det er samme sensor som i din Defender...

Mange hilsner
Hans
Index
117439: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (29-11-2011 11:29:05) (svar på 117438)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej Hans :-)

Ja, er helt med på procedueren, og at det er ens på en Disco I og min Defender.

Jeg har bare svært ved at tro, at man skulle kunne mærke modstand i nav, blot fordi sensoren "står på" yderkransen..

Men må prøve, når jeg får 5 minutter i overskud :-)

1270
Paw
Index
117420: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (29-11-2011 07:59:54) (svar på 117246)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Ud over det, så er jeg ikke kommet meget videre med sagen :-(

Slog lidt på sensoren fredag morgen, og nulstillede.

Kørte lidt i weekenden, og til og fra job mandag (2x37km).
Kørte ned på værkstedet mandag aften, og da jeg skulle hjem dernede fra (500 meter), tændte lmaperne igen.

Så nu må næste skridt være, at bytte rundt på sensorerne, og se om problemet følger med...

Det er sjovt at gå til Land Rover :-)

1270
Paw
Index
117444: sv: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (29-11-2011 12:57:30) (svar på 117420)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.106.104)
Jeg tror det er mekaisk fejl. Du skriver du har justeret lejet på swivelhuset. Så er der løbet olie/fedt ud af huset hvis der har været slør, har du fyldt smørelse på huset igen ?. Der sidder et nåleleje i stubaksel røret der styrer cv-jointen. Det nåleleje sidder bag en pakdåse og er afhængig af smøring fra swivelhusets grease. Så prøv lige at skille det af inden du banker den føler helt i stykker mod cv-jointen ;-)

Mvh
Mads
Index
117447: sv: sv: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (29-11-2011 13:26:59) (svar på 117444)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Olie/fedt løb ud, det var sådan jeg opdagede sløret.

Shimsede op, og efterfyldte med nyt "oneshot grease"..

Men ja, måske det er lejet der er gået....

Er nu bedst til de operationer, der involverer en stor hammer :-)
Index
117453: sv: sv: sv: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (29-11-2011 16:02:11) (svar på 117447)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.98.94)
Er det den samme hammer du bruger til at "banke liv" i sensoren...
Index
117458: sv: sv: sv: sv: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (29-11-2011 17:32:01) (svar på 117453)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Har 3 forskellige hamrer.

Stor, meget stor og for stor.

Det er desværre som regel den sidste jeg bruger, set i bagklogskabens ulideligt stærke fjernlys...


1270
Paw
Index
117467: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (29-11-2011 18:42:40) (svar på 117458)
Jan Aabling #3428, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.167.166.217)
Ja du må hellere høre på hvad Mads siger til dig ;-)

Mvh
Jan
Index
117474: sv: Fejl på ABS Defender 110" TD5 2000 (29-11-2011 21:53:07) (svar på 117246)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 93.163.229.114)
hej Paw
Kunne det tænkes, at det var olie i Stikket under passagersædet.

hc5193