tilbage

Land Rover Forum  

Index
117410: forsikringssvindel eller hvad (28-11-2011 22:12:27)
Mogens Andersen #7731, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.109.131)
Efter nogen tids sygemelding, har jeg haft tid til at gennemlæse mine forsikrings policer. Særligt i min veteran police fra Alm.Brand blev jeg overrasket. For jeg må faktisk ikke køre i bilen. Det vil sige, at "al kørsel der kan foretages i almindelig bil er uden dækning"
feks. det er dejligt vejr, så da jeg skal handle ind tager jeg min Range Rover. Den tur er ikke dækket, da min assurendør siger, at den tur kunne være gjort i en almindelig bil!!! Mit næste spørgsmål til min assurendør var. Hvad med juleturen op til svigermor, der ville jeg jo gerne have lidt fornøjelse i Range Roverén, man kunne også håbe på sne. Samme svar NEJ INGEN DÆKNING.
Assurendøre fortalte faktisk lidt små stolt. At de lige havde nægtet udbetaling til en mand, som havde taget sin veteranbil ind til sygehuset, hvor hans kone var indlagt. mens han var på besøg blev den stjålet fra parkeringspladsen. INGEN DÆKNING PGA.PRIMÆR FORMÅL MED TUREN VAR BESØG og ikke en veteran tur. Jeg overvejer seriøst at forsikre min Range Rover fra 75 som bil nr 2. Da jeg åbenbart er uden dækning det meste af tiden på landevejen. jeg vil gerne høre fra andre som har et forsikringsselskab der dækker.
Index
117416: sv: forsikringssvindel eller hvad (28-11-2011 23:55:21) (svar på 117410)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Veteranforsikring er til kørsel til regulære træf, udstillinger eller til reparatør.

Jeg er overasket over at du ikke er bekendt med det, du burde helt klart have læst betingelserne før du skrev under.
Eller i det mindste, hvis du ikke orkede at læse betingelserne, have spurgt dit selskab før du skrev under.

Det er jo derfor at man kan lave så billige forsikringer på veteraner - fordi de næsten aldrig er ude at køre.

Så er der jo altid nogen der tager chanchen og må lære det på den hårde måde, tænk hvis man havde skadet en førkrigs Rolls Royce eller en 60 år gammel Ferrari til mange hundredetusinde kroner og så der ikke er dækning, fordi man lige skulle med til bageren og var lidt uopmærksom!!

Det er rygtes i veterankredse at forsikringsselskaberne er blevet benhårde og undersøger sagerne meget grundigt.

Mvh
Kenneth Poulsen - veteran og det er bilen også - men på alm. forsikring.

Index
117418: sv: forsikringssvindel eller hvad (29-11-2011 01:23:47) (svar på 117410)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Hej Mogens

Jeg er også kunde i Alm. Brand med min Minor Rover V8 4x4 baseret på en Range Rover årg. 1972. Jeg en ansvars- og kasko-police med max. 5.000 km's kørsel om året til kr. 6.000 om året. Selvrisiko på kr. 3.500 pr. skade.
Jeg kunne ikke få bilen veteran-forsikret, da den (mildt sagt) ikke er original, så du kunne måske forhøre dig om muligheden for en billig almindelig forsikring mod en aftalt begrænsning i den årlige kørestrækning?

Mvh
Mikael - uden økonomiske interesser i Alm. Brand
Index
117431: sv: sv: forsikringssvindel eller hvad (29-11-2011 10:25:53) (svar på 117418)
Mogens Andersen #7731, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.109.131)
Ja det er min fejl at jeg ikke har gennem læst min police. og heldigvis har jeg ikke haft nogen skade. men jeg har de sidste 23 år haft skiftende hobby biler. Først var det vist Runa der blev til Provincial, som blev til Alm. Brand.
Men til at starte med var der "kun" kilometer begrænsning på og selvfølgelig en anden bil til daglig transport.
Så jeg kendte policen. Trode jeg!
Efter at have stukket en finger i jorden, blandt venner. Både i LR og Amerikanér klub samt lokal veteranbil klub. Er det gængs opfattelsen at sådan er det stadigvæk.
Det der er min pointe er. Der er kun dækning ved kørsel vedrørende veteran arrangement. Ikke vis du vil nyde din bil på en almindelig tur..
Index
117449: sv: sv: sv: forsikringssvindel eller hvad (29-11-2011 13:43:16) (svar på 117431)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Det er så her Motorhistorisk Samråd arbejder lidt for at forsikringsselskaberne vil tilbyde en lidt dyrere forsikring der så tillader lidt mere kørsel end udelukkende hobby-kørsel.

Forsikringsselskabernerne er ganske rigtigt blevet mere og mere restriktive med betingelserne for veteranforsikring. Og det skyldes naturligvis at de udmærket er klar over at forsikringerne bliver misbrugt. Der er i disse år en stor tilgang af biler der bliver 35 år og dermed veteraner. Biler der ganske udmærket kan bruges som dagligbil. Og det bliver de så brugt til. Forsikringsselskaberne har ifølge formanden for MHS et særligt øje netop til Volvo, Mercedes *og* Land Rover! Veteranforsikringerne er faktisk skræddersyet til ejere af blankpolerede gamle klenodier, der kun bliver brugt til hobby-kørsel. Ikke til ældre brugs-køretøjer.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over hvad folk bruger deres biler til, men det er bemækelsesværdigt at næsten alle de veteraner jeg se på Rover-børsen bliver solgt med argumentet "Billig forsikring!" Samtidig har diskussionen på om hvorvidt vi skal være med i MHS stort set kun handlet om muligheden for at få en billig veteranforsikring.

Her er så et udmærket argument for at være med i MHS. At få overbevist de øvrige veteranbilsentusiaster i plusfours, knickers og tweedjakker og ikke mindst deres forsikringsselskaber at også gamle Land Rovers er veteranbiler, et stykkende levende historie, og måske endda få dem overbevist om at den historie faktisk først er rigtig levende når bilerne for lov at lave det de er bygget til, nemlig at blive brugt!

Mvh Niels
Index
117452: sv: sv: sv: sv: forsikringssvindel eller hvad (29-11-2011 15:56:08) (svar på 117449)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.171.193)
Såvidt, jeg kan se, i min police. Er dækningen, da ok uanset hvad. Men den hedder så bare maks 3000 km, pr år. Den er måske lidt dyrer? Men for mig, at se, så uden problemer. Men er jo, ikke jurist. Hilsen Morten H Nielsen.
Index
117457: sv: sv: sv: sv: sv: forsikringssvindel eller hvad (29-11-2011 17:13:52) (svar på 117452)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Morten

Det lyder interessant.

Lige et par opklarende spørgsmål: Er det en "rigtig" veteranforsikring du har? I så fald hos hvilket selskab? Har du den helårsforsikret?

Ja det lyder måske som nogen lidt banale spørgsmål, men der er stor forskel på veteranforsikring og en "alm" billig forsikring med begrænset kørsel. En veteranforsikring, sådan som jeg har forstået det, dækker det beløb man har valgt at forsikre sin glæde og stolthed for. En alm forsikring dækker kun det en taksator mener at sådan en gammel spand er værd.

Men kunne da være interessant at høre om der var et veteran-forsikringsselskab der havde et noget bredere syn på veteranbiler, så det var andet end Austin-Healeys og Vanguards og andre af den slags der er i bedre stand end den dag de forlod fabrikken og som kun bliver kørt med max 60 km/t til og fra udstillinger på solrige sommerdage.

mvh Niels
Index
117460: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forsikringssvindel eller hvad (29-11-2011 17:56:25) (svar på 117457)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.169.224)
Hej Niels.
Forsikringen, dækker helårligt. Maks 3000 km, trækkrog gratis medforsikret. Nyværdi sat til 600000. Hvilket jeg i, min naivitet, mener betyder, at jeg mener jeg for min bil, dækket hvis uheldet, er ude. Bilen er en srie 2a, fra 1969. Snart med nyrenoveret motor.
ps den orginale!!! Har du et bedre forslag, til forsikring, hører jeg, gerne. Hilsen Morten.
Index
117461: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forsikringssvindel eller hvad (29-11-2011 17:58:56) (svar på 117460)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.169.224)
Selskabet er topdanmark. Hilsen Morten.
Index
117630: sv: sv: sv: sv: sv: sv: forsikringssvindel eller hvad (02-12-2011 19:09:29) (svar på 117457)
Gert Post Andersen #7310, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.63.21)
Hvis veteranafdelingen var optaget i Motorhistorisk samråd, kunne alle der har veteranforsikret, tage med god samvittighed til arrangementer i DL-RK.

Min klassisk forsikring i Runa tillader kørsel hele året i ind- og udland, Falck abbonement, ingen km-begrænsning, kun libhaverkørsel (uden dette er nærmere defineret), og krav om anden daglig bil,og køretøjet skal holdes i original stand, ingen erhvervskørsel uden at kontakte forsikringen + div andre små forbehold. Ingen problem for brandbilen at overholde dette, og jeg er glad for også at må køre vinterture. Dette for små 2.500 pr år med kasko på 35.000
Så et smut til Island for at være med til Islandrovercamp er ingen problem

Havde Alm Brand forsikring på brandbilen før til 729 pr år, uden nogen kasko og uden Falck, jeg var ked af krav om stilstand hele vinterhalvåret, derfor skiftede jeg.

Hanna