tilbage

Land Rover Forum  

117800: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (07-12-2011 11:43:37)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej Alle.

Har en Disco 1, 300Tdi som er rustet væk, og en 90" Defender 2,25B fra 1984 med død motor.

Overvejer at lave een god bil, ud af disse to :-)

Går ud fra, at det er en R380 der ligger i Discoen i dag (?), men hvilken er det så på 2,25B motoren ??

Syntes at kunne læse, at de fleste "løber panden mod muren" når de vil have en Disco 300TDi gearkasse(R380) med over i en Defender.
Derfor vælger de fleste, at tilpasse motoren til den eksisterende gearkasse, som i de fleste tilfælde er fra en 2,5N/A (LT77) ??

Problemerne skulle tilsyneladende være, at i en Defender ligger motoren bag forakslen, mens den i en disco ligger foran.

Så hvis man vælger at bruge de originale gearkasseophæng, for at bibeholde kardannerne, så ender motoren MEGET langt fremme.

Hvis man i stedet vælger at montere motoren "korrekt", så løber man ind i problemer med tilpasning af kardanner, og med gearstængernes placering i kabinen.
Her har jeg så læst noget om, at man kunne bytte om på for og bag kardan, for at bibeholde løse dette. Hvorved det hele skulle komme 9,5" længere bagud ??
Men hvad så med gearstængernes placering ??

Og uanset hvilken af disse løsninger man vælger, så skal alle ophæng fra Disco flyttes med over, og påsvejses !!??

Tilbage var muligheden for at tage en automatgearkasse, men hvilken passer, og hvilke problemer løber man så ind i ??

For jeg går ikke ud fra, at alle automatkasser (ZF ?) er ens, om de sidder på en 3,9V8 eller en 300TDi ?

Ligeledes overvejer jeg at tage akslerne med over, men dette burde vel være "plug and play", ikke ??

Lad høre, alle Jer der har kæmpet med samme problemstilling :-)

1270
Paw
117805: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (07-12-2011 12:48:51) (svar på 117800)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.139.177)
Hej Paw
Hvis det er en lt77 gearkasse der sidder på så kan du formentligt bruge dette link som beskriver hvordan man matcher en 300 TDI og en lt77 gearkasse ved at afmontere bagpladen på 300 TDI og i tilfældet i linket en 2,5 n/a og bytter rundt på dem og så skulle 300 TDI passe på lt77 gearkasse. Jeg bare ikke om bagpladen på en 2,25 benzin også passer på 300 TDI.

http://www.rainer4x4.de/tdi300ontolt77.htm

Mvh.
Kenneth
117807: sv: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (07-12-2011 12:56:40) (svar på 117805)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.98.94)
Hvis der er nogen i forbindelse med 90" og gearkasseskift som også har lidt guldkorn omkring de forskellige kardantunneller, altså størrelser og hvad de passer til og fra, kunne det også være spændende at høre om.

Hilsen Jan
117808: sv: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (07-12-2011 12:57:14) (svar på 117805)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej Kenneth.

Tak.

Men ved ikke, om det ER en LT77 der sidder på, når det er en 2,25>B motor ??

og ved heller ikke, om den kan holde til en 300TDi, i længden ??

Så egentligt ville jeg helst have hele drivlinjen, med aksler og hele molevitten over i :-)

1270
Paw
117810: sv: sv: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (07-12-2011 13:09:02) (svar på 117808)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.139.177)
Hej Paw

Jeg kan godt forstå du helst vil have hele drivlinen med over. Det lyder bare meget omfattende og dyrt.

Hvis det er en lt77 gearkasse kan jeg ikke se hvorfor den ikke skulle kunne holde?!
Den har da holdt til alt andet i Landrover regi, V8, 200tdi, og vm motorerne hvor effekt og moment er tilsvarende.

Med venlig hilsen
Kenneth
117813: sv: sv: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (07-12-2011 13:32:10) (svar på 117808)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej Paw

Husk en 300TDI motor i en 90" fra 1984 er ny afgift (det er over 20% HK).

Hele molevitten er ny afgift.


Så hvis du starter med kun motor og et ½ år efter vil have resten er det ny afgift igen, men så kender du jo prisen fra sidst ;-)

/Jørgen
117827: sv: sv: sv: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (07-12-2011 16:40:52) (svar på 117813)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 130.226.157.70)
Hej Paw,

Jeg har lavet skiftet med Disco 300tdi og automat kasse i en defender to gange. Du skriver bare hvis du vil høre om det.



Med venlig hilsen


Stephan
117884: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (08-12-2011 21:33:00) (svar på 117800)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.110.57.204)
Hej Paw,

Det samme spørgsmål bliver jævnligt stillet og besvaret i LRO, senest i det nyeste nummer. I samme blad er der reklame fra Steve Parker, der øjensynligt har det kit du står og skal bruge. "300 tdi engine conversion into 90/110" - det lyder da rigtigt ik?

Prøv at gå ind på www.steveparkers.co.uk

Ses,

Jesper
117885: sv: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (08-12-2011 21:51:34) (svar på 117884)
Anette Christiansen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.104.94)
Hvis det er en LT77 gearkasse du har i nu, så passer R380 gearkassen på de gamle ophæng, gearstangen kommer ca en 10-15cm tilbage så den kommer op i det foreste af midtersædet. og motoren kommer en 8-10cm frem så den ligger mere midt i motorrummet, her skal du bruge de motorbeslag der sidder på discovery'en

Det er ihvertfald mine oplevelser med 110'eren

117930: sv: sv: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (09-12-2011 20:42:44) (svar på 117885)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Hej Anette.

Set i lyset af dine erfaringer (HVIS den nuværende gearkassens en en LT77), bliver den eneste udfordring altså gearstangens placering, og flytning af denne.

1270
Paw
117929: sv: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (09-12-2011 20:28:23) (svar på 117884)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Hej Jesper.

Jo, men der genbruger de, som jeg ser det, den gamle gearkasse, så det var ikke helt som jeg overvejer.

Har du evt. Hele artiklen ??

1270
Paw
117995: sv: sv: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (12-12-2011 21:45:15) (svar på 117929)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.20.100.241)
Hej Paw,

Jeg husker forkert. Det var ikke i det seneste nummer LRO at tilsvarende spørgsmål var stillet og jeg kan ikke lige finde det korrekte nummer. Til gengæld var der stillet et spørgsmål om, hvorvidt en Disco Lt77 gearkasse kunne flyttes over i en Defender.

Det kunne den, men ikke bare lige. Der er forskel på beslagene på de to biler, + at "bellhousing" på Disco gearkassen er længere end en Defender Lt77 "bellhouse", hvilket betyder, at gearkassen enten skal monteres længere agterude eller, at motoren skal rykkes længere frem.

Tilbage til dit spørgsmål, så stiller du først spørgsmålstegn ved om, hvorvidt Disco gearkassen er en R380. Baseret på LRO besvarelse, så findes der åbenbart også Lt77 gearkasser i en Disco, så det bør nok fastslås først, hvilken gearkasse, der sidder på din bil. Hvordan - har ingen anelse.

Jeg ville prøve at give Steve Parker et kald. Det virker til, at de kan nogle triks. De har da ihvertfald en pakkeløsning, der hedder "Discovery 200tdi into 90/110 conversion", så mon ikke, at de har et eller andet oppe i ærmet f.s.v.a. Discovery 300 tdi i en Defender.

God arbejdslyst,

Jesper
117931: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (09-12-2011 21:53:16) (svar på 117800)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.223)
PAW;

prøv at tage kontakt med Ib Nielsen.. han viste mig en konvertering, hvor han havde flyttet motoren et antal cm frem og derved undgik problemer med turbo og placering af gearstang....
117932: sv: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (09-12-2011 22:01:13) (svar på 117931)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
@PauSe

Mener det er en 200TDi Ib har tryllet med ??

1270
Paw
117933: sv: sv: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (09-12-2011 22:06:48) (svar på 117932)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.223)
Pyha, nu bliver jeg sgu da svar skyldig, jeg mente, det var en 300, men hvis du ved bedre, så hold dig til det.
117934: sv: sv: sv: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (09-12-2011 22:18:13) (svar på 117933)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.223)
Iflg mine kataloger burde det være en LT77 - Jeg undres blot over, at du har en 2,25 b - den burde kun sidde i de første OneTen, mens Ninety altid kørte med 2,5 b eller d n/a eller V8. De første kunne også leveres med den gamle Serie transferboks...
117937: sv: sv: sv: sv: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (09-12-2011 23:14:02) (svar på 117934)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.245.200)
90" kom i 84 med 2.25L benzin eller 2.5L n/a diesel. I 1985 afløste V8 2.25L benzin, Firecyld. var med LT77 indtil 1989/90 hvor 200TDI var med LT77S - S for Strong. 1994 kom R380gearkassen.
117947: sv: sv: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (10-12-2011 13:12:44) (svar på 117932)
Ib Nielsen #3014, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 2.109.194.136)
Ja det er en 200TDI jeg har "tryllet" med men jeg mener at det er samme dimensioner på motor og gearkassen som 300TDI så længe de begge er fra dico. det største problem vil være gearstangen der kommer op i kanten af sædekassen.jeg mener at at defender 300 gearkasse og dico 300 gearkasse er ens. men er ikke 100. så motoren kommer til at lægge som i en standadt 300 defender.

Ib 90´85 200tdi(dico)
117948: sv: sv: sv: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (10-12-2011 13:51:56) (svar på 117947)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.115.97)
R380 gearkassen fra Defender og Disco har gearstangen placeret forskelligt og det er et stort indgreb at bytte rundt på dette. Så vidt jeg ved skal gearkassen skilles helt ad eller langt henad vejen.

Defendergearkassen placer gearstangen ved den korrekte placering, antaget den bruges i en Defender.

Discogearkassen placere gearstangen i forkanten af sædekassen.

Morten
118002: sv: sv: sv: sv: sv: Motor fra Disco i Defender, igen, igen... (13-12-2011 12:01:29) (svar på 117948)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.106.104)
Hej Paw

Det er en lt77 du har på den sorte 90". (Bakgearet oppe til venstre)

Hvorfor ikke lægge det Disco drivetrain over i din RRC ? Det burde da være mere ligetil.

Ja du skal lave noget rust på din RRC, men det skal du da ubetinget også på den der matsorte 90'er.

Da din RRC er født med VM komfur 112 HK, så kan du lave ombygningen helt lovligt. Og uden at betale afgifter.


bare et lille input.

Mvh
Mads