tilbage

Land Rover Forum  

117874: vinter kørelse med lw/ serie bil (08-12-2011 19:31:20)
Peder Kjer Jessen #7519, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.34)
jeg går første vinter i møde i min LW og kender ikke bilen så godt i gladt, føre. Ud over de normale ting som dæk bremser lys viskerblade mm som skal spille på bilen inde jeg vover mig ud i kulden, er der så nogen af jer gamle serie bisser som har nogle godt råd til kørelse i glat føre i en serie vogn? tænker særligt på 4x4 hvornår/ hvornår ikke?
ved i har en masse stald tips, håber i vil dele dem.
mojn mojn peder
varmen kommer inde fra så derfor er jeg godt pakket ind i min LW når jeg køre ud i kulden :)
117875: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (08-12-2011 19:41:55) (svar på 117874)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.153.193)
Hej,
Nu kender jeg ikke en seriebil, men jeg formoder den opfører sig som en Defender. Jeg har en Defender uden ABS og alt det der nymodens pjat. Jeg gjorde det, at sidste vinter fandt jeg en dejlig stor snedækket tom parkeringsplads og prøvede bilen af i forskellige situationer. Jeg lærte en vigtig ting. 1. Kør med 4x4 og BREMS ikke ud af en udskridning, men accelerer. Det er utroligt hvor meget udskridning man kan rede ved at have lidt omdrejninger og trykke på gassen. At bruge bremsen er også meget vigtigt at beherske. Ledte tryk - en blokering fører til udskridning (som kan reddes med GAS).

Så er der er dæk. Jeg forsøgte både med BFG M/T og BFG A/T dæk. A/T dækkene var KLART de bedste i sneen (8 cm) hvis forhjuls/baghjuls udskridninger skulle minimeres. Men M/T er forrygende i store driver (på marken).

Så mit råd.
1. Afprøv din bils (og dine egne) reaktioner i glatføre
2. Hvis det er glat kør med 4x4 og vær parat til at give gas :)

Og husk det tager faktisk tid at lære at undgå at bruge bremsen i krisesituationen. Foden nærmest instinktivt søger bremsepedalen istedet for speederen.
117876: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (08-12-2011 19:49:19) (svar på 117875)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.216.52)
Er enig med Jacob indtil brug af difspær; brug det kun i dyb sne ved lav hastighed og i øvrigt bare til at komme fri af snedriver med. Seriebilens stive undervogn gør den skrider ud uden varsel og er svær at kontrollere.
117877: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (08-12-2011 19:53:26) (svar på 117876)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.166.94)
Din seriebil opføre sig meget anderledes end en Defender da den er baghjulstrukket ved normal kørsel.

Du skal huske at en LW har en meget kort akselafstand altså snurre den rundt om sig selv bare du tænker på at gøre noget forkert, men har man øvet sig lidt er den "rimeligt" nem at rede igen så længe du holder den i 2WD .

slår du 4WD til er den mere stabil så længe du har vejgreb, men ret svær at rede igen hvis den først slipper grebet.

Men du må ud og øve dig på glat underlag, og ganske rigtigt er bremsen ikke din ven i glat vejr
117878: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (08-12-2011 19:56:32) (svar på 117876)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.153.193)
Ja Verner helt rigtig. Jeg glemte også det med diff spær. Det er selvfølgelig en rigtig dårlig ide at slå til når det er glat. Ved den mindste kurve spinner det ene hjul (pga. spærret) og man taber grip.
117881: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (08-12-2011 20:17:58) (svar på 117878)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Peder
Læs Jans indlæg ekstra godt. For hans beskrivelse rammer meget præcist om hvorledes din bil vil reagere i glat føre.
Især, vil jeg advare dig mod at bruge 4x4, ved isslag eller isbelagt vej.
Mvh.
Martin
117890: sv: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (08-12-2011 22:54:07) (svar på 117881)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Fuldstændig på linie med Jan og Martin her. En seriebil opfører sig på IKKE som en af de nymodens sofa-fjedre biler når det er glat. Det ved enhver der har prøvet at køre en seriebil, især en 88" når det er glat. Faktisk er den halvfarlig, for kommer der vand og sjap ind i tromlerne så kan du ikke stole på den bremser lige, og så har vi baladen. Når den skrider, så skrider den. Gæt hvor jeg ved det fra. Faktisk vil jeg til hver en tid hellere side i min forhjulstrukne Golf2 end min 88" når det er glat. Land Roveren er kun sjov i dyb sne. Men så slår den også alt! Men når det bare er glat skal man godt nok køre forsigtigt.

Mvh Niels
117938: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (09-12-2011 23:29:50) (svar på 117875)
Kaj Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.0.18)
Nu findes der jo forskellige former for udskridninger, nemlig forvognsudskridninger, bagvognsudskridninger og "firehjulsudskridninger".

En forvognsudskridning reddes ved at rette op for derved at genoprette vejgrebet. Hvis man forøger indstyringen, for at få bilen til at lystre, bliver det hele meget værre, men selvfølgelig kræver det is i maven at rette op, hvis man nærmer sig en afgrund. Træd koblingen ned, så du får alle overføringskræfterne til at styre med. Acc. eller brems vil "stjæle" dine styrekræfter.

Bagvognsudskridningen reddes ved at styre kontra. Man kan i den forbindelse give lidt gas, for at trække forvognen ind på plads.

"Firehjulsudskridningen" er svær at redde. Hvis den ikke er for voldsom, kan man prøve at give lidt gas, for at trække forvogne ind på plads, men hvis den er voldsom, bremses bilen bedst ved at træde bremsen i bund og holde den der, til bilen holder stille.

Invester i et kursus på et køreteknisk anlæg, og bliv guidet af en proff. instruktør, der kan observere de fejl du begår og træne dig i at blive dem kvit.

Venlig hilsen
117939: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (10-12-2011 00:06:28) (svar på 117938)
Kaj Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.0.18)
Lige en tilføjelse.

Ovennævnte er under forudsætning af, at firehjulstrækket er slået til. Køres der kun med baghjulstræk, skal man i forbindelse med for- og bagvognsudskridning ikke give gas, men nøjes med at træde koblingen ned.

Venlig hilsen

117882: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (08-12-2011 20:30:56) (svar på 117874)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Det kan nok være at en Lightweight er en kold bil at køre i, men du har ret - du får varmen indefra!!! Specielt når det bliver glat.
Mit råd er også - øv dig. Små ubefærdede veje er gode at øve på.
Og det aller vigtigste, det er dækkene!!!
Kører du på sand dæk så går du en yderst spændende tid i møde!!
Det er bedst med finere mønster om vinteren. Jeg kører personligt på BFG ATér om vinteren og dem er jeg glad for.
Michelinérne er lige lagt på hylden til foråret :)
Ellers, kør med besindighed og nyd turene.....Det er skide skægt..
117888: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (08-12-2011 22:28:00) (svar på 117882)
Søren Toftdal Larsen #7298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.248.252.200)
Det er så her at mit spørgsmål må komme med risiko for at blive stemplet som komplet gal men jeg vover pelsen. Jeg har tænkt at jeg vil montere friløbs nav på BAGHJULENE fordi så kan jeg køre med forhjuls træk på min serie 3 som må være langt bedre i forbindelse med glat føre pga vægt fordeling. Nu er det ude hos jer kommentar modtages gerne mvh Søren T som køre fra Prag d 19/12
117889: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (08-12-2011 22:51:19) (svar på 117888)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Pudsigt nok, så jeg en 88ér i Svendborg for et par dage siden. Der var monteret friløsnav på baghjulene og jeg tænkte tjaee, hvorfor ikke ?

Mvh.
Martin
117892: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (08-12-2011 23:01:45) (svar på 117889)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Skulle lige være om knokkelledene kan li' at bliver brugt så meget. Mener ikke den gode doktor var specielt glad for at jeg på et tidspunkt kørte rundt kun med FWD mens jeg ventede på en stikaksel. Men prøv det. Det kan allerhøjest komme til at koste en forakselrenovering. :) på den anden side hvis man kun bruger løsningen når det er glat og ellers kører lidt forsigtigt, så sker der vel ikke det store, sådan de første par dage.

Mvh Niels
117897: sv: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (09-12-2011 00:25:43) (svar på 117892)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.107.197.206)
Da der ikke er centerdiff. på en seriebil, skal der ved indkoblet 4x4 en gang imellem ske en udligning af forskellem på rulledistancen mellem for- og bagaksel, dette sker vet at et eller flere hjul skrider lidt på kørebanen, det kan mærkes som ryk i bilen. Disse skridninger kan komme på meget ubelejlige tidspunkter og kan lige være nok til at udløse en udskridning der udvikler sig ukontrollabelt og medfører at man totalt mister kontrollen over bilen.

Så på is- og sneglat vej kun baghjulstræk og lav fart. Hvis du ikke kan komme frem grundet for lidt friktion, kan Du koble 4x4 ind men så er det meget, meget lav fart - det er meget ubehageligt at holde med næsen nede i en hestefold, eller andre steder hvor man ikke er velkommen.

I dyb sne kan Du ganske rigtigt godt køre med 4x4.

På grund af opslidte mangenoter i bagakslen har jeg i nogle dage kørt med forhjulstræk, det tror jeg ikke kan anbefales som alternativ til baghjultræk på disse modeller, ved kurvekørsel kumme der nogle grimme ryk i styretøjet og på våd eller glat vej giver det nogle uforudsigelige reaktioner, Rykkene skyldes at knokkelledene er alm. enkelt-kardanled der har små ændringer i omdrejningshastigheden - to accelerationer og to decelerationer på en 360 gr. akselrotation. rykkene bliver tydeligere jo større vinkel kardanledene skal optage.

Moderne forhjultrukne biler har homokinetiske led - dvs. den indbyrdes hastighed de to aksler imellem er konstant.

Med 88" 200TDI hilsen
Peter


117913: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (09-12-2011 13:11:58) (svar på 117897)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Peter,
Hmmm....
"skyldes at knokkelledene er alm. enkelt-kardanled der har små ændringer i omdrejningshastigheden - to accelerationer og to decelerationer på en 360 gr. akselrotation. rykkene bliver tydeligere jo større vinkel kardanledene skal optage.

Moderne forhjultrukne biler har homokinetiske led - dvs. den indbyrdes hastighed de to aksler imellem er konstant."

Hvad er det du prøver at fortælle os ?? at akslen på hver side af et gammeldags kryds har forskellig hastighed ?? ;-)

Hvis du indenfor almindeligt styreudslag kan kan mærke noget som helst skal du have renoveret din foraksel,det er først mærkbart når akslen kan begynde at "sjippe" pga slør. De homokinetiske led der køre rundt med en gnasket kugle og tilhørende spor, kan låse og modvirke opretning, og har i principet 6 eller 8 "ryk" pr. omg.

Og alt det der sker eller ikke sker når vi køre på is og i sne, skyldes noget der sidder ca 40 cm. bag rattet ;-)

Angående vinterdæk skal man huske at de lavet af en blødere gummiblanding, når de er ca 4 år er de lige så "stive" som et sommerdæk, og derfor ikke noget værd på is, men kun i dyb sne.

Jamen jeg har da vinterdæk på !!

Håber i alle kommer godt gennem vinteren

Per

117915: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (09-12-2011 13:42:11) (svar på 117913)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Det Peter måske prøver at henlede opmærksomheden på er de forskellige karakteristika der mellen de forskellige joints.

Der bestemt forskelle mellen U-joints og CV-joints og den relative nye Thompson Coupling

YouTube filmklippet illustrerer meget god forskellen, hvis man kan abstraherer fra at det er en salgsfilm…

http://www.youtube.com/watch?v=g_Om_04sPmY

Men klart nok.. jeg vil da også mistænke slør i kryset…!

Cheers Ole J
117917: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (09-12-2011 13:58:13) (svar på 117915)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Ole,

Ja selvfølgelig er der stor forskel, og de har hver deres fordele og bagdele, men et u-joint er ikke så ringe som nogen vil gøre det til , jeg vil vove den påstand at der er smadret flere cv- joints end gammeldags kryds, sidstnævnte går som oftes på grund af manglende vedligeholdelse, for længe mellem kardanen bliver smurt, eller for lidt olie i drejeskålshuset.

MVH Per
117918: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (09-12-2011 14:13:32) (svar på 117917)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
@Per - Jep… det er indlysende logisk at U-joint er stærkest ift. CV-joint. Men lige så indlysende er det… hvorfor CV-joints bruges på permanent 4X4 foraksel. Du har naturligvis helt ret i at begge led skal vedligeholdes, men det skal alle mekaniske dele vel... og det er måske der, det køre i hegnet…for nogle. Mekaniske dele har det iøvrigt med ikke at holde evigt...

Cheers Ole

117891: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (08-12-2011 22:55:03) (svar på 117888)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.223)
Jo, man har hørt mange sjove ting gennem livet, men baghjulstræk er ikke farligere at køre med end forhjulstræk. Der skal bare være vægt på de trækkende hjul!

Smalle dæk om vinteren og helst et så fint profil som mulig; ikke noget med grove mudderdæk.

Jeg har prøvet såvel SAVA Lite Truck M/S i 7.50 x 16 og har nu General Grabber A/T MS i 235.... Sava er klart bedst på is og i sne! Men Grabberne er heller ikke dårlig.

De fleste vinteruheld skyldes føreren...



og så vil OASEN sikkert gerne have en historie fra Søren og Smølfen i tunnelen under Prag...
117895: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (08-12-2011 23:46:45) (svar på 117891)
Søren Toftdal Larsen #7298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.248.252.200)
Så prøver jeg da lige med en upload fra you tupe nu må vi se om fungere da det er første gang jeg prøver dette http://youtu.be/vW8NOH6qt0g
117896: sv: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (09-12-2011 00:13:00) (svar på 117895)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hvad dævlen er det for en tunnel du kører i ?

Jesper
117898: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (09-12-2011 00:33:00) (svar på 117896)
Søren Toftdal Larsen #7298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.248.252.201)
Det er den første del af Prags nye tunnel. Mit arbejde er lidt spesielt, det startede med Storebælts tunnelen jeg er så blevet hængende i branchen så nu kan jeg kalde mig kørelære i tunnelboremaskiner det vil sige tage med ud samle maskinen starte op og lære andre at køre den skal til Geogien næste år men der må smølfen blive hjemme der er ca 3000 km mvlrh Søren T
117899: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (09-12-2011 01:44:24) (svar på 117891)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Ja det er så mine vinterdæk. Insa Turbo Extreme, med ca 80 skruepigge i hvert dæk. Jeg har hidtil kørt hele sidste sæson på dem og her er mine erfaringer.
Det er vigtigt at have det korrekte dæktryk. Derfor er dæktrykmåleren en ting man bør have i bilen om vinteren.
På normal tør vej, køre jeg med 40Psi. Det giver en brændstoføkonomi på 11,5 km/l og et let styretøj.
Er det fast underlag med is eller sne, køre jeg med ca 30Psi i dækkene. Det giver flere pigge i indgreb på vejen og dermed et mere sikkert greb. Dækkene forandre ikke bredde med trædefladen bliver ca 20% større.
Er det vanskelige forhold og man kun kan køre langsomt <30km/t og dyb sne eller store driver. Sænker jeg trykket yderligere til ca 15Psi. Her har jeg ca 60% større trædeflade end med fuldt pumpede dæk og bilen forcere furer, sten og andre småting med mindre modstand end på hårde dæk.
Har man ikke en dæktrykmåler ved hånden, så kan man "ca" måle højden fra jorden til fælgkanten, lukke luft ud til der er ca 3/4 af højden tilbage. Nu kan selv borgergryder på sommerdæk trække igennem ret meget sne.

Tohjulstræk: Alle steder hvor der er greb. Er der mere end 3/4 pletvist glat skifter jeg til 4x4.

Firhjulstræk: Så snart der er overvejende is eller sneglat kobler jeg over til 4x4. Ofte er bivejene heromkring ikke saltede, men motorvejen er det næsten altid. Så er der ikke andet for end at skifte frem og tilbage.
Er det virkelig glatte pletter hopper jeg ud og kobler navene fra når jeg køre i tohjulstræk, da jeg føler at der er så meget modstand i navene at hvis der kommer en glat plet på en ellers isfri vej, så kan det være nok til at gøre næsen ustabil.

88"en bremser 50/50 på for og baghjul. Så det er vigtigt at passe på når man bremser fra "høj" fart. Samme egenskab, der er en kæmpe fordel på offroad underlag og ved lav fart, bliver lige med et en speget affære når man kommer op i fart. Der skal ikke meget til at blokere baghjulene.
Jeg har dog rigtigt gode erfaringer med at smide 150 Kg ind lige bag bagakslen, som ballast. Men jeg har endnu ikke fået taget mig sammen til at veje henholdsvis for og bagende hver for sig,så jeg ved hvad den perfekte vægt er som ballast.

Det der snyder mange, som er vant til borgergryder er baghjulstrækket. En forhjulstrækker bliver understyret når man giver gas rundt i et sving. Dvs. at den gerne vil fortsætte ligeud. Det er den mindst overraskende respons for uøvede bilister i glat føre og er derfor sådan de fleste biler er sat op i undervognen.
En baghjulstrækker er overstyret ved gas i et sving. Dvs at den drejer ind i svinget, eller hvis man giver for meget gas, slår ud med bagenden.
Det giver langt bedre kontrol med bilen i et sving, men kræver øvelse at mestre og alle biler er forskellige. 88"en er lettere hysterisk på det område og kræver hurtige reflekser for at holde retningen.

Skifter man over til 4x4 er det en helt anden kedel fisk. Så bliver den lettere understyret med en eller to passagere. Hovedparten af vægten ligger på forhjulene og da de trækker med. så er det dem der bestemmer retningen. Det betyder at man som en også skrev, kan køre sig fra det meste. Ved at give gas i en udskridning, kan man oftest rette bilen så meget op at man ligesom føler at bilen trækker en gennem svinget.
Bremser man istedet, skrider den på helt normal vis i grøften udvendigt.

Hilsen
Jens

117901: sv: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (09-12-2011 07:05:21) (svar på 117899)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Jeg tror Jens der er en verden til forskel på at køre med pigge eller ej.

Mvh Niels
117906: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (09-12-2011 10:16:51) (svar på 117901)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Jeg kan forstå din bemærkning, men Pigge/Ikke Pigge gør ikke den store forskel på Jens' helt rigtige bemærkninger.Derimod gør egnet, kontra uegnet/sommer dæk en verden til forskel.
Personlig går jeg i 4X4 ved mindste provocation, og en serie bil har ikke center dif. Er det rigtig glat, og Jeg kører Defender ell lign, skal center dif spæres. Bliver bilen rigtig hidsig, og underlig at styre, så er det dækkene som er galt, dog på blank is, er det kun pigge som rigtig fungerer, og kun op til et punkt.
Intet kan erstatte den "ABS, og Stabilitets/Anti-Skrid, program, som sidder mellem ørene på chaufføren, fordi den kan også se/forudse hvad der kommer. Dog, som en klog mand skrev i starten af tråden, en "opdatering" af "programmet", ved lidt selv ovelse, på glat, et velegnet sted, er uvurderlig!
Hilsen fra Norge, Hvor der er blank is, med regn ovenpå her til morgen!
117907: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (09-12-2011 10:43:41) (svar på 117906)
Kenneth K. Kreiberg #5298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.215.194.159)
Jeg har haft nogle grimme oplevelser i en 109", og er nået frem til at jeg kører LANGSOMT og med firhjulstrækket til. Jeg har ikke noget jeg skal nå, og hvis der er, så må jeg jo køre noget før.
Dæktrykket holder jeg konstant omkring de 30 psi, det er 235 jeg kører med. Det er kun hjemme på grusvejen og det første stykke asfalt vej at jeg render ind i snedriver, og dem har jeg da klaret indtil nu
Til min store fornøjelse kørte jeg sidste år forbi først naboens Freelander der sad fast, derefter hans traktor med sneskraber som han havde forsøgt at få hen til sin bil. Desværre turde jeg ikke stoppe for at tage billeder (og beholde håneretten), da jeg huggede forbi i min gamle 109". I driver er jeg nået frem til at momentum er det vigtigste, skid være med alt andet ;-)
117908: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (09-12-2011 10:54:39) (svar på 117906)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Jeg ved godt at vi blander lidt seriebil og Defender i denne tråd.
Jeg har mest erfaring med Defender i glat føre og sne.

Her vil jeg klart holde med de der siger at centerdifferentialet skal være låst ved glat føre.

Det er pudsigt nok også det der står i brugervejledningen til Defenderen.

Jeg har også rimelig gode erfaringer med BFG A/T om vinteren.

MVH Jakob E S
117910: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (09-12-2011 11:00:26) (svar på 117906)
Niels Lysebjerg 7732Reg Fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej David

Tak for den opklaring. Så sparer jeg da de pigdæk ;)

Er for så vidt enig med Jens i de beskrevne køreegenskaber, men som han selv siger, en 88" kan være lettere hysterisk. Og da jeg hverken er Caros Sainz, Kimi Raikkonen, eller Colin McRae eller noget der bare ligner, så er jeg nået frem til at en ældre 88" på General Grabber AT2 skal køres meget forsigtigt i glat føre. For den kan godt nok være lidt svær at styre og nogenlunde umulig at rette op når den først skrider. I hvert fald for en 4x4 rookie som mig. Er ikke i tvivl om at dæk er næsten alt afgørende, og AT2'erne er måske ikke de mest optimale, men de er dog både sippede og M+S mærkede. Og med det jeg når at køre i den gamle gule her om vinteren, der mener jeg at et sæt specielle vinterdæk er lige flot nok. Golfen derimod har fine nye vinterdæk. :) Den har også et langt bedre varmeapperat, en tæt kabine og en stor bred forrude med to store vinduesviskere, og mine børn sidder trods alt en smule mere trygt i deres autostole på bagsædet.

Men lad os nu se om vi overhovedet får noget sne og kulde. :)

Mvh Niels
117926: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (09-12-2011 18:09:49) (svar på 117910)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Ifl. mine erfaringer med vinterkørsel i både coilers og seriebiler, må jeg give ret i at der er en verden til forskel. I coilers syntes jeg også det er væsentlig bedre at køre med centerdiffen spæret når det er rigtig glat. Og hjulene udligner også fint hinanden når det er glat, så spinder de bare lidt ekstra hele tiden, ligesom i terræn, ikke noget man mærker.

Det værste ved en 4x4 med permanent, er helt klart at den accelerere væsentlig bedre end den decelerere, dvs du kommer ud på en glat vej og den flyver op på 60 akkurat som den plejer, men skal du bremse eller dreje? Ja så er det en helt anden sag. Der syntes jeg at baghjulstrækket på seriebilerne er meget bedre til at lade dig vide det er glat, og derfor føles det meget glattere end med permanent, men det er jo ivirkeligheden kun godt da man så er mere forberedt.

Bare min erfaring
117969: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (11-12-2011 21:44:02) (svar på 117926)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Tak til Jakob for opbakning! Dog under Danske forhold, afgjorte pigge min BFG/AT! Så har jeg ultimative vinter dæk!
Til Niels, Jeg ville hellere transportere unger i en LW! Dog forudsat at den havde ordentlige pigget vinterdæk! Da er der ingen elektronisk vidunder, med hele (an)alfabetet bagpå som kan være med!
Tips:- Køb Vinterdæk i Norge, hvor prisen er væsentlige billigere, grundet omsætning. Dog være ops på at nordisk vinterdæk er ikke nødvendigvis OK på Autobahn!
Hilsen David, som er træt efter 100Km i Astra 2003, på pigdæk, på islag.
One Ton Ex-Mil er væsentlige bedre under de forhold, selvom at dækkene er ydmyge Petlas Landbrugs Dæk 9:16 Kraftige pigget.
Desværre er ABS ingen erstatning for gode dæk, når man kører på is, Jeg synes snarere at ABS "klodser" før at manuel bremser gør!
Det er ligesom at "knivsæggen" er umuligt at finde med ABS.
Konklusion:- Primitive 4X4, med gode (pigget) vinterdæk, er langt bedre end moderne elektronik,2WD, også på pigdæk.