tilbage

Land Rover Forum  

Index
117970: Poly bøsninger på en Defender (11-12-2011 23:11:12)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.181.108.145)
Halløj på forum,

Hvad er jeres erfaringer med diverse forskellige mærker inden for polybøsninger?

Jeg overvejer at skifte bøsninger på min Defender 300 Tdi 90'er. På min tidligere 90'er brugte jeg de gule fra Britpart og var egentlig ok tilfreds. Men, man kan jo altid udvide sin horisont. Der er fire forskellige kandidater er på spil:

- de gule fra Britpart
- nogle røde fra Florflex
- nogle blå fra Superpro
- nogle orange fra Polybush

På egne hjemmesider er de fire ovenstående selvfølgelig førende på markedet, så ikke meget hjælp at hente der. Men, I kan måske hjælpe med jeres erfaringer?

Når der vælges bøsninger er det nok en god ide at tage bilens primære brug med i overvejelserne. Jeg kører primært på fast banet vej, men bilen skal selvfølgelig også kunne begå sig i terrænet. Jeg sætter derfor komfort på landevejen højere på MIN prioritetsliste end maksimalt aksel flex i grusgraven.

Mvh

Jesper
Index
117973: sv: Poly bøsninger på en Defender (12-12-2011 06:40:37) (svar på 117970)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.115.97)
Hej Jesper

Jeg har fået anbefalet Super Pro, som de bedste. Dette hvis man vil have poly-bøsninger. Nogle sværger til de originale sorte metaliske bøs.
Andre vælger at bruge de originale der hvor strøberarme og radiusarme sidder fast på chassiset og så poly for resten.

Håber at du kan bruge det til noget.

Morten
Index
117978: sv: Poly bøsninger på en Defender (12-12-2011 10:54:39) (svar på 117970)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Hej Jesper,

Her kommer lidt blandede bolsjer :o)

Jeg har haft samme tanker som dig .. hvad er egentlig det bedste .. og til hvad?

Jeg har selv Floflex (orange/røde) og har som Morten også hørt/læst at SuperPro skulle være af den bedste kvalitet. FloeFlex ligger vist i den anden ende.

Min ydmyge erfaring er, at mine polybøsninger gør bilen mindre gyngende - altså mere fast og stabil i sving etc. Men det har kostet på kørekomforten - ingen tvivl. Nogle anbefaler at man faktisk løsner alle boltene lidt, således at man får lidt mere fleksibilitet omkring bøsningerne hvilket vil give lidt mere spillerum og måske .. lidt mere kørekomfort.

Den største fordel ved poly bøsninger er efter min opfattelse - at når man først har skiftet over til poly første gang - ja så er en senere udskiftning af bøsninger super nemt. Det kan gøres i Høvelte med mudder til knæene :o) Gummibøsninger er trælse at skifte. De kræver meget tålmodighed eller det rigtige udstyr (presse, gasbrænder, luftmejsel etc)

Firmaer som NeneOverland, TrekOverland de bruger standard bøsninger og standard støddæmmpere til deres ekspeditionsbiler. De monterer godt nok 2 støddæmpere i bag på 110'erne men .. det er alt sammen standardkomponenter.

Nu har jeg polybøsninger i min D90 .. men egentlig vil jeg gerne have frisk gummi monteret igen.
Alternativt vil jeg vælge den blødest mulige poly og så skifte lidt oftere. Vi bruger mest bilen til ture, ferier etc og kommer kun til terrændage en gang imellem. Vi savner komforten …

Det skal siges at jeg også har heavy duty fjedre og støddæmpere .. og de ryger med sikkerhed ud inden næste sommerferie! Bilen kan sagtens klare at blive læsset godt til på ferie uden at smadre standardaffjedringen. En krængningsstabilisator være fint til at hjælpe stabiliteten og dem kan man få i flere forskellige afskygninger/stivheder. De er nemme at afmontere så man kan vælge kun at bruge dem på ferier etc. HD er efter min mening noget der kun giver mening når man trækker tunge trailere eller har problemer med at næsen på bilen trækkes ned når man bruger sit spil.

Pøjpøj med overvejelserne..

Lars
Index
117990: sv: Poly bøsninger på en Defender (12-12-2011 17:14:57) (svar på 117970)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Hej Jesper
Jeg valgte de orange fra Polybrush. Min erfaring fra en RR som primært kørte terrænkørsel var, at selv de dyreste kan ikke holde til hård terrænkørsel. Sand og mudder æder dem op på forholdsvis kort tid (få år) uanset om de er blå, gule eller grønne. Valget på de orange fra Polybrush kommer af, at de er et godt kompromis mellem vejkomfort og terrænegenskaber (og pris!). Min nuværende bil skal ikke lige kastes i det største mudderhul, men derimod være uforlignelig på "den islandske tundra" foruden køre 45000 om året på danske landeveje. Jeg er ikke i tvivl om, at de dyrere mærker også er bedre, men kører man med Polybrush kan man have et helt sæt bøsninger ekstra liggende på hylden, hvis en skulle stå af. Alle undervognens bøsninger fra Polybrush koster det samme som en side til en aksel af de dyre mærker.
Index
117993: sv: sv: Poly bøsninger på en Defender (12-12-2011 21:26:28) (svar på 117990)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.20.100.241)
Hej igen,

Tak for jeres input.

@Lars:
Ja, jeg læste godt dit spørgsmål i LRO og også deres svar, hvilket gav stof til eftertanke. Mit brug af den "nye" 300 Tdi går i samme retning som din. Både LRO anbefaling og prisen taget i betragtning, så giver det måske også god mening at gå efter gummibøsninger, idet et sæt til for og et til bag koster det halve af et sæt polybøsninger. Nuvel, så får man heller ikke nye bøsninger til støddæmperne, men dem ville jeg nok også skifte i stedet for at bruge tid på bare at skifte bøsningerne. Ved du, om de gummibøsninger man kan købe, eksempelvis på Paddocks, har den samme stålring omkring som på de originale, hvorfor man dermed har behov for en presse for at få dem i?

@Thomas:
Når du skriver Polybrush, mener du så Polybush? Jeg synes umiddelbart, at mærket Polybush ligger i samme prisende som SuperPro? Til gengæld kan jeg se, at Polybush leverer til tre forskellige præferencer, hvilket jo er særdeles smart. De poybøsninger, der bliver leveret fra Britpart og Floflex koster derimod det halve af Polybush og SuperPro, hvilket naturligt vækker den indre jyde.

Håber på, at nogle har kendskab til udformningen af nye gummibøsninger og om det er muligt at montere dem i perlegruset?

Mvh

Jesper

Index
117996: sv: sv: sv: Poly bøsninger på en Defender (12-12-2011 23:22:46) (svar på 117993)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Hej Jesper ;o)

Jeg har også haft et par tråde på et par andre fora som gik i samme retning - men nok om det her ..

Men hvorfor skifte dine bøsninger - hvis du har gummi nu? Er de helt møre?

Jeg er helt sikker på at de gummibøsninger du køber eks hos Paddock har en ydre stålbøsning - hvis det er tilfældet originalt. Jeg gætter på at det er en nødvendighed for holdbarheden da gummiet eller ville arbejde/slides. Den ydre og indre stålbøsning er 'svejst' til gummiet hvorfor gummiet kun kan vride sig indenfor en vis grænse uden at det vrides helt i stykker. Hermed får man vel også en slags dæmpning i selve bøsningen fordi gummiet altid vil bringe uder og indre bøsning tilbare til samme udgangspunkt i forhold til hinanden. Hvis der kun er en indre stålbøsning så vil gummet kunne vrides rundt og sætte sig en en ny position hvorved dæmpningen forsvinder delvist og evt bøsningen sætter sig fast et forkert sted.

Mit gæt anyway ...
Index
117997: sv: sv: sv: sv: Poly bøsninger på en Defender (13-12-2011 07:08:23) (svar på 117996)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.236.18)
Jeg har et sæt af de poly bøsninger billige fra Paddock. De er ligesom de dyrere fra Polybush uden ydre stål.

Jeg har monteret mine på brostenene i indkørslen. Hvis man tager en del af gangen vælter bilen ikke. Det eneste problem er at få de originale bøsninger ud, da man skal have en meget stor presse, eller save dem over for at få dem til at slippe presset.

Jeg startede at banke så meget gummi ud som muligt med en skruetrækker, så jeg også fik inderste rør ud. Til at begynde med med bruge jeg en nedstryger til at save det yderste stål over med, men skiftede til at bruge en stiksav da jeg blev træt i armen.

MVH Asger

P.S. Hvis en kontormus som mig kan, kan du nok også.
Index
117998: sv: sv: sv: sv: sv: Poly bøsninger på en Defender (13-12-2011 10:49:06) (svar på 117997)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
De gamle gummibøsninger fjernes rimelig let ved at bore gummiet væk med et friskt 6mm bor og skruemaskinen, når det inderste rør så er ude stikker man en nedstrygerklinge igennem og sætter så nedstrygeren på, saver yderringen igennem to stedder med en cm imellem, uden at save ned i selve delen, nu kan yderringen let fjernes.

Har erfaring for at at de gule Shitparts til castorarmene på under 2 år bliver "løse", når man skiller det ad viser det sig at hullet til det indvendige rør simpelthen er blevet alt for stort, men de er jo billige og meget lette at skifte ;-)de kan også fåes som enkelte bøsninger og ikke hele sæt.

Jeg mener det som alt andet er en form for religion, vi har heller ikke allesammen brunetter ;-), og hvilke bøsninger man vil køre i skal prøves, de originale er ikke så ringe endda, med dem skal man bare huske at bilen skal stå på jorden når de spændes, da der ellers vil komme et stort vred i gummiet og det vil nedsætte levetiden væsentlig, polybøsningerne kan udligne denne forspænding da de består af løsdele der ikke er vulkaniseret sammen.

En anden fordel ved polybøsningerne er at de kan fåes i iøjnefaldende farver og en farve der måske passer til bilen eller de orange fjedre,
men om de er bedre kan man nok få meget god til at gå med at tale om ;-)

Per

Index
118000: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Poly bøsninger på en Defender (13-12-2011 11:03:25) (svar på 117998)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.105.165.8)
Hey,

De gamle bøsninger tog jeg selv ud på min 90 td5. Ikke de store problemer der, så det er ikke så meget det jeg er nervøs for. Min tanker går mere i to retninger:
- hvis jeg tager nye gummibøsninger, er der så behov for en presse for at få dem i?
- hvis jeg vælger polybøsninger, hvilke er så bedst til min behov?

Jeg tænker videre og modtager gerne flere erfaringer mht hhv den ene og anden type bøsninger.

Mvh

Jesper
Index
118003: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Poly bøsninger på en Defender (13-12-2011 12:40:47) (svar på 118000)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Ja de nye gummibøsninger skal presses eller spændes i, nogle originale værktøjer er af en type der kan erstattes af to skiver der har lidt større diameter end bøsningen, og en så tyk bolt som muligt, så kan bøsningen spændes i, hullet i armen skal renses godt, også kanten så bøsningen har lettere ved at finde lige i, det er ikke så slemt.

Per
Index
118004: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Poly bøsninger på en Defender (13-12-2011 13:01:38) (svar på 118000)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Jeg har skubbet flere originale bøsninger i med en fornuftig skruestik.
Det hæjper også lige at give dem en klat fedt, når de skal i.

Husk i øvrigt at der også fåes uoriginale gummibøsninger, men medmindre man har en eller anden form for masochisme for at skifte gummibøsninger, så mener jeg, at man ikke skal røre dem med en fjernstyret ildtang.

MVH Jakob E S