tilbage

Land Rover Forum  

Index
118020: Funktion 4wd høj som lav (14-12-2011 08:32:59)
Søren Toftdal Larsen #7298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.27.204.226)
Nu er jeg nødt til at spørge. Hvordan fungere det lige med 4wd på serie 3 jeg mener fordeling mellem for og bagaksel er det 50/50 eller er det som et ekstra dif som selv fordeler så man risikere at man mister trækkraft på foraksel eller hva jeg ka skut hit u a d mvlrh Søren T
Index
118023: sv: Funktion 4wd høj som lav (14-12-2011 08:58:00) (svar på 118020)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

Håber dette besvarer dit spørgsmål.

http://lysebjerg.dk/firehjulstraek-series-land-rover.html

Men ja, det er samme kraft for og bag. Ingen centerdiff!¨¨

Mvh Niels

Index
118024: sv: sv: Funktion 4wd høj som lav (14-12-2011 09:18:16) (svar på 118023)
Søren Toftdal Larsen #7298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.27.204.226)
Hej Niels tak for et godt og uddybene svar,det som driller mig lidt er. Kan man teoretisk set komme i en situaition hvor man mister trækkraft på enten for eller bagaksel hvis ikke må der jo være tale om en mekanisk sammenkopling af de to aksler = altså center dif lock, hvis ikke venlist forklar dette fænomen
Index
118025: sv: sv: sv: Funktion 4wd høj som lav (14-12-2011 09:38:12) (svar på 118024)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

Når gearkassen på en seriebil er i 4wd, så er både forreste og bagerste kardan i indgreb. Et differentiale "diffrentierer" jo en udveksling. Dette er nødvendigt i en bil med permanent 4wd, for ellers ville der blive et for voldsomt vrid i gearkassen når man køre på alm. vej. Dette differentiale låser man, når man vil have lige meget træk på for og bagaksel i terrænet. På en Serie II-III skal man selv sætte gearkassen i 4wd. Derfor er et centerdiff unødvendigt. Man kan måske sige at gearkassen i sig selv er "diff-lock"

Mister man trækkraft på enten for eller bagaksel i en seriebil når gearkassen står i 4WD, så er det fordi noget er knækket! Som regel en stik-aksel. Man man også opleve at den "cross-axler" Det vil sige hvis det ene baghjul og det diagonale forhjul begger mister kontakt med underlaget, så kører bilen heller ikke, ford aklsernes diffentialer gør at der kun bliver trukket på de hjul der ikke har kontakt. Men det er altså diff'erne på hjulakslerne, der er skyld i dette. Og vel en af de vigtigste årsager til at mange tilvælger mindst et spær, så man ikke "hænger på maven"

Håber det kan bruges.

Mvh Niels
Index
118030: sv: sv: sv: Funktion 4wd høj som lav (14-12-2011 12:21:41) (svar på 118024)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Tilmeld dig et af klubbens kurser til "Grønt bevis" så får du alle svarene og kan prøve dem af med det samme


vh Claus
Index
118036: sv: sv: sv: sv: Funktion 4wd høj som lav (14-12-2011 14:59:28) (svar på 118030)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Man kan også vælge at se denne instruktuelle video hvor det hele bliver forklaret :-)

http://www.youtube.com/watch?v=q2I17OtZp6E

Hilsen
Jens
Index
118048: sv: sv: sv: sv: sv: Funktion 4wd høj som lav (15-12-2011 08:19:13) (svar på 118036)
Søren Toftdal Larsen #7298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.27.204.226)
Så nu er jeg blevet en hel del klogere. Så næste skridt vil blive et Grønt bevis må lige holde øje med hvornår det næste finder sted og om det passer ind med mit udlands arbejde rejser 250 dage om året. Det sk..e arbejde tager jo en stor del af ens fritid, men lige nu er smølfen jo med i Prag så det går jo nok alt sammen tak for svar allesammen mvlrh Søren T