tilbage

Land Rover Forum  

118120: Viscosekobling på køler. (16-12-2011 21:04:45)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Jeg kan på diverse indlæg herinde se at køleblæseren på en 300 tdi bliver koblet til ved hjælp af en viscosekobling.
Så vidt jeg kan forstå virker den på følgende måde : Når motoren er kold og startes er koblingen i sagens natur også kold hvilket betyder at den ikke er i indgreb med blæservingen. Når motoren så gradvis bliver varmere vil koblingen også blive varm og derved bringe vingen i rotation. Betyder det i al sin enkelthed at vingen kan dreje frit når motoren er kold?
Jeg spørger fordi jeg synes at varmen i blæseren aldrig rigtig bliver ordentlig varm. Og går jeg ud og giver vingen et dask når motoren er kold, kan jeg da godt dreje den rundt med der er helt klart modstand. Og her var det jeg lurede om den manglende varme kunne skyldes at vingen drejer konstant og derfor 'overkøler' motoren og derfor sender lunkent kølevædske rundt i systemet. Det skal dog siges at min temperaturmåler står et lille piv til venstre fra lodret når jeg kører hvilket jo burde være den rette driftstemperatur.
Samtidig kan jeg se at nogle kører rundt med alt muligt spændende foran deres køler spændende fra pap til muff's, hvilket jo kunne betyde at dyret bliver godt og grundigt koldt om vinteren.
Så bør jeg skifte min viscosekobling og sprætte en flyttekasse op ( eller en muff fra Paddock) for at få bedre varme.?

Mvh Anders Sune Jensen Def 110 300 tdi.
118121: sv: Viscosekobling på køler. (16-12-2011 21:11:59) (svar på 118120)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Hej Anders
Hvis du læser diverse andre indlæg på forum, om netop samme emne, vil du se, at de stort set allesammen ender med samme konklusion:
Land-Roverne er generelt kolde om vinteren.
Nu skriver du godt nok ikke hvilken bil du kører i, men der hvor man oftest hører om problemet, hvor det er en 300 TDi, er i defenderen.
Læs evt. de tråde PauSe har lavet om emnet, hvor han fortæller om diverse måder at isolere bilen, så du kan holde på den smule varme, der i forvejen er.

Jimmi
118125: sv: sv: Viscosekobling på køler. (16-12-2011 21:34:04) (svar på 118121)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Jeg var såmend godt klar over at den ikke var varm som andre biler. Spørgsmålet lød bare i sin enkelthed på om blæservingen kan køre frit rundt ved kold motor. Kunne man lokke lidt flere varme kalorier ud af kølervædsken inden man går amok i rockwool og alufilm ville det da være rart.

Mvh Anders Sune Jensen 110 Def(ender) 300 tdi
118126: sv: sv: sv: Viscosekobling på køler. (16-12-2011 21:45:26) (svar på 118125)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.112.107)
Hej Anders,

Jeg gik lig ud og tjekkede min 300tdi. Den går også lidt stramt og den følger med rundt når motoren er kold.

Så det bliver spændende at høre om det skal være sådan.

/Leif
118127: sv: Viscosekobling på køler. (16-12-2011 21:49:44) (svar på 118120)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.7)
Jeg har lige i en anden tråd skrevet følgende:


'Mht bilens varmeapparat, så find lige ud af, om matricen er tæt og fuldt med snavs. Det blokkerer for varmen. Samtidig se efter, om selve defrosterhuset er tæt og der ikke suser luft ud i samlingerne. Har et eksempel på, hvor en defroster ikke blæste for megen luft ind i kabinen, men da et hul i kassen blev fundet og tætnet, var der fuld blæs på igen!'

Afdæk køleren og find ud af, om kølevandstemperaturen stiger. Forbliver den fortsat på lavt niveau, kan det være, at du skulle kaste en kritisk pupille på thermostaten. Står den nemlig konstant åben, tager det lang tid, før der kommer varme i hytten.

Husk også den rette kølevæskeblanding. Sikret til minus 25 gr burde være minimum og giver mere varme end blot sikret til minus 10 gr.

Du kan altid finde ud af, om viskosekoblingen virker, ved at stikke en lille kvist - FORSIGTIG - bagfra ind i vingerne. Standser propellen ved gennemvarm motor, er koblingen i udu!

Der vil altid være en vis modstand i koblingen når motoren er kold. Fejler kvisttesten ved kold motor, dvs, vingen standser ikke, så er det med at få fat i en ny kobling.

Universal køleafdækninger kan købes i biludstyrsbutikker/T.Hansen/Biltema for ca. 100 DKK
Viskosekobling betalte jeg 1.300 DKK incl. moms og porto for hos Meldgaard i Herning -
jeg kører OneTen med 2,5 d n/a.

118130: sv: sv: Viscosekobling på køler. (16-12-2011 21:58:46) (svar på 118127)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Super indlæg. Takker. Og det var da noget af en gusten pris du har betalt. Koster 29 Pund hos Paddock.

Mvh Anders der tager 'kvisttesten' imorgen.
118132: sv: sv: sv: Viscosekobling på køler. (16-12-2011 22:23:44) (svar på 118130)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Husk sikkerheds briller inden du putter "træet" i vingen
118133: sv: sv: sv: sv: Viscosekobling på køler. (16-12-2011 22:26:46) (svar på 118132)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Tjek. Skal nok skrive om jeg står med savsmuld til op over begge ører imorgen.

mvh Anders
118134: sv: Viscosekobling på køler. (16-12-2011 22:51:09) (svar på 118120)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Vores 90" softtop er dejlig varm om vinteren.

Er der sne og frost udenfor, skal varmeapperatet ned på en af de to laveste indstillinger hvis ikke det skal blive for varmt i kabinen.

Eneste modifikation er montage af en af de der £10 indsugnings hætter fra Paddock. Det gav en mærkbar øgning i varme mængden og sænkning af støjniveauet fra varmesystemet.

Med varmeapperatet på højeste stilling og varm motor skal der vælte store mængder varm luft ud af alle fire dysser. Er det ikke tilfældet må der fejlsøges.

Kommer der rigeligt med varm luft,men kabinen forbliver kold, så søg årsagen i utætheder, f.eks. rusthuller i fodkasser, utætte døre, utætte pakninger omkring luftklapper under forruden osv.

Endeligt hvis der er tale om en model med enkeltlags alu tag, så overvej at påklæbe isoleringsplader indvendigt. Den model er utilstrækkeligt isoleret til frostvejr.

Men er varmesystemet i orden og der er canvas softtop på så er der rigeligt varme ned til ca -12 grader celcius i standard ab-fabrik udførelsen.
118135: sv: sv: Viscosekobling på køler. (16-12-2011 23:01:20) (svar på 118134)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Kan du ikke lægge et link på de indsugningshætter du refererer til?
Henrik
118136: sv: sv: Viscosekobling på køler. (16-12-2011 23:01:21) (svar på 118134)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Kan du ikke lægge et link på de indsugningshætter du refererer til?
Henrik
118138: sv: sv: sv: Viscosekobling på køler. (16-12-2011 23:15:20) (svar på 118136)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.7)
http://www.nordkystens4x4.dk/shop/wing-top-luftindtag-6582p.html

sådan ser de ud, sidder parvis på min OneTen !

Det er ikke kun for designets skyld, men også for at køle maskinens varme side ned. Kan også tilkobles en defrosterindsugning til en RHD og videreføres til motorens luftindtag!
118140: sv: sv: sv: sv: Viscosekobling på køler. (16-12-2011 23:25:43) (svar på 118138)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Har også sådan en på. Har dog betalt noget mindre for den.

http://www.paddockspares.com/lr106l-wing-top-air-scoop-lh.html

Mvh Anders
118146: sv: sv: sv: sv: sv: Viscosekobling på køler. (17-12-2011 00:36:16) (svar på 118140)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Det er modellen som Anders linker til jeg har monteret. Den med lodret forkant.

Jeg har ikke prøvet modellerne med skråforkant eller dem med "gæller", så kan ikke sige noget o deres effekt.

118235: sv: Viscosekobling på køler. (19-12-2011 08:43:36) (svar på 118120)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Allerførst, så skal du lige kontrollere kølervæskestand på din bil.
Ved kold motor må ekspansionsbeholderen ikke være mindre end halv fuld.

Det første der sker, når der mangler væske er at der ikke kommer varmt vand op til varmeapperatet.

På min 300Tdi gik vingen også lidt trægt, men der var nu varme alligevel. Hvis du alligevel dækker køleren til, så husk lige at der skal kunne komme luft til din intercooler.

MVH Jakob E S
118318: sv: sv: Viscosekobling på køler. (20-12-2011 20:16:54) (svar på 118235)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.33.251)
Nå så fik jeg lavet testen med en pind. Savsmuld anyone??
Den trækker for fuld høvl konstant. Hvis jeg havde sat et kosteskaft ind i proppelen havde den nok ikke spist den.
Jeg vil personligt mene at det er i overkanten med så meget køling.
i Kølervædskestand er helt OK.
Så jeg tror jeg gør følgende :

Bestiller en ny viscosekobling, rem og strammer samt en ny termostat. Oven i hatten tror jeg, jeg
skifter alle køleslanger til sillicone. Forsøger også med en muff, men som Jakob så rigtigt skriver
dækker den for køling af intercooleren. Må se om det betyder et katastrofalt tab af motorkraft.
Og så vil jeg prøve at lirke kølefladen op af blæserkassen og se
hvor fuld den er af døde mus og blade. Så kan jeg vist ikke gøre mere. Næste skridt er et bål bag i bilen.

Vender tilbage når jeg får fedtet mig færdig.

Mvh Anders
118319: sv: sv: sv: Viscosekobling på køler. (20-12-2011 21:09:07) (svar på 118318)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
Du kunne også overveje at montere el-blæser, så får du kun køling når det skal bruges. Hurtigere varm motor og bedere forbrænding = mindre forurening. El-blæser skulle efter sigende o give lidt flere HP

Kontakt Christian 22 62 42 86 fra 4WD.nu han forhandler termostatsæt til at montere i kølerslangen.

El-blæser fra biltema koster ca. 2-300 kr. hvis det er muligt så monter de små ca. 25 cm blæsere, her er det muligt at skille motoren ad og skylle mudder ud.

Hilsen
Struntze
118333: sv: sv: sv: sv: Viscosekobling på køler. (21-12-2011 11:48:52) (svar på 118319)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hvis man alligevel skal til til Biltema for at købe blæsere, så kan man jo også lige smutte sådan en her ned i kurven:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Ydelse/Adapter-til-termostatfoler-til-ventilator-321238/

Bemærk at den er min 38mm. mens man kan få dem mindre hos X-eng.

Jeg ved ikke hvad den koster hos 4WD.nu, men Christian giver nok en god Rabat til klubkammerater.

MVH Jakob E S

118321: sv: sv: sv: Viscosekobling på køler. (20-12-2011 21:30:27) (svar på 118318)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.27)
Udmærket initiativ, Anders.

En kølerkappe er også ok og når det er koldt i forvejen, så ændres nedkøling af intercooler ikke så væsentlig, at trækkraften reduceres mærkbar. Det er værre, jo varmere det bliver i vejret!
118342: sv: sv: sv: Viscosekobling på køler. (21-12-2011 17:05:46) (svar på 118318)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.112.107)
Hej Anders,

kunne du lokkes til at tage nogle billeder af processen med varmeapparatet?

/Leif
118344: sv: sv: sv: sv: Viscosekobling på køler. (21-12-2011 18:18:36) (svar på 118342)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.33.251)
Jamen det kan du/i da tro jeg gerne vil.

Mvh Anders