tilbage

Land Rover Forum  

Index
118262: Afgiftssatser ved ændringer over 20% (19-12-2011 16:51:40)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej alle!

Foranlediget af de mange spørgsmål og egen interesse vedrørende afgiftssatser ved ændring af motorstørrelse, gearkasse etc., har jeg i dag været ved toldskat i Høje Tåstrup. Jeg har tidligere set et indlæg, hvor der var en grænse på kr. 18000, men forstod ikke hvor tallet kom fra. Det gør jeg nu. www.skat.dk/skat.aspx?oId=63
Det er en nedre grænse for, hvornår man skal betale afgift. Pt. 2011 kr.16900
Beløb over kr. 16900 beskattes med 50%, hvis der er sideruder i gulplade biler. Men før I ændrer noget, indsendes en blanket (21.016) til toldskat. Toldskat indhenter herefter priser til afgiftsberegning hos nogle forhandlere. Talte med en Leif Jørgensen, som kunne svare på mine spørgsmål og var meget behjælpelig. Bl.a. fik jeg at vide, at opgradering til en 4,0 og automatgearkasse ikke er noget problem.
Håber I kan bruge dette.

Mvh
Kaj Tunlev
LR 90 1987 V8/380000 km
Index
118280: sv: Afgiftssatser ved ændringer over 20% (19-12-2011 21:23:59) (svar på 118262)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Jeg er nok lidt tung i det. Men hvad betyder det du skriver, hvis jeg f.eks. vil lægge en 200TDi i min 88" fra 1981?

Hilsen
Jens
Index
118286: sv: sv: Afgiftssatser ved ændringer over 20% (19-12-2011 23:13:48) (svar på 118280)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Det er da bestemt godt at der trods alt (endelig) er nogle der selv gider og undersøge de faktuelle forholde selv, i stedet bare at lytte til nogle af de gamle faste abonnenter her på forum som tydeligvis ikke er kompentente til at udtale sig om noget de ikke selv har fattet en klaphat af…!

Man skal holde tingende afskilt… altså de skattetekniske elementer kontra tuningstekniske elementer.

Tuningsteknisk - er det lovligt at øge effekten til og med 20% iht. data på typegodkendelsen for respektivt model uden at bilen skal forbi synshallen. Men det er klart muligt og lovligt at effektforøge bil langt ind i helvede (altså over 20% niveuet) men..men..det er bare langt fra sikkert du får godkendt konstruktionen…!

Du "kan"altså godt skovle et 500 hk. monster ned i din serie-rover… men da bilen i standart version ikke kan håndterer effekten, dumper den til syn…! den skal nemlige fremstilles til syn og godkendelse når effekten er over 20% iht typegodkendelsen for modellen.

Men.. men.. kan man dokumentere chassis, transmission, undervogn, styretøj, bremser kan håndterer mere effekten vil den naturligvis blive godkendt, men... det kniber nok "lidt" med dokumentationen…! det siger ligesom sig selv udfra en logisk betrækning at teknikken skal være afstemt til hinanden for at være forsvarlige og det skal kunne bevises at det rent faktisk forholder sig således…!

Skatteteknisk - forholder det sig således at øger du effekten med mere end 20% iht. typegodkendelsen for respektive model, så skifter bilen identitet til en dyrere model, som du så skal svare tillægsafgift af. Der er som sådan heller ikke frie tunings muligheder…! der regler for hvor meget du ændre på org. motor.

Man må heller ikke frit style bilen til en anden model… så skifter bilen også identitet og der skal tilsvarende svares tillægsafgift.

Det er altså to forskellige ting som ofte blandes sammen, nok på grund af manglende indsigt og forståelse for detaljen, nok også hjulpet på vej af 20% reglen som er sammenfaldende, men rent teknisk ikke er det samme…!

Regler og eksempler.. findes på Skats webpage samt for det tekniske på trafikstyrelsen webpage… god fornøjelse med studiet...

Cheers Ole
Index
118284: sv: Afgiftssatser ved ændringer over 20% (19-12-2011 23:02:22) (svar på 118262)
Rasmus Glerup Gregersen #6666, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.148.130)
Hejsa

Uden at jeg på nogen måde er ekspert tror jeg man skal holde sig for øje at SKAT og SYN er to forskellige ting!

Det kan godt være at de formelle ting omkring bilens identitetsskift og afregningen med SKAT er iorden. Og mr. SKAT herefter er ligeglad om du montere lyserøde lædersæder med plyskant (grin bare, men en kabineopgradering fra én model til en anden kan i principet næsten være nok til at bilen i skats øjne skifter identitet) og en 4.0l motor med tomatgear i en 88". Noget helt andet er om ændringerne kan gå igennem syn...

bare min fedtede 50øre

Rover hilsner
Rasmus
#6666
Index
118290: sv: sv: Afgiftssatser ved ændringer over 20% (19-12-2011 23:45:37) (svar på 118284)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej alle!

Jeg er helt klar over, at den også skal synes og godkendes. Årsagen til mit besøg hos toldskat var blot som skrevet, at finde ud af hvad de kr. 18000 kr. betød, og få opklaret, hvad man egentligt skal betale ved ændringer/identitetsskifte af køretøjet, da der har været mange spørgsmål om afgifter. Reg. nordsjælland havde en aften i synshalen d. 15. november, hvor vi netop fik at vide, at det ikke kun var toldskat, men også det rent tekniske, som skulle godkendes.

Mvh

Kaj Tunlev
Index
118291: sv: sv: sv: Afgiftssatser ved ændringer over 20% (20-12-2011 00:49:20) (svar på 118290)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Det blev man så ikke ret meget klogere af.

Lad mig opstille et spørgemål mere.
Jeg har f.eks. tilfældigvis en 2ooTDi liggende på hylden og vil gerne mokke den i den gamle dame.. Altså bilen...

Vil synshallen acceptere at man gør det, eller kan man f.eks. sætte skivebremser på fra en Defender. Det burde jo passe sammen mht. motorstørrelse og bremekraft?

Og hvordan kommer de grænser der nævnes i spil hos Told/Skat? Sammenligner de nu ens 88" med en 90" Defender eller hvordan og skal der så svares afgift som var det en ny Defender man har opgraderet til?

Hilsen
Jens
Index
118296: sv: sv: sv: sv: Afgiftssatser ved ændringer over 20% (20-12-2011 10:03:53) (svar på 118291)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej Jens!

Du skal adskille betalingsdelen (toldskat) og den tekniske del (synshallen).
Mht. betaling/afgift kontakt Toldskat.
Mht. det tekniske kontaktes en synshal.

Mvh

Kaj Tunlev