tilbage

Land Rover Forum  

Index
118300: Hjælp til batterilader (20-12-2011 13:12:25)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Hej

I forbindelse med et flat batteri (se http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&i=118207&f=&g=&ex=1&s=#118207) så skal have købt en lader til mit batteri. Jeg har absolut ingen viden om dette. Det er et Bosch Heavy Duty 12V 110Ah 680A. Det er et hvor man kan hælde dem. vand i toppen. Nogen der véd hvad man kalder så'n et batteri?

Har kigget på denne i Biltema:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batterivarktoj-og-tilbehor/Batterioplader-512-A-37720/

Vil den billigste (37-720) kunne bruges? Da jeg ikke skal bruge det ret ofte behøver det ikke at være det bedste...

Ha' en glædelig jul

Jesper
Index
118304: sv: Hjælp til batterilader (20-12-2011 13:30:51) (svar på 118300)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
De kan bruges begge to og er ganske udemærkede til dit brug, passer også til batteriet.

Men tag den af efter 24 timer.

Vandet i batteriet skal stå minimum 1-2 centimeter over pladerne i batteriet, hvis der ikke er "vandstandsmåler" øverst i hullet, det vigtigste er at pladerne er dækket af vand.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
118305: sv: Hjælp til batterilader (20-12-2011 13:40:21) (svar på 118300)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

Jeg fik sådan en her i julegave sidste år. Den har jeg været glad for.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=3346707816&n=1199131759&pn=-1242385078

Den kan efter sigende vække et halvdødt batteri til live igen ud at brænde det af, og slår selv til og fra osv. Især praktisk hvis man har en motorcykel, båd eller veteranbil, hvor man gerne vil holde strøm på batteriet i lange stilstandsperioder.

Jeg ved ikke hvor meget der er salgsgas og hvor meget der er sandt. Ved kun at den har været næsten uundværlig og har gentagne gange ladet alle tre biler i hustanden op, når vi har glemt at slukke lyset eller tappet batteriet i forsøget på at starte en halvdød motor.
Index
118306: sv: Hjælp til batterilader (20-12-2011 14:15:37) (svar på 118300)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.77.66.66)
Hej Jesper
Vælg en lader som lader på samme måde som Cetek, så er der ingen risiko for at glemmen den og derved ødelægge den, har selv en 7A udgave og er glad for den, nogle af dem her en regenerings funktion, den skal man ikke bruge på lukkede batterier ( har gjort det og der fandt trykket en anden vej ud...) det var små batterier med cirka 15Ah og en Cetek med 3A strøm.
Mvh Jes
Index
118308: sv: Hjælp til batterilader (20-12-2011 15:26:39) (svar på 118300)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Jeg har den fra Biltema der hedder 37-722 (12V-12A). Har kørt upåklageligt og kan lade alle bilbatterier.
Jeg har prøvet at stå med et morgentræt batteri et par gange og efter at laderen har været på i en times tid er det nok til at slå maskinen i gang.

Hilsen
Jens
Index
118309: sv: sv: Hjælp til batterilader (20-12-2011 15:49:42) (svar på 118308)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 176.21.3.174)
Kan kun tilslutte mig Ctek fan gruppen, har 2 stks, den er genial, kan reparere et batteri der ellers står til kassering.

VH Børge Rosenberg
Index
118310: sv: sv: sv: Hjælp til batterilader (20-12-2011 15:57:25) (svar på 118309)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Ikke så underligt at Land Rover Monthly, Politiken og Times Magazine har kåret dette forum til verdens bedste de sidste 7 år i træk!

Jeg takker mange gange for de hurtige svar

Jesper
Index
118316: sv: sv: sv: Hjælp til batterilader (20-12-2011 18:56:50) (svar på 118309)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Index
118323: sv: sv: sv: sv: Hjælp til batterilader (20-12-2011 22:27:48) (svar på 118316)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.225.179)
Har selv en C-TEK 7ooo -7amp. som er lig Biltemas 37-734. Her kan man følge ladestatus ved hj. af dioder- 1/4 -1/2 - 3/4 - Fuld opladet, som jo samtidig indikerer batteriets tilstand ved tilslutning. Hertil mulig vintermodus - er omgivelserne lavere end 5 plusgrader hæves ladespænding en anelse. Rekonditioneringspogram - er batteriet blevet dovent, peppes det op- kan også bruges som lynladning; iflg. beskrivelse kan bilen startes efter 10-15min. hvis batteriet har været afladet. Fordelen ved elektronisk lader er batteriet når en ladetilstand på 80-90%, hvor det ved gammeldags ladere kun opnår 70-75% derfor opnåes længere batterilevetid.
Biltema kalder åbne batterier, hvor det er muligt at efterfylde- AMF.
C-TEK-laderen bruger kun ca. 120watt ved opstart, hvilket er det halve af tilsvarende gammeldags lader.
Har dog også en 4amp. købt tidligere på året i LIDL for 120Kr. er meget lig Biltemas 37-732; ved ladning af større batterier kommer den dog til kort.


Index
118351: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til batterilader (21-12-2011 21:29:37) (svar på 118323)
Andreas Kaup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 31.25.20.14)
http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/25623.page

Denne tråd kunne være interessant i denne sammenhæng.

Mvh. Akaup
Index
118355: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til batterilader (21-12-2011 23:11:18) (svar på 118351)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.221.178)
Ved ikke lige hvad relevans henviste tråd har; Andersdk skriver på citronik at kun få ladere har ladespændingsregulering og henviser til en fra Harald Nyborg der så har; alle ladere har forhåbentlig ladespændingsregulering, der slår fra, eller ned på minimal ladestrøm, når batteriet er opladet, med mindre laderen er defekt.
Index
118361: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til batterilader (22-12-2011 09:46:01) (svar på 118355)
Andreas Kaup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 31.25.20.14)
Jeg mener nu stadig linket/tråden har relevans. (Til trods for lidt snik-snak, men det ER tilladt på det forum.)
Der spørges ind til, om en given lader vil være god nok, og i tråden omtales der lidt forskellige ladere, samt fordele og ulemper ved disse.
Der er også nævnt st.by-forbrug, og evnen til automatisk at tænde efter strømafbrydelse på et par ladere - ikke uvæsentligt, hvis man som nogle har batterier til vedligeholdsladning.

Min oplader med alm. trafo lader bestemt bare derudaf, selv om batteriet er fuldt opladet - med stigende spænding(!) Den må jo så være defekt kan jeg forstå.
Jf. manualen på den nævnte oplader er opgivet, at ladestrømmen falder når batteriet er ved at være opladet - men ikke at spændingen automatisk reguleres ned. I stedet er opgivet en ligning til at finde omtrentlig opladetid.
Mit råd er derfor at holde øje med spændingen hvis den ellers udmærkede oplader benyttes.

Mvh Andreas.
Index
118385: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til batterilader (23-12-2011 13:41:35) (svar på 118361)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.129.158)
Jo Andreas, man kan dog sige gammeldags ladere med trafo- transformator,
har den fordel batteriet sideløbende med opladning, bliver varmet op og dermed øger kraften, fint ikke mindst om vinteren, hvor startspændingsbehov er størst. Ideen med tilslutning via cigartænderstikker er god nok, dog skal man være opmærksom på de fleste biler, herunder Land Rover, sidder cigartænderen efter tændingskontakt, derfor er det nødvendigt at forbikoble denne, således bilen ikke skal stå med tænding på under ladeprocessen. Videre kan store gammeldags ladere, ved længerevarende tilslutning, skade generatorens regulator- laderelæ og anden permanent tilsluttet elektronik. Derfor er det en god ide at afmontere en batteriforbindelse ved brug af disse ladere.
Omkring især CTEK-ladere kan det bemærkes at et rutebilselskab med rødder i England, har halveret deres batteriudgifter efter overgang til denne lader.