tilbage

Land Rover Forum  

Index
118504: Renovering af 2,25 D (27-12-2011 22:24:42)
Lars Thinesen #8421, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 176.20.155.54)
Hej alle.

Er der nogen der har kastet sig ud i renovering af en 2,25 diesel? Det forholder sig sådan at jeg har et eksemplar der er godt slidt, og vil gerne bruge den til et projekt, som led i min uddannelse. Projektet vil omhandle renovering af motoren og montering i en 88". Derfor er jeg interesseret i økonomiske erfaringer, da økonomien helst ikke skal løbe løbsk. Og lytter naturligvis gerne til gode råd og tips.

Mvh

Lars
#8421
Index
118506: sv: Renovering af 2,25 D (28-12-2011 01:34:37) (svar på 118504)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Hvis du køber delene i Britanien, så koster det under ca. 10.000,- dkr i gode dele.

Dertil kommer evt. arbejde hos en cylinderservice hvis motoren skal bores eller toppen skal planes.

Ellers tag en snak med en af de lokale guruer i din region Urban, Bo Hansen eller Lars Jørgensen, de har prøvet det - mange gange.
Hvis du ikke kan finde dem så kontakt en fra bestyrelsen.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
118515: sv: sv: Renovering af 2,25 D (28-12-2011 13:44:38) (svar på 118506)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.250.254)
Hertil er der en del tråde på Land Rover Forum omhandlende renovering af samme motor.
Index
118552: sv: sv: Renovering af 2,25 D (30-12-2011 00:02:17) (svar på 118506)
Lars Thinesen #8421, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.108.213.202)
Tak for info, men må jeg spørge nærmere til hvad dækker de 10.000? Snakker vi da om hel ny indmad, altså nye stempler, plejlstænger, lejepander, vandpumpe etc? Der går naturligvis noget til i pakninger, men er det så dyrt?

Mvh

Lars
Index
118553: sv: sv: sv: Renovering af 2,25 D (30-12-2011 00:27:55) (svar på 118552)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Lars.
Det er alt hvad der kan bevæge sig i og på motoren og i topstykket.
Ikke plejlstænger.
Men en ny krumtap.

Dog ex. generator, starter, svinghjul.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
118554: sv: sv: sv: Renovering af 2,25 D (30-12-2011 09:23:21) (svar på 118552)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.147.10)
Hej Lars
Lad dig ikke skræmme af "de gamle hoveder". Du kan snildt lave en ret god renovering for mindre penge. Hvis cylindervægge og topstykke er i orden på den blok du har, så kan det gøres langt billigere. Du skal skifte lejeskåle på krumtappen, hovedlejer i bunden, krydspinde i stemplerne og stempelringe/olieringe. Du skilder motoren ad og ser stempelstørrelsen på stemplerne. Dernæst bestiller du stumper, som passer til din motor. Så renser du alle stumper og honer dine cylindre. Honingen er vigtig, da de nye stempelringe skal kunne køre snildt og tæt. Du kan eventuelt skifte ventiler og deres pakninger og fjedre, og du skal kontrollere, at vippearmene ikke er slidt helt hule der hvor de trykker ventilen i bund. Hvis så, skal der nogle nye til.
Så er det bare at samle igen.
Der findes en dansk manual til en 2 1/4 diesel, og den er rigtig god at have i hånden. Her står ALT du skal gøre. (mit første projekt indenfor Land Rover verdenen var lige nøjagtigt den renovering du snakker om, og jeg gjorde det uden at vide noget som helst om biler, så det er til at finde ud af...)
Hvis du køber stumper i Danmark, så er der rigtig god support til dit projekt fra eksempelvis William, som er meget erfaren i motorrenovering. Det er der selvfølgelig ikke, hvis du køber stumperne i UK, så det må man jo vælge. Det er ikke så svært eller dyrt, og motoren er så simpel, at det er det perfekte begynderprojekt til at lære noget om motorer. God fornøjelse
Index
118543: sv: Renovering af 2,25 D (29-12-2011 18:51:33) (svar på 118504)
Per Bærentzen #0005, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.214.41)
Vedr. renovering hvis der skal bores i cylinderne må det kun gøres ved at man bore cylinderen ud og sætter foringer i hvis du lader cylinderne bore op og sætter overstørelser i køre den et par tusind kilometer og er så igen lige så slidt som nu, problemet er at cylinderne kun er overflade hærdede så hvis den overfladehærdning bliver boret væk er det kun stålet/støbejernet det er tilbage og det kan ikke holde med bitter erfaring med venlig hilsen og godt nytår til alle i DLRK
Index
118557: sv: sv: Renovering af 2,25 D (30-12-2011 13:01:09) (svar på 118543)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.10.208)
En honing er da et mindre indgreb end en opboring ikke? Forestiller mig at, man med en honing kun fjerner evt ujævnheder og grater.

VH Børge Rosenberg
Index
118560: Forkert info (30-12-2011 17:47:04) (svar på 118557)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Med al respekt for Per Bærentsens indlæg, vil jeg tillade mig at antyde at han ikke har ret i, at en motorbloks cylindre ikke kan bores op.
Jeg har ved flere lejligheder, gennem mange års mekanikererfaring, bl. a. som L-R mekaniker ved Vilh. Nelleman på Jyllandsgade i Aalborg, fået foretaget operationen, også på andre bilmærker.
Det er gjort gennem mange år og det vil stadigvæk blive gjort i mange år fremover.
Hvordan skulle de højt specialiserede firmaer der foretager operationerne ellers overleve?
Med professionel hilsen
Martin.
Index
118562: sv: Forkert info (30-12-2011 18:00:56) (svar på 118560)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Jeg bemærkede også Pers indlæg og undrede mig lidt. Men nu er jeg jo ikke mekanikker, så hvad ved jeg? Men måske Pers indlæg bunder i hans gamle Serie 1 motor. Da jeg i sin tid forsøgte mig som mekanikkerlærling på et traktorværksted, der havde de gamle 50'er traktorer cylinderforinger. Eller også så fik de det. Nyere traktormotorer blev bare honet eller boret op. Sådan husker jeg det. Kan det tænkes at støbningerne og legeringerne har ændret sig over tid?

Mvh Niels

Index
118566: sv: sv: Forkert info (30-12-2011 19:19:34) (svar på 118562)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Som gammel modelsnedker undrede jeg mig også lidt over det med at der skulle være foretaget en overfladehærdning i cylinderne.
Hvis den er bygget i noget andet end ganske almindeligt gråt støbejern eller SG-jern ville det undre mig meget. Men det kan da lade sig gøre.
Der er heller ikke noget i vejen for at man får induktionshærdet cylinderene efter at de er boret op. Jeg er bare ikke sikker på at de har været det fra starten af?

Hilsen
Jens
Index
118567: sv: sv: Forkert info (30-12-2011 19:23:12) (svar på 118562)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 176.23.161.48)
:-))
Så tør jeg da også komme ud af busken.

Da jeg læste Per's indlæg, troede jeg et øjeblik jeg var blevet dement, for jeg kunne ikke huske noget om hærdning eller indsætning af støbejernscylindervægge fra min læretid som mekanikker - men det er også snart 40 år siden.

Derimod er der vist noget med at nu om dage har man motorblokke støbt i alu. uden støbejernsforinger, men bare en tynd slidstærk coating af cylindervæggene. Måske er det det der har forledt Per til at mene at det også må gælde for gamle støbejernsmotorer.

Med 88" 200TDI hilsen
Peter
Index
118583: sv: sv: sv: Forkert info (31-12-2011 00:01:47) (svar på 118567)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Æh Peter - kunne du evt. opdatere din mailadresse eller sende mig en "prøvemail", forudsat at du ellers er indforstået med at svare på nærgående spørgsmål om 200TDi i en 88" over mail altså ;-)

Hilsen
Jens