tilbage

Land Rover Forum  

Index
118752: Restaurering af CV joint og Swivel House (05-01-2012 00:01:57)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.129.48)
Hej

Bil Defender 90 årgang 1992.

Jeg har skiftet nærmest alt ud i mit Swivel House og skal nu til at måle modstanden i drejeskålen (Swivel Ball) og selve Swivel House. Ifølge Haynes skal modstanden være 2 kg og det er når der ikke er monteret nogen form for pakdåser eller andet - kun med drejeskålen monteret.

Nu har jeg så set i en Land Rover video, at de har monteret hele Swivel House færdigt med pakdåse, pakning, blikstykker og fedt i drejeskålen.

Så skal modstanden måles uden eller med pakninger?

MVH Peter
Index
118758: sv: Restaurering af CV joint og Swivel House (05-01-2012 07:52:01) (svar på 118752)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.135.173.215)
Med det hele.
Smid Haynes på bålet og køb den rigtige manual i klubbutikken.

Mvh Claus
Index
118771: sv: sv: Restaurering af CV joint og Swivel House (05-01-2012 12:33:59) (svar på 118758)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.129.48)
Hej Claus

Jeg får samlet hele huset med pakninger og så måler efter.

Jeg fyrer op under Haynes - indtil jeg får leveret den anden bog, kan du så sige mig om det er korrekt at modstanden ved konstant drejning skal være 2 kg?

MVH Peter
Index
118774: sv: sv: sv: Restaurering af CV joint og Swivel House (05-01-2012 13:21:16) (svar på 118771)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.192.22.33)
NOTE: Swivel housing oil seal and axle
should not be fitted.

**Attach a spring balance to ball joint bore and pull
balance to determine effort required to turn
swivel pin housing.Resistance, once initial inertia has been
overcome, should be 1.16 to 1.46 kg. Adjust by
removing or adding shims to top swivel pin**

http://www.landroverweb.com/landrover/pdf-land-rover-manuals/

Cheers Ole
Index
118775: sv: sv: sv: sv: Restaurering af CV joint og Swivel House (05-01-2012 13:25:21) (svar på 118774)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Peter,
jeg har været omkring den operation et par gange på min RRC, og fandt på bl.a. LR4x4.com og andre engelske sites oplysning om, at trækket skal være 4-6 kg. med alle pakninger monteret. Ganske praktisk viden, især hvis man ikke skal skifte pakninger, men bare have justeret styretøjet op.
Hilsner Bo.
Index
118781: sv: sv: sv: Restaurering af CV joint og Swivel House (05-01-2012 15:22:16) (svar på 118771)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Godt med et lille bål på en kold vinterdag :-)

Kan se at Bo har givet dig svaret længere nede i tråden.

Mlrh
Claus
Index
118790: sv: sv: sv: sv: Restaurering af CV joint og Swivel House (05-01-2012 19:18:19) (svar på 118781)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.129.48)
Hej

Tak for alle jeres svar.

Jeg er dog efterhånden lettere forvirret. Claus skriver hele skidtet skal være samlet og så måles. Det mener 2 anerkendte LR værksteder også. Men er noget uenige om hvad modstanden skal være - den ene siger 7-8 kg, den anden ca. 1,5 kg (kommer sig ikke så nøje, bare der ikke er slup)

Ole skriver, at det er ligesom Haynes foreskriver - altså kun swivel house og swivel ball samlet - ingen pakninger monteret eller fedt/olie på huset.

Nogen der kan skære det ud i pap for mig - eller skal jeg selv bedømme efter de indkomne foreslag?

MVH Peter, der nødigt vil lave dobbeltarbejde:-)
Index
118791: sv: sv: sv: sv: sv: Restaurering af CV joint og Swivel House (05-01-2012 19:35:44) (svar på 118790)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Iflg Defender manual UDEN pakning monteret:

To check the top swivel pin pre-load attach a spring
balance to the track-rod ball joint bore and pull the
balance to determine the effort required to turn the
swivel. The resistance, once the initial inertia has
been overcome, should be 3,60 to 430 Kg (8 to
10 Ibs). If necessary, adjust by removing or adding
shims to the top swivel pin as required.


http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/Defender-90-110-workshop-manual-4.pdf

Index
118820: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Restaurering af CV joint og Swivel House (06-01-2012 01:08:38) (svar på 118791)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Det er vel sådan set let nok at forstå at der kan opstå tvivl omkring den rigtige load. Land Rover selv opdater netop også deres workshop manual i relation til produktions type/model ændringer.

Det copy/paste jeg ref. til stammer fra LR/DEF. 300Tdi Workshop M. i den manual fremgår det netop ved en note, at loaden er uden fitted oil seal.

Det copy/paste som Ole Pars ref. til stammer fra LR Ninety (early type) Workshop M. i den manual finder man ikke samme note.

Hvad… er så mest rigtigt.. når modellen er en LR90 år/92 (200Tdi…?).

Jeg fortolker det selv.. at lige omkring 2 kg. i "nøgen" tilstand er den rigtige preload, som jeg efterkontroller med oil seal monteret (og en oliefilm på swivel klokken) til lige omkring 4 kg. Når hele hubén er samlet med fedtpakket cv joint + stub axle + hub + skive checker jeg igen loaden til være lige under 8 kg. den metode forkommer mig ikke at være helt i skoven…!

my tuppence worth - Ole
Index
118829: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Restaurering af CV joint og Swivel House (06-01-2012 09:58:36) (svar på 118820)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.129.48)
Hej Ole

Det bliver måden at gøre det på så.

Men mange tak for jeres hjælp alle sammen.

MVH Peter
Index
118830: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Restaurering af CV joint og Swivel House (06-01-2012 10:06:11) (svar på 118820)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Hej Ole.
Efter at have nærlæst mit link kan jeg godt se at det er fra 1984!!
Så jeg vil også rette mig efter det du har henvist til!