tilbage

Land Rover Forum  

Index
119286: En vemodig dag. (17-01-2012 07:46:28)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Så kom den. Den dag synsindkaldelsen dumpede ned i postkassen til den gamle dame.
Dagen har været ventet og overvejelserne tunge. For hvad gør man når ens bedste følgesvend lider af knogleskørhed og demens i en grad så ugentlig medicin og operationer ikke længere er nok?
Landy er kort sagt nået til vejs ende i sin nuværende karosse.

Beslutningen er truffet, påtvunget af brevet i postkassen. Det ville være en hån imod de dansk synsfolk at møde op med den gamle dame i en så faldefærdig tilstand. Hun fortjener bedre og de har andet at lave.
Ved sidste olieskift blev det bekræftet med skruetrækker og hammer at rammen ikke på nogen måde kan lappes mere. Så skal lapperne lappes. Mørkets fyrste har luret i skyggerne hele efteråret og vinteren. Kun lige det lovpligtige har virket så vi har kunne begå os blandt andre uden at være til fare for andre i deres fuldelektroniske rullende transportkassser. I dag er trafikken ikke til fumlegængere og gamle damer der bevæger sig rundt ude på kørebanen.

Beslutningen er truffet med tungt hjerte. For hvordan dømmer man en gammel dame, der nok er stiv i hele kroppen hver morgen, men er sprunget i gang, klar til dåd uden en eneste klage? Hver eneste morgen uden bare en gang at være uoplagt i løbet af de to år vi har kendt hinanden nu?

Men beslutningen skulle træffes og nu er den det. Der er lagt en plan. Der er gjort forberedelser og den dag hvor den gamle dame igen triller ud i lyset på en frostklar morgen med et glimt i øjet og en lille fjært er i sigte.

Så nu bliver hun snart taget ind for sidste gang i meget lang tid. For der venter en lang og spændende proces forude. Nyt chassis, nyt ledningsnet, renovering og galvanisering. Måske endda ny maling.
I 2016 kan hun kalde sig "veteran" og når vi når dertil, den gamle dame og jeg, så er vi klar til at tage 40 år mere i den friske luft. Sært at tænke på at en man holder så meget af vil overleve en selv. At man kan give noget videre til ens børn...

Vemodige vink og blink
Jens

...Indtast det første bogstav i ordet ”Serie 3”
Index
119288: sv: En vemodig dag. (17-01-2012 08:17:50) (svar på 119286)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Det er da en glædens dag hvis du spørger mig. Beslutningen om levetids forlængelse er truffet ìg det er da kanon.
Godt valg!!
Hygge med genopbygningen - husk billeder :-)
Index
119290: sv: sv: En vemodig dag. (17-01-2012 08:32:52) (svar på 119288)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja Ole har en pointe. Og så er vi jo et par stykker der ved at du nok skal klare dig igennem savnet, da du har ekviperet dig med en anden klassisk 4x4. :) Tillykke med den!

Det må i grunden være en stor lykke sådan selv at have mulighed for at bygge sin Landy op igen. Og så lige en lille venlig reminder. Husk at en ny ramme udløser en ny afgiftberigtigelse. Sådan hvis det skal være helt kosher. Då må naturligvis reparere den gamle så den bliver som ny. ;)(Bare lige så der ikke er nogen der kan påstå at vi her på DLRK sanktionerer afgiftundragelser og andre vederstyggeligheder)

Mangler du inspiration og motivation, kan du jo følge restaureringstrådende på Serieforum. (Jeg ved godt det kræver oprettelse log-ind og at der er reklamer, men sådan er det mange steder)
http://serieslandrover.10.forumer.com/

Knæk og bræk med projektet.

Mvh Nels
Index
119289: sv: En vemodig dag. (17-01-2012 08:27:08) (svar på 119286)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.5.249)
Godmorgen Jens,

Trist er det da, men flot at du vil holde liv i den gamle dame.
Respekt Jens. Sært som man kommer til at holde af de engelske
biler, er man mærkelig når man nogle gange snakker med sin Landy,
så´n siger godmorgen og klapper den lidt ? :-)

Fat mod min ven, du er stadig Land Rover owner, lad os en gang
imellem høre hvordan det går med projektet.

De bedste hilsner
Ole
SIII, 88" årg. ´74
Index
119291: sv: sv: En vemodig dag. (17-01-2012 08:35:01) (svar på 119289)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Godmorgen Jens
God beslutning. Jeg har altid kørt rundt i det andre kalder "noget gammelt lort".
Men hvis ikke der fandtes tossehoveder som du og jeg, og forresten alle andre der holder liv i de gamle biler, -så ville 70% statistikken ikke holde.
Mvh.
Martin
Index
119296: sv: sv: sv: En vemodig dag. (17-01-2012 10:15:39) (svar på 119291)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Trist men samtidig herligt...
Gamle biler dør aldrig de bliver bare lidt grimmere med tiden.

Mvh Anders (gennemsnits alder på vognparken her er ca. 25 år)
Index
119319: sv: En vemodig dag. (17-01-2012 16:24:28) (svar på 119286)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.40.12)
Hvor poetisk!
Held og lykke med arbejdet, imponerende og flot at du tager den store tur!

Verner
(Med 3 LRér, gennemsnitsalder lige over 36 år)
Index
119339: sv: En vemodig dag. (17-01-2012 21:04:05) (svar på 119286)
Søren Toftdal Larsen #7298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.248.252.209)
Super det er lidt som et lægeløfte så længe der er det mindste livstegn må patienten ikke opgives.Nå smølfen skal lige tilses da der er tegn på incontinens på tanken 40 liter = 170 km det er lige i overkanten mener jeg mvlrh Søren T
Index
119341: sv: sv: En vemodig dag. (17-01-2012 21:10:09) (svar på 119339)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Søren, man kunne også sige at det var lige i underkanten. Er det en benziner burde den kunne rende 7 km/l. Altså hvis den er indstillet rigtigt og ikke slidt op og du ikke kører med pedalen i bund.

Mindst 100 km længere burde du komme på 40 liter. Forudsat at det er en 2.25 Benz som min. Dieslerne render efter sigende endnu længere.

Mvh Niels
Index
119342: sv: sv: sv: En vemodig dag. (17-01-2012 21:17:17) (svar på 119341)
Søren Toftdal Larsen #7298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.248.252.209)
Hej Niels det er en 2 1/4 diesel det glemte jeg skrive men det er sådan at jeg kan se udvendigt på tanken at den er utæt men hvor f..... det kommer fra kan jeg ik se men nu bliver den kørt ind værkstedet os så hiver jeg tanken af sætter lidt lufttryk på og lægger så øret til så må vi se Mvlrh Søren T