tilbage

Land Rover Forum  

Index
119301: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 11:20:26)
Thomas Jackson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.162.244)
Hej
Jeg er den nye forholdsvis lykkelige ejer af en 110 er 300tdi fra 98. Jeg oplever under acceleration at den hakker lidt eller har et dødt punkt, hvor det ikke rigtig blir til mere medmindre man træder mere ned på pedalen. Er det noget avanceret noget med turboen? er det etr filter som skal renses? en slange med noget retur halløj der er hoppet af?
Eller noget helt andet.
mvh
Thomas Jackson
Index
119303: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 11:52:19) (svar på 119301)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
Det kunne godt lyde som EGR ventilen der hænger. Sandsynligvis på grund af snavs (sod) i den.
Det er den vacuum dims der er skruet på udstødningsmanifolden.
Er problemet der også hvis du trækker afsted med fuld gas?

MVH Jakob E S
Index
119307: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 12:51:16) (svar på 119303)
Thomas Jackson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.162.244)
Den kommer sige over det med fuld gas, så det er kuyn med en almindelig acceleration med halv pedal eller ca. deromkring
Index
119308: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 13:02:32) (svar på 119303)
Thomas Jackson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.162.244)
Hvis det er denne egr ventil, kan man så lige så godt bypasse den som det foreslås her:

http://www.landyworld.co.uk/EGRvalve.htm

det ser ikke rigtig ud til har en positiv effekt på noget som helst.

mvh
TJ
Index
119309: sv: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 13:20:17) (svar på 119308)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
Den har en positiv effekt på forureningen, men ikke den forurening der måles til syn.
Det vil sige at du ikke må fjerne den, men det er svært at opdage at den er væk.

Men det vil jo i hvert fald kunne bruges til diagnosticering.

MVH jakob E S
Index
119314: sv: sv: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 15:43:36) (svar på 119309)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej , jeg kan kun sige at jeg har kørt over 150000 km uden ERG ventil
og min røggastest til syn havde en mindre værdi, end da den havde ventilen på, og mit indsugningsmanifold er ren og tør, så af med den, den gavne hverken det ene eller andet.

Den brænder de olietåger af der kommer fra motorudluftningen, de tåger er den sidste menneskealder blevet brændt af ved udluftningsslangen var tilsluttet luftfilterkassen, altså blev de brændt af på samme måde som i dag, nu går det så bare gennem en ventil, der kan lave vrøvl og ballade, og drille ECUen, det er det eneste den er sat i verden til, hvis motorudluftningsslangen ikke går direkte ud i den fri natur, behøver man ikke have dårlig samvitighed over det indgreb.

Med venlig hilsen

Per

Index
119318: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 16:05:29) (svar på 119314)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.228.214)
A flat spot? Enig det kan være EGRanordningen. Denne træder ind på netop mellemgasområdet, når den elles virker efter hensigten. Ideen er at tilbageføre udstødningsgasser til indsugning og dermed brænde skadelige NOXer af. Dette går dog udover økonomien, da der ikke er ilt i de en gang allerede afbrændte gasser. Aftag ledningsforb. på magnetventil på indsugn. og se om ændring.
Index
119328: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 19:39:48) (svar på 119314)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.32.96)
UPS.
Det er selvfølgelig recirkulation af udstødningsgas, men det vil aldrig give give bedre forbrænding at brænde "dårlig luft" af.

Det kan godt være en ERG ventil mindsker udledningen lidt når den virker optimalt, men det gør den ikke så længe af gangen, og jeg tror ens "klimaregnskab" over 100.000km ser bedre ud, uden ventil end med.

Jeg har haft bedre brændstoføkonomi uden ventil, det giver også et plus på klimaregnskabets bundlinie. ;-)
Index
119330: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 19:50:30) (svar på 119328)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Egr ventilen sæmker forbrændingstemp, hvikket gør at der er færre skadelige NoX'er i udstødningsgassen. Dette giver samtidigt et højere forbrug af brændstof. Det lyder lidt bagvendt, at det forurener mindre med højere forbrug, men det hænger sådan sammen.
NoX er kræftfremkaldende og skal udledes mindst muligt. I moderne dieselmotorer er der andre løsninger på NoX problemet.

Index
119331: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 19:56:33) (svar på 119330)
Flemming Kihl-Plambek #7976, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.82.183.29)
En 300 TDI kører med 2 trins dyser og derfor kan man godt mærke lidt "tøven" ved lave omdrejninger....

mvh
Flemming
110 300tdi
Index
119332: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 20:10:44) (svar på 119328)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.165.107.246)
De første årgange af 300 TDI motorer var født uden ERG ventil.
Index
119334: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 20:23:42) (svar på 119332)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.198.27)
En 1998 er ikke en af de første årgange.
Min fra 1995 (96-model) havde det.

MVH Jakob E S
Index
119335: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 20:29:00) (svar på 119328)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.26)
Der er vist en mindre misforståelse omkring udstødningsgaser...

Hvad er ERG ? Hvad betyder denne forkortelse ?

Jeg kender et begreb i motorverden, der hedder EGR = Exhaust Gas Recirculation = Udstødningsgastilbageløb

Princippet er, at en del af udstødningsgaserne tilbageføres og blandes sammen med brændstof og luft for at blive forbrændt i cylinderen.

Recirkulationen nedsætter forbrændingens toptemperatur og mindsker derved NOx-udslippet. Alt afhængig af mængden af den recirkulerede udstødningsgas, kan der endog opnås et reduceret brændstofforbrug.

EGR sender udstødningsgas gennem en ladeluftkøler, også kendt som intercooler. Jo større køleren er, des bedre virkningsgrad har den. De fleste intercooler bruger luftkøling, nogle få vandkøling. Luftkøling foretrækkes i biler pga. luftens større køleevne, mens vandkøling aldrig kan blive lavere end motorens driftstemperatur.


Det giver altså god mening, at recirkulere 'dårlig luft' (udstødningsgas), da det giver en bedre forbrænding.

Som jeg forstår anvendelse af EGR ventilen, så styres den af en box på en eller nogle senere modeller af 300 tdi. Jeg har ikke set de dele, som anvendes til at afblænde ventilen, men jeg har en formodning om, at der blot tilbageføres udstødningsgas uden nogen regulering.

Ellers ville der ikke være nogen beretninger om, at brændstofforbruget falder. (se foroven)!

Når EGR-ventilen ikke virker optimalt ret længe ad gangen, skyldes det, at maskinen ikke bliver kørt gennemvarm, hvilket giver sod / koks i udstødningen.
Index
119337: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 20:42:55) (svar på 119335)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Hrm... Udstødningsgassen går ikke gennem intercooleren. Det er kun REN luft som turboen har komprimeret. EGR ventilen leder en del af udstødningsgassen direkte ind i indsugningsmanifolden.
Index
119340: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 21:04:33) (svar på 119337)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.26)
hrm...

det er faktisk flere byggevarianter: den du beskriver og den jeg beskriver...

recirkuleret udstødningsgas kan vandkøles før det kommer ind i cirkulationen igen, men den kan også køles via en varmeveksler, der er forbundet med en ladeluftkøler.
Index
119346: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 21:47:32) (svar på 119340)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.110.118.229)
Halløj,

Jeg har en 300 Tdi, der oprindeligt havde en EGR ventil monteret. Den har jeg dog afmonteret mhp at opnå bedre brændstoføkonomi. Om det virker eller ej, det ved jeg ikke rigtigt. Jeg har nemlig i samme moment renset intercooleren, skiftet luftfilteret ud med et performance filter, monteret en elektrisk blæser fra Kenlowe og skiftet motorolie til en fuld syntetisk 5/40W, som er skønsomt sammenblandet med et eller lavfriktions dims fra Basta (kan ikke huske hvad det hedder).

Samlet betyder det, at jeg kører 11 km/l hvilket er 10% mere end før jeg gik igang.

Trods min afmontering af EGR ventilen kan jeg også mærke et dyk i trækkraften i mellemområdet. Jeg tror derfor ikke på, at det EGR ventilen som er synderen. Derimod lyder forklaring omkring totrinsdyserne mere plausibel.

Vedr. om EGR ventilen fører udstødsgassen ind i intercooleren, så gør den dette på en 300 Tdi. På en Td5 fører den udstødsgassen direkte til indsugningsmanifolden, men altså ikke på en 300 Tdi.

Mvh

Jesper
8394

Index
119347: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 21:54:20) (svar på 119346)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Ok, kendte ikke til systemer hvor gassen bliver ledt til IC.. My mistake! under alle omstændigheder er EGR ikke motorens bedste ven, men diverse klimakommissærer er glade for dem..

Henrik klinge- fløjt og (lidt) røg uden EGR
Index
119345: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 21:35:37) (svar på 119328)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.229.179)
Enig Per; brændstofforbrug er lig CO2udslip, som nok er den største klimatrussel af dem alle. Mindre forbrug = mindre CO2udslip.
Index
119349: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt punkt på gassen (17-01-2012 22:39:51) (svar på 119345)
Thomas Jackson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.162.244)
tak- har nu lidt at forsøge mig med- hvis jeg løser problemet skal jeg nok vende tilbage med om det var det ene eller andet.
Mvh
TJ