tilbage

Land Rover Forum  

119524: Standard bladfjedre? (23-01-2012 08:42:35)
Michael Kruse Jepsen #5081, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 131.165.202.1)
Jeg skal have udskiftet mine bladfjedre på min 109-er ex. milli. Jeg har på min tidligere 109-er haft parabolske fjedre, men jeg hælder nu mest til de originale. Spørgsmålet er bare, er der ligeså stor forskel på kvaliteten, som det er på de parabolske? - dem kan man jo sagtens købe for billigt.
Vil nemlig købe dem i england, men vil jo helst ikke købe katten i sækken.
119525: sv: Standard bladfjedre? (23-01-2012 09:38:14) (svar på 119524)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Tja.... kvalitet og pris hænger som regel sammen....også i England.

mlrh Claus
119597: sv: sv: Standard bladfjedre? (23-01-2012 21:23:39) (svar på 119525)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.242.227)
Der er ikke den store forskel i kvalli; originalt ell. piratkopi mht.
mangelagsfjedre. På min højrestyrede benzin-109" med kludetag, har jeg monteret fjedre som til 88" for og bag og førersidespec. i begge sider.
Er det diesel bør der nok tilhørende fjedre til for. Det har givet kanonflex - akselvandring og blød affjedring. En god ide at vikle fjedre ind i eks. densobind- gazebind dyppet i vaseline; smører og holder rust fra døren; så holder fjedrene kadancen i mange år.
119610: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (23-01-2012 22:09:41) (svar på 119597)
Michael Kruse Jepsen #5081, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.107.217.157)
Det vil jeg prøve - har fundet noget der hedder densoflex, det må være det helt rigtige?
119615: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (23-01-2012 23:29:11) (svar på 119597)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Jeg kikkede lige i et produktblad for DensoFlex. Der står at det er 1,6mm tykt. Hvis man vikler hvert fjederlag ind i det, bliver hele stakken så ikke alt for tyk?

Jeg tænkte selv i baner ala teflontape. Men har endnu ikke fundet noget der er bredt nok eller tykt nok. Den type man bruger til at pakke vandrør med, holder næppe længe og den slags man kan købe i 50cm ruller til PC-mus, er godt nok perfekt. Men så er man også en fattig mand når alle lagene er tapet.

Men et par velfedtede fjedre er godt nok noget der virker. Jeg skilte mine ad sidste sommer og lagde dem i eddike og salt natten over, så de var helt rustfri. Med en gang vognmaling og liberale mængder fedt går de som smør.

Hilsen
Jens
119616: sv: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (24-01-2012 00:15:03) (svar på 119615)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Og så bliver et lille klik på internettet hurtigt til det her:
http://www.youtube.com/watch?v=47nR6Hq_i1Y

UHMW tape...

Hilsen
Jens

119648: sv: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (24-01-2012 21:22:16) (svar på 119615)
Søren Toftdal Larsen #7298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.248.252.216)
Hej så kommer der lige et spørgsmål fra mig:Hva er blanings forholdet mellem de to ingredienser? mvlrh Søren T
119649: sv: sv: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (24-01-2012 21:54:03) (svar på 119648)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Æh - vognmaling og fedt eller eddike og salt?

Altså når fjedrene er malet og tørre skal de bare fedtes som en god fedtemad. Det der kommer ud er jo spild og det der ikke kommer ud er for lidt, som min gamle sure mester sagde når vi skulle lime træ op...

Mht. eddike og salt, så bruger jeg helt almindeligt lagereddike rent og mætter med salt. Det går hurtigere både med at fjerne rust og blande salten i fra starten når det varmes op.

For at det virker ordentligt skal delene man vil fjerne rust fra, være fedtfri først, ellers bider eddiken ikke.

Har man en håndfuld smådele kan man med fordel sætte en rustfri gryde over med eddike+salt og holde det lige under kogepunktet, så kan man fjerne noget der ligner 0,5-1mm rust i timen helt ind i de mindste krinkelkroge.
Stiller man et fad i rumtemperatur, kan man roligt lade det stå natten over og kikke til det dagen efter. Er det ikke helt rent og gråt, skal man bare lige skrubbe det engang med en stiv børste og bloppe det i et døgn mere.

Rent kemisk er det en svag opløsning af jernklorid der fremkommer når jern, eddike og salt mødes.

Har man gamle dele af messing eller kobber kan de også renses i blandingen bare der har været eller er lidt jern med i samtidigt.

Og for lige at gå helt i selvsving med kemien: Så kan man lægge stanniol/sølvpapir i bunden af en skål og et par gode skeer sat i, fylde op med kogende vand. Denne hjemmelavede rensetank, renser sølv, forniklede ting, kobber, messing, bronze osv. der kan oxydere. Delene skal ligge på sølvpapiret og igen være affedtede først.

Dagens fif: Hvis man er ligeså nærig som mig og ikke vil have en hel tromle eddike på lager. Så kan man lægge større ting, som stænger (eller fjedre) ud på gulvet og bygge en lille dæmning af mursten rundt langs periferien og inde i større hulrum (f.eks. en jernramme). Så tager man delen op og breder plastik ud over sin dæmning og hælder eddike/salt-blanding i.

Dagens alternativ: Hvis man lige skal rense noget i en fart, der er rustent eller galvaniseret, så kan man enten dyppe, f.eks. et galvaniseret rør i en bøtte med et par cm saltsyre, eller pensle et sted der er utilgængeligt med vinkelsliber, indtil det ikke "koger" mere. Når først rusten eller galvaniseringen er væk stopper reaktionen næsten helt på jern så det hele ikke ætser væk. Operationen tager kun få sekunder, hvis man f.eks. vil have renset et hængsel eller en møtrik så den kan svejses. Husk at neutralisere syren bagefter med masser af rent vand, eller brun sæbevand.

Hilsen
Jens
119652: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (24-01-2012 21:57:42) (svar på 119649)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Rettelse:
Der skal selvfølgeligt ikke bare sættes et par af konens de bedste skeer i skålen med sølvpapiret.

Det der skulle stå, var et "par gode skefulde SALT i"...

/jens
119623: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (24-01-2012 10:50:53) (svar på 119597)
Michael Kruse Jepsen #5081, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 131.165.202.1)
Skal densobindet (densoflex) imellem lagene? Jeg troede faktisk bare det skulle vikles udenom.
Har nemlig for et års tid siden, set en Bentley Blower fra 1932, som havde viklet snor omkring fjedrene - altså bare udenpå, ikke imellem. Desværre kan jeg ikke lige finde det billede jeg tog af det.
119628: sv: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (24-01-2012 13:41:20) (svar på 119623)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Det ved jeg så ikke 100%, det gik jeg bare ud fra. Ellers kunne man vel lige så godt bruge snor som du siger.

Fidusen ved Teflon (PFTE) eller UHMW plast tapen er jo at det er smørrefrit. UHMW er samme plast der sidder i f.eks. hofteproteser og det er MEGET glat. Det der sidder under en kvalitetsmus til PC en er PFTE. Det er ikke lige så holdbart som UHMW plast men marginalt glattere.

Humlen i at få behagelige bladfjedre er at nedsætte den statiske gnidningsmodstand. De aller fleste materialer skal "skubbes igang" og glider så mærkbart lettere i fart (dynamisk gnidningsmodstand).

Olie giver en meget lav dynamisk gnidningsmodstand. Men metaldelene trykker olien/fedtet hurtigere eller langsommere væk fra bærefladerne og så har man metal mod metal gnidningsmodstanden.
I tidlige bladfjedre brugte nogen af fabrikanterne en tynd broncestrimmel mellem fjederlagene for at undgå dette.
Så vidt jeg kan forstå det på YouTube klippet, så er løsningen mad tape en "tør" løsning hvor ens fjedre er selvsmørende. Så hvis man får pulverlakeret fjederlagene og tapet dem burde man være kørende lang lang tid...

Jeg har et sæt fjedre jeg skal have ordnet. Så hvis der er nogen der evt. ved hvor man kan få det der UHMW tape her i landet med lidt rabat, er jeg interesseret i noget samkøb.
Det manden anbefaler er 15my tykt.

Hilsen
Jens
119630: sv: sv: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (24-01-2012 14:19:03) (svar på 119628)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
Jeg tænker bare at det da må blive slidt i smadder på ingen tid?
Det lyder dog ikke sådan, når man læser på deres hjemmeside. Det lader til at være beregnet til glideflader i industrien.
Jeg hører dog meget gerne om dine resultater.

Nærmeste distributør er i UK. Du kan købe det her (koster kun en lille 1000 lap for en rulle (Hvor mange meter fjeder er der egentlig på en seriebil?)
http://www.genfab.co.uk/cgi-bin/sh000002.pl?REFPAGE=http%3a%2f%2fwww%2egenfab%2eco%2euk%2facatalog%2finfo%2ehtml&WD=uhmw&PN=Anti%2dFrication_Tapes%2ehtml%23a103#a103

Ellers kan du finde meget mere info på http://www.crownplastics.com/

MVH jakob E S
119631: sv: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (24-01-2012 14:39:06) (svar på 119623)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Tricket man brugte i gamle dage på fine vogne med bladfjedre var at man smurte nav-fedt mellem lagende som var det nutella på franskbrød. Så samlede man fjedrene og så viklede man lærredsstrimler af en eller anden slags udenom og klistrede det godt ind i fedt. Skulle det være rigtig godt syede man lædder udenpå til sidst.

Fedtet mellem bladene sørgede for at fjederen fleksede godt og indbindningen sikrede at stadset ikke blev fyldt med støv og skidt.

Selv har jeg forlænget levetiden på mine bag-fjedre, ved at løfte bagenden, så akslen hang i fjedrene og så blev de blæst ind i en god rustløsner. I mit tilfælde Berner Rustløsner. Og så fik fjedrene nogle godyle tæsk med den største hammer jeg kunne løfte med en hånd. Gentog behandlingen et par gange i løbet at dagen, og blæset den til sidst ind i Berner Højtryksffedt. Lod den hænge natten over og næste dag havde jeg super bløde fjedere. Har også prøvet at gøre det samme nede ved smeden hvor vi blæste diesel ind mellem fjedrene. De første kilometer bagefter vrikkede hun mere med bagdelen end pigerne gør på Montmartre! :) Men højtryksfedtet virker som den bedste løsning.

mvh Niels
119637: sv: sv: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (24-01-2012 17:46:29) (svar på 119631)
Michael Kruse Jepsen #5081, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.107.217.157)
Så fandt jeg billedet af Bentleyen. Læg mærke til hvor fint det er beviklet med snoren. Iøvrigt var det en usædvanlig flot restaurering.
119638: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (24-01-2012 17:54:34) (svar på 119637)
Michael Kruse Jepsen #5081, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.107.217.157)
Og så lige et billede af hele vognen - den ville jeg sgu gerne have som bil nr. 2.
Ved godt det ikke har så meget med Land Rover at gøre, men engelsk er den ihvertfald.
119650: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (24-01-2012 21:54:33) (svar på 119638)
Henrik Glipstrup #4554, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.35.50)
Sjovt spil han har foran
119653: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (24-01-2012 22:01:27) (svar på 119650)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.228.235)
Aaaaeehh Henrik, tror nu det sjove "spil" er en kompressor.
(Men kunne ofte godt tænke mit spil havde to karburatorer!)
119654: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (24-01-2012 22:04:22) (svar på 119650)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Øj, der er godt nok en der har flået muldvarpen på den Blower

Mvh
Michael
119651: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (24-01-2012 21:55:55) (svar på 119638)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.228.235)
Denso-bind vikles om fjedre, mens de er monteret på bilen og gerne inden den kommer ud og bliver fyldt med snavs og sandkorn. De enkelte blade/lag er fra fabrikken malet med kombination af rustbeskyttelse og smørelse. Dette er specielt fremstillet til bladfjederbrug, da for "Smørende" stof vil gøre bilen uregerlig eller kræve meget kraftigt virkende støddæmpere. Det der er mellem lagene bliver dog hurtigt ødelagt af snavs og sand. Derfor denso-bind. Men det er rigtigt, tidlige, især amerikanske biler, havde fjedre indsyet i læderfuteral. Man skal dog være forberedt på fjedre vil kræves blottet til syn.
119658: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (24-01-2012 23:12:04) (svar på 119651)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Jeg har ikke prøvet dette. Men jeg kom til at tænke på at den slags kædefedt, som man kan få i sådan en flad kagedåse, der varmes op med kæden i til motorcykler måske var særdeles velegnet til formålet?

Det bliver næsten lige så stift som frisk undervognsbehandling og må have en enorm bæreevne så det holder sig længe inde imellem fjederlagene...

Hilsen
Jens
119764: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (26-01-2012 15:51:54) (svar på 119638)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.254.174)
Rigtigt herrekøretøj Bentley`en- man noterer sig "The Snubbers" med de gule ringe- synlig mellem forhjul og ramme. Det er støddæmpere med bremseskiver der kan justeres efter behov; dog ikke at virke kraftigere den ene vej, som moderne oliefyldte støddæmpere, som bilen dog også er udstyret med. Men jo, interessant snoreværk fjedre er omvundet med; sikkert olie/fedtpreparet. Eller måske lærred/læder inden under.