tilbage

Land Rover Forum  

Index
119670: swivel ball (25-01-2012 13:21:18)
Nikolai Norup #5948, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.199.51)
hej med Jer
bilen er en RRC 2 dørs 3,9 efi fra 1991 uden abs.
Den kugle der sidder ved hvert forhjul, jeg ved ikke hvad den hedder (swivel ball???) er snasket godt ind i hvad der ligner fedt fra lejerne. jeg antager det er en pakning (FTC 3646 måske?) der er gået, spørgsmålet er hvilken og hvordan den skiftes? Skal man skille det hele ad, eller kan man komme ind bagfra så at sige, således at man ikke behøver pille lejer etc ud?

Og noget helt andet er at bilen er begyndt at lugte af benzin udefra bag til, men der er ingen synlige lækager nogen steder? Hvad kan det være? Er det mon blot det kolde vejr eller bør jeg være bekymret?

med venlig hilsen og på forhånd tal for hjælpen
/Nikolai
Index
119672: sv: swivel ball (25-01-2012 13:43:22) (svar på 119670)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
Hej Nikolai.

Er du sikker på det ikke er den store pakdåse, der ligger an mod chrome kuglen der er utæt?
Det har de det med at blive. Især hvis der rust eller lignende på kuglen. I så fald er den eneste holdbare kur at skifte både pakdåse og kuglen.

Jeg siger ikke at det er det der er galt, men det er det desværre bare ofte:-( Kan du evt tage et billede?

MVH Jakob E S
Index
119674: sv: sv: swivel ball (25-01-2012 13:52:15) (svar på 119672)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej,
en "fuskerløsning" er at klippe den cirkulære pakning op, så kan den skiftes uden at kuglen afmonteres (det brudte stykke skal selvfølgelig pege opad). Hvis kuglen kun er lettere angrebet kan den pudses med fint ståluld. Olie/fedt-hinden holder den nogenlunde rustfri derefter, hvis bilen bruges jævnligt. Hvis kuglen er oliefyldt, og lækker meget, kan olien erstattes med fedt (one-shot grease). Kan købes hos reservedelspusherne for få pounds. Ellers blandes af lithiumfedt og gearolie. Det er lidt en religion om man foretrækker olie eller fedt, tilhængerne af olien siger, at det giver mulighed for at få snavset ud af kuglen, hvis man kører meget terræn. Der er masser af indlæg på dette forum om emnet...
Index
119675: sv: sv: sv: swivel ball (25-01-2012 13:59:38) (svar på 119674)
Nikolai Norup #5948, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.199.51)
Hej gutter
Tak for de hurtige svar.
Ved ikke om billedet afslører noget om noget. Andet end det er fedtet. Selve kuglen er ikke rusten eller noget...der er bare et eller andet der er utæt. Der er tale om højre forhjul hvor der også er mistanke om at et leje eller to er gået. ved ikke om det hænger sammen.
/Nikolai
Index
119677: sv: sv: sv: sv: swivel ball (25-01-2012 14:01:52) (svar på 119675)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
OK, når det ser sådan ud, har du et større problem end pakningen! Dine lejer er nok beyond repair...
Index
119691: sv: sv: sv: sv: swivel ball (25-01-2012 15:31:02) (svar på 119675)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
hej Nikolai.

Jeg tror det, der er sket er at lejet i toppen eller bunden af din swivel ball er gået. Det er ikke hjullejerne, men de lejer som styretøjet drejer omkring. Hvis et af dem dør, så vil hele klumpen hvor den store pakdåse, bremsecaliper, skive og hjul sidder på sidde løst. Det vil medføre at den store pakdåse ikke længere ligger an mod chrome kuglen, og så vil fedtet jo let kunne komme ud.

Hvis jeg var dig, ville jeg skille det hele ad i den side, og se hvad der er slidt op. Og når du så er derinde, og så skifter du jo nok alligevel det hele. Så meget koster 4 lejer, nogle pakninger og nogle pakdåaser jo heller ikke.

MVH jakob E S
Index
119731: sv: sv: sv: sv: swivel ball (26-01-2012 01:16:48) (svar på 119675)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Du kan godt skifte den store pakning uden at renovere knollekhuset.

Afbolt kuglen fra akslen, sidder med 7 stk hexhead bolte. Træk så hele herligheden nav, knokkelhus, bremse osv. af akslen som en stor tung enhed og du kan komme til at skifte den store pakdåse.

Jeg vil ikke anbefale at gennemklippe en pakdåse som forslået i nærværende tråd. Pakdåser fungerer ved at en spiralsnoet fjeder trykker sammen på pakdåsen så læberne af pakdåsen ligger an mod kuglen. Klipper du pakdåsen klipper du også fjedren, og så forsvinder dette tryk hele vejen rundt.

Om du så gør klogere i at få hele knokkelhuset renoveret når du alligevel er i gang er en anden sag, men det er joop til din viden om bilens tilstand og hvor megen tid du har til rådighed her og nu.
Index
119676: sv: swivel ball (25-01-2012 14:00:07) (svar på 119670)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Glemte at skrive: Benzinlugt kan være den ekspansionstank der er placeret ved din påfyldningsstuds. Nogle 1991 modeller har et recirkulationssysten der opsamler benzin dampe og leder den via eksp.tanken til et kul-canister i motorrummet. Når motoren er varm, åbner en ventil og leder den kondenserede benzindamp til indsprøjtningen. Der er 3-4 gummislanger fra toppen af din tank, der (bundtet sammen med strips) fører til den flade tank. Den sidder meget udsat ved baghjulet og er dårligt rustbeskyttet, og tærer derfor igennem. Er det værst, når tanken er helt fyldt?
Index
119679: sv: sv: swivel ball (25-01-2012 14:08:53) (svar på 119676)
Nikolai Norup #5948, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.199.51)
det er i hvert fald kommet efter fuld påfyldning og er der kun når den er kørt varm.

mht lejerne har jeg jo, som du ved, et kit, har bare ikke fået sat det på endnu...deraf miseren sandsynligvis. Det går lidt langsomt her, men jeg regner stadig med at komme forbi og hente viskermotor, hvis du da stadig har den liggende...der bliver bare hele tiden ved med at dukke ting der skal fikses på den kattens bil!
Index
119680: sv: sv: sv: swivel ball (25-01-2012 14:19:39) (svar på 119679)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Jo, den ligger og hygger ude i garagen...
Index
119681: sv: sv: sv: sv: swivel ball (25-01-2012 14:23:59) (svar på 119680)
Nikolai Norup #5948, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.199.51)
cool.
fik da i det mindste skiftet manifolden (kun een bolt knækkede i motorblok, tog kun 4 timer at få ud....crap) for blot at opdage at manifolden i den anden side også er revnet ... så udover de i denne tråd nævnte småting så kan det ikke vare længe før det hele er fikset...måske... as if...
Index
119683: sv: sv: sv: sv: sv: swivel ball (25-01-2012 14:37:39) (svar på 119681)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Så skal den jo bare svejes. Altid hyggeligt at lave og for en gang skyld noget der ikke får fingrene til at knage af frost i denne tid :-)

Hilsen
Jens
Index
119682: sv: sv: sv: swivel ball (25-01-2012 14:35:44) (svar på 119679)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Det ligner one shot grease der siver ud af den. Måske fordi den allerede har lægget betydeligt tidligere.

Hvis man sprøjter one shot grease i kuglen, er det en god ide at skille lejerne ad og pakke dem med kuglelejefedt så de bliver smurt korrekt også. Ellers risikere man at lejerne løber tørre fordi fedtet ikke kan løbe ud til dem, og så står man med dårlige lejer plus utæt pakning ved swivelhuset.

Det er svært at afgøre om kuglefladerne er rustne på billedet, men det er de jo nok. Og selvom det lyder forkert at begynde med one shot grease hvis man alligevel skifter pakdåse, så kan det give god mening for at holde smørelsen inde i en gammel kugle.

Kuglerne kan man æhh "redde" ved at pudse dem glatte med fint sandpapir og male med epoxymaling. Slibe evt. appelsinhud mat med korn 1200 vandslibepapir bagefter og så er der rustfri kugler i årevis derefter.

Vælger man at skifte kuglerne ud, kan man nu få teflonbelagte kugler til alle modeller undtagen seriebiler. Det er værd at overveje da de jo ikke slides op men ruster op.
Jeg vil tro at sådan et sæt kugler monteret med gaters om, holder i rigtigt rigtigt mange år.

Skulle man være så uheldig at bo et sted hvor der kan blive fugtigt og frostvejr om vinteren, kan man risikere at kondens og vand fryser på kuglerne når bilen står. Isen river pakningen i stykker over tid når det trækkes forbi den stive gummipakning.
Løsningen er at tørre kugleskallerne af og pensle dem godt til med konsistensfedt mindst en gang om ugen i frostvejr. (tip fra en perfid ven på Island).

Hilsen
Jens
Index
119686: sv: sv: sv: sv: swivel ball (25-01-2012 15:14:41) (svar på 119682)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Årgang 91 deler ikke olie med lejerne, de er adskildt af pakdåse.
Sviwel ball olien er lukket af med pakdåse ud mod lejerne.
Kører selv på 4 år nu med one shot i begge sider. det holder sig fint indenbords. Til trods for bitte små rust prikker i kuglerne.
Index
119692: sv: sv: sv: sv: sv: swivel ball (25-01-2012 15:41:22) (svar på 119686)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.129.48)
Hej

At dømme efter dit billede er der vist kun en vej - og det er på med arbejdshandskerne. Jeg har selv lige været hele turen igennem på min 90 tommer.

Man bliver en kende beskidt, men til gengæld er resultatet en stor tilfredsstillelse. Jeg købte en hav af pakdåser, lejer osv ved Paddock, når nu jeg alligevel skulle igang. Og da jeg kører med Insa Special Track på min bil, så valgte jeg at skifte stikaksler, cv joints ud med det samme - så ved jeg det er nyt og ikke gamle slidte aksler.

I øvrigt fandt jeg ud af, at der er meget stor forskel på hvor meget modstand der skal være i swivel house når man er færdig. Jeg skrev lidt om det her på forum tilbage i starten af denne måned.

Sig endelig til hvis du har nogle spørgsmål.

MVH Peter, der lige har været hele turen igennem
Index
119698: sv: sv: swivel ball (25-01-2012 17:07:41) (svar på 119676)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Er den tank ikke af plastic ligesom selve benzintanken er på en årgang 91??
Index
119710: sv: sv: sv: swivel ball (25-01-2012 19:13:09) (svar på 119698)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Min sene 1990´er er med jerntank, men du har ret, det var deromkring de gik over til plast. Jeg ved dog ikke om de ændrede "opsamlings-tanken".