tilbage

Land Rover Forum  

Index
119783: 200tdi spørgsmål af diverse slags (27-01-2012 11:34:13)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.138.39.59)
hej I forum.

Min landrover brændte her i sommers og jeg havde lige puttet en 200TDI i den der havde kørt 160000 km. Jeg er lidt ked af at den bare skal skrottes da den kørte rigtig godt da bilen døde. Bilen er så ved at blive renoveret igen igen, rammen er ikke skæv som frygtet, men toppen af motoren plus diverse aludele såsom højtrykspumpen, vacuumpumpen, lavtrykspumpen, plus al slange og ledning er i sørgelig forfatning.
jeg spurgte LR-parts hvad de synes jeg skulle og svaret skrot den.
Men mit spørgsmål er så nu:
Kan den ikke blive kørende igen hvis jeg renoverer den fra bunden??
Altså borer og honer den (evt. kun honing men er en 200TDI med liner og kan den hones uden at hærdningen fjernes ( problem nævnt ved en 2,25-Diesel)??
Nye stempler og alt dette, nye pumper og ledninger??

Det kan kun blive godt og så er motoren som ny.
Et andet spørgsmål:
Vil I bruge brugte dele til de dyre dele eller vil I købe nyt, mit spørgsmål fordi højtrykspumpen til 200TDI koster dyrt, men kan den gamle renoveres så den bliver kørende??

Claus
Index
119784: sv: 200tdi spørgsmål af diverse slags (27-01-2012 12:10:46) (svar på 119783)
Jon Poulsen #5361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.181.159.242)
Hej Claus,
En ting er jo klart LR parts vil jo hellere sælge dig en anden motor,det er der flere penge i.

Og hvis du vil have et seriøst overblik over reparationsprisen på motoren så er du nok nødt til at levere den til en cylinder service evt.Aabenraa og så skal de nok vejlede mht. om den kan laves og hvad det evt. koster.
Næste step må så være at samle reservedelsnumre på de dele du mener skal fornyes og så spørge en eller to reservedels pushere om de kan give et godt tilbud.
Evt. holde dem op mod hindanden.

Så har du et tilbud fra cylinder service+reservedelspusheren( den billigste).
og dermed overblikket.

God fornøjelse, det er iøvrigt sjovt at være "indkøber".
Jon.
Index
119787: sv: sv: 200tdi spørgsmål af diverse slags (27-01-2012 12:54:48) (svar på 119784)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 192.35.17.12)
Hej Jon.

Jo tak det er sjovt at være indkøber, i øjeblikket sidder jeg både som indkøber og sælger på arbejdet så jo det er rigtigt sjovt.
men jeg tror ikke at jeg vil købe alt til motoren et sted da på nogen af delene svinger det en del, nu ved jeg også hvad jeg skal gå efter.
De fleste af delene bliver nok købt i england, deponeret et samle sted og så sendt til danmark som en hel pallefuld. Derovre har de hos nogle reservedelspushere fragt frit internt i england ved køb på en vis størrelse.
Det tager lidt tid men har nok tid nok synes jeg indtil jeg panikerer.

Claus
Index
119785: sv: 200tdi spørgsmål af diverse slags (27-01-2012 12:11:32) (svar på 119783)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Hvis du ikke har mærkbar kant i toppen af cylinderen, der hvor stemplet vender, kan du nøjes med at hone.. Derved kan du også se om cylindervæggen er slidt for meget i toppen. Honing tager ikke hærdningen af cylinderen. Hvis stempler ikke er ødelagte/slidte, kan du nøjes med at skifte ringe.
Hvad brændstofpumpe angår, hør hvad de siger på et dieselværksted... Det skal være meget ringe for at det ikke kan renoveres billigere end nyt..

Henrik klinge
Index
119786: sv: sv: 200tdi spørgsmål af diverse slags (27-01-2012 12:53:58) (svar på 119785)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
If it ain't broken - don't fix it.

Du kan formenlig nøjes med at skifte de ydre ødelagte dele og hvis motoren ikke har kørt mere så ville jeg ikke lukke den op.

Man kan købe en hel Disco med 200tdi i Britanien for 4-5.000,- dkr, evt. køb en hel reservedelsmotor og pluk stumperne og sælg resten.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
119788: sv: sv: sv: 200tdi spørgsmål af diverse slags (27-01-2012 13:05:07) (svar på 119786)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.138.39.59)
Hej Kenneth.

Nu er det sådan at jeg faktisk gav 260 pund for motoren og fragt hjem til Danmark kostede 1248 kr alt incl.
Så prisen er i nutids pund-kr incl. fragt: 3554 kr.Jeg mener at motoren stod i ca. 2000 kr dengang (kurs under 8.40 kr.)

Claus
Index
119869: sv: 200tdi spørgsmål af diverse slags (29-01-2012 10:26:29) (svar på 119783)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.106.117.88)
Med de erfaringer Du har for pris på en hel motor i England, ville jeg ikke løbe risikoen med at renovere den brændte.

Du skriver at toppen og pumper er i en sørgelig forfatning, det tolker jeg som "delvis smeltet" , og så har motorblok og andre ædle dele altså også været varme - meget varme. Måske har de kastet sig i varmen , måske er der nogle hærdede dele - ventilløftere o.s.v. der har mistet hærdningen.

Cylindervægge er ikke hærdede eller indsatte på en alm. Land-Rover motor, så det er ikke et problem her.

Tænk på at det ikke kun er selve blok,stempler,krumtap o.s.v., der har ansvaret for at motoren som helhed går godt, det er også alt det tilbehør , pumper, dyser o.s.v. der blev ødelagt i branden.

Jeg ville skrotte og købe en anden.

Med 88" 200TDI hilsen
Peter

Index
119963: sv: sv: 200tdi spørgsmål af diverse slags (30-01-2012 16:24:21) (svar på 119869)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.138.39.62)
hej peter.

Tja jeg vedhæfter lige et billede.

Nu skriver jeg sørgelig forfatning er det ikke smeltet men den ser ikke ny ud mere.

men se billedet

Claus
Index
119964: sv: sv: 200tdi spørgsmål af diverse slags (30-01-2012 16:25:19) (svar på 119869)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.138.39.62)
lige et mere
Index
119965: sv: sv: 200tdi spørgsmål af diverse slags (30-01-2012 16:27:10) (svar på 119869)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.138.39.62)
Lige et billede af gearkassen også.
Der er aluminiumet smeltet delvist.
Derfor her jeg lidt frygt for om den kan komme til at virke da det er topdækslet der har fået varmen.

claus
Index
119968: sv: sv: sv: 200tdi spørgsmål af diverse slags (30-01-2012 17:01:25) (svar på 119965)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.43)
Du bliver nødt til at lukke maskinen op; før kan du ikke se, om den har taget alvorlig skade...