tilbage

Land Rover Forum  

119942: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 13:23:05)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej godtfolk, ja, så kom der en UNDERLIG skurende lyd, og straks røg jeg i motorrummet - generatoren sad skævt fremad nedad - med deraf følgende slap rem - hmmm... det må jeg se, om jeg kan fikse, kan jeg nok, når jeg lige får fundet både tid og et gulv uden minusgrader - må være et ophæng eller noget...?!

Den ANDEN og meget værre ting - tror jeg - når jeg kigger ned UNDER motoren, kan jeg se en langsgående aksel - uha, var MIN tanke, se venligst foto - sådan skal det vist IKKE se ud - tjekkede lige "min" p-plads, og der var godt nok noget af en pøl med noget, der har dryppet ud

Nogen der kan hjælpe? Hvad er galt, hvad skal jeg gøre? Håber ikke, jeg behøver få aflivet dyret, har fået et meget personligt forhold, med gensidig respekt for forskellighed, så enhver hjælp vil være vidunderlig

bedste hilsner fra iskolde Bornholm
Lars
119943: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 13:39:19) (svar på 119942)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Det er så et flot billede af din kardanaksel du har taget. Umiddelbart ser den fin ud. Der er ikke rust at se.

Hvis du vil tjekke om den er i topform, kan du kravle ned til dyret og rykke sidelæns i den. Ideelt set må der ikke være slør i den nogetsteds.
Men skulle der være slør i den der hvor "hængslerne" i hver ende eller kardankrydsene, som de hedder, er så er det relativt nemt at skifte dem så de er som nye.
Er der derimod slør i den del du har taget billedet af, så skal der en udskiftning af hele akslen til.

Skal det hele skiftes, så er det også noget du nemt selv kan klare. Faktisk en begynderopgave og ikke vanskeligere end at sætte reservehjul på.

Det du er nervøs over er sikkert den gummimanchet der er itu. Den beskytter kardonen så der ikke kommer nams i glidefladerne du ser på billedet.
Den er ikke kritisk, men jeg ville skifte den når det er til at holde ud at være udendørs eller inden du skal ud og køre i plajjer.

Det olie der hænger på den ligner ikke noget der er kommet fra akslen. Men nærmere olie fra motor eller gearkasser. Prøv at tørre dyret grundigt af under maven næste gang du har kørt den varm (10-15km) og lad den stå lidt. Så kan du tage et billede mere af sted-et/erne olien kommer ud.

Det lyder som om du ikke selv står for service og olieskift på den? Jeg vil kraftigt anbefale dig at tage den fornøjelse ved at have Land Rover med også.
Dels spare du en bunke penge og dels får man lige kikket det hele efter hver gang man gør det.

Køb f.eks. Hayenes manualen til den. Den er guld værd og tjent hjem første gang du har skiftet olien selv.


Hilsen
Jens
119946: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 14:11:13) (svar på 119943)
Lars, ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Jens, tak, ja, det er gummimanchetten - og kun lige røget af - men du ved, når man som nybegynder står med håret i motorrummet og ser ned på den slags, tænker man...WHAT the f... nåja, jeg gør i hvertfald - jeg har været under den absolut sidst i november og tjekket al olie, også alle de der steder, hvor man kun lige kan knibe en finger ind, og alt har været på sin skønneste plads - også manchetten - og den almindelige oliepind, den hiver jeg gerne op og lurer på hver gang jeg har tanket, eller på dansk, ca. hver 10. dag - og intet oliespild ud over det sædvanlige - men jeg har tabt bremsevædske, én "ulykke" kommer jo sjældent alene - så jeg har efterfyldt, og prøver nu at finde ud af, præcis, hvor det drypper fra - nåja, så ER der jo den der generator, jeg har desværre ikke Haynes, har indtil nu forladt mig på forsvarets reperations manual :-) er GLAD for dit input, vil trodse kulden senere i dag, og smide mig på ryggen og rive i kardanen - nåja, ikke mindre vigtigt, stor opmuntring at læse, at det er begynder let, at gå til

nogen der har et godt bud på generatorens fastgørelse?? Kan se, at den hænger nedad fremad, remmen går slapt (sikkert derfra støjen kom) og at der sidder en hjul nederst, og en plade, som trykker ind imod min kilerem (tror jeg det er) så der anes en let trykken på bagsiden af den rem - glæder mig til fri, så jeg kan få kigget manualen igennem for ophænget til generatoren - og så krydse fingre, at den "bare" har sluppet en bolt et eller andet sted :-)
119947: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 14:23:04) (svar på 119946)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

generatoren sidder med en eller to bolte gennem et "hængsel" nederst´, og som generatoren kan vippe over. Øverst foran er der en "pind" der holder generatoren stram. Generatoren har muligvis mistet bolten for neden. Det har jeg oplevet. På motorvejen lidt nord for Ringsted i 10 graders frost og mørke, og med to frysende og utålmodige børn i kabinen og deres kanp så imponerede mor. :-S


Vedhæftet billede af beslagene.

Mvh Niels
119949: sv: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 14:33:43) (svar på 119947)
Lars, stadig ikke logget ind (dårlig vane) (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Findes der noget bedre end en præst, der dumper ned fra himlen! Dit indlæg kommer som kaldet Niels Erik, men det er du vel også en anelse vant til med dit hverv - tusinde tak - kan levende forestille mig at stå med familien på LR (ned)tur - øv, godt vi ikke har motorveje på Bornholm, så jeg ihvertfald er forskånet for dén oplevelse, hehe
Lars
119950: sv: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 14:41:17) (svar på 119947)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.241.178)
Mht. generators skævløb er det sansynligvis fortids synder; at der er anvendt en lang gennemgående bolt modsat skitsen Niels har lagt på.
Det har bevirket ophæng på motor er knækket, da dette er af støbegods.
Sidder med tre bolte og er til at skaffe da det er universal for adskillige LR motorer.
119952: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 15:05:16) (svar på 119950)
Lars, snart fri, og stadig ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Verner,

Jeg har fundet en lun garage, hvor jeg kan køre hen i eftermiddag (tager chancen, er kun en lille km) og så håber jeg, det ikke er fortidens galimatias, der har gjort det - synes generelt den tidligere ejer har været meget omhyggelig, tingene er gjort ordentligt, så jeg HÅBER, det er noget, der er faldet af, og ikke knækket (lyder som om, der så skal svejses) det vil i så fald kræve et mindre kursus først :-))

årgh, jeg har snart ferie, synes bare, efter jeg giftede mig med min udkårne 109" i oktober, at jeg ikke vil tvinges tilbage i vores gamle tispotte af en Audiend ikke for en kort tur - bevares, den er lækker nok, når det skal gå hurtigt, eller har brug for at tale sammen under kørslen, men totalt usammenlignelig med at bumle adstadigt afsted i Land Roveren.... konen vil nok også lure lidt, hun nyder at have fået tyskerdytten for sig selv...

tak for indsparket Verner, jeg håber så bare, som du kan læse, at du sparker ved siden af ;-)

Lars
119976: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 19:46:26) (svar på 119952)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Det at svejse støbegods er så nok ikke helt en begynderopgave, men helt sikkert gørligt.

Du skal bruge en elektrodesvejser (pindesvejser) og en stor gasbrænder eller et gaskomfur (du ikke har et kærligt forhold til).

Før du kan svejse, skal du rense delen af så godt det kan lade sig gøre med vinkelsliber og lave en kile ned i bruddet ca halvvejs gennem godset.
Lad resten af brudfladen være i første omgang, så der er noget at styre delene sammen efter.
Så lægger man beslaget op evt, snørret sammen med ståltråd, så delene ligger sammen, og varmer.

Man skal sætte gasbrænderen til at varme sådan at hele emnet er omspændt at flammer og varmes roligt op. Evt. ved at blokere et af lufthullerne på brænderen delvist så den giver sådan en "doven" flamme.
Nu lader man bare beslaget koge i 20-30 minutter til det er godt lunt men ikke glødende, og så svejser man. Stadig med varme på!

På denne måde undgår man at der kommer spændinger i godset så det springer imens man svejser. Der skal anvendes støbejernselektroder til det.

Alternativet er at svejse det "koldt". Det tager en evighed fordi metoden går på at bygge svejsningen op af små klatter sådan at svejsningen aldrig bliver varmere end at man hele tiden kan holde på den. Det vil sige; sætte en lille klat, vente, fjerne slaggen og sætte en lille klat igen osv osv...

Nå men når du så har svejset delene fra den ene side så vender du dem om og skære en fure ned til den solide svejsning gennem revnen der er tilbage fra begyndelsen og svejser den på samme måde (med varme på).

Det kan nemt tage en halv eller hel time at lave selv sådan en lille reparation. Til gengæld er der pluspoint fra gutterne, da der ikke er så mange der tør at svejse støbejern.

Men faktisk er det meget nemt at styre selve svejsningen med støbejernselektroder i forhold til alm. elektroder da de er nemme at tænde og arbejder ret stabilt.

Så kender du en der har en lille svejseomformer, en håndfuld alm. elektroder og gider sætte dig ind i det så skulle du være svejsende i løbet af en eftermiddag med at skabe din egne Robert Jacobsen dingenoter før du laver beslaget. Det er bare om at kaste sig ud i det.

Hilsen
Jens
119978: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 19:55:06) (svar på 119976)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Man kan også bruge en mig/mag svejser med RUSTFRI tråd i. Det skal stadig varmes op inden, og køle langsomt ned. Det har jeg med held gjort før. Bl.a har jeg svejset et flækket lår på et bagtøj på en traktor, og svejset en motorblok på en traktortrækker der havde sat et ben ud af siden, da der var lang leveringstid på en ny blok, og skulle køre træk dagen efter....
Henrik klinge
Tidligere proffesionel bondeknold...
119980: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 19:58:22) (svar på 119976)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Så fik jeg logget ind - med sorte fingre - tak for udførlig forklaring Jens, en ting jeg SKAL have lært mig selv - skal bare have fundet tiden og en, jeg kan kigge lidt over skulderen. Har prøvet et par gange før, for sjov svejsning med elektroder, og der fik jeg først et ordentligt stød, så lærer man også det, og anden gang brændte jeg gennem jernet...

jaja - jeg har været en tur forbi værkstedet i de tidlige aftentimer, eller sen eftermiddag for nogle, og heldigvis haster det ikke med at lære at svejse pga generatoren. Alle tre (6) bolte sad som de skulle, ingen gennemgående der kunne vride alting fra hinanden, men for pokker, længe siden de havde været efterspændt, så det blev de - liggende på ryggen og to 19 nøgler op og fat - nu sidder den ihvertfald fast!

MEN, for der er vel egentlig ofte hvis ikke altid, et men, den sidder stadig skævt - den hælder en anelse forover, og det forreste beslag virker da også en smule vredet. Så nu er aftalen med mig selv, at jeg i morgen, hvis jeg kan komme til på værkstedet, og helst på liften, piller generatoren helt af, og får rettet beslaget tilbage - jeg er klar over, at det ikke nytter, at jeg bare tæsker med en hammer, da den så nok knækker, og så skal lære at svejse, hurtigt! Nogle gode råd, fra dem der har orket at læse så langt som her til, hvordan retter jeg det bedst? Som den sidder nu, er der ingen larm fra remmen, remmen er stram, men den kører ikke snorrelige, og går en anelse på hjulene, så den vil nok relativt hurtigt slides tynd i siden for derefter at knække.
Bare byd ind, jeg kan bruge al den hjælp, der skal til
119977: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 19:52:38) (svar på 119952)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Her et billede af en veltilrettelagt svejsning med furen ned i godset.

Hilsen
Jens
119979: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 19:57:33) (svar på 119952)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Her et billede af hvordan man ikke skal gøre. Der er ikke lavet en fure til at lægge svejsningen i og emnet har tydeligvis en revne fordi det varme svejsested har trukket i det kolde emne til det revnede.

Ved at forvarme emnet indtil det er godt udvidet og lidt blødere, vil svejsningen og emnet trække sig ens sammen når det afkøles.

Vil man være helt sikker på at emnet ikke springer, kan man opvarme emnet fra "forvarmetemperaturen" og endnu højere op så det er lige knapt glødende. Så fjerner man alle spændinger og risikoen for sprængninger.

Det er vigtigt at godset for lov til at køle meget langsomt af.

Hilsen
Jens
119981: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 20:00:01) (svar på 119943)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
var på værkstedet til efter job, og rykkede VILDT i kardannen, ingen slør, så det var dejligt, nu mangler jeg bare at montere en ny gummimanchet - men der skal man vel skille hele molevitten ad?! haha, ja, så kan jeg lære det :-))
Lars
119982: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 20:02:25) (svar på 119981)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Jens og Henrik, jeg er altså meget imponeret over jeres svejsebeskeder og fotos

super, dejlig viden!!
Lars
119985: sv: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 20:16:29) (svar på 119982)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Velbekomme...
Husk, hvis du bruger mig/mag svejser med rustfri tråd, skal du bruge Argon som beskyttelsesgas...
119986: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 20:18:48) (svar på 119981)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Ja, du skal skrue de små skruer ud der sidder ind mod gearkassen og differentialet i hver ende at kardanen. Så er det ellers bare om at luske den neden ud.
Selve glidelejet kan du trække fra hinanden med et svup og komme til at sætte den nye manchet på igen.
Husk at give alle niblerne (smøreknopperne) et skud fedt med fedtsprøjten når den er monteret igen. Bare lige til du kan se det kommer ud.

Hilsen
Jens
119987: sv: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 20:22:20) (svar på 119986)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Host host...
Jeg vil lige korrigere. Der skal ikke sprøjtes fedt i glidelejet til der kommer fedt ud af manchetten. Det er faktisk sådan de sprænger. Du skal sprøjte fedt i inden du sætter manchetten fast i den ene ende, så du kan se når det kommer ud ved det blanke stykke på dit billede, mellem glidefladerne. Manchetten skal ikke fyldes op...

Hilsen
Jens
119988: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 20:25:29) (svar på 119987)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Og det sædvanlige PS: Hvis det ikke er rent udenpå, bliver det ikke ved med at være rent indeni...

Så forbered altid enhver operation ved at gøre såret rent først :-)

Hilsen
Jens
119997: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (30-01-2012 21:46:02) (svar på 119988)
Lars, atter ikke logget ind ;-) (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Nu KAN jeg altså ikke meget andet end at bukke og takke både Jens og Henrik - fantastisk hjælp, jeg må se, Jens, om jeg kan svuppe kardanen lidt - tror lige jeg printer dine gode råd og tager dem med på værkstedet - den der værkstedsmanual fra forsvaret er udemærket, meeeen, teksten er lidt "tom" for spændende udtryk...foretrækker KLART et svup ;-D et rent et af slagsen vel at mærke!!
Lars
120004: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (31-01-2012 00:31:05) (svar på 119997)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Lars - lige et tip til - FØR du skiller kardanen ad på midten, så mærk den op så den kommer til at sidde i samme stråler igen.

OG inden du afmontere kardanen, så check den lige igen, med klodser for hjulene, i frigear og med håndbremsen løsnet, ellers kan den sidde i spænd og så kan du ikke mærke om der evt. er slør i den.

Mvh
Kenneth Poulsen
120011: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (31-01-2012 08:51:37) (svar på 120004)
Lars, nærmest morgenfrisk, uden at være logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
G´morn Kenneth, godt råd - det vil jeg gøre - tager en grundig fejlsøgning på den i dag - håber jeg får plads på liften, så kommer både svigerfar og andre fra klubben, og kigger med, rusker løs, og hvem ved, måske sparker lidt dæk. Ihvertfald kan vi ligeså godt finde så mange fejl som muligt, sådan at når der skal bestilles dele, så kommer der det hjem, der mangler (ihvertfald lige her og nu)skal jo også lige have rettet beslaget til generatoren, så den sidder mere lige :-)

Hvis der ER slør i den, i enderne, så er det skift kryds, hvis der ER slør i den, i glidesamlingen hvor manchetten nu mangler, så er det ny kardan, korrekt forstået?

120022: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til noget aksel - 109ér (31-01-2012 14:09:09) (svar på 120011)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
10-4 det er helt rigtigt forstået, men den kan nu snilt køre med omkring en millimeter slør på midten og så en ny gummifætter.

Der kan faktisk også være den mulighed at kardanleddet er ved at sætte sig, dvs. at der er så meget modstand i krydsrullerne pga. rust og skidt at hele leddet er ved at sætte sig.
Så kan man ikke mærke noget slør, men når man har kardanen afmonteret så kan man næsten ikke bevæge leddet - og igen - nyt på.

Alt pga. af manglende vedligeholdelse = oliecheck/efterfyldning og fedtsmøring mindst en gang hver anden måned, så kan stumperne holde forbavsende langt tid.

Mvh
Kenneth Poulsen