tilbage

Land Rover Forum  

Index
120154: Bremsecylindere 109 sIII (03-02-2012 23:55:58)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Ja så er jeg her igen, får jo så megen fantastisk hjælp og input herinde at det bliver nærmest uundværligt. Så jeg fortsætter min rep og vedligehold af bilen.

Jeg har igennem et lille stykke tid tabt bremsevæske, umiddelbart ligner det tab ved cylinderen på det ene forhjul

Nu er det så noget med at en 109ér har TO cylindere på hvert forhjul. og så til mine spørgsmål:
1. Behøver jeg at skifte begge cylindere på forhjulet
2. vil det være en ide at skifte hele vejen rundt (eller spild af kr)
3. hvis det ikke "kun" er min bremsecylinder, hvad skal jeg så ellers være opmærksom på, at det kan være, når tabet er fra max til lige under min i beholderen på ca. 10 dage, pedalen med et let tryk bliver hård, men bilen bremser fint og lige, der ikke er noget som helst andet, der indikerer dårlige bremser? (jeg spørger bare, fordi jeg vil tjekke alle fejlmuligheder inden jeg bestiller hjem, ingen grund til at betale for porto to gange)

har stavet mig igennem nærmest samtlige tråde om bremserne herinde, og generelt kan jeg se, at man ligesom med så meget andet får, hvad man betaler for, så går selvfølgelig gerne efter en kvalitetsvare når det gælder sikkerheden. Vil en TRW Lucas være acceptabel?

ja, mange spørgsmål, men er stadig nybegynder, selvom jeg nu har rendt rundt med olierester på fingrene de sidste fire dage, efter jeg fik fæstnet min generator ordentligt samt tjekket kardanen for slør.. man skal jo kravle, før man kan gå

Lars
Index
120157: sv: Bremsecylindere 109 sIII (04-02-2012 01:39:44) (svar på 120154)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Du kan formentlig nøjes med at skifte den ene defekte cylinder, men når det er bremser kan det ikke blive godt nok og går den ene så er de andre på vej, så skift alle 4 foran.

Og jo, de dyre dele er værd at bruge tid på og TWR Lucas er det du skal bruge.

Men du skal også have 4 nye bakker til forhjulene, da bremsevæsken ikke er godt for belægningen.

Hvis den taber så meget væske så er det også på/i belægningen.

Det kan i øvrigt være et rent helvede at udlufte forbremser på en 109", men på nogle af dem går det bare på 15 minutter og på andre tager det flere dage.

Sæt en klemme på bremseslangen på bagakslen og en på det ene forhjul og luft så et hjul ad gangen.

Allerbedst hvis du kan skruetvinger på hjulcylinderne, så stemplerne bliver presset helt i bund når du lufter ud.

Det er også godt at have én med på sidelinjen der har prøvet det før.
Der ved jeg at de er mægtigt flinke henne i din region.

Mvh
Kenneth Poulsen - som er din nabo - i hvert tilfælde hvis jeg hvis går ned på stranden og kigger mod øst. :-D
Index
120161: sv: sv: Bremsecylindere 109 sIII (04-02-2012 09:12:39) (svar på 120157)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Jeg har da tit hjulpet min nabo med hans bil, så Kenneth.. du kan vel gøre det samme ikk??
Index
120179: sv: sv: sv: Bremsecylindere 109 sIII (04-02-2012 12:16:39) (svar på 120161)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Jo da, men mine badevinger er blevet væk......

Men ellers var jeg da frisk på med hånd. :)

Mvh
Kenneth Poulsen

Hmmm der var jo forresten en seriebil der blev bygget så den kunne sejle - men typisk for en Britisk bilkonstruktion så var pludselig mere vand inde i den, end de kunne nå at pumpe ud.
http://homepage.ntlworld.com/stage1v8/GalleriesDunsfold21.htm
Den er sidst set i aktion på et træf for mange år siden, på Eastnor Castle.
Index
120198: sv: sv: sv: sv: Bremsecylindere 109 sIII (04-02-2012 17:06:38) (svar på 120179)
Lars, Bornholm ;-) (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Kenneth, tusinde tak for din anskuelse af problemet, at du så ikke lige kan finde svømmevingerne til at tage den over Østersøen, det må jeg så leve med - der er også rigtig mange gode lr-mennesker herovre, som du skriver, der kan noget med bremser, så jeg må alliere mig lidt med dem, og se om jeg ikke snart kan lade dytten komme ind i varmen, dryppe snesjappet af og få tjekket det hele igennem, så jeg får skiftet det rigtige ud...

Skulle gerne kunne køre både til og igennem syn i løbet af de næste 14 dage, lidt afhængigt af hvornår delene kommer hjem (når jeg har fundet ud af, hvad der præcis skal skiftes) men ikke mindst også afhængigt af, om jeg skal bruge en uge på at lufte igennem :-))

snehilsner fra solskinsøen
Lars