tilbage

Land Rover Forum  

Index
120219: Den gør det ikke (uden varmelampe) (05-02-2012 00:49:58)
Søren Toftdal Larsen #7298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.248.252.197)
Har lige prøvet at starte "smølfen"serie III diesel 2 1/4 det gik ikke. Men vi fik målt hvor mange ampere den tager ved forvarmning og derefter ved start. Ved forvarmning var det 45 amp som gradvist faldt til 34 amp.Ved start var det ca 300 amp men dog kort over og kort under.Dette forsøg er udført ved -13 i Prag med et tangamperemeter er disse tal normale eller hva mit batteri er 92 amph og der står noget med 790 A en. Efter start forsøg som varede i ca 1 minut på starter er der nu 12.6 volt målt på batteriet. Er det batteriet eller noget helt andet som feks tæningstidspungt.mvlrh Søren T Larsen
Index
120220: sv: Den gør det ikke (uden varmelampe) (05-02-2012 08:20:12) (svar på 120219)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Det lyder umiddelbart helt normalt. Ved de temperaturer har dit batteri kun halvdelen af sin kapacitet tilbage. Prøv at få noget varme på batteriet og lad det op. Det lader også meget langsomt når det er koldt.

Hilsen
Jens
Index
120225: sv: sv: Den gør det ikke (uden varmelampe) (05-02-2012 09:58:11) (svar på 120220)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Et trick for at starte en MEGET kold motor der ikke er videre startvillig, er at lade den suge varm luft i form af en flamme fra en gasbrænder eller lign. Det skal gøres med omtanke og ikke gennem luftfilteret, men direkte i indsugningen...
Tror dog ikke det er en god ide at gøre det på nye elektronisk styrede motorer men på de gamle er der ingen problem i det...

Hilsen Henrik
Index
120226: sv: sv: sv: Den gør det ikke (uden varmelampe) (05-02-2012 10:17:13) (svar på 120225)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.49)
Når det nu er så koldt, som det har været i nat på Fyn, minus 23,1 grader, så er Henriks råd værd at følge, hvis man absolut skal ud at køre. Man kan også tage en varmeblæser for at varme batteriet og motorrummet lidt op, især på maskinen 'kolde' side.

Hvis/når motoren er startet, så kør meget langsomt, fordi olien i motor, gearkasse og differentialer er sej og med liden smøreevne de første par minutter. Det gælder også for biler med oliefyr/dybkoger, hvor der kun er motorolien, som er tyndflydende...

Skal I bruge jeres bil i morgen tidlig, så kan I med fordel tage batteriet indendørs natten over...

Det plejer vi at gøre, når vi kører skiture til Norge og Sverige. Efter 90 minutter oliefyr, bliver maskinen startet og kører høj tomgang med al varme koblet til i mindst een time. Derefter er det humant, at få passagerer ind i bussen.
Index
120234: sv: sv: Den gør det ikke (uden varmelampe) (05-02-2012 12:37:37) (svar på 120220)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
De angivne tal for strømstyrke lyder helt normalt, måske ligefrem lidt i den lave ende. Den spænding du angiver for batteriet efter startforsøget lyder meget fornemt.

De mange gode forslag der er givet her på tråden kan jeg helt tilslutte mig, men jeg vil tilføje endnu et forslag.

En mulig forklaring kan være at dieselen har udskilt parafin. Det sker ved tilpas lave frostgrader. Parafinen tilpropper så dieselfiltret, diesel slangerne mv.

Det kan omgøres ved at tilføre varme til disse steder, men med forsigtighed idet der er tale om plast dele. Varmt vand i lukkede plastposer lagt omkring filteret, slangerne etc. kan løse opgaven. Isterningeposer er helt suveræne til opgaven.
Index
120238: sv: sv: sv: Den gør det ikke (uden varmelampe) (05-02-2012 15:35:11) (svar på 120234)
Jan Donderboss (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.72.18.34)
En el varmepistol er ret effektiv ar blæse varm luft i indsugning ,efter luftfilter som sagt oven for ,har en gammel traktor som startes såden selv minus 20 ,uhyrer effektivt.
Har en lw med lavt km. tal ,den springer igang ,også ved minus 18 ,uden nogen form for hjælp ,har haft flere 2,25 ,det var ellers ikke deres spidskompetance
Index
120239: sv: sv: sv: sv: Den gør det ikke (uden varmelampe) (05-02-2012 15:38:52) (svar på 120238)
Jan Donderboss (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.72.18.34)
Vil tro mors føntørrer også er effektiv ,og mere sikker end åben ild!
Index
120256: sv: sv: sv: sv: sv: Den gør det ikke (uden varmelampe) (05-02-2012 19:43:55) (svar på 120239)
Søren Toftdal Larsen #7298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.248.252.197)
Tak for svar. Nu har jeg lige i en anden tråd læst om et forvarmer relæ som er aktivt i selve start øjeblikket og lidt efter at maskinen er hoppet igang det kunne jeg vel også med fordel benytte da jeg føler at den er lige ved at springe igang men så kommer der igen kold diesel og så dør den ligesom igen. Så forvarmer jeg en gang til og så lyder den igen villig nok indtil ny dosis kold diesel måske det lige skulle prøves mvlrh Søren T på natskift i Prag