tilbage

Land Rover Forum  

120231: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (05-02-2012 11:27:21)
Jon Leiton Larsen #5159, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.50.121.162)
Hej derude,

Jeg er igang med et projekt som bla. omhandler udskiftning af varmeapperat. Det orginale skal ud og i med en mere eftktivt model.
Det orginale fungere på den møde at der hele tiden er sirkulation igennem varmeapperatet og ønsker man ikke varm luft, leder man luften uden om selve varmeren.
Men... de fleste andre "after marked" modeller fungere på den måde at man lukker for vandet til varmeapperatet med en ventil når man ikke ønsker varm luft.

Hvad siger en 300tdi til dette?
Min spekulation går på om der er dele af motoren der ikke bliver kølet når ventilen lukkes. Vil der stå en lomme af kølevand i blokken der ikke bliver cirkuleret?
Eller er min bekumring ubegrundet?

Med venlig Land Rover hilsen Jon Leiton

120232: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (05-02-2012 11:50:04) (svar på 120231)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.49)
Som jeg husker varmeforsyningen på en 300 tdi, findes der ikke nogen bypassfunktion og derfor kan det blive vanskeligt, at få vandet til at cirkulere og give tilstrækkelig køling. Men jeg medgiver, det er længe siden jeg har kigget ned i fabrikken på en 300 tdi.

Da skydeknappen til varmeapparatet på min OneTen fornylig opgav gejsten, blev funktionen erstattet af en helt almindelig trækkontakt, hvilket bevirkede, at der kom mere kraft på blæseren. Samme oplevede GG efter lignende modifikation. Konklussion må være, at skydeknappen æder en del strøm, som frigøres ved en direkt opkobling.

Desuden kan du med fordel stoppe hullerne omkring slangerne.

Men tilbage til dit projekt: hvis du følger fremløbsslangen bagud til køleren vil du kunne se, om der findes en forgrening. Er det tilfældet, kan du realisere din idé.
120233: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (05-02-2012 11:55:48) (svar på 120232)
Jon Leiton Larsen #5159, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.50.121.162)
Hej Paul,

Jeg må indrømme at jeg synes det er svært at gennemskue og det har indvirkning på kølingen af motoren. Så hvis der er nogle der er mere vidende end mig må de endeligt komme på banen....

Med venlig Land Rover hilsen Jon Leiton
120235: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (05-02-2012 13:19:58) (svar på 120233)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Jeg har vitterligt ingen ide om hvordan det er lavet i din bil så det er kun et forslag fra en infidel...

Men hvis det kan være til inspiration, så findes der jo et væld af tre-vejs ventiler til VVS, som netop har den funktion at man kan vælge at sende vand gennem enten et eller et andet rør.
Kunne det være en løsning?

Sådan en som vedlagte billede, er styret med 12V og man kan derfor skifte mellem kold og varm med en knap. Når der så er lukket for varmeapparatet virker det andet rør som bypass.

Kombinere man så med en alm. termostat (det har jeg selv brugt) så er det bare at sætte den på "3". så er der altid 20 grader i bilen sommer og vinter :-)

Hilsen
Jens
120251: sv: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (05-02-2012 18:16:45) (svar på 120235)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.234)
Hmmm, Jens

jeg lurer lidt på dit udsagn, at den afbillede ventil skulle kunne styre varmen både sommer og vinter til 20 grader? Er der indbygget noget air conditioning ?


120255: sv: sv: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (05-02-2012 19:26:42) (svar på 120251)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Nej Paul, ikke af sig selv. Den viste ventil er bare en alm. 3-vejs ventil med motor. Man kan naturligvis få dem manuelle også.

Den med de 20 grader er nok også lidt overdreven i en Land Rover.

Men det jeg gjorde da jeg lavede det, var at udskifte en lækkende alm. radiatorventil i bilen med en Danfossventil som dem man har på sine radiatorer i huset.
Hvis det så er kolder end det den er indstillet til, vil den naturligvis åbne og i Land Rover sammenhæng forsøge på at varme kabinen op.
Er det varmere om sommeren, køler den naturligvis ikke bilen af.

Hilsen
Jens
120342: sv: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (07-02-2012 13:11:59) (svar på 120235)
Peter Asmussen #6673, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
Hej Jens....

Har du brugt sådan en 3 vejs ventil på din bil ? Ved du hvor de kan handles henne. Synes ikke de er lige til at finde hos de gænse VVS pushere...
LR hilsner fra Pete
120360: sv: sv: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (07-02-2012 17:03:53) (svar på 120342)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Danfoss laver dem bla. Prøv at ringe til sådan nogen som VVS Eksperten, de kan sammensætte en løsning til dig der virker. Ellers kan den lokale smed helt sikkert.

Her kan du se lidt om dem:
http://no.varme.danfoss.com/xxTypex/50009_MNU17524878_SIT78.html

Og her er dokumentationen til dem:
http://no.varme.danfoss.com/PCMPDF/VD52A301_VMV.pdf

Det var lige det første link jeg faldt over da jeg Googlede "3 vejs ventil".

Hilsen
Jens
120241: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (05-02-2012 15:48:59) (svar på 120233)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.234)
Det er faktisk lidt elementært: består kølevandskredsen kun af een kreds incl. varmeapparatet, så vil vandcirkulationen blive afbrudt, hvis du monterer en vandventil og derved vil kølevandet ikke kunne køle motoren.

På min OneTen er der kun een kreds, hvilket er den simpleste og derved for producenten også billigste løsning.

Sætter du en vandventil ind i kredsløbet inden varmeapparatet, så skal du også sætte et T-skytte ind inden ventilen, så kølevandet ledes udenom varmeapparatet. Fra dette T-skytte fører du en slange til fraløbsslangen efter varmeapparatet, hvor du igen sætter et T-stykke ind.

Der findes ventiler, der er udformet som T-stykker, så du kan regulere gennemstrømingen til varmeapparatet.

120246: sv: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (05-02-2012 16:58:00) (svar på 120241)
Jon Leiton Larsen #5159, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.50.121.162)
Hej igen,

jov den er jeg med på Paul, som sådan er det jo et strengs men der er jo en del kølekanaler i topstykket og blokken. Alt kølevand kommer jo ikke igennem varmeapperatet som jeg forstår det. Jeg har lidt svært ved at gennemskue om der kommer en lomme af kølevand i toppen, der kommer til at stå stille hvis jeg vælger at lukke helt af for varmeapperatet. Men ellers kunne den shuntventil som Jens foreslår være en mulighed.

Med venlig Land Rover hilsen Jon
120252: sv: sv: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (05-02-2012 18:26:19) (svar på 120246)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.234)
Nå sådan, nej, det tror jeg ikke, jeg havde vist tankerne på et andet system. Hvis der er tilstrækkelig med vand i systemet, skulle det kunne selvudlufte mindre luftbobler...

Jeg deler altså ikke din bekymring...

120254: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (05-02-2012 19:11:05) (svar på 120252)
Jon Leiton Larsen #5159, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.50.121.162)
Hej igen,

Jeg tror vi taler forbi hinanden. Det er ikke luftbobler/lommer jeg er bekymret for. Men derimod "døde" lommer af kølevand der ikke bliver cirkuleret rundt pga. slangen fra topstykket til varmeapperatet er lukket af en ventil, i tilfældet af jeg ikke ønsker varme i kabinen.

Med venlig Land Rover hilsen Jon Leiton
120257: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (05-02-2012 19:53:41) (svar på 120254)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.234)
En motor skal kunne holde sig nedkølet uden et varmeapparatkredsløb. En stationær motor har normalt heller ikke noget varmeapparat ! Køling sker primært ved hjælp af vandkøleren og oliekøleren. Så nej, det burde ikke være nogen risiko. Desuden ville du kunne se en temperaturstigning på kølevandstemperaturmåleren...


Jeg kommer lige i tanke om en dansk jerngrossist, der selv havde lavet nogle brugbare modifikation på sin Rolls Royce Silver Shadow I (årg. 1974), bl.a. automatisk kørelys.

Han sendte bilen til et større eftersyn hos forhandleren i London og da han afhentede det elskede køretøj igen, gjorde værkføreren ham opmærksom på, at der stod to papkasser med uautoriserede installationer, som var blevet fjernet, i bagagerummet, da disse ikke hørte hjemme på en Rolls Royce.

Heldigvis har vi en lidt anden tilgang til brugbare modifikationer på vore Land Rovers.
120259: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (05-02-2012 20:31:45) (svar på 120257)
Jon Leiton Larsen #5159, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.50.121.162)
Hæ hæ.... smiler- jeg tror sq jeg kører ud til LRdk med 2 papkasser fyldt autoriseret instalationer som jeg har fjernet til fordel for nogle brugbare..... (det skal lige nævnes at jeg holder meget af Land Rover og alt hvad det indebærer...) smiler.

Okay, tak for nogle brugbare svar.

Med venlig Land Rover hilsen Jon Leiton
120261: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (05-02-2012 20:55:32) (svar på 120259)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.178.251)
Hej Jon

Hvad er det for et varmeapparat du vil have i?

Hilsen Jan
120262: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (05-02-2012 21:23:22) (svar på 120261)
Jon Leiton Larsen #5159, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.50.121.162)
Hej Jan,

Zephyr 3D
4.6kw

http://www.mikuniheating.com/Details.cfm?ProdID=175

Der skal bygges en indsugning så den ikke tager luften fra motorrummet.


Har kun hørt godt om dette varmeapperat. Så nu skal det prøves.


Med venlig Land Rover hilsen Jon Leiton
120264: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (05-02-2012 22:27:31) (svar på 120262)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.234)
Tager LR standard varmeapparat da luft fra motorrummet ? Det mener jeg ikke, er tilfældet!
120265: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (05-02-2012 22:47:39) (svar på 120264)
Jon Leiton Larsen #5159, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.50.121.162)
Hej Paul,
Nej et standart varmeapperat tager ikke luften fra motorrummet. Men det vil et Zephyr 3d hvis der ikke bygges en indsugning da indsugningen fra et std lr varmeapperat ikke passer på Zephyr. Der er ikke nogen kasse rundt om Zephyr som der er på std lr varmeapperat. Derfor må der bygges en indsugningskasse rundt om Zephyr hvis den ikke skal tage luften fra motorrummet.

Med venlig Land Rover hilsen Jon Leiton
120266: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (05-02-2012 22:54:35) (svar på 120265)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.234)
Husk lige et vanddræn, så der ikke blæses vand ind i kabinen og du bliver sprøjtevasket!
120274: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (06-02-2012 10:21:40) (svar på 120265)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.98.94)
Hej Jon

Det ser spændende ud. Er der indbygget blæsermodstand eller skal det laves eksternt? Alternativt til en kasse kunne man måske sætte indsugningssalange på den eller er det for bøvlet? Jeg har nok ikke plads til en kasse rundt om hele apparatet.

Bibeholder du du luftkanalen inde i instrumentbordet eller? Jeg har måttet ofre den kanal, så jeg er ved at lave noget med slange til hver side.

Hilsen Jan
120299: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Afblænding af slanger til varmeapperat 300tdi (06-02-2012 17:09:59) (svar på 120274)
Peter Asmussen #6673, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 95.166.175.175)
Hej Jan.

Jeg laver samme projekt som Jon , og ideen var at vi ville bibeholde den lange kanal under instrumentbordet. LR hilsner fra Pete