tilbage

Land Rover Forum  

120313: Billig motorvarmer, men 120V... (06-02-2012 22:41:39)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Hej

Jeg har sådan en lille "holde øje med" liste med ting og sager der ikke lige er til at få fat i.

En af dem er en motorvarmer til at sætte på kølerslangen og sørme om ikke man kan få et væld af dem på Amazon.com - til 120V.

Nu kommer 240V spørgsmålet så: Hvad er den nemme (billige og pålidelige) løsning på det?
De koster mellem $25 og $50, så det er jo noget billigere end en blokvarmer og kan monteres på 30 minutter...
Og ja jeg ved godt at de ikke er lige så gode, holdbare osv. Men det ER nemt.

Hilsen
Jens
120314: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (06-02-2012 22:42:19) (svar på 120313)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Et billede af sådan en fætter monteret.

/jens
120315: sv: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (06-02-2012 23:05:07) (svar på 120314)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 178.72.29.68)
Hej...

Du skal have fundet dig en transformer der kan lave 110 Volt fra 240 volt... Google er din ven.

Jeg har en Defa varmer til at sidde i kølerslangen på min Serie III, jeg købte den hos Williams for nogle år siden. Jeg snakkede med Benedikte i dag og hun havde dem ikke mere :(

Jeg synes ikke den røde på billedet virker til at være i specielt god kvalitet.

Jeg har lige købt en varmer til min Dicovery 300 tdi og den gav jeg 1500 kr for på Gul & Gratis. Jeg vedlægger lige et billed. Den er ny og på 2000W med indbygget cirkulations pumpe, man kobler den på en af slangerne til varmeapparatet og så kører den.

Mvh. Jacques
120316: sv: sv: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (06-02-2012 23:18:03) (svar på 120315)
stephan s (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.165.112)
Tjaeh, ohms lov gælder jo også for ting fra den anden side af atlanten.

Så spørgsmålet er om varmelegemet og konstruktionen kan holde til bare at sætte 240V til... så det vil væe ca 4 gange så stor effekt der afsættes i enheden. Umiddelbart er det ikke en god ide. Dertil er det ikke sikkert at enheden er god nok til et højere spændingsniveau.

Så det er nok lettest at finde en transformer.

Stephan
120321: sv: sv: sv: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (07-02-2012 00:07:07) (svar på 120316)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Tanken strejfede mig også. Jeg har kikket lidt på transformere, men dem man lige kan finde koster fra $45 og opad.

De mindste varmelegemer er på 400W og der var jo sådan set ikke noget i vejen for at sætte to i serie...

Et andet alternativ var hvis man kunne opspore en 400W varmeblæser til at parkere i kabinen, det ville løse problemet lige så fint tror jeg.

Hilsen
Jens
120322: sv: sv: sv: sv: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (07-02-2012 03:57:57) (svar på 120321)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.249.36.239)
Der er bare at købe den billigste 2000W varmeblaser du kan finde med to trin, så vil det lave trin være ca. 500W.

MVH Asger
120324: sv: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (07-02-2012 08:16:57) (svar på 120314)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Mit bud vil kort og godt være:

1) Uden cirkulationspumpe tror jeg ikke på, at du får ret meget gavn af sådan en fætter.

2) 230 V -> 120 V problematikken kan naturligvis klares vha step-down transformer eller lign. men du vil pludselig have et kompliceret setup med for mange ledninger

3) Glem det! Køb i stedet en 230 V løsning inkl. cirkulationspumpe eller...

4) Efter min mening er det rigtige til opgaven et oliefyr med vandcirkulation! (vel vidende at prisen er en ganske anden ,-)

/Jens
120328: sv: sv: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (07-02-2012 09:53:07) (svar på 120324)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.66.150)
Hej, den billige løsning virker, men er ikke så effektiv som de andre, det siger sig selv 400W kontra 2000W + cirkulation evt gennem varmeapparatet og så starte det når temperaturen er høj nok.

400W varmer også vandet op i køleren hvilket er spild + det er en ekstra køle flade.

Løsningen med de 110 volt kunne evt løses med at sætte en "lysdæmper" ind i serie de koster ikke så meget, nogle har fast indstilling hver gang de tændes hvilket kræves til det her. Det går ikke at give den 240 volt, det er for meget i forhold til det den er beregnet til.

Mvh Jes
120329: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (07-02-2012 10:21:37) (svar på 120313)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.2.70)
Hvad med den simple løsning? Køb to og serie forbind dem?
120335: sv: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (07-02-2012 11:04:05) (svar på 120329)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Eller hvad med en enkelt diode, 1N4007, i serie med den ene tilledning (kan indbygges i stikket). Kun den ene halvbølge vil dermed blive belastet af varmelegemet. 5,- hos Brinck eller en anden elektronikbutik.
120356: sv: sv: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (07-02-2012 16:06:01) (svar på 120335)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Tak for ideen. Det havde jeg ikke lige tænkt på. Jeg tror da at jeg har en diode i en skuffe et sted.

Hilsen
Jens
120384: sv: sv: sv: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (07-02-2012 23:34:01) (svar på 120356)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.66.150)
Husk lige at det bliver dobbel effekt med en diode!
Mvh Jes
120336: sv: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (07-02-2012 11:04:26) (svar på 120329)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.242.98)
man skal vel stadig ha en cirkulationspumpe?
hvad med den her:

http://viewitem.eim.ebay.dk/Standheizung-220V-Motorvorwrmer-Motor-Heizung-2KWNEU/350504824222/item

den er i tyskland så slipper man også for told osv fra usa
120390: sv: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (08-02-2012 08:17:26) (svar på 120329)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.66.150)
Hej Seriel forbindelsen er fin, så bliver effekten også det dobelte mvh
120355: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (07-02-2012 15:46:02) (svar på 120313)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.251.37)
Hej Jens !!!
Hvis du har lyst og kommer forbi Korsør - har jeg et Webasto benzin fyr liggende som du kan få med for en pils..... Det er kun selve fyret, alt hvad der hedder styring og pumpe mangler - men det kan nok findes i en VW transporter....
Med rover hilsen
Kristian
120359: sv: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (07-02-2012 16:56:59) (svar på 120355)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Tsinde tak.

Jeg glæder mig til at få Land Rover ånd i bilen istedet for Land Rover ånde :-)

Hilsen
Jens
120366: sv: sv: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (07-02-2012 18:53:13) (svar på 120359)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.247.102)
Fyr i bilen! Har altid ment det var den ultimative løsning; ikke mindst efter Tour de Kummefryser; hvor Eberschpracheren startede og varmede
Lars´s TD5er op fra -35-40gr. Når Williams ikke mere har dypkogere, skyldes det, i fuld Monty prismæssigt ånder fyret i nakken.
Slangevarmeren er ikke særlig effektiv, den er dog driftsikker og brænder sjældent af, som det behagede min frostpropmonterede, da der var mest brug for den.
Defa skulle have tilsvarende slangevarmer 220v. som den røde afbilledet, har dog aldrig kunne finde den.
Ellers er Jacques solution fin og anbefaleligt; ligesom tilsvarende Kenlowe minder den om fyrets ydelse, men man er jo afhængig af stik.
120370: sv: sv: sv: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (07-02-2012 20:28:40) (svar på 120366)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Jeg fandt www.Defa.com på nettet og via deres levrandørlister findes der forskellige "Caravan" forhandlere i DK der nok kan få en hjem. De hedder noget med 421-451 modellerne i deres katalog. Det lykkedes mig ikke at finde en pris.

Det jeg finder tiltrækkende ved slangevarmerne er at man vitterligt kan lave en fuld montering og afmontering på under 30 minutter. Der tror jeg man bliver presset med en blokvarmer.

Mpnteringsvejlideren siger: 1) Skær slangen over. 2) Skub slangerne på varmeren. 3) Spændebånd på. 4) Før ledning ud af fronten og skru stikket fast.. Kan det være nemmere?

Jeg researchede lidt på slangevarmerne og folk fra bla. Alaska siger at det er det de bruger og at det virker. Og til 250Kr er det da værd at prøve.

Jeg har fået en lettere løftet pegefinger imod at bruge fidusen med en diode som 240V -> 120V omformer. Han siger at dels er det en strømforbrugende løsning og dels risikere man at ens HFI relæ måske ikke fanger et uheld.
Derimod kan man sætte en "sparekondensator" i serie med varmelegemet der begrænser strømmen.

Til et 400W 120V varmelegeme skal man bruge en 50µF -750Vac kondensator (upolariseret) - jeg gætter på at den lokale elektro har en jeg kan få.
Jeg er ved at se om jeg kan vride formlen ud af ham, hvis der er nogen der er interesserede.

Hilsen
Jens
120383: sv: sv: sv: sv: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (07-02-2012 23:33:48) (svar på 120370)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Jens,
fordelen ved en diode er netop at den er næsten tabsfri, og at den derfor næsten ingen varme afgiver. Præcis som fordelen ved en lysdæmper (triac-regulering), der også virker ved at klippe i sinuskurven. Derfor kan teatre have 24 kanaler lys i de store scenespots reguleret af et smalt 19" kabinet, hvor man førhen stod og drejede manuelt på kæmpe vario-transformere, der fyldte ligeså meget som en webastovarmer og kostede meget mere...
En 50 uF - 750V upolær kondensator fylder faktisk en del, og den er heller ikke billig. Fra hylden koster den sikkert det samme som din varmer, men måske kan du finde en brugt, der har været brugt som startkondensator på en større industrimotor.
Et ældre HFI kan ganske rigtigt snydes af en diode (eller en lysdæmper) men det er ikke et problem for de nyere HFPI-typer.
Hvis dit varmelegeme er på 400 W kan en 1N4007 iøvrigt knapt klare mosten, der skal en 1N5407 til...kan stadig klares for under 10,-.
120396: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (08-02-2012 10:07:27) (svar på 120383)
Jacques 8208 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.72.29.68)
Som jeg tidligere har skrevet har jeg en Defa varmer til at montere på den nederste kølerslange.

Jeg har brugt den på min Serie III 2.25 D og det gjorde en kæmpe forskel på en kold vinterdag. Min 109" startede uden problemer på en kold frost dag og var klar til at køre. Mener den kostede omkring de 1300 kr men kvaliteten var også i top.

Den var super nem at monterer og meget driftsikker. Jo man skal have adgang til en stikkontakt men det har jeg aldrig set som noget problem medmindre man bor i lejelighed.

Ville da også meget gerne have et oliefyr men det er dyrt hvis man vil have noget der er drift sikkert i stedet for noget slidt/brugt.

Fik dårlig samvittighed hver gang den gamle dame skulle koldstarte så det var en befrielse med en varmer.


Mvh. Jacques
120402: sv: sv: sv: sv: sv: Billig motorvarmer, men 120V... (08-02-2012 10:50:51) (svar på 120370)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.231.209)
Godt du fandt frem til Defaen Jens, er den til varmeapparatslange eller kølerslange? Monteringen er rigtigt mere enkelt.